Gå til innhold

Hvordan forklare et stort hull i cv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man er så uheldig å ha et hull i cv'n på nesten 2 år uten at dette kommer av hverken sykdom eller latskap, men rett og slett en stor posjon uflaks kombinert med at man pga livssituasjon kun kan jobbe dagtid. Man har hele tiden søkt på jobber og i starten av arbeidsledigheten kom man til intervjuer og ble ansett som veldig aktuell, men nådde ikke helt opp pga stor konkurranse. Og man har tidligere både utdannelse og arbeidserfaring, men hullet bare vokser fordi man rett og slett ikke slipper til i mengden. Jo størret hullet i cv'n har blitt jo færre intervjuer har det også blitt og jeg tenker dermed at jeg må finne på noe. Så hvordan kan jeg forklare hullet i cv'n i en søknad/ cv uten å bli lagt i nei bunken med engang?

Anonymous poster hash: 099e9...696
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hullet er jo synlig naar du sender inn CVen saa dersom du har faatt intervju tidligere saa betyr det at noen har regnet deg som aktuell likevel, men at du har falt igjennom i intervjusituasjon.

Det er jo ikke mye aa gjore med fortiden og det er vanskelig aa si noe uten mer informasjon, men alt du kan gjore er aa forklare det oppriktig men positivt og ikke legge for mye vekt paa det.

Se om det er noen kunnskaper/egenskaper du kan tilegne deg eller kurs du kan ta for aa styrke CVen.

Skrevet

Jeg kom til intervjuer når hullet var fra 6 mnder til 1 år, men siste året har jeg vært på 3 intervjuer. Så nå kommer jeg ikke til intervjuer lenger eller. Siste intervju jeg var på var for 6 mnder siden og arbeidsledighets tiden min begynner snart å renne ut. Jeg har blitt innstillt som 2 valg og reservekandidat ved flere stillinger så jeg har jo ikke fallt igjennom ved intervjuene eller. Det blir liksom bare ikke min tur.

Skrevet

Hvis man er så uheldig å ha et hull i cv'n på nesten 2 år uten at dette kommer av hverken sykdom eller latskap, men rett og slett en stor posjon uflaks kombinert med at man pga livssituasjon kun kan jobbe dagtid. Man har hele tiden søkt på jobber og i starten av arbeidsledigheten kom man til intervjuer og ble ansett som veldig aktuell, men nådde ikke helt opp pga stor konkurranse. Og man har tidligere både utdannelse og arbeidserfaring, men hullet bare vokser fordi man rett og slett ikke slipper til i mengden. Jo størret hullet i cv'n har blitt jo færre intervjuer har det også blitt og jeg tenker dermed at jeg må finne på noe. Så hvordan kan jeg forklare hullet i cv'n i en søknad/ cv uten å bli lagt i nei bunken med engang?

Jeg vet ikke, men synes det er synd at folk ikke får jobb pga hull i cvn. Det burde være kvalifikasjoner/kompetanse som har noe å si.

Jeg har også et hull i cvn på noen år da jeg begynte på en utdannelse som jeg ikke fullførte. Noen var veldig opptatt av det hullet og da fikk jeg ikke jobb, mens et annet sted så var de mer interessert i hva jeg kunne og der fikk jeg jobb.

Jeg synes det er litt teit å fokusere på hull i cv da man kan gå glipp av mange gode arbeidstagere om det blir et hovedfokus. En kandidat med et hull behøver ikke være dårligere enn en uten. Alle kan ha vanskelige perioder i livet for så å komme tilbake på rett kurs igjen. Jeg mener det er mange gode kandidater som blir oversett pga dette noe som er trist.

Anonymous poster hash: a27f7...12e

• Liker 2
Skrevet

Tenker at du må stoppe det nå, du må få deg en jobb uka her. Møt opp der du har vært aktuell tidliger og steder som søker nå. Tilby dem at du jobber en uke eller to gratis feks.

Skrevet

Unnskyld at jeg stiller spm her, men hva slags hull oppleves som de verste? Jeg har ett hull fra året før jeg begynte å studere., men i det året hadde jeg to småjobber+sommerjobb.

I studietiden har jeg fullført alt med mest C og B og en A. Og har også vært med på en del frivillig studentarbeid. Føler jeg har oppnådd god kompetanse innenfor området...

Men jeg håper de helst ser på CVen min de 3 siste årene jeg har studert og ikke henger seg opp i hullet jeg hadde da jeg var 21 år gammel, dum og ante ingenting. (Skulle ha begynt på studiene med en gang men neida, jeg skulle absolutt ta et teit friår og fikk bare to småjobber som varte kun i noen mnd hver)

Anonymous poster hash: 3f1cc...d6d

Skrevet

Jeg har et ganske stort hull i CV. Det er på 3 år. Jeg forklarer det allerede i søknaden for jeg tenker det er bedre å si noe om det enn å fremstå som om jeg har drevet dank i 3 år.

Første året tok jeg meg av bestemor i påvente av sykehjemsplass (hun har alzheimers).

Andre året var jeg sykemeldt pga. graviditet og tredje året var svangerskapspermisjon.

Har ellers gode attester, gode referanser, kurs, verv og gode karakterer.

Anonymous poster hash: f1a8b...628
Skrevet

Er dette så uvanlig altså?

Har ikke de fleste små eller større hull?

Anonymous poster hash: f4931...efc
Skrevet

Unnskyld at jeg stiller spm her, men hva slags hull oppleves som de verste? Jeg har ett hull fra året før jeg begynte å studere., men i det året hadde jeg to småjobber+sommerjobb.

I studietiden har jeg fullført alt med mest C og B og en A. Og har også vært med på en del frivillig studentarbeid. Føler jeg har oppnådd god kompetanse innenfor området...

Men jeg håper de helst ser på CVen min de 3 siste årene jeg har studert og ikke henger seg opp i hullet jeg hadde da jeg var 21 år gammel, dum og ante ingenting. (Skulle ha begynt på studiene med en gang men neida, jeg skulle absolutt ta et teit friår og fikk bare to småjobber som varte kun i noen mnd hver)

Burde jo bare være positivt at de ser at du har tatt et friår. Da kan de jo tenke at på det året har du fått gjort ting du vil, f.eks reise og oppleve ting. Og at du da mest sannsynlig ikke i nærmeste framtid kommer til å søke permisjon pga en lengre reise f.eks.

Dessuten så er det jo mange som tar et friår fordi de enda ikke vet hva de ønsker å studere og hva de dermed ønsker å jobbe med senere i livet. Det er jo viktig å bruke god tid på en slik avgjørelse. Er da større sjanse for at man velger en utdanning, yrke og jobb som man kommer til å like, være motivert og engasjert i.

Skrevet

Av de fleste jeg kjenner, er det de faerreste som har latt alt gaa slag i slag hele veien. Noen har deltidsjobb under studiene, noen fokuserer bare paa studier. Veldig, veldig mange fullforer ikke paa normert tid og mange tar et friaar.

Jeg tror at saa lenge man har gjort NOE inni "hullene", saa hjelper det. Er vel helst dersom man har bodd hjemme, hverken studert, jobbet, reist eller tatt kurs i lengre perioder at det kan bli et problem.

Frivillig arbeid el.l. kan man alltids gjore mens man soker andre jobber.

Skrevet

Jeg har et hull på 12 år som jeg må forklare når jeg er ferdig med masteren. Wish me masse luck...

Anonymous poster hash: 6c181...15f
Skrevet

Hvis man er så uheldig å ha et hull i cv'n på nesten 2 år uten at dette kommer av hverken sykdom eller latskap, men rett og slett en stor posjon uflaks kombinert med at man pga livssituasjon kun kan jobbe dagtid. Man har hele tiden søkt på jobber og i starten av arbeidsledigheten kom man til intervjuer og ble ansett som veldig aktuell, men nådde ikke helt opp pga stor konkurranse. Og man har tidligere både utdannelse og arbeidserfaring, men hullet bare vokser fordi man rett og slett ikke slipper til i mengden. Jo størret hullet i cv'n har blitt jo færre intervjuer har det også blitt og jeg tenker dermed at jeg må finne på noe. Så hvordan kan jeg forklare hullet i cv'n i en søknad/ cv uten å bli lagt i nei bunken med engang? Anonymous poster hash: 099e9...696

Du må enten:

-forklare hullet i søknaden (tok fri to år for å være hjemme med et krevende barn, prioritere syke foreldre, hva som helst)

-fylle hullet i søknaden med noe relevant for jobben. For man går jo ikke og driver i to år. En gjør NOE.

Om det nå fremdeles er slik at du søker jobb etter 2+ år som arbeidsledig så finn deg en jobb du kan føre opp at du driver med akkurat nå. Hva som helst. Å være vikar på skoler/ i barnehage er vel det letteste, og du kan være fra levra ærlig i søknaden om at du jobber bare 1 dag nå og da, men at du gjør det mens du søker jobber (oversatt til "jeg liker å jobbe" i øynene til en arbeidsgiver). Om du på ingen måte kan finne noe som helst så bli frivillig. Måke snø gratis for gamle mennesker. Hva som helst som du kan si at du gjør på. Start ditt eget foretak. Selg ved du hogger i skogen. Nøkkelord er: arbeidsvillig på grensen til desperat.

For la oss være ærlige: ingen tror at en person som har vært arbeidsledig i 2 år eller mer har prøvd særlig hardt. Og der ligger problemet ditt, ts. Særlig dersom du selv oppriktig oppfatter det slik at du har prøvd så hardt som du bare makter. For desverre oversettes det for en arbeidsgiver til "lite ressurser". Og det er aldri ønskelig. Så gi enten inntrykk av at ledigheten var planlagt, eller at du faktisk har gjort mye annet enn å jobbe innen ditt felt, som har gitt deg erfaring som vil komme dem til nytte.

Anonymous poster hash: 86b2e...046

Skrevet

Burde jo bare være positivt at de ser at du har tatt et friår. Da kan de jo tenke at på det året har du fått gjort ting du vil, f.eks reise og oppleve ting. Og at du da mest sannsynlig ikke i nærmeste framtid kommer til å søke permisjon pga en lengre reise f.eks.

Dessuten så er det jo mange som tar et friår fordi de enda ikke vet hva de ønsker å studere og hva de dermed ønsker å jobbe med senere i livet. Det er jo viktig å bruke god tid på en slik avgjørelse. Er da større sjanse for at man velger en utdanning, yrke og jobb som man kommer til å like, være motivert og engasjert i.

Ja jeg reiste jo litt, men bare i Norge. :P

Også lagde jeg ting som jeg solgte på Internett. Burde jeg føre det på cv-en? Solgte bare via en annen nettside så jeg drev ikke noe eget. Og min profil der inne er jo ganske tom og inaktiv så om de spør har jeg ikke noe å vise.. Men de spør kanskje ikke?

Solgte ikke så veldig mye heller, var bare noe jeg drev å pusla med.

Men jeg tenker det kan være relevant, for det jeg lagde og solgte har noe med studiene å gjøre.. Men samtidig så var det bare noe useriøst jeg pusla med.. Var jo bare en hobby.

• Liker 1
Skrevet

Andre året var jeg sykemeldt pga. graviditet og tredje året var svangerskapspermisjon.

Anonymous poster hash: f1a8b...628

Hva mener du med dette? Dette er jo ikke hull? I så fall har jo alle mødre i Norge hull i CVen.

Anonymous poster hash: 7308e...066

• Liker 2
Gjest heihade
Skrevet (endret)

Begynn med noe frivillig i mellomtiden.
Da ser arbeidsgiver at du prøver i alle fall og at du har arbeidsmoral og liker å jobbe, om det så måtte være uten lønn en periode der du søkte jobber uten hell.

Endret av heihade
Skrevet

JUGE PÅ CVen!!!!!

Hvorfor er det ingen som har startet en bedrift som fungerer som en løgnbedrift hvor de tar imot telefoner og er referanse?

Skrevet

JUGE PÅ CVen!!!!!

Hvorfor er det ingen som har startet en bedrift som fungerer som en løgnbedrift hvor de tar imot telefoner og er referanse?

Det finnes nok allerede. Finnes flere eksempler om folk som har jugd på CVen og blitt straffet for det også.

Anonymous poster hash: 7308e...066

Skrevet

Ja jeg reiste jo litt, men bare i Norge. :P

Også lagde jeg ting som jeg solgte på Internett. Burde jeg føre det på cv-en? Solgte bare via en annen nettside så jeg drev ikke noe eget. Og min profil der inne er jo ganske tom og inaktiv så om de spør har jeg ikke noe å vise.. Men de spør kanskje ikke?

Solgte ikke så veldig mye heller, var bare noe jeg drev å pusla med.

Men jeg tenker det kan være relevant, for det jeg lagde og solgte har noe med studiene å gjøre.. Men samtidig så var det bare noe useriøst jeg pusla med.. Var jo bare en hobby.

Jeg ville ført det på cven ja! Positivt å vise at man har drevet på med nei selv om man ikke har arbeidet.

Skrevet

Helt ærlig, hvis du bare har søkt jobb i 2 år vil jeg si du har vært lat. Det er masse du kunne gjort i denne perioden for å styrke CVn din. Du kunne jobbet frivillig, du kunne kurset deg, lært deg et nytt språk, lært deg basic programmering, avansert photoshop/filmredigering, eller et flust av andre ting som hadde materialisert seg i konkret kompetanse du kunne skrevet på Cvn.

Man må ikke ha en forestående eksamen for å lære seg noe, du må da sette i gang egne prosjekter.

Gjest Mr. Toad
Skrevet

Sort hull er en betegnelse på region i verdensrommet hvor ingenting kan slippe unna, selv ikke lys. Det er en konsentrasjon av masse med en så stor tyngdekraft at ingenting kan unnslippe. Ikke noe materie eller lys, ikke engang elektromagnetisk stråling, som kommer innenfor det sorte hullet vil slippe unna, men vil forbli der og kan aldri komme ut igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...