Gå til innhold

Takket nei til konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes at enten så ber man begge to, eller så ber man ingen. Hadde jeg stilt i ett selskap uten min mann, så blir det alltid spørsmål om hvorfor han ikke kunne komme. Og siden de fleste vil synes det er merkelig å kun invitere den ene, så er nok trolig at jeg sagt takk, men neitakk.

Jeg ville likevel sendt en liten oppmerksomhet til konfirmanten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg hadde vel gått. Og når folk spurte hvorfor jeg kom alene, ville jeg sagt at det var fordi mannen min ikke var bedt. Vertskapet mener jo at denne løsningen er grei og naturlig, så da er vel ikke dette noe jeg trenger å dekke over?

• Liker 6
Skrevet

"Sjokket og skuffelsen var stor"

LOL! Herregud, tenk over hva du skriver her og gå ut i verden og få deg litt perspektiv på verden. Hvis det ikke skal mer enn en manglende invitasjon til en konfirmasjon for å vipppe deg av pinnen så står det ganske dårlig til.

Anonymous poster hash: bb3f9...12e

• Liker 6
Skrevet

Når det er så langt ut i slekta som farens onkler og tanter, så var kanskje tanken at de ba de som var søsken sammen som en familie. Altså at din mann, og hans to søstre kommer sammen som søsken.

Har du, ts, god kontakt med konfirmanten? eller med faren til konfirmanten? eller er det bare din mann som har litt kontakt med konfirmantens far? Familiebåndene spiller en rolle her, syns jeg.

Anonymous poster hash: dab9f...1fb
  • Liker 4
Skrevet

Synes ærlig talt at det her blir for barnslig når dere lar det gå ut over den stakkars konfirmanten. Det er da bare en dag. Det kan jo diskuteres opp og ned om det er rett, men en konfirmasjon er for konfirmanten, og hvis dere er så snurt at dere ikke klarer å se det, så er dere like ille, om ikke verre enn foreldrene.

Anonymous poster hash: 81a8c...f78

• Liker 4
Skrevet

Er du klar over kosntadene av en konfirmasjon? Er sikkert en grunn til at kun familen på den siden ble bedt... Kan dere ikke snakke med dem og spørre hvorfor? Hvis det blir vanskelig for han å dra uten deg kan de sikkert gjøre et unntak

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes:

At første innlegg var umulig å forstå.

At man skal be de man ber med eller uten partner konsekvent.

At å be onkel av faren til konfirmanten begynner å bli langt ut i slekten.

At å be flere fra en side av slekten er merkelig.

At grandonkel er langt ut i slekten er en ting, men man kan fortsatt være nært relatert.

Hvem som blir bedt i dåp, konfirmasjon, bryllup m.m. avhenger etter mitt syn hvor nære relasjonene er. Mange har en mye nærere relasjon til en av foreldrenes familie. Da er det naturlig at det bes flere fra denne familien.

Skrevet

Syns ikke det var rart i det hele tatt jeg... Han er jo bare grandonkel, hyggelig at han i det hele tatt er bedt vel:) er det så viktig for deg å være med på dette egentlig? Syns det er så rart med folk som klarer å få slike anledninger til å handle om dem..

Anonymous poster hash: 80afa...1ba

• Liker 1
Skrevet

Først trodde jeg det var onkel og tante til konfirmanten som var splittet, og det syntes jeg var merkelig.

Men at man ikke begrenser grandonkelt/grandtante-invitasjonene og "bare" inviterer de tre søsknene som er farens onkler og tanter, det synes jeg ikke er sært i det hele tatt. Mange må tenke litt penger og plass, og ett sted i slekta må jo grensa gå.

Anonymous poster hash: 33ec7...b9e
  • Liker 2
Skrevet

Litt usikker på hva jeg mener her, men syntes kanskje at siden det er såpass langt ute i familien at det er lov å bare invitere den ene.

Anonymous poster hash: b0de6...af0
  • Liker 1
Skrevet

Her har vi invitert mine og mannen sine onkler og tanter, men ektefelle. Har liten familie, så på slike dager er det kos å samle familien. Hadde det stått på plass, så hadde jeg prøvd å ordne det til slik at ektefelle og hadde fått plass.

Anonymous poster hash: 7c6d1...990
Skrevet

Jeg synes virkelig at det er å trekke det litt vel langt når du skriver "Det er noen som betyr mer enn andre". Å ta slike beslutninger så personlig og bastant pga invitasjoner til dåp, konfirmasjon, bryllup eller lignende mener jeg er barnslig, rett og slett.

Det som jeg er enig i derimot, er at hvis dette gjentar seg igjen og igjen at mannens familie generelt ikke er så inkludert ved slike sammenkomster, og at dette blir tydelig, da skurrer det.

Det å unnlate å invitere ektefeller eller samboere synes jeg også er en uting. Men i enkelte tilfeller burde også det gå igjennom, selv om man er et par så er det ikke alltid en menneskerett at begge blir invitert. Noen ganger trenger man ikke legge så mye i akkurat denne biten, spesielt i tilfeller hvor flere inviterte er invitert uten partner.

Helt ærlig så synes jeg virkelig det er unødvendig å bruke energi på ting som invitasjoner rundt slike sammenkomster, det er ikke som at hvis man er utelatt så må man ta dette personlig. Jeg ville ikke lagt så mye i det, det er ikke verdens undergang om hvem som blir invitert og ikke.

Skrevet

Jeg synes det er merkelig. Jeg ville ALDRI invitert min onkel i mitt barns konfirmasjon og samtidig utelatt hans kone! Ikke bare er det direkte uhøflig, etter min mening, men hun er da også en del av familien! Hvis man ikke kan/vil invitere begge, får man heller la det være.

• Liker 3
Skrevet

(....) er det så viktig for deg å være med på dette egentlig? Syns det er så rart med folk som klarer å få slike anledninger til å handle om dem..

Anonymous poster hash: 80afa...1ba

Dette. Synes det går igjen og igjen at folk lager "drama" over invitasjoner eller ei. Tenker da på mentaliteten "Så jeg er ikke viktig nok, altså? Men da driter jeg i dere, dere får bare kose dere og ha det så godt!!!!!".

Anonymous poster hash: 263ab...0ee

• Liker 1
Gjest Linneah2013
Skrevet

Min mann var i postkassen for to timer siden.

Brevet var adressert til han, og kun han.

Han er onkel til en mann som har konfirmasjon i mai.

Det var bare min mann som var invitert, ikke jeg. Ja, vi har vært gift i mange år.

Han ringer to av sine søstre, som har fått akkurat det samme brevet. De er invitert uten sine ektemenn. Er det mulig? Hvorfor sender de innbydelse i det hele tatt. Flaut.

Så ringer han onkelungen. Onkelungen begrunner innbydelsen med at mor har så stor slekt, så da gikk det ikke å be alle. Han opplyste at det ville komme 42 gjester.

Det var min mann, hans to søstre, og besteforeldre som ble buden.

Ingen flere fra min manns familie.

Mor til konfirmanten ber søsken med ektefeller, samboere. Så har hun tanter, onkler.

Sjokket og skuffelsen var stor.

Dette er det første gang jeg hører om. Kanskje sende boken "takt og tone" ?

Uansett, min mann takket for innbydelsen, og sa at når det ble slik, så velger han å ikke komme.

Nå tror jeg faktisk mor til konfirmanten pleier å være her inne, men akkurat nå så blåser jeg en lang mars i det. Hun må skjønne at det gjelder den konfirmasjonen, for ingen andre gjør slikt.

Anonymous poster hash: 8fc30...7c5

La din mann lese "Takt og tone" før han sender den videre. Det er moren til konfirmanten mannen din burde snakke med, ikke barnet. Ellers forstår jeg at dere reagerer når det på morens side blir invitert med ektefeller, men ikke på farens side, litt merkelig opplegg er det.

Gjest Coolaid
Skrevet

Veldig rart og uvanlig å splitte opp ektepar med en slik invitasjon. Vet ikke om jeg hadde stilt i den konfirmasjonen, veldig rar situasjon. Regner med at de som blir holdt utenfor syns det er dumt å ikke få feire en kjekk ung mann sin store dag. Respektløs egentlig.

Skrevet

Flaut !!! Hva tenker folk med? :/

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Mulig det ble litt misforståelser her. Min mann er onkel til Knut. Knut har sønnen Are som er konfirmant.

Han ringte til Knut,og ikke konfirmanten,som noen trodde.

Mulig mor til denne konfirmanten ikke liker deler av konfirmantens familie. Ikke første gang hun har utelatt deler av familien på den siden.

Når det blir så mange gjester, så tenker en jo sitt. Eks mors familie er alle bedt med ektefeller, også tanter og onkler. Far (Knut) får ha 5 av sin familie, resten er mors familie.

Det er de selv som bestemmer, men blir en merkelig greie ved bordet? Hva sier man om man skulle spørre min mann. Kunne ikke din kone komme? Nei du skjønner hun ble ikke bedt? Skal man si noe sånt, eller skal man lyve for hele selskapet? Nei, det står heller ikke på pengene, ikke på lokalet. Konfirmanten har ikke bestemt noe av inbydelsene.

Man får i alle fall fått beskjed hva som betyr noe for denne familien.

Så må dere slutte med de greiene at dette ikke skal gå utover konfirmanten. Det er en dag i livet osv.

Må si de begynner tidlig med sine holdninger til ungene i alle fall. Her i fam. gjør vi forskjell på folk. Det er noen som betyr mere enn andre. Er det greit? Og jeg ser ingen grunn til å late som ingenting overfor konfirmanten, bare for at foreldre skal få herje fritt med folk

Din mann er onkelen til konfirmantens far? I så fall synes jeg det var litt rart at din mann ble bedt i det hele tatt. Jeg tror ikke det er vanlig å be tantene og onklene til konfirmantens foreldre. Kun konfirmantens egne tanter og onkler. Likevel må jo folk få gjøre som de vil, men jeg forstår at du er litt såret over at dere begge ikke ble invitert når din mann først ble bedt.

Skrevet

Enig med kattugla lenger oppe. Man inviterer med partner eller lar være å invitere noen av de. Vanlig folkskikk heter det vel. ;)

• Liker 1
Skrevet

Ja, hvem som blir bedt kommer an på hvor nære relasjoner det er.

Nå vil far til konfirmanten gjerne ha sin familie der, men det går ikke. Av hvilke grunn? For mor til konfirmanten har så stor slekt. Når far til konfirmanten har liten familie, så ville mitt valg blitt annerledes.

Mor har ikke større familie med søsken, tanter osv. Det er bare i anledningen har hun utvidet sin " fam"

Hun har eks bedt sin onkel med kone og deres voksne barn.

Vil bare høre hva dere ville svart i et slikt selskap,om hvorfor deres kone eller mann ikke er med. Skal man si rett ut, at de ikke er bedt? Vil jo bli pinlig overfor de gjester som har med ektefelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...