Gå til innhold

Jentetur til syden - 17 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis datteren din som 17-åring ville dra på jentetur til syden, ville dere latt henne få lov? Og ville dere isåfall satt noen regler/betingelser? Tenker da særlig i forhold til hvor jentene burde dra.

Det er snakk om en gjeng på 6-7 stk, og det er vel et par av de andre som ikke har fylt 18 enda da heller. Datteren min begynte et år tidligere på skolen, og er derfor et år mindre enn vennene sine. Syns derfor det er vanskelig å vite om jeg bør sette foten ned og be henne vente til neste år, eller la henne få lov..

Anonymous poster hash: b3064...509

IKKE la henne dra til Alanya. Jeg og vennene mine var der da vi var 20/21 og det hele endte meg at tre av syv måtte på sykehus. Vi er ordentlige jenter, men på en kveld fikk tre stk noe i drikken sin- til tross for at vi hadde strenge regler for dette. Hun ene ble liggende alene på sykehus noen døgn. Sykehuset var ikke hyggelig og hun fikk en fin regning på ganske mange tusen. Dette ble ikke dekt, fordi de nektet å ta prøver som beviste noe i drinken.

Anonymous poster hash: 20d79...85a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagen hun fyller 18 blir hun plutselig kjempemoden og klar for sydentur?

Nei, men man er ihvertfall ikke moden nok når man IKKE er myndig. :kari:

Det er vel ingen oppegående som tror at det ikke blir drikking og man legger ikke til rette for at mindreårige drikker alkohol (og det som verre er).

Anonymous poster hash: c86b4...944

• Liker 4
Skrevet

Det er faktisk visse formelle forskjeller på å være over og under 18. Bla mhp bankkort, forsikring og i forhold til myndighetene. Er man under 18, bør man alltid reise sammen med noen som kan være "ansvarlig voksen". 18 år er absolutt tidlig nok!

Selv var jeg 19 første gang jeg var på slik tur. I ettertid blir jeg svett av hvor dumme og naive vi var.

Anonymous poster hash: 9d6b8...13f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei, men man er ihvertfall ikke moden nok når man IKKE er myndig. :kari:

Det er vel ingen oppegående som tror at det ikke blir drikking og man legger ikke til rette for at mindreårige drikker alkohol (og det som verre er).

Anonymous poster hash: c86b4...944

Jo da, men de tabbene man gjør når man er 17,5 halvt vill man mest sannsynlig gjøre uannsett. Det eneste man utsetter er når man evt. opplever det. Det er ikke noe mer trygt å være dritings når man er 18år enn når man er 17 år.. Har dere som er fryktelig i mot dette barn på samme alder eller har hatt? Synes det er veldig rart :P Når jeg gikk på vgs hørte jeg svært sjelden om noen med foreldre som var såpass strenge..

Men det spørs selvfølgelig hvordan reisehistorikk man har, jeg har reist siden jeg var liten, vært på festivaler siden 16 års alderen. Når jeg har reist med foreldre og familie i storbyer har jeg ofte gått for meg selv i byen, tatt taxi alene osv.Var i London med to venniner før jeg fylte atten. Og jeg dro til ett land i afrika alene i to måneder når jeg knapt var fylt 18 år og det var jeg mer enn nok moden for.

Har man aldri vært utenfor tettstedet man kommer fra blir det selvfølgelig litt anderledes, men i følge TS er datteren bereist og en normal 17 åring så da ser jeg absolutt ikke noe problemer med det. Jeg tenker at når datteren har gått i samme klasse med sine venninner over lengre til, vil hun også være på ca samme nivå som de. Hun skal på sydentur med gode venninner og ikke på backpacking alene i Nigeria.

Endret av torias
  • Liker 1
Skrevet

Om du stoler på at hun ikke kommer til å drikke seg for full så hadde jeg latt henne reise :-)

Skrevet

Synes hun bør få lov. Men du bør gjerne sette grenser for hvor hun får dra til. Gjerne ikke de største partystedene, dersom du er i tvil på om hun har kontroll over sin egen drikking og vet når nok er nok.

Skrevet

Du kjenner jo datteren din best og vet hva slags person hun er, men jeg vil i utgangspunktet si at hun bør få lov til å dra. Husker jeg var på min første sydentur alene da jeg var 17. Det var riktignok kun med én venninne, og ikke en venninnegjeng, og vi oppførte oss bra. Drakk litt gjorde vi, men vi ble ikke så fulle at vi ikke visste hvor vi var/hva vi gjorde og vi var enige om aldri å forlate hverandre.

Dersom du er sikker på at din datter ikke kommer til å ende opp som en av de drita jentene som kler av seg til undertøyet på bardisken på en bar i Alanya, Rhodos osv, så sier jeg la henne dra :)

Anonymous poster hash: bbabe...5e5
  • Liker 1
Skrevet

Jo da, men de tabbene man gjør når man er 17,5 halvt vill man mest sannsynlig gjøre uannsett. Det eneste man utsetter er når man evt. opplever det. Det er ikke noe mer trygt å være dritings når man er 18år enn når man er 17 år.. Har dere som er fryktelig i mot dette barn på samme alder eller har hatt? Synes det er veldig rart :P Når jeg gikk på vgs hørte jeg svært sjelden om noen med foreldre som var såpass strenge..

Men det spørs selvfølgelig hvordan reisehistorikk man har, jeg har reist siden jeg var liten, vært på festivaler siden 16 års alderen. Når jeg har reist med foreldre og familie i storbyer har jeg ofte gått for meg selv i byen, tatt taxi alene osv.Var i London med to venniner før jeg fylte atten. Og jeg dro til ett land i afrika alene i to måneder når jeg knapt var fylt 18 år og det var jeg mer enn nok moden for.

Har man aldri vært utenfor tettstedet man kommer fra blir det selvfølgelig litt anderledes, men i følge TS er datteren bereist og en normal 17 åring så da ser jeg absolutt ikke noe problemer med det. Jeg tenker at når datteren har gått i samme klasse med sine venninner over lengre til, vil hun også være på ca samme nivå som de. Hun skal på sydentur med gode venninner og ikke på backpacking alene i Nigeria.

HAHAHAHA, DU ER RÅ! Knakk sammen :fnise:

Anonymous poster hash: 766ae...5ec

• Liker 3
Skrevet

Dagen hun fyller 18 blir hun plutselig kjempemoden og klar for sydentur?

Selvsagt ikke. Om det er opp til meg blir barna med oss på ferie til de er godt over 20, men før barna er 18 år har i alle fall foreldrene rett til å si nei.

Det er ett fett om barna er veloppdragne og ansvarsfulle. Det er ikke de som bestemmer om noen lurer dop i drikken deres.

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro på interrail som 17-åring, er født i desember, og alle jeg reiste med var 18. Gikk bra, og vokste mye på den turen.

Anonymous poster hash: 1b454...092
Skrevet

Virker litt som om du ikke vil la henne dra, det er du som er moren hennes, du må gjøre det du tror er best.

Men du må passe på at det du syntes er best, ikke bare kun er det som er best for deg, men også best for henne.

Jeg har ingen datter, men jeg ville nok latt datteren min dra alene. Det er kun ett år til hun kan gi faen i hva du sier uansett. Du kan heller være litt på hennes side nå, så lar hun deg ha litt mer 'kontroll'.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er en del her som har kommentert det med å få piller i drikken. Om du er måneder fra å være myndig eller du allerede er det, så betyr ikke det at sannsynligheten for at noen kommer til å slippe noe i drinken din plutselig synker alvorlig. Det viktigste er å være bevisst på at slike ting kan skje. Selv skulle jeg reise med 3 venninner der jeg er hadde blitt den eneste myndige. VI skulle til Kreta, og selvsagt kommer det an på hvor de reiser. Vi fikk ikke bo i partybyer, og de hadde en onkel der nede som bor der hele sommeren ca 30 min ifra oss. Jeg ville undersøkt miljøet der nede, og be jentene om å lære hvordan de skal oppføre seg og hva de skal være obs på.

Anonymous poster hash: 253f7...a8c
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha/har foreldrenes forsikring til og med det året du fyller 20.

Anonymous poster hash: 253f7...a8c
Skrevet

Jeg ville latt hun få lov til å dra til syden, men satt noen begrensninger på hvor de får lov til å dra(styrt unna de aller værste partystedene som Magaluf, Ayia Napa etc.. )

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvis datteren din som 17-åring ville dra på jentetur til syden, ville dere latt henne få lov? Og ville dere isåfall satt noen regler/betingelser? Tenker da særlig i forhold til hvor jentene burde dra.

Det er snakk om en gjeng på 6-7 stk, og det er vel et par av de andre som ikke har fylt 18 enda da heller. Datteren min begynte et år tidligere på skolen, og er derfor et år mindre enn vennene sine. Syns derfor det er vanskelig å vite om jeg bør sette foten ned og be henne vente til neste år, eller la henne få lov..

Jeg er 18 år nå, og dro på min første ferietur med venninner til ayia napa i fjor, mens jeg var 17. Vi hadde det kjempegøy, men det er lett at noe kan skje, og når man har "frihet" i syden, er det lett å la seg rive med, og dømmekraften kan synke. Jeg skjønner godt at hun vil dra, men jeg vet ikke om jeg ville latt min datter dra om jeg hadde en. Det spørs mye på hvor de skal dra, hvem hun drar sammen med og hvor ansvarlig hun er. Jeg er kjempeglad for at jeg dro, skal tilbake i år også, men skjønner veldig godt at foreldre kan være bekymret. Så lenge hun og venninnene passer godt på seg selv og ikke er naive, tror jeg det skulle gå bra.

Anonymous poster hash: 167e3...dbc

AnonymBruker
Skrevet

Husker venninnene mine dro på fylletur til syden da vi var 17 for 5 år siden. De drakk seg sanseløse hver kveld og hadde sex med tilfeldige tyrkere.

Uansett hvor mye disse 17 år gamle jentene sier at de ikke skal drikke og at de skal oppføre seg pent, så kan jeg skrive under på at det er løgn. I Tyrkia er det billig drikke, kåte gutter og lettkledde jenter. Og alle kan virkelig slå ut håret her, for ingen foreldre passer på.

Kan også legge til at alle mine venninner fremstår som veldig ordentlige jenter, og foreldrene deres tror at de er både engler og prinsesser alle sammen. Foreldrene skulle bare visst hva døtrene deres har holdt på med mens de ikke har fulgt med. Og skulle foreldrene mistenke noe, så blir de løyet rett opp i ansiktet, slik ting ikke skal bli oppdaget.

Synes du skal holde henne hjemme, så får hun heller gjøre som hun vil neste år, når hun er myndig.

Anonymous poster hash: e7d43...4da
AnonymBruker
Skrevet

Håper du får barnebarn mens hun er i syden :) Mange som blir gravide etter å ha sex med lokalbefolkningen. Jeg ble tilbydt å sitte på med scooteren til en hotellansatt til en "hemmelig, vakker strand", men takket pent nei.

Anonymous poster hash: 20d79...85a
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde latt et barn under myndighetsalder reise til syden alene.

Skrevet

Det er en trår på forumet her som heter "hva er det farligste du har opplevd" (eller noe tilsvarende).

Mesteparten av svarene foregår i typiske Syden-land, hvor brukeren har vært ung og naiv og beruset.

Jeg hadde ikke sendt en 17 åring alene på sydenferie hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

hehehe, be henne dra til rhodos ;)

Anonymous poster hash: b612e...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...