Bridget Jones Skrevet 28. mai 2004 #1 Del Skrevet 28. mai 2004 Hadde en "episode" for litt siden: Vår hund står i løpestreng bak huset (i hagen) Det er en schaefer (usikker hvordan du skriver det) på 10 mnd ganske vilter og glad hund. Jeg var inne så så jeg en jente på 11-12 år som løper inn i min hage med en liten cocker spaniel, (fordi hun har hørt at vår hund bjeffer). Hun hadde sikkert lyst til og hilse på hunden og at hundene skulle hilse på hverandre. Vår hund er som sagt ganske vilter, men jeg vet jo ikke hva han ville ha gjort når de kommer løpende inn i hagen, sånn plums på. Jeg sa klart ifra til denne jenta at det fikk hun ikke lov til, overreagerte jeg?? Min mann sa at jeg gjorde det. Han mente at ikke det gjorde noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 28. mai 2004 #2 Del Skrevet 28. mai 2004 Du overreagerte IKKE, jentas oppførsel kunne ført til en farlig situasjon. Det virker ikke som om mannen din vet mye om hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 28. mai 2004 #3 Del Skrevet 28. mai 2004 Nei, du overreagerte aldeles ikke! La meg fortelle: i vinter kom hundene seg ut porten (DESSVERRE) og en på tur med hunden forbi turte ikke å gå inn i hagen og ringe på hos oss fordi hannhunden var aggressiv. Selv om de fredelig tusla inn igjen i hagen. De kan være svære i kjeften, men jeg lover - det er ikke noe guffe i noen av mine, langt derifra!!!! Jeg respekterer dog at han ikke turte å gå inn i hagen og bort til huset. Og jeg respekterer for guds skyld at bikkjene aldri skulle kommet seg ut porten. Vi følger med når posten, avisa og søplebilen kommer. Er hundene ute står vi på trappa. Vil de ikke gå inn i hagen med hundene her er det MEGET forståelig.. Og til slutt: vi skulle få servicemann på besøk og hundene var ute. Han ringte fra mobilen på utsiden av porten og spurte om å få komme inn. Vi gikk ut, han kom inn og han var glad i hundene og hilste. Men han sa det: "jeg turte ikke å gå inn, for man vet jo aldri". Og det er helt riktig - man vet aldri. Jeg synes det er greit at folk er skeptiske til ukjente hunder, jeg. Da fungerer mine også som vaktbikkjer. De som trenger å vite det, vet at bikkjene her i hus er TOTALT ufarlige. De som ikke trenger å vite det, håper jeg tror at de kan forsvare seg/huset... Eller er det viden kjent at Labrador kan unngås som vaktbikkje med et par pølser? Hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSol Skrevet 30. mai 2004 #4 Del Skrevet 30. mai 2004 Syntes ikke du overreagerte jeg. En uvitende ungjente kom her også med hunden sin opp i gården vår (ei tispe) og vi har også tiispe. Gojenta vår er ikke spesielt glad i andre jenter som kommer inn i hagen hennes og forstyrrer henne og ble sint og kranglete. Ungjenta med den andre hunden klarte ikke holde på sin hund og de røk sammen. Heldigvis var både jeg og sambo hjemme og løp ut. Vde å rope navnet på hunden vår saaakte og veldig strengt trakk hun seg unna, og asmbo dro hunden til jenta vekk. Dette kunnefortblitt skummelt hadde ikke vi vært hjemme. Det er ikke noe problem å gå forbi hagen vår med andre hunder, den e stor, og lina går laangt unna veien. Uvitende unger :evil: Ellers er det kjekt med hund som bjeffer som en gal når det kommer noen til oss. Selgere og andre som ikke kjenner oss holder seg milevis unna huset vårt. De må nemlig forbi hunden. Trenger da ikke fortelle dem at hun bjeffer av pur glede, og elsker og møte nye mennesker? 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. mai 2004 #5 Del Skrevet 30. mai 2004 Nei, du overreagerte ikke. Foreldre bør informere sine barn KLART OG TYDELIG om at man ikke går bort til fremmede hunder, uansett om de ser snille ut eller om barnet er vant med hunder. Og dette gjelder kanskje særlig når hunden står i sin "egen" hage. En hund som er snill og rolig ellers kan ha vakt-egenskaper som ikke ligner grisen og vil beskytte sitt eget område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 1. juni 2004 #6 Del Skrevet 1. juni 2004 Synes innholdet i meldingen din var bra, men kanskje mannen din reagerte på måten du sa det på? Når det gjelder dyr og unger prøver jeg å forklare på en grei måte uten å høres sinna ut, er så redd for at ungene skal bli redd for dyr pga at jeg er forbanna (eks. unger som løper bort og klapper hunden uten at den får med seg at ungen er der osv). Men det er viktig å si i fra, ellers kunne du kanskje fått skylda for at cockeren hadde blitt skadet (worst case...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovvi Skrevet 2. juni 2004 #7 Del Skrevet 2. juni 2004 Syns du gjorde helt riktig i å si fra. Jeg har selv en schæfertispe. SElv om hun er verdens snilleste og roligste hund,og at jeg har en datter selv(som forsåvidt ble alvorlig bitt av hund i ansiktet for noen år siden), setter jeg ikke pris på at barn går inn i hagen min uten å ha spurt. Dette vet alle barna som bor i området( det er maaaange barn der jeg bor). Jeg har faktisk satt meg ned med de ivrigste barna og vist dem hunden min sine store tenner og forklart dem hvor sint en hund kan bli, og hva som skal skje. Jeg har ikke gjort det for å gjøre dem livredde hunder, men når foreldre ikke har lært dem hundevett, og deres barn kryper eller klatrer over porten min, hvor hunden har sin friplass, og jeg har sagt fra flere ganger......og at det fortsatt ikke hjelper, da må jeg få lov til å understreke alvoret i å gå inn på en hunds territorium. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 2. juni 2004 #8 Del Skrevet 2. juni 2004 Nei, du overreagerte ikke. Man er nødt til å kunne si fra. Det kunne vært en farlig situasjon, noe denne jenta tydeligvis ikke forsto. Og siden du sa i fra vet hun kanskje til en annen gang at det er ikke er lurt å gjøre sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. juni 2004 #9 Del Skrevet 2. juni 2004 Barn bør bli lært opp til at hunder er egne individer på lik linje med mennesker, det er ikke alle hunder som ønsker å bli besøkt og være sosiale hver gang ett barn har lyst til å leke med den. Hunder bør få ha sin fritid og sitt "hjem" ifred for fremmede på samme måte som vi ikke ville travet inn i stuen til fremmede fordi vi hadde lyst til å leke med babyen som lå der å så så søt ut! Fremmede hunder kan være uforutsigbare og bør ikke tilnærmes av NOEN uten at eieren er der og sier det er ok! Hunder står stort sett i bånd eller har ett begrensent område å være på, og ingen sjans til å slippe unna om de ikke vil være med på leken, vi må respektere at dersom vi da allikevel presser oss på dem, så vil de kunne reagere med forsvar, fordi det er det eneste de kan gjøre i situasjoner de ikke ønsker å være del av men ikke kommer vekk fra! En hund er ikke en bløt og ufarlig teddybjørn, det er ett levende, følende individ som har rett til å få velge om det ønsker å leke eller ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå