Gå til innhold

Verdiløse barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forstår at det må være sårt å tenke på at det finnes mange mennesker som ikke ønsker seg et barn som det du har fått. Men du sier det jo selv, du ønsket det ikke selv heller. Likevel er dette blitt din øyensten og store stolthet. Slik tror jeg det er med alle (normale) foreldre, de blir glad i de barna de får og klarer å takle alle utfordringer som måtte komme underveis. Men her er det jo ikke snakk om å forlate at barn, eller at man slutter å være glad i et barn som får en diagnose. Her er det snakk om å få valget på forhånd, om man med vitende å vilje skal ta den belastningen det er. Det betyr ikke at man ikke er klar over at livet ikke kommer garantier, og at et tilsynelatende friskt barn kan vise seg å være syk likevel.

Anonymous poster hash: 7b6f1...e1b

Var ikke det jeg mente. Det jeg mener er at barnet er en berikelse selvom det er ekstra utfordringer.

Og at de utfordringene kommer man seg igjennom.

Jeg forstår godt at noen ønsker å velge det bort, men det bør være for barnets del og ikke for ens egen del. Hvis man vet at man ikke kan gi barnet den oppfølgingen det trenger så vil jo ikke barnet få det noe godt.

Samtidig er det uttallige funksjonshemninger som ikke vises på ultralyd så hvis man ønsker seg barn bør man tenke seg om man kan takle det om noe skulle skje. For det er nok ikke godt for barn å bli plassert bort som en defekt leke heller.

Jeg har fått forespeilet om vi vil plassere vårt barn i barnebolig og tanken skjærer i hjertet mitt. Om jeg så må ofre meg selv og mitt ego for barnet mitt så gjør jeg heller det enn å plassere han bort.

Jeg har også fått beskjed fra fler i helsevesenet at jeg må tenke på meg selv ang det å få et barn til. At det vil være bra for MEG å få et friskt barn.

Det er vanskelig for meg å forstå den tankegangen. Ja jeg har lyst på et barn til, men slik ting er nå vil det gå utover barnet jeg har fra før av og det evt nye barnet. Rart at folk vil oppfordre meg til å få et til barn når vi vet det ikke vil gå bra, bare fordi det ville vært bra for meg og at jeg skal tenke på meg selv. Det funksjonshemmede barnet kan man bare plassere bort om det ikke fungerer sier de.

Vi må lære å akseptere de som er annerledes og sette pris på dem. Tenk så vanskelig det er for de å sette foten utenfor døra i en verden der de bare blir sett på som pengesluk

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest alle debattene jeg, men ikke fått med meg noe i nærheten det du hevder her. Så inntil du kommer med bevis på det må meg bare tolke det på samme måte som ab over her: som en skamløst appell til følelser uten noe som helst rot i virkeligheten.

Her er et par sitat:

" Livet består av mer enn å ofre det til et barn med downs. Nei takk. Jeg kjøper ikke en defekt bil."

"Det handler om hva jeg vil ha, og det handler om hva de koster samfunnet. I gamle gamle dager levde ikke disse opp. Naturens gang."

Anonymous poster hash: 0c311...d9e

Skrevet

Haha, ærlig talt. Det her hadde vært et slags poeng hvis det ga uttrykk for holdninger som faktisk lignet på de som ytres i de aktuelle trådene. Det gjør det ikke. Det folk sier er at de, hvis mulig, ønsker å ha et så funksjonsfriskt barn som mulig.

De protesterer også på den tilsynelatende nærmest gudegitte idéen om at "VI trenger alle like mye, for vi utfyller hverandre perfekt". Vi gjør ikke det. Vi skal ikke drepe de som ikke betaler inn mer til statskassen enn de tar ut, det er det absolutt ingen som engang har insinuert. Det man sier er at man, når mulig, ønsker at flest mulig mennesker skal være funksjonsfriske. Det er da faen meg ikke i nærheten av det barbariet TS prøver å fremstille det som.

Tråder som dette viser at det er tydelig at man har gitt opp fornuft og gått over til å desperat forsøke å spille på folks følelser. Ikke appellere til dem, men skamløst spille på dem. Det er bare pinlig.

Anonymous poster hash: e0d01...423

Det har faktisk vært en del som har kommet fram med at personer med Downs koster samfunnet så mye ..

Anonymous poster hash: 22153...254

Skrevet

... fikk ikke med resten av det jeg ville si.

Når vi lever i et samfunn fullt av "sjuklinger" og uføretrygdede som har nådd rekordnivå .. så snakkes det om at personer med Downs koster samfunnet så mye.

Anonymous poster hash: 22153...254
Skrevet

Var ikke det jeg mente. Det jeg mener er at barnet er en berikelse selvom det er ekstra utfordringer.

Var det ikke det jeg sa sånn omtrent? At man blir glad i det barnet man får uansett? Og at banret ditt er helt spesielt og uerstattelig og en berikelse for deg tviler jeg ikke et sekund på.

Men her er det altså snakk om å ta et valg på forhånd, om man ønsket å sette seg, barnet og resten av familien i en slik situasjon med vitende og vilje. Det sier du jo selv at du har tenkt på mtp å få flere barn, at det vil gå utover det barnet du allerede har. Det er nøyaktig slike vurderinger vi snakker om her også, det betyr ikke at vi mener barn med ekstra utfordringer ikke har noen verdi.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår godt at noen ønsker å velge det bort, men det bør være for barnets del og ikke for ens egen del. Hvis man vet at man ikke kan gi barnet den oppfølgingen det trenger så vil jo ikke barnet få det noe godt.

Samtidig er det uttallige funksjonshemninger som ikke vises på ultralyd så hvis man ønsker seg barn bør man tenke seg om man kan takle det om noe skulle skje. For det er nok ikke godt for barn å bli plassert bort som en defekt leke heller.

Jeg har fått forespeilet om vi vil plassere vårt barn i barnebolig og tanken skjærer i hjertet mitt. Om jeg så må ofre meg selv og mitt ego for barnet mitt så gjør jeg heller det enn å plassere han bort.

Jeg har også fått beskjed fra fler i helsevesenet at jeg må tenke på meg selv ang det å få et barn til. At det vil være bra for MEG å få et friskt barn.

Det er vanskelig for meg å forstå den tankegangen. Ja jeg har lyst på et barn til, men slik ting er nå vil det gå utover barnet jeg har fra før av og det evt nye barnet. Rart at folk vil oppfordre meg til å få et til barn når vi vet det ikke vil gå bra, bare fordi det ville vært bra for meg og at jeg skal tenke på meg selv. Det funksjonshemmede barnet kan man bare plassere bort om det ikke fungerer sier de.

Vi må lære å akseptere de som er annerledes og sette pris på dem. Tenk så vanskelig det er for de å sette foten utenfor døra i en verden der de bare blir sett på som pengesluk

Jeg må bare kommentere her, at i de aller fleste situasjoner så er det faktisk ment fordi det er bra for foreldrene å få et barn som er friskt. Det er det man mener med å si at det vil være bra for foreldrene å oppleve å få et friskt barn også. Det er ikke fordi man oppfordres til å være egoistisk, men rett og slett fordi foreldrene får det også litt bedre med seg selv og de utfordringene man måter med et sykt barn.

Det har selvfølgelig sine ulemper ved at det friske barnet kanskje vil føle seg forbisett i og med at det syke barnet må få store deler av oppmerksomheten.

Uansett, så er jo det faktisk seg selv man tenker på når man får barn. Ingen barn ber om å bli født, det er utelukkende et valg og et ønske foreldre har. Dermed er det heller ingen stor forskjell i det du blir oppfordret til å gjøre ved å eventuelt få et nytt barn. Men selvfølgelig, man vet jo ikke om det også kan være sykt.

Anonymous poster hash: 35e7d...94f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lest alle debattene jeg, men ikke fått med meg noe i nærheten det du hevder her. Så inntil du kommer med bevis på det må meg bare tolke det på samme måte som ab over her: som en skamløst appell til følelser uten noe som helst rot i virkeligheten.

Her er flere:

"Og ja, jeg syntes normalt oppegående mennesker er mer verdt (for samfunnet) enn barn med downs. Ja samfunnet blir "rikere", men ikke på en positiv måte."

"Oljefondet tømmes, og vi er nødt til å tenke bærekraftig. Det blir ikke nok til resten hvis man med overlegg skal føde frem de som krever en enormt stor del av kaka."

"Barn med downs koster samfunnet utrolig mange penger. Det vil gå utover de som allerede er født, og som har brukt et langt liv på å bygge opp landet vårt og det velferdssystemet vi har i dag."

"Og jeg syns det er kvalmende at de bruker folk som har downs til å tale om det her..." :sjokkert:

"Jeg synes dere som velger å få downs-barn skal betale gildet selv. Så får dere som ikke har råd la være."

Skrevet

Jeg ville valgt bort barnet om jeg fikk vite det hadde Downs. Det er så mange som tror alle med downs er skjønne små glade solskinnsbarn. Klart det er noen av de også. Men så er det også en like stor del av dem som ikke er fullt så fulle av solskinn og mere full av faen istedet.

Jeg hadde ikke klart å ta vare på en 100kgs tenåring, med svart raseri i øynene som ufrivillig gjorde sitt for å skade meg flere ganger om dagen og som banket opp lærere og medelever. Som var så mye og tok så stor plass at søsknene aldri fikk det de trengte.

Og som var så frustrert, og lei og sint og syk at det skjærer i hjertet å tenke på det.

Anonymous poster hash: a22be...66d
  • Liker 3
Skrevet

Skal vi være ærlige, så går vi vel alle med et håp om at barnet vårt blir født velskapt og friskt? Hvorfor skulle vi gå rundt og ønske oss noe vi egentlig ikke vil ha?

Går vi videre ned i grunnfjellet av vår eksistens, var det strengt tatt et sorteringssamfunn vi kom til og ende opp med!

På samme måte som i dyreverden, der mor skyver tilside de avkom som det er noe "galt" med? Pengene styrer allerede for stor del av vår eksistens. Vi ser jo hvor det bærer hen, med kutt, innstramminger, budsjettrammer og nedskjæringer. Sånn sett burde vi jo "resirkuleres" den dagen vi går av med pensjon!

Menneskeheten hadde faktisk greid seg bedre om vi var fri for samvittighet og blottet for moral.

Men sånn er vi heldigvis ikke, - de fleste av oss i alle fall. Vi er skapt til og elske! Til og leve! Ta vare på hverandre og beskytte den svake, den gamle og den syke. Slik er vi, og slik skal vi forbli!

Skrevet

Var det ikke det jeg sa sånn omtrent? At man blir glad i det barnet man får uansett? Og at banret ditt er helt spesielt og uerstattelig og en berikelse for deg tviler jeg ikke et sekund på.

Men her er det altså snakk om å ta et valg på forhånd, om man ønsket å sette seg, barnet og resten av familien i en slik situasjon med vitende og vilje. Det sier du jo selv at du har tenkt på mtp å få flere barn, at det vil gå utover det barnet du allerede har. Det er nøyaktig slike vurderinger vi snakker om her også, det betyr ikke at vi mener barn med ekstra utfordringer ikke har noen verdi.

Jeg svarte på at jeg mener ikke det er sårt at andre velger å abortere et barn som er annerledes. Det er deres valg og jeg forstår mange.

Men jeg river meg selv litt i håret over alle som sier de ville abortert også har de ikke stått i situasjonen engang. Det blir litt dumt for om man en dag står der gravid med et barn som det viser seg at feks har downs så er nok tankegangen helt annerledes. Høres ut som mange tar så lett på det og det er noe som gjør vondt. Og det at folk mener det er for dumt at disse barna koster penger.

For tro meg, de barna koster ikke på langtnær så mye som de kunne kosta. Foreldrene til disse barna gjør en jobb som sparer staten for sinnsykt mye penger.

Ang det med å få et barn til så kan nok ikke dette sammenlignes. Vi VET om utfordringene, de eksisterer. Barnet mitt har voldelig atferd og å bringe en baby inn i en sånn situasjon er uforsvarlig spør du meg. Hadde det bare vært den ekstra jobben vi har med møter, trening og oppfølging hadde det ikke vært noe problem å få er barn til.

Du tror vel ikke en baby med downs er i stand til å drepe en 3-4åring?

Skrevet

Ang det med å få et barn til så kan nok ikke dette sammenlignes. Vi VET om utfordringene, de eksisterer. Barnet mitt har voldelig atferd og å bringe en baby inn i en sånn situasjon er uforsvarlig spør du meg. Hadde det bare vært den ekstra jobben vi har med møter, trening og oppfølging hadde det ikke vært noe problem å få er barn til.

Du tror vel ikke en baby med downs er i stand til å drepe en 3-4åring?

Poenget mitt er at du har dine tvil pga frykt for hvordan det vil gå utover barnet du allerede har og det barnet du kommer til å få. Forskjellen er rekkefølgen barna kommer i. Alle tar beslutninger basert på sine egne erfaringer, og du kan ikke ut videre gå ut i fra at folk tar lett på det eller ikke vet nok om valget de tar bare fordi de ikke har samme erfaringer som deg. Hvis du feks hadde hatt fire barn fra før hadde muligens den ekstra jobben med trening, oppfølging osv vært det som kunne "veltet lasset" og betydd at du ikke kunne fulgt opp dine eksisterende barn på en forsvarlig måte. Det er en reell situasjon for noen, og ikke noe vi bør dømme dem for.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvordan du stiller deg til saken. Dette er utsagn fra debattene som har vært her de siste dagene. Mange pynter på det, men om man skreller bort svadaen så er det i bunn og grunn dette mange mener.

Er alle innlegg her inne morsomme, provoserende eller tankevekkende? Må de være det? Du kan jo heller bare klikke deg inn i de festlige navnetrådene eller er-jeg-gravid trådene dersom dette ikke er noe interessant for deg.

Jeg forstod bare ikke hensikten. Innlegg må ikke være ENTEN morsomme, provoserende eller tankevekkende, det var bare eksempler. Hvis det ikke er lov å stille spørsmålstegn ved hensikten med innlegg, så får jeg heller følge ditt høflige forslag å rusle bort til navnetrådene. :ball:

Skrevet

Han lille fyren her har nok bidratt med mye mer enn mange her inne har gjort! Og det på bare 99 dager.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...