Gå til innhold

Analprolaps


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant zylocain her (pjuh!) og tenker at jeg prøver å smøre med zylocain og scheriproct, og krysser fingrene for at det hjelper, for dette er er smertefullt og ubehagelig. Stikker innom et lite apotek litt senere for å se om de selger midler for tømming av tarm, klarer nemlig ikke å sitte på toalettet når smertenivået er såpass høy, å presse er helt uaktuelt. Jeg er i midten av tyveårene og har ikke barn, men har vært plaget med hard mage så lenge jeg huske, noe som fører til mye sitting på toalettet og pressing. Anonymous poster hash: 7da1a...c72

Så bra. Man kan man ta Laktulose daglig, drikke mye vann, spise en del fiber og være i fysisk aktivitet. Da forebygger man forstoppelse.

Anonymous poster hash: 15637...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Er det noen som har analprolaps her? Jeg tror jeg har fått det. Det er kun når jeg går på toalettet og presser at jeg plages med dette. Da er det slimhinnen og en del av endetarmen som kommer ut, cirka 2-3 cm. Jeg trykker det inne og det går bra, men jeg får litt ubehag på etterskudd. Hvordan er det å leve med dette, og hvilke behandlinger er det som hjelper?

Er utrolig lei meg i dag, for jeg har forstoppelse og klarer ikke å sitte på, for det gjør ganske vondt.

Anonymous poster hash: 7da1a...c72

Det høres ut som om du ikke har det noe greit. Du bør absolutt gå til legen. Desverre er dette en tilstand som ikke er så hyppig, og som mange leger vil overse. Det kan derfor være lurt å be om henvising til gastroenterologisk avdeling ved sykehuset for videre undersøkelse. Det finnes hjelp for dette! :)

Ca 1/3 av kvinner med rektalprolaps har ikke født barn. Dette kan være unge kvinner som har fått dette grunnet langvarige konstipasjonsplager eller etter et traume. Man skiller hovedsaklig melom to typer rektalprolaps, indre og ytre. Ved indre rektalprolaps "tyter" ikke tarmen ut når man presser. Plagene er allikevel store, og flere pasienter oppelver at de må presse i vagina eller anus for å få tømt seg. Ved ytre prolaps kommer tarmveggen ut av anus når man presser.

Du kan lese mer rektalprolaps her: http://en.wikipedia.org/wiki/Rectal_prolapse

Her er en norsk side om dette: http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/endetarmsfremfall-2195.html?page=2

Be fastlegen din om henvisning til undersøkelse og behandling på sykehuset. Det vil trolig bli gjort en gastroskopi, rectoskopi, og coloskopi. Dette for å utelukke annen patologi, som for eksempel hemorider som årsak til dine symptomer. Analprolaps diagnostiseres gjennom en såkalt proctoskopi. Vær klar over at ikke alle sykehus i Norge utfører denne undersøkelsen, og det derfor er viktig å be om å bli henvist til et foretak som gjør dette.

Tilstanden kan som nevnt i referansene opereres proktoskopisk (kikkhullskirurgi). Dette gjøres kun ved de tre største sykehusene i Norge. Her er en god informasjonskilde om operasjonen, som heter ventral rektopleksi; http://www.oxfordpelvicfloor.co.uk/PDFs/LVMR.pdf

Gitt at det er slik at du har fått rektalprolaps grunnet underliggende forstoppelse, så er det viktig at du behandler denne etter en operasjon. Det finnes flere preparater på markedet, blant annet rezolor. Snakk med en lege på medisinsk gastroavdeling om dette.

Så, 1. Les deg opp. 2. Be om henvisning fra fastlegen for undersøkelse på sykehuset 3. Be om henvisning til medisinsk gastrolege for behandling av underliggende konstipasjon.

Håper dette var til hjelp! :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...