Gå til innhold

Hvor kommer hvitløken?


Ella

Anbefalte innlegg

Har plantet to fedd hvitløk, og ser at de er begynt å spire. Men hvor i all verden vil selve hvitløken komme? Over eller under jorden?

:roll:

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klø: det har jeg aldri tenkt over før... men den vokser vel under jorda??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å vente helt til høsten :ler: .....

Høres litt logisk ut at den kommer under jorda, men hvorfor er det aldri mold på de jeg kjøper da? De er jo så hvite og rene :roll:

Er det andre som vet? Eller må jeg grave opp og se? :ler:

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å vente helt til høsten :ler: .....

Høres litt logisk ut at den kommer under jorda, men hvorfor er det aldri mold på de jeg kjøper da? De er jo så hvite og rene :roll:  

:ler::ler: tenkte jeg og på... kanskje de henger på en liten busk da sånn som tomater??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere blir noe klokere av dette??!!

http://www.hammergarlic.com/noromhammer.htm

Fant også dette som jeg limer inn:

Hvitløk

Vet ikke om dette kommer inn under hagebruk - men allikevel: Kan man i Norge dyrke hvitløk ute i det fri? Hvis ikke, kan man gjøre det inne? Noen tips?

Arnfinn F Stenberg

Hvitløk kan dyrkes i Norge og gir en kvalitet og smaksopplevelse av de virkelig skjeldne. Bruk kontrollert settefed (ikke bruk fed fra nærmeste butikk, kan være smittet med sopp og virus, husk medansvaret for vår plantehelse) Fed settes i august og høstes i aug. sep året etter. Hvitløk krever en normalt opparbeidet hagejord.

Det norske Hageselskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... ellers så er jo det "gresset" som spirer helt nydelig å bruke både i salater og mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kontrollert settefed (ikke bruk fed fra nærmeste butikk, kan være smittet med sopp og virus, husk medansvaret for vår plantehelse) Fed settes i august og høstes i aug. sep året etter. Hvitløk krever en normalt opparbeidet hagejord.

Det norske Hageselskap

Oi, da har jeg jo gjort det meste i strid med Det norske Hageselskap..... :o Jaja, Øvelse gjør mester, en lærer så lenge en lever osv osv.... :)

Men jeg skal nå se hvordan dette går likevel, da.

Takk for svar alle sammen!

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde løk kom over jorda' date=' jeg.....[/quote']

Men både hvitløk og vanlig løk har røtter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

løken er jo knollen som skal være med å gi næring til planten. Den kommer jo under. Disse knollene deler seg og blir flere. Men det er mulig at øverste delen stikker litt opp av jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer under jorden, akkurat som påskeliljer og krokuser og slikt.

Ett fedd blir til flere, men det kan ta ganske lang tid.

Av og til har våre overvintret, og da har vi funnet søte små hvitløksknoller (uten kløftene) om våren. Dette er på et veldig mildt sted og vi dyrker egentlig ikke hvitløk for å få fler av den (den står bare under rosebuskene for å holde lusen unna), men den har vert grei å ha når vi har glemt å handle inn hvitløk til lasagnakveld på hytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...