AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 men legen sier det ikke er farlig,og ingen grunn til bekymring. De sier jo at det er utalt mangel når den ligger under 30. Litt forvirret nå.Anonymous poster hash: 37290...eb1
2shy Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Hvis referanseverdien på D vitamin ligger på 13 er du farlig lavt. Jeg lå på 20 og indremedisiner sa jeg var i faresonen til å utvikle osteoporose og måtte medisinsk behandles med svært høye doser i 6 mnd. Du skal minst ligge på 70. 1
Trude.lutt Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Det er veldig lavt. Jeg var nedi 20. Etter å ha kjøpt D3 på nettet fra England ligger jeg nå helt i øverste ref området.
2shy Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 Det er veldig lavt. Jeg var nedi 20. Etter å ha kjøpt D3 på nettet fra England ligger jeg nå helt i øverste ref området. Hvilken type og styrke?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 Det verste av alt er at faktisk er innlagt på et sykehus nå,og det er legen her som sa det.(og for å nevne det er jeg allerede på forstadiet til osteoporose. Når jeg var "ute" og den vippet ned til 24 fikk jeg beskjed av legen min at nå måtte tilskudd tas.Er vel derfor jeg blir forvirra.For den fortsetter bare å gå nedover. Anonymous poster hash: 37290...eb1
2shy Skrevet 23. februar 2014 #6 Skrevet 23. februar 2014 Det verste av alt er at faktisk er innlagt på et sykehus nå,og det er legen her som sa det.(og for å nevne det er jeg allerede på forstadiet til osteoporose. Når jeg var "ute" og den vippet ned til 24 fikk jeg beskjed av legen min at nå måtte tilskudd tas.Er vel derfor jeg blir forvirra.For den fortsetter bare å gå nedover.Anonymous poster hash: 37290...eb1 Det er galskap at du ikke blir satt på umiddelbar behandling med høye doser. Høres bare meget merkelig ut. Reseptfrie lave doser vil ikke ha hensikt. Jeg fikk 3 mnd med svært høye doser m D, etterfulgt av 3 mnd med calsigran forte (kalsium) for å forhindre osteoporose. Hvis de allerede sier du er i forstadiet og har alvorlig d vit mangel, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke får akutt behandling.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #7 Skrevet 23. februar 2014 Det er galskap at du ikke blir satt på umiddelbar behandling med høye doser. Høres bare meget merkelig ut. Reseptfrie lave doser vil ikke ha hensikt. Jeg fikk 3 mnd med svært høye doser m D, etterfulgt av 3 mnd med calsigran forte (kalsium) for å forhindre osteoporose. Hvis de allerede sier du er i forstadiet og har alvorlig d vit mangel, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke får akutt behandling. Det er calsigran forte legen min har foreskrevet,men her er det som sagt "no need for worries" Men det skal være et møte til uka med min fastlege til stede få så får nevne det da. For den er ikke stabil,men dalende.Synes jo selv detta er merkelig,men jeg får jo ikke gjort så mye,Anonymous poster hash: 37290...eb1
Gjest Gjest_Erica Skrevet 23. februar 2014 #8 Skrevet 23. februar 2014 jeg har D-vitaminmangel på 8. Jeg fikk beskjed om å ta tran, men tran orker jeg ikke konsistensen av...
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #9 Skrevet 23. februar 2014 jeg har D-vitaminmangel på 8. Jeg fikk beskjed om å ta tran, men tran orker jeg ikke konsistensen av... Du kan kjøpe tran som ikke smaker tran, og blande det i smoothies f.eks.? da merker du ikke konsistensen. Anonymous poster hash: a1a71...735 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #10 Skrevet 23. februar 2014 jeg har D-vitaminmangel på 8. Jeg fikk beskjed om å ta tran, men tran orker jeg ikke konsistensen av... What? Da må du jo drikke en liter tran om dagen Hva skjer med dagens leger? Anonymous poster hash: 9b465...bb1
Gjest Funky Punk Skrevet 23. februar 2014 #11 Skrevet 23. februar 2014 Krev behandling eller bytt lege. Jeg bruker d-vitamin skrevet ut på resept fordi jeg ligger på mellom 20 og 25.
2shy Skrevet 23. februar 2014 #12 Skrevet 23. februar 2014 Har man d vitamin på 8 så vil ikke tran holde. Et under at du står oppreist i så måte, jeg blir helt sjokkert. Til deg med 13, det kan godt være at det ikke har skjedd noe skade fordi mangelen ikke har vært langvarig.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #13 Skrevet 23. februar 2014 Har man d vitamin på 8 så vil ikke tran holde. Et under at du står oppreist i så måte, jeg blir helt sjokkert. Til deg med 13, det kan godt være at det ikke har skjedd noe skade fordi mangelen ikke har vært langvarig. Den har vært dalende i over 1 års tid,og min fastlege har som sagt lenge pusha på at jeg MÅ ta vitaminene mine. Nettopp fordi jeg er på forstadiet(men har en stygg følelse av av neste måling viser benskjørhet er 1,5 år siden forrige og har manglende menstruasjon ),og viser klare symptomer på mangel. Derfor forvirret. Legen som kjenner meg godt er bekymra,og en lege som ikke kjenner meg sier at det ikke er farlig i det hele tatt.Anonymous poster hash: 37290...eb1
2shy Skrevet 23. februar 2014 #14 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Den har vært dalende i over 1 års tid,og min fastlege har som sagt lenge pusha på at jeg MÅ ta vitaminene mine. Nettopp fordi jeg er på forstadiet(men har en stygg følelse av av neste måling viser benskjørhet er 1,5 år siden forrige og har manglende menstruasjon ),og viser klare symptomer på mangel. Derfor forvirret. Legen som kjenner meg godt er bekymra,og en lege som ikke kjenner meg sier at det ikke er farlig i det hele tatt.Anonymous poster hash: 37290...eb1 Har du tatt dvitaminer da, og hvilken styrke? Endret 23. februar 2014 av 2shy
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #15 Skrevet 23. februar 2014 D-vitamin selges reseptfritt på apoteket. Anonymous poster hash: 2fc39...fb0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #16 Skrevet 23. februar 2014 Har du tatt dvitaminer da, og hvilken styrke? Nei,jeg har som sagt fått foreskrevet Calsigran forte,men av ulike grunner greier jeg ikke å få i meg vitaminer. Men uten å i detaljer er jeg på sykehuset under tvungen somatisk helsehjelp,så her kan de faktisk si at jeg ikke har noe valg.Men igjen så er det den forvirringen som plager meg mest.En sier det overhodet ikke er bra,en annen sier at det ikke spiller noen rolle. Og fakta er at den vil fortsette å stupe. Anonymous poster hash: 37290...eb1
2shy Skrevet 23. februar 2014 #17 Skrevet 23. februar 2014 Nei,jeg har som sagt fått foreskrevet Calsigran forte,men av ulike grunner greier jeg ikke å få i meg vitaminer. Men uten å i detaljer er jeg på sykehuset under tvungen somatisk helsehjelp,så her kan de faktisk si at jeg ikke har noe valg.Men igjen så er det den forvirringen som plager meg mest.En sier det overhodet ikke er bra,en annen sier at det ikke spiller noen rolle. Og fakta er at den vil fortsette å stupe.Anonymous poster hash: 37290...eb1 Calsigran Forte er kalsium, ikke ren d vitamin, men vil tro du skal få det etterpå når du er ferdig med calsigran. Jeg vet ikke hvorfor du ikke klarer å ta vitaminer, men nå får man d3 flytende som dråper og i lotion (sistnevnte må kjøpes på nett). Dråper har eksistert ganske lenge. D vitamin på 13 over tid er veldig skadelig, jeg hadde ikke stått oppreist med så lave verdier. Jeg merker allerede ved 30 (som er langt under normalen dog) at jeg blir deprimert, utmattet, og får sterke smerter. Jeg rakk å få hjelp før osteoporose slo ut, det var 6 mnd med sterke d vitaminer etterfulgt av calsigran forte (kalsium og d vitamin er viktige sammen) Jeg tar opp akkurat dette vitaminet såpass dårlig at jeg tar (høye) tilskudd året rundt.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #18 Skrevet 23. februar 2014 Calsigran Forte er kalsium, ikke ren d vitamin, men vil tro du skal få det etterpå når du er ferdig med calsigran. Jeg vet ikke hvorfor du ikke klarer å ta vitaminer, men nå får man d3 flytende som dråper og i lotion (sistnevnte må kjøpes på nett). Dråper har eksistert ganske lenge. D vitamin på 13 over tid er veldig skadelig, jeg hadde ikke stått oppreist med så lave verdier. Jeg merker allerede ved 30 (som er langt under normalen dog) at jeg blir deprimert, utmattet, og får sterke smerter. Jeg rakk å få hjelp før osteoporose slo ut, det var 6 mnd med sterke d vitaminer etterfulgt av calsigran forte (kalsium og d vitamin er viktige sammen) Jeg tar opp akkurat dette vitaminet såpass dårlig at jeg tar (høye) tilskudd året rundt. Det er calisgran med D vitamin,men jeg tar ikke den heller.Og av en eller annen grunn har de satt meg på multivitamin når jeg ikke har andre vitaminmangler. Eller jeg har kalium,men det får jeg noe for. Men,men vi skal ha et møte til uka med min lege til stede så vi får se hva som skjer da. Anonymous poster hash: 37290...eb1
2shy Skrevet 23. februar 2014 #19 Skrevet 23. februar 2014 Det er calisgran med D vitamin,men jeg tar ikke den heller.Og av en eller annen grunn har de satt meg på multivitamin når jeg ikke har andre vitaminmangler. Eller jeg har kalium,men det får jeg noe for. Men,men vi skal ha et møte til uka med min lege til stede så vi får se hva som skjer da.Anonymous poster hash: 37290...eb1 Jeg husket feil, det er en blanding av d og kalsium. Men jeg fikk et rent d vitamin preparat i høye doser i tillegg (før de ga calsigran forte). Hvis du ikke tar vitaminene så er det vanskelig å hjelpe deg. Dette blir selvskading og bør håndteres av profesjonelle, så jeg håper du for hjelp der du er nå.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #20 Skrevet 23. februar 2014 Jeg husket feil, det er en blanding av d og kalsium. Men jeg fikk et rent d vitamin preparat i høye doser i tillegg (før de ga calsigran forte). Hvis du ikke tar vitaminene så er det vanskelig å hjelpe deg. Dette blir selvskading og bør håndteres av profesjonelle, så jeg håper du for hjelp der du er nå. Men det er jo akkurat det som er problemet når legen her sier at det ikke er noe problem.Jeg er fullstendig klar over at det ikke er bra,og at det da blir vanskelig å hjelpe.Det er ikke det at jeg ikke vil ta de,men jeg klarer det rett og slett ikke på egenhånd.Og når jeg da nå er et sted hvor de faktisk kan tvinge meg blir det hele litt bakvendt land. I hvert fall når de gir meg tilskudd for noe jeg egentlig ikke trenger. Og jeg nevnte faktisk her til tross for at det var vanskelig at jeg egentlig skulle ta det,men at jeg rett og slett ikke klarte. Så de er jo klar over at legen min har foreskrevet det til meg. Anonymous poster hash: 37290...eb1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå