Gå til innhold

Jentetur til syden - 17 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis datteren din som 17-åring ville dra på jentetur til syden, ville dere latt henne få lov? Og ville dere isåfall satt noen regler/betingelser? Tenker da særlig i forhold til hvor jentene burde dra.

Det er snakk om en gjeng på 6-7 stk, og det er vel et par av de andre som ikke har fylt 18 enda da heller. Datteren min begynte et år tidligere på skolen, og er derfor et år mindre enn vennene sine. Syns derfor det er vanskelig å vite om jeg bør sette foten ned og be henne vente til neste år, eller la henne få lov..

Anonymous poster hash: b3064...509

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes nok du burde la henne få lov, men være veldig forsiktig med hvor de drar og hvordan rykte stedet har. I tillegg er det livsviktig at du er sikker på at hun ikke er naiv og de har tenkt å ta vare på hverandre

Anonymous poster hash: 023f6...6fa
Skrevet

Jeg synes det er viktig at hun ringer hjem daglig slik at du vet at hun har det bra og er i trygghet.

Anonymous poster hash: db052...c8a
Skrevet

I tillegg er det livsviktig at du er sikker på at hun ikke er naiv og de har tenkt å ta vare på hverandre Anonymous poster hash: 023f6...6fa

Hun er 17. 17-åringer er naive.

Anonymous poster hash: f3dd4...d2b

• Liker 9
Gjest New_Girl
Skrevet

Du kjenner jo datteren din best selv og vet om hun er ansvarlig og fornuftig eller ikke?

Sånn generelt hadde jeg sagt at hun må vente til hun er 18, men hvis jeg stolte på at hun klarer å oppføre seg og vet at venninnene hennes er ordentlig jenter så hadde jeg latt henne dra.

• Liker 1
Skrevet

Synes da hun burde få lov :) Men selvfølgelig på noen betingelser og at du sjekker stedet de skal til nøye og at de ikke drar til en typisk party-by f eks..

Hun er jo snart 18 tross alt. Så lenge de passer på seg selv og ringer hjem og sier ifra om noe skulle skje :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde latt henne få lov, man kan flytte ut på hybel i en alder av 16 år og da synes jeg hun helt klart burde få lov til å dra med venninne sine på en sydentur. Jeg var selv på Hove festivalen fra jeg var 16 år, og det var helt vanelig i mitt miljø.

Men vi kjenner selvfølgelig ikke datteren din, så vet ikke om hun er uansvarlig eller lignende.

• Liker 2
Skrevet

Helt uaktuelt når hun ikke er atten. Å la henne dra er vanvittig naivt og uforsvarlig.

Anonymous poster hash: c86b4...944
  • Liker 6
Skrevet

Helt uaktuelt når hun ikke er atten. Å la henne dra er vanvittig naivt og uforsvarlig.

Anonymous poster hash: c86b4...944

Dagen hun fyller 18 blir hun plutselig kjempemoden og klar for sydentur?

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min 17 åring dra til Syden alene nei. Husker hvordan jeg var som 17. Hadde vært totalt katastrofe.

Skrevet

Jeg hadde ikke latt min 17 åring dra til Syden alene nei. Husker hvordan jeg var som 17. Hadde vært totalt katastrofe.

Noen er modne for alderen, andre ikke. Å nekte alle 17åringer å reise "alene" blir litt feil.

En annen ting som spiller inn er hvor bereist hun er? Har dere reist mye? Har hun klart seg selv i storbyer alene før? Blir hun lett engstelig og nervøs? Drikker hun mye? :)

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det er noe forskjell på 18 eller 17.

Du har lov å drikke Alkohol når du er 18, men du gjør det uansett når du er 17.

Er skeptisk til at jenter drar på ferie til syden uansett da. Synes det er skummelt uansett om du er 17 eller 25 så lenge du er pen og norsk og ikke sier nei til en gratis drink...

Anonymous poster hash: 577bd...04e
Skrevet

Jeg fikk lov til å reise til syden med en venninne når jeg var 17, hun var 18. Det gikk helt toppers, men jeg måtte ringe hjem til foreldre hver dag og sende sms med at "Nå er kl blabla, vi har gått og lagt oss også fortelle pittelitt hva vi hadde gjort, feks spist middag på en resturant som het blablabla og drukket noen drinker *der og der* "..

Gav også mine foreldre tilgang til bankkontoen min, så de kunne se "hvor jeg tok ut penger" :)

• Liker 2
Skrevet

Tja. Selv er jeg 17 og det er jeg også når jeg skal dra på tur med venninnene mine til Spania i august (på det tidspunktet vil alle de andre være 18). Det er ikke noe problem for mine foreldre å la meg dra - og det skal sies at de vanligvis er ganske strenge og passer godt på meg. Vi skal til et rolig område og leie leiligheten til en bekjent, så det er ganske trygge omgivelser. Det er tross alt tryggere å velge f.eks. Platanias over et partysted som Magaluf.
Så jeg tror du bør vektlegge hvor hun har tenkt å dra (og kanskje også hva som er "motivet" for ferien - strand- og shoppingferie, eller festing og drikking i en uke?) fremfor alderen hennes. Hvis du ser på datteren din som ansvarlig og fornuftig, og venninnene passer på hverandre og holder sammen, tror jeg nok det skal gå greit. Du kjenner datteren din og kan bedømme hvorvidt hun er fornuftig og ansvarlig nok til å ta vare på seg selv best.

• Liker 1
Skrevet

Noen er modne for alderen, andre ikke. Å nekte alle 17åringer å reise "alene" blir litt feil.

En annen ting som spiller inn er hvor bereist hun er? Har dere reist mye? Har hun klart seg selv i storbyer alene før? Blir hun lett engstelig og nervøs? Drikker hun mye? :)

Ja, hun har reist mye. 8-9 sydenturer tidligere og reist mye på camping og slikt. Aldri måttet klart seg alene i storby før nei, men tror nok det hadde gått helt greit. Vet at hun kommer til å holde seg sammen med noen hele tiden, og også at hun ikke ønsker å være på en party-ferie. Hun drikker ja, og kommer til å drikke - men også ha mange dager med bare avslapning. Stoler jo på henne, men det er jo selfølgelig alltid noe man ikke vet, og føler det kanskje er litt uansvarlig av meg å la henne dra alene som 17-åring.

TS

Anonymous poster hash: b3064...509

Skrevet

Hadde selvsagt latt henne dra, men hadde satt klare regler, og sagt klart i fra at jeg ikke hadde tolerert en dråpe alkohol, og gitt klar beskjed over evt. konsekvenser dette hadde gitt.

Haddde også sørget for at hun hadde hatt kondomer med seg. Den største skrekken er at de kommer hjem gravid eller med alvorlige kjønnssykdommer.

Anonymous poster hash: 29251...0e3
Skrevet

Jeg fikk dra på sydentur til Hellas med fire andre venninner da jeg var 17 (De andre hadde fylt 18). Det ble jo festing og sånt hver dag, og vi forsøkte selvfølgelig å passe på hverandre, men man glemmer fort gode intensjoner når man er beruset.

Jeg var en ganske ansvarlig 17-åring, hadde nesten ikke drukket før på det tidspunket, men alikevel grøsser jeg litt når jeg tenker på det. Vi gikk rundt ganske lettkledde og fulle, gikk til fots hjem til hotellet midt på natta.. Nesten et under at det gikk bra.

Kommer veldig an på hvordan datteren din er til vanlig, men det er fort gjort å blir revet med i situasjoner i den alderen der (ofte senere også for den saks skyld), føye seg etter flertallet selv om man egentlig er ukomfortabel med det f.eks.

Anonymous poster hash: dbb48...69e
Skrevet

Jeg vil aldri latt hun få lov. Og det er en liten pris å betale for hva som kan skje med hun der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg reiste som 19 åring til Magaluf, ganske mange år siden. Der er det heftig.. Ble dårlig da jeg var på disko og skulle bli kjørt hjem av en jeg stolte på. Men plutselig var jeg i ødemarken. Skjønte jo hva som var i ferd med og skje men klarte og hylgrine så han ble forbanna og nervøs. Spant av gårde i bilen og til hotellet jeg skulle til og ble sparket ut av bilen i fart. Security på hotellet tok seg av meg. Stoltheten fikk seg en knekk og jeg en lærepenge som heldigvis kun var noen skikkelig skrubbsår på beina. Normalt er jeg veldig forsiktig av meg men denne karen var forlovet med en norsk dame jeg hadde hilsa på, virka høflig og grei. Fikk og en overhaling av kjeft av security at jeg ALDRI måtte sitte på med noen uansett. Disse var spanske. De diska opp med mat og drikke til meg og sørga for at jeg fikk roet meg ned. Reist der i etterkant og var veldig forsiktig.

Synes 17 år er for ungt og reise til ungdomsplasser, mye rart som foregår der.

Anonymous poster hash: 8a022...e60
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har reist veldig mye, også jobbet i Tyrkia, ved et turiststed. Aner ikke hvor mange jenter, jeg har måtte hjelpe hjem på nattestid. Der de raver rundt drita, helt alene på natta. De går kledd halvnakne, og kan ikke gjøre rede for seg selv. Eller ville turist fester, som gikk alt for langt. Star tour og ving, hvor det endte opp med nakne jenter på bardisken. Og sex på utestedene. Dette er veldig skummelt.

Men det er du som kjenner din datter, og vet hvor de skal. Så er det jo ikke lenge til hun blir 18 år, og da kan reise. Vet faktisk ikke hva jeg ville gjort selv.

Anonymous poster hash: eebe6...27c
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...