Gå til innhold

Førskoledager


Gjest Kari

Anbefalte innlegg

Gjest Tabby

Ja da har tiden gått så fort at jenta mi snart er skolejente, og i morgen tidlig følger jeg henne til hennes første førskoledag. Sliter med å få sove nå, blir så rart å skulle gå i fra henne på skolen. Jeg har henne som regel rundt meg hele tiden, hun har vært med meg på jobben i stedet for å gå i barnehage, og nå skal hun begynne å bevege seg i den store verden uten meg. :-? Mange tanker går igjennom hodet i natt. Tenk om ikke de i klassen hennes vil være sammen med henne, tenk om en eller annen velger henne som hakkekylling, tenk om og tenk om... Det er så mye som kan hende uten at jeg kan hjelpe henne med en gang nå. Samtidig så vet jeg at dette er noe vi bare må lære oss å takle begge to... eller meg da, hun er så klar for dette selv, det er verre for meg å innse at hun virkelig er stor.

Hvordan taklet dere at deres barn begynte på skolen? Er det vanskeligst å sende første eller siste barn til skolen? På en måte er jeg glad for at jeg har en liten til, at jeg har noen å stelle litt med enda, selv om det er deilig at de blir større og klarer seg selv, så blir liksom litt av mammarollen forandret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Phair

Jeg var kjempestolt av jenta mi første skoledag. Hun ville gå alene over skolegården for å hilse på rektor. I stram hestehale og nye sko tok hun rektor i hånden og neide dypt.

Tror det er ganske naturlig å tenke de tankene du har, men stort sett så er de ubegrunnet. I klassen til datteren min er samholdet kjempe bra, og læreren er utrolig flink til å inkludere alle ungene. Det går sikkert bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Takk Patricia. Det hjelper å lese at andre har tenkt noe av det samme. Jeg er også kjempestolt av datteren min. Hun er kjempeflink og jeg vet at jeg har gitt henne et godt grunnlag for å gå videre i livet. Men det er liksom så rart å måtte virkelig begynne å gi slipp på henne. Hun har allerede stått opp og kledd på seg, bestemt hva skolematen skal bestå av (og bare sunt pålegg:D) Jeg ble bare rammet av litt smårare følelser i natt tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair

Jeg satt og så på video av fra da jenta mi var lita. Måtte gråte en skvett, de vokser så fort opp. Men hun vil alltid være lille jenta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Å det har jeg gjort når jeg ser i babyboka hennes og på andre bilder fra hun var liten også. Noen ganger virker det så veldig lenge til det har gått ett år, men når jeg ser tilbake nå så har 6 år gått helt utrolig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tabby

Nei, to prøvedager på skolen så de blir litt kjent, regner med at de kanskje får sekkene sine, får møte lærerne, de skulle ha med seg innesko og matpakke så skulle de få skolemelk der. Dagen blir på nesten 4 timer, og vi foreldrene får antagelig ikke være der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Da er den første av de to førskoledagene unnagjort. Datteren min var helt i hundre, og synes jeg likegodt kunne ha gått ut før hun hadde kommet så langt som til å skifte til innesko. Jeg fikk i hvert fall en bekreftelse på at jeg har bygd opp selvfølelsen og selvtilliten hennes bra... :-) Men som mamma som skal slippe sitt første barn ut i verden så klarte jeg ikke det, så jeg og lillebroren hennes ble med inn. De sang noen sanger og så snakket litt med sine nye lærere, og så skulle de ha samlingsstund. Da lot vi henne få prøve seg alene på skolen.

Da jeg hentet henne tre timer senere var hun helt i hundre. Pappaen kom også for å se hvordan det hadde gått. Hun var så full av inntrykk, og så tror jeg jammen i meg dette var en opplevelse hun ikke ville dele med meg. Mormoren hennes ringte også senere på dagen og måtte dra ting ut av henne, som hva lærerne het og hva hun hadde gjort den dagen. Så det er tydelig at hun føler seg stor nå... :-? Det er vel forsåvidt bra det, men ...

Mens hun var på skolen så tok jeg og broren hennes en tur til byen, handlet babygave til et vennepar og så fikk vi tak i matboks med Bratz på. Hun må jo ha matboks, og Bratz er veldig populært hos henne så da tror jeg hun blir glad når hun får det til bursdagen sin.

Neste førskole dag er til uka, og det går vel sikkert like fint. Og så er det bare å vente til august. Jeg både gleder meg og gruer meg jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair

Så fint å høre at alt gikk bra med jenta di. Det er noe eget når de skal begynne på skolen. Pluteselig blir de så store. Håper hun kommer til å trives og at hun får mange nye venner. Noe hun helt sikkert gjør.

Har akkurat snakket med min på telefonen og hun snakket om at det hadde kommet en ny Bratz dukke som hun ønsker seg. Får vel se om jeg kan glede henne litt ekstra til helgen.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...