Gå til innhold

Hva skjer med kroppen når man drikker for lite over mange år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 32 som har over mange år fått i meg for lite væske enn hva som er anbefalt.

Drikker 1 kopp kaffe til frokost, 1 glass vann til middag. Og kanskje 1 dl vann før jeg legger meg. (Noen dager drikker jeg 1 glass juice eller pepsi max)

Jeg vet jeg må bli flinkere til å drikke vann men blir liksom aldri noen fast rutine på det. (Vannkaraffelen med sitronbåter blir oftes ved tanken)

Føler meg i ok form, men urinen min er mørk og har en stram lukt, som jo er et tegn på at man er dehydrert.

Er det noen som vet hva som skjer med kroppen etter mange år med for lavt væskeinntak?

Anonymous poster hash: dc2a8...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en dame på 32 som har over mange år fått i meg for lite væske enn hva som er anbefalt.

Drikker 1 kopp kaffe til frokost, 1 glass vann til middag. Og kanskje 1 dl vann før jeg legger meg. (Noen dager drikker jeg 1 glass juice eller pepsi max)

Jeg vet jeg må bli flinkere til å drikke vann men blir liksom aldri noen fast rutine på det. (Vannkaraffelen med sitronbåter blir oftes ved tanken)

Føler meg i ok form, men urinen min er mørk og har en stram lukt, som jo er et tegn på at man er dehydrert.

Er det noen som vet hva som skjer med kroppen etter mange år med for lavt væskeinntak?

Anonymous poster hash: dc2a8...2a9

Anbefalt av hvem? Det der "drikk 3 liter vann pr dag" er bare tull, og kommer ikke fra noe fagmiljø.

Er du dehydrert blir du rett og slett tørst, så jeg tror du kan slappe av. Viktig å huske på at maten også inneholder væske.

Anonymous poster hash: 11f51...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om urinen er mørk og lukter sterkt, er det tegn på at du er dehydrert. Det eneste som hjelper er å drikke vann.

Anonymous poster hash: 2e8ff...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer noen her på noe annet enn TS spør om. Hun VET hun drikker for lite, det hun imidlertid spør om hvilke konsekvenser det kan få for kroppen over tid.

Nå er ikke jeg noen ekspert TS, men jeg vil tro det kan slite på nyrene som må konsentrere urinen din. Det er vel ikke bra for cellene heller, for de kan krympe og dø ved for lite væske om jeg husker biologiundervisninga. De trenger vel vann til flere av prosessene sine også.

Synes selv det er vanskelig å drikke nok, dog ikke så ille som deg. Kan det være at du har problemer med å kjenne tørste? For det har jeg, og må derfor bevisst passe på å drikke, har tilogmed alarm på mobilen halvveis ut i dagen om at jeg må drikke.



Anonymous poster hash: 41f69...db0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ab over her nevner, det sliter på nyrene. I tillegg forestiller jeg meg at senteret i hjernen som registrerer tørstfølelse kanskje har blitt ignorert i så mange år at det ikke er like følsomt lengre, sånn at TS ikke oppfatter at hun er tørst. I tillegg går det ut over blodtrykket, da man har mindre væske til å opprettholde et normal blodtrykk. Man kan også få forstoppelse av å drikke for lite vann. Konsentrasjon og hukommelse er en annen funksjon som kan bli nedsatt. I tillegg trenger huden væske for å holde seg frisk.

Så det er lurt å drikke vann, ja. Ikke burde det være altfor vanskelig heller, om man blir bevisst på hvor viktig det er.

Anonymous poster hash: 2e8ff...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...