Gå til innhold

Andre som jobber i matbutikk her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber i en matvarebutikk (Rema1000) og lurer på hvordan andre butikker gjør det mtp svinn..får dere ta med dere matvarene dere skal kaste, hjem? Hva med brødvarer? Blir de sendt tilbake, eller får dere ta med brød og bakervarer hjem?

I vår butikk får vi ikke ta med noe hjem. Dvs. at kjøtt som går ut den datoen blir kastet..og jeg syns det er skikkelig kjipt! Fullt brukbart kjøtt (og annet) blir bare kastet.. Brødvarer blir sendt tilbake til bakeren (og hva de gjør med det der, aner jeg ikke).

Det hadde vært interessant hvis andre skriver hva dere får ta med dere/ikke ta med dere, og hvilken butikk dere jobber i :)

Anonymous poster hash: 2479b...f74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg jobbet i Rema var det ingen problem å ta med seg utgåtte varer/brekasje og brødvarer hjem. Dette er noen år siden, vet ikke hvordan det er nå.

Anonymous poster hash: f1880...4a3
Skrevet

Har jobbet på Rema et par år.

Der fikk vi ta med oss brød og bakevarer hver kveld. Skjedde en gang etter jula hadde vært, at jeg fikk ta med noe julegodteri hjem, fordi det måtte ut av butikken..

Ellers får vi ikke ta med oss noe.

Anonymous poster hash: 4f9bd...c16
Skrevet

Har jobbet i fire ulike matvarekjeder, og fikk ikke lov å ta med noe hjem fra noen av stedene. Ikke engang på det stedet der vi hadde i kontrakten at vi kunne ta ett brød hver ved stengetid...

Skrevet

På Rimi kunne man ikke ta med matvarer hjem. Dersom man vil ha det, må man spise det der og da :P Brød/rundtstykker osv. ble kastet mener jeg..

Tenk på all maten som blir kastet.... :sur:

Gjest anonym2233
Skrevet

Jobber selv i matbutikk (kiwi),

Her kaster vi ingen mat. Brød blir sendt tilbake i retur, andre ferskvarer som er utgått/utgår dagen etter, blir lagt av til henting av Frelsesarmeen/Blåkors.

Vi får ikke ta med noe, da får vi heller kjøpe det. Kiwi har datogaranti, men ansatte har ikke lov til å benytte den. (Egentlig fult forståelig)

I Kiwi får ansatte gratis smør, brød, kaffe uansett. Da på deling.

Jo, av og til frister det å spørre... Men maten blir uansett gitt bort. Kaster sjeldent mat som er spiselig.

Det som går i mat avfallet er dårlig frukt og grønt, og ferskvarer som er dårlige..osv.

I hvertfall i Kiwi butikken jeg jobber i. =)

Skrevet

har jobbet i Coop. Fikk ikke ta med noe hjem, fikk en sjelden kjøpe kjøtt o.l som gikk ut til en litt redusert pris. Syns det er helt horriblet å kaste mat på den måten :(

Anonymous poster hash: 61cb3...044
  • Liker 2
Skrevet

Ts her.

Vi er ganske flinke til å prise ned til halv pris det som går ut den dagen og dagen etter. Og da har vi som jobber der mulighet til å legge unna hvis vi vil kjøpe det selv. Men det skjærer i hjertet mitt å se all den fullt brukbare maten som vi kaster av og til..

Gjest Blomst83
Skrevet

Jobbet både i bakeri og i bakeri i butikk for mange år siden,og da måtte maten kastes. Og tro meg det gjorde vondt.Å stå på slutten av dagen å kaste kaker,brød osv til hundrevis av kroner som egentlig var fult brukanes,

Skrevet

Jobbet i Sparbutikk og vi fikk ikke ta med oss noe hjem (det er noen år siden).

Brød, grønnsaker ol ble gitt til en bonde i nærheten (med griser tror jeg).

Kjøtt ble som regel priset ned evt brukt i fersk vare disken til å lage varm retter på utløpsdato (så hadde ikke så myesomble kastet der).

Unntaket er da en av fryserne røk på natta, da fikk vi ansatte ta med oss det som var ok hjem dagen derpå (kunne uansett ikke selge det ut).

Anonymous poster hash: 452de...4dc
Skrevet

Der jeg jobber får vi ta med oss alt som er gått ut, brød, kjøtt, egg. You name it! Aldri noe som kastes hos oss (nesten da)! :D

Anonymous poster hash: dd0a0...c1b
  • Liker 1
Skrevet

Jobber på Bunnpris, og vi har vel egentlig ikke lov til å ta med noe hjem, men om sjefen ikke er der hender det seg at vi tar med brød hjem, og en sjelden gang egg som er utgått (står seg jo leeeeenge over datoen). Det er virkelig surt å gå ut og kaste flere søppelsekker med fint kjøtt (biff og slikt) som man som fattig student omtrent aldri har råd til. :sur:

Anonymous poster hash: f43f0...827
Skrevet

Jobber på Rimi og der blir frukt, grønnsaker, kjøtt og diverse kastet, brød blir sendt tilbake. Varer som har veldig kort holdbarhet blir satt ned 50%. Vi gir bort brødrester fra brødmaskinen til de som spør, restene går som regel til griser og hester. Syns det er litt kjipt at så mye blir kastet!

Anonymous poster hash: 77bcd...321
Skrevet

Mamma jobber på butikk. Der har de fått tatt med ting hjem, både brødmat og annen mat som går ut på dato eller ikke kan selges av andre grunner. De brødene de ikke tar med hjem, blir sendt til bakeren hvor det blir laget dyremat av det sånn jeg har forstått det.

Skrevet

Jeg har aldri jobbet i matbutikk men er sjokkert over hva jeg leser her.

Mat kastes i stedet for at ansatte får ta med hjem?? Hvorfor?

De ansatte har vel ikke så gode betingelser, at de ikke kan få med seg utgått mat hjem?

Og nå trodde jeg det var så mange henteordninger for å gi til de mindre bemidlede, at mat ikke lenger ble kastet?

Tips NRK-FBI om denne tråden. De er opptatt av slike saker.

Anonymous poster hash: 518ac...f19
  • Liker 1
Skrevet

Eksen var sjåfør på brødbil, hestene i stallen spiste mye returbrød kan man si :P

Anonymous poster hash: f2d25...b7d

Skrevet

Er dette samt?! Hvorfor får ikke ansatte ta med utgått mat hjem??? Det er grusomt å kaste all den maten?? Hva er grunnen til det??

• Liker 1
Skrevet

Hørte om en som fikk sparken på kiwi fordi han hadde tatt med seg utgåtte varer da han forlot butikken, også kom det sånn "kontrollører" eller noe. Vet ikke om det er helt sant, men skjønner ikke hvorfor noen skal lyve om det.

Skrevet

Jeg spurte om å få ta med noe hjem en dag, men da sa sjefen nei. Vi fikk lov til det før jul (men måtte alltid spørre), men nå hadde han vært på kjøpmannskurs, og da ble det tvert nei til alt. Flere kjøpmenn har samme regel, av mange grunner..men han sa aldri hva disse "mange grunnene" var, så jeg syns det fremdeles er dritkjipt.

Vi har en stor container stående utenfor, og der kaster vi mye. I tillegg så er kjøpmannen slik at han kaster også det som går ut den dagen hvis han kommer over det selv (vi andre ansatte priser ned og prøver å få solgt det), så han kaster faktisk MER mat enn nødvendig!

TS.

Skrevet

Vet om noen som jobber i rema, og de lever vel av mat som er gått ut på dato. Alt som går ut på dato samme dag, og frukt og grønnsaker som begynner å tape seg, brød osv. Kan de ta med seg så mye de klarer å bære..

Anonymous poster hash: 7135e...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...