AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #101 Del Skrevet 2. juni 2014 Men da blir jo spørsmålet: Skal fastlegene ha reservasjonsrett, altså kunne trekke seg fra å være med til å legge til rette for aktiv dødshjelp? Såklart!Anonymous poster hash: 307d8...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #102 Del Skrevet 2. juni 2014 Nei, drap er aldri akseptabelt Anonymous poster hash: 264fc...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. juni 2014 #103 Del Skrevet 2. juni 2014 På hvilken måte er en hund mer "komplisert organisme" enn et menneske? les hva jeg skriver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 2. juni 2014 #104 Del Skrevet 2. juni 2014 les hva jeg skriver Jeg har gjort det, og det er selvsagt derifra spørsmålet kommer ifra. Svar istedet på spørsmålet du fremfor å ro deg unna det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. juni 2014 #105 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg har gjort det, og det er selvsagt derifra spørsmålet kommer ifra. Svar istedet på spørsmålet du fremfor å ro deg unna det. Jeg skriver at mennesker er verdt mer enn hunder for gitt argumentasjonslogikk, fordi vi mennesker er mer kompliserte. Hva er de du ikke skjønner, og hvorfor snur du 180 grader rundt på det jeg sier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 2. juni 2014 #106 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg skriver at mennesker er verdt mer enn hunder for gitt argumentasjonslogikk, fordi vi mennesker er mer kompliserte. Hva er de du ikke skjønner, og hvorfor snur du 180 grader rundt på det jeg sier? Jeg spurte deg hvorfor eller hvordan du kan mene at en hund er en mindre komplisert organisme enn et menneske. Anatomisk sett er vi mer eller mindre omtrent helt like. Leger trener til og med på griser ettersom anatomien vår er så lik den. Når har jeg snudd rundt på noe av det du har sagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #107 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg er vel prinsipielt i mot aktiv dødshjelp. Det jeg tenker på er at det kan være to personer med samme sykdom som ligger ved siden av hverandre på et sykehjem. Den ene velger aktiv dødshjelp, mens den andre vil skvise de siste dråpene ut av det livet hun har. Fort kan hun som ikke velger aktiv dødshjelp føle seg som en belastning, fordi hun velger å bli igjen, og må ha folk til å passe på seg, selv om hun vet at hun etterhvert kommer til å dø. Kanskje blir det sånn etterhvert at alle med den og den sykdommen velger aktiv dødshjelp, utenom få, og folk ser da på dem som belastning fordi de kommer til å dø uansett. Jeg vet ikke. Jeg velger liv over død. Anonymous poster hash: 8b5e5...c99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. juni 2014 #108 Del Skrevet 2. juni 2014 På hvilken måte er en hund mer "komplisert organisme" enn et menneske? kan du slutte å mase nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 2. juni 2014 #109 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg er vel prinsipielt i mot aktiv dødshjelp. Det jeg tenker på er at det kan være to personer med samme sykdom som ligger ved siden av hverandre på et sykehjem. Den ene velger aktiv dødshjelp, mens den andre vil skvise de siste dråpene ut av det livet hun har. Fort kan hun som ikke velger aktiv dødshjelp føle seg som en belastning, fordi hun velger å bli igjen, og må ha folk til å passe på seg, selv om hun vet at hun etterhvert kommer til å dø. Kanskje blir det sånn etterhvert at alle med den og den sykdommen velger aktiv dødshjelp, utenom få, og folk ser da på dem som belastning fordi de kommer til å dø uansett. Jeg vet ikke. Jeg velger liv over død. Anonymous poster hash: 8b5e5...c99 Det er jo en reel problemstilling. Aktiv dødshjelp må ikke praktiseres på en måte som får dødelig syke mennesker til å føle seg som en byrde. Det er viktig . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 2. juni 2014 #110 Del Skrevet 2. juni 2014 Det er jo en reel problemstilling. Aktiv dødshjelp må ikke praktiseres på en måte som får dødelig syke mennesker til å føle seg som en byrde. Det er viktig . Det er vel mer pleien som må praktiseres på en måte som ikke får syke mennesker til å føle seg som en byrde. Den daglige omsorgen. Det blir galt å fokusere på praktiskeringen av selve dødshjelpen når det gjelder akkurat det. Som det ble sagt i forrige innlegg, to personer med ganske like sykdomsbilder kan ha radikalt forskjellige oppfatninger om tiden som ligger foran dem, og der den ene ønsker å dø snarest muiig og med minst mulig smerter, så vil kanskje den andre ønske seg et lengst mulig liv. Så man må støtte de som ønsker å leve og vise barmhjertighet med dem som ønsker å dø, men man må sørge for at det dødsønsket ikke skriver seg fra noen opplevd press i omgivelsene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 2. juni 2014 #111 Del Skrevet 2. juni 2014 kan du slutte å mase nå? Et tips. Slutt å kom med idiotiske utsagn så er det ingen som vil si noe imot deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 2. juni 2014 #112 Del Skrevet 2. juni 2014 Et tips. Slutt å kom med idiotiske utsagn så er det ingen som vil si noe imot deg. Den døra svinger begge veier. Bare et tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 2. juni 2014 #113 Del Skrevet 2. juni 2014 Den døra svinger begge veier. Bare et tips. Kan fint innrømme at jeg til tider sier noe piss, men jeg klarer å forsvare meg og/eller innrømme feil. Noe enkelte sliter med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. juni 2014 #114 Del Skrevet 2. juni 2014 Et tips. Slutt å kom med idiotiske utsagn så er det ingen som vil si noe imot deg. Enten leste du det jeg skrev feil, eller så skrev du selv feil. Noe du nå forhåpentligvis endelig forsto. En vanlig og mye brukt teknikk når folk ikke skjønner hva inn i hampen man prater om er å gå tilbake og dobbeltsjekke sin egen forståelse og sitt tilsvar. Sagt på en annen måte; Du er ikke i noen som helst posisjon til å dele ut tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 2. juni 2014 #115 Del Skrevet 2. juni 2014 Enten leste du det jeg skrev feil, eller så skrev du selv feil. Noe du nå forhåpentligvis endelig forsto. En vanlig og mye brukt teknikk når folk ikke skjønner hva inn i hampen man prater om er å gå tilbake og dobbeltsjekke sin egen forståelse og sitt tilsvar. Sagt på en annen måte; Du er ikke i noen som helst posisjon til å dele ut tips! Du skrev: Så alger er verdt mindre enn hunder fordi de er mindre kompliserte organismer enn hunder altså. Da følger det at mennesker er verdt mer enn hunder fordi mennesker er mer kompliserte orgnaismer! Synes du det var vanskelig å følge? For ordens skyld så er jeg en hundevenn av dimensjoner, men følelsesbasert argumentasjon er dårlig argumentasjon. Hvor jeg spurte: "På hvilken måte er en hund mer "komplisert organisme" enn et menneske? " Hvor her har jeg lest feil? Og hvorfor unngår du å svare på spørsmålet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juni 2014 #116 Del Skrevet 3. juni 2014 Du skrev: Hvor jeg spurte: "På hvilken måte er en hund mer "komplisert organisme" enn et menneske? " Hvor her har jeg lest feil? Og hvorfor unngår du å svare på spørsmålet? Det står faktisk det stikk motsatte i den setningen du hisser deg opp over. Det står at mennesker er mer kompliserte organismer enn hunder. Og derfor mer verdt. Her passer det bra med et "D`oh!" fra din side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 3. juni 2014 #117 Del Skrevet 3. juni 2014 Dere som svarer nei på dette kan umulig ha sett noen lide seg inn i døden. Helt klart ja. Er døden eneste utfall så ser jeg ingen grunn til at folk kan avslutte det litt før for å slippe lidelser. Hvorfor skal de måtte ligge ukesvis med enorme smerter? Hvem tjener på det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 3. juni 2014 #118 Del Skrevet 3. juni 2014 Det står faktisk det stikk motsatte i den setningen du hisser deg opp over. Det står at mennesker er mer kompliserte organismer enn hunder. Og derfor mer verdt. Her passer det bra med et "D`oh!" fra din side. D'oh er på sin plass ettersom hund og menneske er byttet om ja, men spørsmålet er like gjeldende. Hvordan er et menneske et mer "komplisert" organisme enn en hund er vell det jeg er ute etter selv om ordene var byttet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #119 Del Skrevet 3. juni 2014 Det bør være opp til hver enkelt person om han/hun vil dø eller ikke. Å ligge å langpines når en likevel skal dø, og nektes å ende lidelsen er respektløst. At enkelte vil føle seg som en byrde, burde ikke veie over å gå ut av livet med verdighet. Alle med vettet i behold vet at de er en byrde uansett når de er syke. Retten til å bestemme over eget liv burde veie tyngre enn teoretisk føleri.Anonymous poster hash: 682ef...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juni 2014 #120 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) D'oh er på sin plass ettersom hund og menneske er byttet om ja, men spørsmålet er like gjeldende. Hvordan er et menneske et mer "komplisert" organisme enn en hund er vell det jeg er ute etter selv om ordene var byttet på. På svært mange måter. Vi er mer intelligente, vi er reflekterende og i stand til resonnerende tenking.. Hjernene våre inneholder en god del mer avanserte deler enn hunders hjerner gjør, ikke minst en riktig stor hjernebark og frontallapper. Jeg tror det er rimelig å si at vi er såpass mye mer avanserte i det departementet at det alene rettferdiggjør påstanden. Noe som blant annet viser seg i at vi er i stand til å lage teknologi og bruke den til å overkomme våre naturlige begrensninger, noe som er hinsides noe en hund kan klare. En bikkje kan krype i le for å beskytte seg mot kulda, men et menneske kan bygge et hus. Vi har språk og kultur. Noe bikkjer er praktisk talt blottet for. De kan kommunisere, men de kan ikke akkumulere kunnskap fra en generasjon til den neste. Jeg fatter ikke at det skulle være noe å diskutere i det hele tatt. Endret 3. juni 2014 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå