AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Noen tips? Skal prøve meg på denne nymotens saken for første gang;)Anonymous poster hash: 96aed...330
Anneline80 Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Lager ofte søtpotetmos eller bakte søtpotetbåter, i praksis da på samme måte som når bruker potet. Godt til for eksempel kylling, and eller biff. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Jeg bruker det til mos blandet med enten potet eller pastinakk eller ovnsbakt med andre rotgrønnsaker. Jeg spiser ofte Stangekylling med sitron og urter sammen med ovnsbakt søtpotet og pastinakk. Liker å skru opp på sterk varme etter at kyllingen er tatt ut, slik at de blir crispy. Anonymous poster hash: 6e974...53b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 Bak de til de er søte som svisker. Kjempe god dessert eller snacks. Bland med kålrot, kålrabi, blomkål e.l og mos. Suppe sammen med linser eller grønnsakene nevnt over. Bruk istedetfor potetmos i hyrdens pai. Anonymous poster hash: 57017...1de 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 Takker for tipsene!!Anonymous poster hash: 96aed...330
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Skreller søtpoteten, kutter den opp i "pommes frites", smører de inn i olje, legger de utover et bakepapir på brett, krydrer med grillkrydder(men du kan egentlig krydre med det du liker best selv), setter de inn i ovnen. Halvveis i stekingen pleier jeg å snu pommes fritene og la de steke videre litt til. Jeg bruker ingen oppskrift, så jeg vet ikke hvor mange grader jeg har ovnen på, eller hvor lenge de steker. Kanskje 20 min? Du ser når de er ferdige. Elsker søtpotetfries! Kjempegodt:D Anonymous poster hash: 63200...4c3
Susa Skrevet 22. februar 2014 #7 Skrevet 22. februar 2014 Mamma serverte oss en rett med søtpoteter for ei stund sia. Det var kjempegodt! Hun delte søtpotet, gulrot og sellerirot i biter, hadde det i ei ildfast form og krydret. Inn i ovnen i 20 min. La så over kyllingfileter, og helte over en boks fløte, inn i ovnen igjen til kyllingfiletene var ferdige. Serverte med ris og salat.
Pomelo Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 .. med andre ord, kan du bruke den akkurat som vanlig potet! Selv pleier jeg ha kutte dem i båter og inn i ovnen 1
Gjest Mary Quant Skrevet 22. februar 2014 #9 Skrevet 22. februar 2014 Jeg elsker søtpotet og bruker den flere ganger i uken. Enten lager jeg mos - da bruker jeg søtpotet, pastinakk, rosmarin og litt smør. Ellers lager jeg ovnsbakte søtpotetbåter - da kutter jeg dem i båter og legger dem på stekebrettet med olivenolje og rosmarin. På brettet legger jeg også noen skiver sitron og noen båter med hvitløk som jeg knuser lett med en kniv. Det smaker alldeles nydelig :-)
Gjest Crazycatlady Skrevet 23. februar 2014 #10 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Jeg syns den er kjempegod i salater. Baker den i ovnen, avkjøler litt og har den oppi. Søtpotetburgere eller pletter. Nydelig. I suppe. Ellers kan man jo bruke den som man bruker vanlig potet. Endret 23. februar 2014 av Crazycatlady 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #11 Skrevet 23. februar 2014 Norge ligger alltid så langt bak USA når det gjelder mat. Jeg har spist søtpoteter i snart 20 år, og først nå begynner det å bli poppis i Norge. Anonymous poster hash: f9262...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #12 Skrevet 23. februar 2014 Norge ligger alltid så langt bak USA når det gjelder mat. Jeg har spist søtpoteter i snart 20 år, og først nå begynner det å bli poppis i Norge. Anonymous poster hash: f9262...bb9 I USA er ikke søtpotet en trend, men derimot tradisjonsmat. Sweet poteto pie er veldig typisk amerikansk tradisjon, og i flg Wikipedia, går så langt tilbake som til kolonitiden. Så i dette tilfellet ligger vi ikke etter USA. Anonymous poster hash: 63908...eca 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #13 Skrevet 23. februar 2014 I USA er ikke søtpotet en trend, men derimot tradisjonsmat. Sweet poteto pie er veldig typisk amerikansk tradisjon, og i flg Wikipedia, går så langt tilbake som til kolonitiden. Så i dette tilfellet ligger vi ikke etter USA. Anonymous poster hash: 63908...eca Jeg er amerikansk, så har spist søtpoteter hovedsakelig i forb med Thanksgiving og andre ganger selvsagt. Men jo, synes det er rart at det plutselig skal bli "trend" i Norge, så derfor ser jeg det på som liggende bak. Anonymous poster hash: f9262...bb9
Gjest Crazycatlady Skrevet 23. februar 2014 #14 Skrevet 23. februar 2014 Jeg er amerikansk, så har spist søtpoteter hovedsakelig i forb med Thanksgiving og andre ganger selvsagt. Men jo, synes det er rart at det plutselig skal bli "trend" i Norge, så derfor ser jeg det på som liggende bak. Anonymous poster hash: f9262...bb9 Sånn er det jo med mange matvarer,og jeg det er utelukkende positivt at man introduserer ny mat. At noe blir en "trend" betyr jo bare at mange liker det,og jeg syns det er bra. Før var det jo vanskelig å finne søtpoteter.Var kun et par butikker som hadde det,mens nå har stort sett alle butikker det. 2
Solstrålemamma Skrevet 23. februar 2014 #15 Skrevet 23. februar 2014 Helt fint at vi ligger etter USA. Spesielt med tanke på all ferdigmaten de selger i matbutikkene der. Klimaet her er jo kaldere så derfor har de hatt slrpotet lenger der som trolig ble impotert fra latinamerika ifølge en amerikansk slekning. Veldig godt iallefall 2
Solstrålemamma Skrevet 23. februar 2014 #16 Skrevet 23. februar 2014 Ikke trend men færre grønnsaker var lønnsomme å eksportere før både fordi de viste mindre om lagring og fordi frakttiden tok lenger tid og oppbevaring underveis var dårligere enn i dag trolig
Solstrålemamma Skrevet 23. februar 2014 #17 Skrevet 23. februar 2014 Søtpotet kan ellers brukes som vanlig potet og god til stapper og potetgull/ chips og blir jo barnas favoritt pga den søte smaken. Perfekt til barn som ikke liker grønnsaker
Sally-Go-Round Skrevet 23. februar 2014 #18 Skrevet 23. februar 2014 - Jeg har pleid å bruke søtpotet til å lage sweet-potato-soup (google it!). Det er veldig godt og lett å lage! Den oppskriften jeg bruker inneholder rød chili, og da kan du justere hvor sterk du vil ha den! Her er oppskriften: http://www.nrk.no/mat/1.8050445 - Ellers på pizza, slik som her: http://enestaaendemat.no/2013/12/05/hvit-pizza-med-chorizo-og-sotpotet/ Den har jeg laget før, og den er også veldig god!
Snurrebart Skrevet 23. februar 2014 #19 Skrevet 23. februar 2014 Søtpotetchips (godt som tilbehør eller alene), bakt søtpotet (lager egen dressing av lettrømme, dørket gressløk, chilipulver, hvitløkspulver, pepper og litt salt, og skjær opp litt kylling/kalkunpålegg til å ha på!), "friterte" søtpotetstrimler, søtpotetmos er allerede nevnt... Dampkokt søtpotet er godt som tilbehør. Søtpotetsuppe har jeg ikke prøvd men høres godt ut! Oppskrifter er det mange av på Google av alle disse, finn de du liker best! Uansett er pottisen god!
Ixnay Skrevet 23. februar 2014 #20 Skrevet 23. februar 2014 Vi bruker mye søtpotet til søtpotetstappe, eller i rotmos med andre rotgrønnsaker. Leste en plass om bakt søtpotet, det hørtes godt ut, så det tenkte jeg å prøve en gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå