Gå til innhold

Vaske tøy!!


Amic@

Anbefalte innlegg

Ok.. ikke verdens beste husmor, og kommer nok aldri til å bli det heller.

Men er litt interessert i å vite hvordan dere vasker tøy? Spes. hvilke farger o.l. dere vasker sammen?

Jeg kjører alltid undertøy, t-skjorter og sokker på 60 grader, og selvsagt hvit og sort hver for seg.

Men hva med kulørt vask? Kjører som regel de litt penere klærne på 40 grader finvask. Men kjører da en maskine med beige, en med grønn/blå, en med rød/rosa/lilla osv. Kan jeg blande dette litt mer?

Og hvordan vasker dere dongeri? 40 grader?

Takknemlig for tilbakemelding jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke sett reklamen på tv? Ring "hotline'en" til Omo eller Blenda eller noen andre. Der kan du få all info om vasking. Helt anonymt ;)

Ellers er det greit å følge vaskeanvisningen på lappen som står inni klærne.

Lykke til! (det er lov å ødelegge noen klær på veien til å bli "husmor", min ex-svigermor presterte å krympe ALLE ullgenserene mine på én gang, fordi hun ikke gadd å vaske dem for hånd. Hadde da alldeles ikke bedt henne om å vaske noe som helst, men man kan jo ikke skjelle ut folk som prøver å gjøre deg en tjeneste...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker vanlig hvit/lys vask på 40 grader (det inkluderer undertøy og sokker), mørk vask på 40 grader og rødt på 40 grader. Jeg deler ikke mer enn det, lyse farger eller klær jeg vet ikke farger av går med hvitt, resten går i mørkt. Håndduker, kluter (inkludert kjøkkenkluter o.l.) og sengetøy på 60 grader. Dongeri bruker vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe tøy som bare kan vaskes på 40 grader så tar jeg f.eks hvitt, lyse blått, lyse rosa, og lys beige. Tar rødt og rosa sammen på 40-50 grader. Svart, mørke blått osv.

Så er det viktig og huske at det hjelper ikke og vaske på 30 grader for da blir det sur lukt i tøyet til slutt. Hvis du har noe fint tøy så absolutt vask den alene.

MEN EN TING ER SIKKERT ER AT JEG HAR KLESVASK BESTANDIG :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle de klærne som kan vaskest på 40 grader (slenger av og til med de som skal vaskes på 30 grader også) i samme omgang. Pleier ikke å bry meg om det er hvite eller kulørte klær (viss ikke det er NYE kulørte klær da, de farger av og til av, men de klærne man har vasket noen ganger farger ikke av lenger, og kan trygt vaskes sammen med det hvite).

Sengeklær vasker jeg alene på 60 grader, og håndklær og kluter og sånt på 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker det meste på 40 grader, bortsett fra håndklær, sengetøy o.l, det vasker jeg på 60.

Når det gjelder fargesorteringen er jeg alt for pirkete, fordi jeg er så redd det skal farge av, noe som gjør at jeg må vente lenge før det er blitt nok skittentøy i "den rette fargen". Dermed har jeg alltid masse skittentøy liggende. :-x

Jeg vasker rødt/rosa/lilla sammen, grått for seg selv, sort for seg selv, blått for seg selv, grønt for seg selv, gult for seg selv og hvitt for seg selv. Overdrevet TUNGVINT!! Jeg vet det!!!! ..men jeg er liksom sikker på at alt tøyet vil bli ødelagt om jeg hiver det sammen :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset operer me med fylgjande kategoriar:

Farga 40-gradersvask: bomullsklede (t-skjorter, tynne gensrar, skjorter etc), dongeribukser og liknande, sokkar.

Kvit 40-gradersvask: kvite t-skjorter, bukser og gensrar (har ingen kvite sokkar...)

Farga 70-gradersvask: sengetøy, handdukar, vaskeklutar og truser

(dette vert vaska på 70 fordi me då kan hive sengetøyet saman med det andre, og det er så varmt at bakteriar i handdukar og undertøy stort sett dør. Dessutan er det energibesparande)

Kvit 70-gradersvask: sengetøy, handdukar, vaskeklutar og truser

Ellers så må me sjølvsagt ta litt handvask av og til, ull til dømes, men stort sett er det desse fire kategoriane det vert vaska etter her ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farga 70-gradersvask: sengetøy, handdukar, vaskeklutar og truser

(dette vert vaska på 70 fordi me då kan hive sengetøyet saman med det andre, og det er så varmt at bakteriar i handdukar og undertøy stort sett dør. Dessutan er det energibesparande)

Kvit 70-gradersvask: sengetøy, handdukar, vaskeklutar og truser

Hvorfor 70 grader, i stedet for 60? Blir det noe renere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor 70 grader, i stedet for 60? Blir det noe renere?

Ja. Har lært at ved 70 grader døyr dei fleste bakteriane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vasker undertøy ,hånklær og sengetøy på 90 grader. mørke klær for seg selv. hvite for seg selv og rosa og rødt sammen, men noen ganger tar jeg rosa med mørkt også tror jeg har misfarget klær 1 gang. det er jeg stolt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Håndkler og sengetøy på 60 grader. Sorterer klær etter farge og stoff, syntetiske stoffer vaskes for seg selv, ellers blir de så nuppete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale folk å vasek undertøy og sengetøy og håndklær på 90 grader. tenk på alle bakterier og ikke minst senge midden. den må dø. :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
vil anbefale folk å vasek undertøy og sengetøy og håndklær på 90 grader. tenk på alle bakterier og ikke minst senge midden. den må dø. :veldigsur:

Dette er bare en myte. 60 grader er nok til å drepe bakterier i vaskekluten og husstøvmidd i sengetøyet. Kilde: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...0/1023898879.27 Hvis du tar et kjapt søk på google, så finner du sikkert en million artikler som bekrefter det forbrukerrapporten skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er bare en myte. 60 grader er nok til å drepe bakterier i vaskekluten og husstøvmidd i sengetøyet. Kilde: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...0/1023898879.27 Hvis du tar et kjapt søk på google, så finner du sikkert en million artikler som bekrefter det forbrukerrapporten skrev.

oki. det viste jeg ikke. greit å vite. vasket de selv på 60 før, men så sa typen at jeg måtte vaske på 90. da haddde jeg rett likevel. det gjør ikke noe :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en myte. 60 grader er nok til å drepe bakterier i vaskekluten og husstøvmidd i sengetøyet. Kilde: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...0/1023898879.27 Hvis du tar et kjapt søk på google, så finner du sikkert en million artikler som bekrefter det forbrukerrapporten skrev.

Akkurat. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte på død og liv skal ha det omtrent sterilt rundt seg. Er det ingen som har fått med seg hvilken oppblussing av astma og allergier det har vært de siste årene, og forskning tyder på at dette kommer av overrenslighet. Hadde jeg hatt barn som hadde fått avføring/urin/oppkast på sengetøyet hadde jeg vel vasket det på 90 grader, men ikke helt vanlig brukt tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy, håndklær og truser: 60 grader.

Alt annet etter vaskeanvisning (som regel 40).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Jeg vasker vanlig hvit/lys vask på 40 grader (det inkluderer undertøy og sokker)' date= mørk vask på 40 grader og rødt på 40 grader. Jeg deler ikke mer enn det, lyse farger eller klær jeg vet ikke farger av går med hvitt, resten går i mørkt. Håndduker, kluter (inkludert kjøkkenkluter o.l.) og sengetøy på 60 grader. Dongeri bruker vi ikke.

Hvorfor bruker dere ikke dongeri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hvite klær vaskes kun sammen med andre helt hvite klær! Akkurat når det gjelder hvitvask er jeg den superhusmoren; vasker man hvitt med andre farger, selv naturhvitt, så varer det ikke lenge før det hvite blir grått. Selv om man bruker Blenda. :wink: Hvite klær med kontrastfarger vaskes for seg, og altså ikke sammen med det helt hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg liker ikke dongeri, og min personlige mening er at det ikke kler mennesker over tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diddi (uinlogget)

Har jobbet i klesbutikk en gang i tiden, og lærte der at klær ikke skulle "undervaskes" da enkelte farger trenger 60 grader for å fikseres. Vskes plagget kaldere vil fargene gli over.

Jeg lærte også at bomull trenger høyere temperatur enn syntetiske fibre for å bli rene, men at vaskemidlene nå gjør klærene renere enn tidligere (slik at det kan vaskes på lavere temperaturer enn våre mødre gjorde).

Hos oss blir det likevel slik at bomull vaskes på 60. Samma om det er hvitt eller kulørt. Lysrosa (har ei lita jente) vaskes sammen med hvitt/beige. All mørkt vaskes sammen. (Har jeg en genser med hvite armer og mørk "bole" så vasker jeg den sammen med mørke klær som er vasket "tusen" ganger før.

Sengetøy og håndklær kjøres på 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...