Gå til innhold

Gjeld

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som kan litt om innkassosaker her?

Jeg har hørt at dersom du har innkassosaker og det går et viss antall år uten at du hører i fra de, så slettes gjelden.

Stemmer det?

Eventuelt hvor mange år må det gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He, he.. fullt så enkelt er det vel ikke..

Joda, et krav kan bli foreldet, det skjer etter 3 år fra forfall (ulike ting kan avbryte foreldelsen underveis generere ny frist). Så 3 år er ingen regel. Dessuten har de fleset inkassobyråer god oversikt over hvilke krav som nærmer seg foreldelse, slik at de kan få saksøkt skyldner i tide og avbrutt foreldelsen.

En slik dom for kravet innebærer at inkassobyrået kan få muligheten til å ta utlegg i noe som skyldneren eier for å få dekket gjelden.

Men at det hender at et krav foreldes en gang innimellom, skal du ikke se bort ifra.. tror ikke jeg ville sjangset på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gjeldsbrev er det 10års foreldelse. For renter er det 3. Innen da må foreldelsen være brutt ved erkjennelse. Dette kan være betaling eller brev. Dersom slik erkjennelse ikke foreligger, må rettslige skritt iverksettes for å avbryte foreldelsen.

For andre pengekrav er det tre års foreldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kikkert igjennom regninger jeg ikke har muligheter til å betale i dag, og som har havnet til inkasso. Nesten alle er 2 år gamle. Så dersom det er 3 år som er grensen, så kan jeg håpe at de ikke oppdager dette. Det var faktisk ett par regninger som var 3 år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

offentlige? Min venn fikk en bot for lenge siden. Når han somla seg ned for å betale hadde det gått nesten tre år. Han tok den i samme slengen med siden han hadde fått en fartsbot noen dager før.

Da sier de at: hadde du ventet til i morgen hadde du sluppet for det har gått tre år siden du fikk den (uten krav) Det var sure 5000 for han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Et vanlig fakturakrav er det 3 års foreldelse på - men ett gjeldsbrev, en dom eller en utleggsforretning er det 10 år på. Men husk at selv om det er ett lite beløp kan godt inkassobyrået sikre seg kravet ved dom når de 3 årene nærmer seg, og om du får en dom på kravet er det 10 års foreldelse. Jeg ville nok IKKE satset på at de kanskje glemmer kravet nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...