AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Jeg lurte på hvor mange av dere som har jukset på prøver? Altså prøver på skolen. Har noen blitt tatt for det? Selv går jeg 2. klasse på vgs. Jeg kan ærlig innrømme at jeg har jukset før, men mest på prøver hvor det kun har gått ut på pugging og ikke forståelse. For eksempel tyske gloseprøver. Har aldri blitt tatt for å jukse. Anonymous poster hash: 14409...4cd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Jada, det gjorde jeg. Ikke på universitetet da, tar det litt mer seriøst. Anonymous poster hash: ff7b9...bbe
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 I klassen min på ungdomsskolen var det bare flinkisene som jukset. Irriterende for oss andre som ikke var de beste å se at de gode gjorde det bedre bare fordi de jukset. Lærerne fulgte selvsagt kun med på oss "middelsgode" sjekket penal og slikt. Bestejenta i Klassen Gullungen satt ved vinduet og hadde lapper festet med nål på gardinene. Juksing er ufint, ville du jukset på en CV også? Eller en quiz hvor det var gevinst? Anonymous poster hash: d7191...e64 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Jeg skjønner ikke at noen gidder å jukse på prøver. En ting er at man alltid står i fare for å bli tatt, en annen ting er at sånn juks bare vil gi resultater på mindre viktige prøver - men hvorfor noen er villige til å gå på akkord med seg selv er meg en gåte. Anonymous poster hash: 0da77...54e 3
apekatt Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 (endret) Juksa aaaalt for mye på vgs. Tysk gloseprøve, matteprøver, historie, geografi, norsk. Alt egentlig..unntatt gym, eller jo på teoriprøvene. - Aldri blitt tatt forresten. Endret 27. februar 2014 av apekatt
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Jeg er hater at folk jukser. Jeg fikk vite av ei venninne at hun juksa i flere fag på videregående, og sannynligvis endte hun opp med et par bedre karakterer enn hun egentlig ville hatt. Og hun kom inn på medisin i fjor, hun var akkurat den siste som kom inn (hun hadde samme karaktersnitt som poenggrensa). Og det er veldig kjipt å tenke på, jeg har vurdert medisin selv fordi jeg synes det virker interessant, men jeg fikk ikke like gode karakterer som henne. Jeg ville nok ikke kommet inn uansett selv om hun hadde vært ærlig på prøvene, men likevel. Anonymous poster hash: 54b64...52d 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 ja, og angrer på det Anonymous poster hash: 4f9f8...0ef
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Jeg er hater at folk jukser. Jeg fikk vite av ei venninne at hun juksa i flere fag på videregående, og sannynligvis endte hun opp med et par bedre karakterer enn hun egentlig ville hatt. Og hun kom inn på medisin i fjor, hun var akkurat den siste som kom inn (hun hadde samme karaktersnitt som poenggrensa). Og det er veldig kjipt å tenke på, jeg har vurdert medisin selv fordi jeg synes det virker interessant, men jeg fikk ikke like gode karakterer som henne. Jeg ville nok ikke kommet inn uansett selv om hun hadde vært ærlig på prøvene, men likevel. Anonymous poster hash: 54b64...52d Da er det synd for henne, for da kommer hun til å slite på medisin studiet. Anonymous poster hash: 4f9f8...0ef 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Jeg jukset myyye på prøver. Hadde alltid lapp, som forsikring. ikke alltid jeg brukte de. Så var det en liten fjott i klassen (som også jukset), som ikke taklet trynet mitt. han fant ut at han skulle si fra så da ble jeg tatt. VELDIG flaut. og er fremdeles forbannet på gutten. Anonymous poster hash: 46975...522
Gjest Eurodice Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Er samvittighet blitt en anakronisme i våre dager? 1
tundike Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Nei, jukset ikke i hele min skole- og studietid. Det handler aller mest om respekt for meg selv og de kvalifikasjonene jeg faktisk har fått på ærlig grunnlag. Jobber som lærer nå, vi praktiserer nedsatt adferd til LG uten varsel på forhånd i tilfeller av juks på prøver. Alle elever blir opplyst om dette ved skolestart og må skrive under på at de er informert, det er advarselen. Verdt å ha i bakhodet for den som vurderer å ta en snarvei... 2
tundike Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 PS til deg over som nevner medisinstudenten: vi har maaaaange ambisiøse elever hos oss, og det er nettopp slik ukultur vi prøver å ta ved rota. Den andre store utfordringa sett fra lærersida er å klare å gi oppgaver hvor jukselapper, lærebok og google ikke er til mye hjelp ;-)
Gjest Keikolina Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Jukset på en engelsk gloseprøve på barneskolen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Bare tapere er så lite intelligente at de må ty til juks på prøver for å få et noenlunde vettugt resultat. Anonymous poster hash: 47b24...80b 1
Glynis Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 Jeg var dritsmart med klisterhjerne, så jeg hadde brukt mer tid på å skrive jukselappene enn å faktisk bare lese stoffet. Merket det når jeg skrev gloser til gloseprøve, det var ingen vits fordi jeg lærte dem på den tiden jeg brukte å skrive dem opp på liste. Juksere på ungdomsskole og videregående skole lurer bare seg selv, men jeg synes allikevel det er umoralsk og tåpelig.
Genesis Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Problemet med å jukse er jo at man ikke lærer noe. Og skal man komme seg opp og fram her i verden må man på et eller annet tidspunkt vise at man kan noe. Uten jukselapp!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Juksa mye i fjor på grunn av naturfagen som jeg er heeeeelt katastrofal i… Naturfag er kun på vg1, så det har vært lite juksing siden da Anonymous poster hash: 99791...bd9
bobleplast123 Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Et annet problem med juksing er at du trekker deg selv oppover på karakterstigen, og da på en måte skyver andre ned. Ser noen nevner her oppe om ei som kom inn på medisinstudiet ved å jukse. Veldig kjipt for den ene som ikke kom inn fordi noen andre har juksa. 1
Gjest vaskosi Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 Juksa én gang på en prøve, og fikk én karakter høyere enn det jeg egentlig skulle hatt som standpunkt. Plutselig fikk jeg og noen andre i klassen melding om at vi måtte ta prøven på ny, for å vise at vi fortjente den nye karakteren. Jeg skrev til læreren at jeg ikke hadde kapasitet til dette, så jeg fikk bare få den andre karakteren. Læreren sa at jeg skulle slippe, så jeg ble stående med én karakter høyere enn det jeg fortjente. Fikk dårlig samvittighet, ja! Nå skal det sies at jeg har vært nødt til å ta dette faget opp igjen uansett. Karma
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 Har skrevet på lårene mine på eksamen, slik at jeg kunne gå på do og lese, men trengte aldri å faktisk bruke det. Og vi skrev alltid av rapportene til hverandre etter labforsøk i bachelornivå. På master er vi mer seriøse Anonymous poster hash: f5b7f...8d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå