AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #21 Skrevet 22. februar 2014 Nå har jeg bare en på 1,5 år så det er nok litt lettere, og vi har bil. MEN helgen vår er slik -Lørdag morgen; stå opp o pysj med steatinlys, barne tv, frokost, lesing sammen på gulvet etc i 1-2 timer. -I klærne, nå må vi ut. Lekeplasser er det heldigvis mange av. Ta med saft og frukt for å gjøre det ekstra kos (barna dine liker ikke åvøre ute fordi dere har gjort det så lite, min likte det heller ikke i starten). Ta med brød for å mate fuglene, dokkevogn så den største kan trille etc. -Hvil kl 12. -Kl 15. Kjører på besøk, får barnsøk, går på senter så de kan løpe litt etc. Du får ta bussen og spør heller enn og en dirrekye om besøk heller enn fellesmelding på fb. Avtal en uke i forveien. Vi MÅ ut to ganger til dagen for å ikke få suttrete og grinete barn. Mitt barn er ikke fornøyd uten at det får mye stimulering og aktivitet. Du må lære barna å være ute enkelt og greit. Hva med å samle ting ute til hobbyprosjekter, ting de kan lime på ark etc? Når du ikke stimulerer barna dine blir de suttrete sånn er det bare. Helgene er ikke mye avslapping, men vi får mange koselige stunder sammen og det teller mer. Barna blir mer fornøyde i de lange løp også. Anonymous poster hash: 56c92...0d4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #22 Skrevet 22. februar 2014 Kaskje derfor barna er sutrete og grinete og, de er overstimulert og har for mye program. La dem finne på noe selv og. Man skal ikke underholde barn hele tiden, de blir fullstendig ødelagt av det. De trenger ro, hvile og rolige leker i sitt eget hus. Barn er jo nesten aldri hjemme i sitt eget hus mer, kun sover i senga si. Nei, ro ned. La de få ha 0 program og ta dagen som den kommer. Anonymous poster hash: fe156...793 3
Stormborn Skrevet 22. februar 2014 #23 Skrevet 22. februar 2014 Hehe ja det har du rett i, der er det så mange unger at det er direkte farlig! Har prøvd ett par ganger, men ungene mine blir bare rent ned etter dytta bort av andre unger. Er vel fordi alle er på slike steder, at ingen barn er hjemme på lekeplassene... Uansett bort vi helt i utkanten av byen, og så lenge vi er avhengig av å være hjemme mellom 12 og 14.30, og ikke har bil, er det meget begrennset hvor vi kommer oss. Dere som bygger hytte inn, hvordan gjør dere det, hva bruker dere?? TS Anonymous poster hash: a7ba9...180 HaHa, du kan ikke være seriøs? Da får du dra ut litt tidligere da vettu! Unger blir ganske slitne av å leke fra 10 til 13.30 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #24 Skrevet 22. februar 2014 Jeg skjønner godt at dette er slitsomt, men jeg reagerer også på at alt er vanskelig. Tror du får mye igjen for å lete etter muligheter og ikke se på alt som slitsomt, vanskelig, kjedelig, kaldt, lager bare rot osv osv. Din egen innstilling har masse å si!Anonymous poster hash: 61e46...c2f 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #25 Skrevet 22. februar 2014 Barna vil bare inn fordi de ikke er vant til å være ute. Og det er uhyre sjeldent at barn vil inn i barnehagen når de andre er ute. Nå er det jo en spennende årstid med snøsmelting, bekker, trær som får blader ol. Masse moro å oppleve. Her er vi ute 2 ganger om dagen. Når vi kommer inn er det minimum 1 time med selvlek. Jeg mener det er viktig ikke å overaktivisere, men at de skal finne på noe selv. Om dere baker mye, spar det til helga. Lag pinnebrød i hagen, grill pølser, lag barkebåter i bekker (ta på gummistøvler så kan ungene gå uti) lag hytte ute (ta m tepper og laken ut eller bruk granbar) dette kan dere gjøre selv i snøen, akebrett er også alltid moro eller lag hoppkonkuranse med brusflasker i snøen. Anonymous poster hash: 82ce5...2c0 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. februar 2014 #26 Skrevet 22. februar 2014 Ut. Det er i Norge kaldt og surt ofte hele den mørke årstid. Man må ut for det. Så på med klærne. Lag det spennende ved å samle kongler og utforske spennende ting på veien. Furteklumpen som ikke vil sove i vogn får lære seg det. Prøv igjen og igjen. Og hvor er faren til disse barna? Hvis ungene er lei "ute" etter fem minutt så er det fordi de er vant til at du gir alt for mye etter. De må kave litt, bli litt dritten, løpe litt og styre litt så de får ut all energien. Det er bedre å vende dem til at dette er lørdags aktiviteten fremover enn å gnåle over at du ikke får det til.
absinthia Skrevet 22. februar 2014 #27 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Mitt ultimate triks for dager da man holder på å bli gal, er å fylle en stamp med litt vann på badet og plassere plastbokser, badeender, tomme flasker og hva du enn måtte ha tilgjengelig. Så kler du av barna i bare bleien og slipper dem løs på herligheten. Mens barna koser seg kan du sitte på dolokket og slappe av eller delta - de kommer uansett til å klare å underholde seg selv. For å unngå skliulykker er det lurt å plassere noen hånduker rundt karet/ karene med vann. For å gjøre det enda morsommere, kan du ta skumbad i og gi dem en visp. Det virker som om barna dine trenger å få lært at det følger kos med å være ute, siden de bare vil inn igjen etter fem minutter. Hva med å smøre niste eller ha varm mat på termos, og spise ute, bare for å komme seg ut av huset og samtidig lære barna at uteliv = kos. Du kan også gjøre andre ting som ikke bare går på å forvente at de plutselig skal begynne å like å være ute, for at man skal klare dette må man få det til å skje noe der. Endret 22. februar 2014 av absinthia 3
onyx Skrevet 22. februar 2014 #28 Skrevet 22. februar 2014 Hvorfor ikke gå på lekeplass selv om det ikke er andre barn der? Ungene er sikkert glad for å leke med deg (hvis du da ikke er en av de foreldrene som sitter med nesa i telefonen og later som det ikke er dine unger som skriker etter litt oppmerksomhet...). Mine unger har heller ikke vært så glade i regn/kulde, så på slike dager må jeg rett og slett jobbe for å motivere de ekstra til en tur ut. Ok, så holder vi ut bare 30-40 min men det er bedre enn ingenting! Ta med baller, lekebiler som egner seg for utelek, bøtter/spade og en stor flaske vann/vannekanne og lag sølekake i sandkassa.
SummerJoy Skrevet 22. februar 2014 #29 Skrevet 22. februar 2014 Ikke vær så opptatt av at de skal ha andre barn å leke med. De treffer jo andre barn hele uken, i helgen vil de være med deg. Husker det selv fra den tiden, det funker ikke å være inne en hel dag med en 1 og en 3 åring. De går på veggene.... Man tenker gjerne at det er slitsomt å gå ut, men det er faktisk ti ganger mer slitsomt å være inne med sure unger. På den alderen der brukte vi søskenvogn mye. Ut på tur. Vi hadde minst 1 lang tur for dagen hvor de satt litt i vogn, gikk litt selv osv. og hvor vi dro til lekeplassen så de fikk utfolde seg litt og få frisk luft. Spiller da ingen rolle om det er andre barn der eller ei? Om barna har hatt en luftetur blir de mye enklere å ha med å gjøre resten av dagen også... 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #30 Skrevet 22. februar 2014 Gå ut! Anonymous poster hash: 92c86...5e1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #31 Skrevet 22. februar 2014 Au pair? Anonymous poster hash: cb3b3...245
Myrthel Skrevet 22. februar 2014 #32 Skrevet 22. februar 2014 Hvorfor kave så mye med å aktivisere barna i helga når de går i barnehagen hele uka? Ungene må jo være stupslitne og derfor grinete. Jeg var hjemmeværende når alle mine 3 var små og mannen min jobbet borte i perioder. Dvs. jeg var mye alene med alle 3, og de gikk ikke i barnehagen. For meg har det vært viktig at barna skal leke selv og utvikle fantasien sin - ikke aktiviseres av meg eller andre voksne hele døgnet. Jeg har alltid vært rundt de, men de har lekt selv eller med hverandre for det meste. Ser ikke tilbake på denne perioden med 3 små som annet enn kos. Jeg tok de også ofte med ut. Tvillingvogna hadde jeg ikke klart meg uten, og unger sovner i vogn - hvis du går langt nok... Det er bare en vane. Så mitt råd er at du bestemmer over helgene, ikke barna. Lær de å leke selv, ikke kreve at du aktiviserer de. Mener selvsagt ikke at det er galt å leke med barna, men alt til sin tid. Vil du se på tv, lage mat eller lese - klarer barn godt å leke alene en stund. En av grunnene til at jeg valgte å ikke ha mine barn i barnehage var nettopp at de blir dårlige til å leke alene. De blir vant til at alt er lagt opp for dem, og voksne styrer mye av leken. Barnehagebarn kjeder seg lett i helgene, fordi det da ikke er et opplegg rundt de hele tiden. 1
pratesyk Skrevet 23. februar 2014 #33 Skrevet 23. februar 2014 Hvor i Oslo bor du? Jeg har også en 1 åring og bor i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #34 Skrevet 23. februar 2014 Hvorfor kave så mye med å aktivisere barna i helga når de går i barnehagen hele uka? Ungene må jo være stupslitne og derfor grinete. Jeg var hjemmeværende når alle mine 3 var små og mannen min jobbet borte i perioder. Dvs. jeg var mye alene med alle 3, og de gikk ikke i barnehagen. For meg har det vært viktig at barna skal leke selv og utvikle fantasien sin - ikke aktiviseres av meg eller andre voksne hele døgnet. Jeg har alltid vært rundt de, men de har lekt selv eller med hverandre for det meste. Ser ikke tilbake på denne perioden med 3 små som annet enn kos. Jeg tok de også ofte med ut. Tvillingvogna hadde jeg ikke klart meg uten, og unger sovner i vogn - hvis du går langt nok... Det er bare en vane. Så mitt råd er at du bestemmer over helgene, ikke barna. Lær de å leke selv, ikke kreve at du aktiviserer de. Mener selvsagt ikke at det er galt å leke med barna, men alt til sin tid. Vil du se på tv, lage mat eller lese - klarer barn godt å leke alene en stund. En av grunnene til at jeg valgte å ikke ha mine barn i barnehage var nettopp at de blir dårlige til å leke alene. De blir vant til at alt er lagt opp for dem, og voksne styrer mye av leken. Barnehagebarn kjeder seg lett i helgene, fordi det da ikke er et opplegg rundt de hele tiden. Signerer denne og er helt enig. Har gjort mye det samme, barn i bhg blir helt utslitt av all lek som er tilrettelagt for dem. De klarer ikke utvikle fantasien selv når de voksne leker FOR dem. Så de får si hva de vil om barnehager, men alt der er ikke bra! Ikke rartforeldre gruer seg til helger og ferier, de har program hvert minutt 9 timer daglig, så når de da før dødtid så blir de helt spinnville, herjer, griner og aner ikke hva de skal gjør. Anonymous poster hash: fe156...793 1
Lammelåret Skrevet 23. februar 2014 #35 Skrevet 23. februar 2014 Rutiner/program ser ut til å være undervurdert blant mange av svarene i denne tråden. Hvis det ikke er noen rammer rundt ungene, kan det bli veldig slitsomt. Lurt å ha noen faste ting som skjer hver dag, til bestemte tidspunkter. Da blir dagen mer forutsigbar og lettere å komme seg gjennom.
Medusa13 Skrevet 23. februar 2014 #36 Skrevet 23. februar 2014 Vet du hva - jeg misunner deg som er så heldig å ha to små barn du kan finne på ting sammen med. Jeg savner den tiden vanvittig. Trekk dem ut på lekeplassen eller hva som helst. Det viktigste er at du selv deltar helhjertet slik at de skjønner det ligger ekte glede bak det å være sammen med dem
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #37 Skrevet 23. februar 2014 Så rare barnehagene har blitt. Da jeg gikk i barnehage var bare noen få av tingene tilrettelagt, sånn som samlingsstund og 6-årsgruppe. Resten av tiden lekte vi rundt selv. Rund høytidene så hadde vi enkelte prosjekter, men det var det. Anonymous poster hash: aa4ac...20e 1
absinthia Skrevet 23. februar 2014 #38 Skrevet 23. februar 2014 Signerer denne og er helt enig. Har gjort mye det samme, barn i bhg blir helt utslitt av all lek som er tilrettelagt for dem. De klarer ikke utvikle fantasien selv når de voksne leker FOR dem. Så de får si hva de vil om barnehager, men alt der er ikke bra! Ikke rartforeldre gruer seg til helger og ferier, de har program hvert minutt 9 timer daglig, så når de da før dødtid så blir de helt spinnville, herjer, griner og aner ikke hva de skal gjør. Anonymous poster hash: fe156...793 Jeg vet ikke hva slags barnehager du har vært i, de må jo ha hatt ekstrem stor voksentetthet siden det er slik du sier. I barnehagene jeg har jobbet i, har det vært mye frilek og et av problemene til oss voksne er at vi ikke får brukt nok tid på gulvet med barn som virkelig trenger å lære å leke og ha et samspill med andre barn. - For mange barn er dette vanskelig fordi de kommer i konflikter og blir frosset ut av andre barn, dersom de voksne ikke hjelper dem videre. Største problemene i en barnehage mht lek er vel egentlig at man avbryter barn i lek fordi det skal spises, ryddes, gås på tur, gå ut eller at de blir hentet. 1
Pusheen Skrevet 23. februar 2014 #39 Skrevet 23. februar 2014 Jeg har ei på 4. Vi bor i gokk, har ikke bil så må ta buss. Hun sutrer alltid når vi er ute, men det varer i noen minutter, så er alt bra. Jeg blir gal av å være inne med henne hele dagen, så vi er ute samma faen om det er vått eller ikke. Klær som passer været er en fin ting. Det går fint an å ta buss, ungene synes ksnskje det er stas? Om du synes alt er tiltak og vanskelig er det ikke rart at ungene synes det også. Vi baker, vi leser og synger, lager hytte osv. Sjøl om jeg er sliten så kommer jenta mi alltid først, og hun tar heller ingen skade av å leke seg sjøl litt innimellom også. Det blir som man gjør det til sjøl. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #40 Skrevet 23. februar 2014 Hvor er barnas far hen da? Kan ikke barnefar ta seg av sine egne barn? Anonymous poster hash: 84b88...999
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå