Gå til innhold

Aage Thor! Middagen er klar! (Hva er galt med Thor Aage?)


Pringle

Anbefalte innlegg

Ser via Wikipedia at vi har fått ny sivilombudsmann. Han heter Aage Thor Falkanger. Han var sikkert et ønsket barn, men foreldrene var neppe musikere... Hva er greia med slike haltende navnesammensetninger? Det kryr av dem - Cato Tom, Arne Dag, Johannes Kristian!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest crazycatlady

Samme lurer jeg på. Høres jo helt rart ut. Men foreldrene har vl ønsket å gi avkommet et spesial navn da. Bedre med Aage Thor enn Leander Chrisander. :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et sunnmørsfenomen.

Der er det vanlig å snu navnene fra det som er normal i resten av landet.

Kristian-Ole, Martin-Lars, Martin-Kåre, Leif-Per, Petter-Lars...

...og sikkert også Åge Thor og kompisen hans Olaf-Jon.



Anonymous poster hash: 0aaf1...28e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møringer, hele gjengen. De må ha en eller annen hjerneskade som gjør at de er bakvendte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren heter Thor, så jeg tipper det er litt oppkalling inni bildet også.

(Og de to sammen har for øvrig skrevet en murstein av ei Tingsrettbok. Tipper noen har tørre diskusjoner i familieselskap.)



Anonymous poster hash: 76d07...6ca
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange perler fra møre. :P

Jeg kjenner også en Atle-John og en Johnny-Atle. Go figure.



Anonymous poster hash: 0aaf1...28e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker vel gjerne at det viktiste navnet skal komme først.

I Sverige har en eller annen greie med at alle oppkallingsnavnene man egentlig ikke vil kalle barna sine kommer først, og deretter blir navnet de blir kalt til daglig lagt inn. For eksempel Olof Richard Markus. Og så er Markus daglignavnet som de egentlig ville kalle barnet. Jævlig irriterende.



Anonymous poster hash: fac7c...1f3
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser via Wikipedia at vi har fått ny sivilombudsmann. Han heter Aage Thor Falkanger. Han var sikkert et ønsket barn, men foreldrene var neppe musikere... Hva er greia med slike haltende navnesammensetninger? Det kryr av dem - Cato Tom, Arne Dag, Johannes Kristian!

Høres ut som et sunnmørsfenomen.

Der er det vanlig å snu navnene fra det som er normal i resten av landet.

Kristian-Ole, Martin-Lars, Martin-Kåre, Leif-Per, Petter-Lars...

...og sikkert også Åge Thor og kompisen hans Olaf-Jon.

Anonymous poster hash: 0aaf1...28e

Møringer, hele gjengen. De må ha en eller annen hjerneskade som gjør at de er bakvendte.

Det rareste er at dersom du forsøker å si navnet på sunnmørsk så blir det ikke SÅÅÅ gale. De sier på en måte navnene saktere.

Anonymous poster hash: fac7c...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser via Wikipedia at vi har fått ny sivilombudsmann. Han heter Aage Thor Falkanger. Han var sikkert et ønsket barn, men foreldrene var neppe musikere... Hva er greia med slike haltende navnesammensetninger? Det kryr av dem - Cato Tom, Arne Dag, Johannes Kristian!

Faren heter Thor Falkanger og er professor emeritus i rettsvitenskap ved UiO. Han er opprinnelig fra Bergen, så der har du vel svaret ditt. Vestlendiger, altså. :fnise: Det var han som skrev den store mursteinen i tingsrett, men har samarbeidet med sønnen om oppdatering av verket.

Anonymous poster hash: 1e2f4...a47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En familie jeg kjente i barndommen hadde fem barn som alle hadde slike "bakvendte" navn.
Husker bare Raymond Bård og Ragnhild Britt, men det var to til av samme slag....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som henger igjen fra gamle oppkallingsregler, av typen farfars navn må komme først, deretter morfar, og så videre, uansett hvordan lydbildet måtte bli.



Anonymous poster hash: 5be60...f3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Torstein Bjørn *etternavn" i skattelistene for noen år siden.

Det navnet brant seg fast i minnet.



Anonymous poster hash: 328ee...5d9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en venninne med slikt bakvendt navn. Men skal ikke nevne det her da det er få i landet som heter det samme som henne. Men hun er ikke vestlending, hun er telemarking som meg.

Jeg har vent meg til navnet for lengst nå, men husker jeg reagerte med undring over rekkefølgen av de to navnene første gang hun sa navnet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det var to jenter i samme nabolag, da jeg var liten, som het Anne-Liv og Liv-Anne. Jeg kløna alltid med å si Liv-Anne, mens Anne-Liv gikk liksom mye lettere.

Det rareste var vel at mødrene til disse to jentene var venninner, så hvem vet hva de tenkte på da de fikk ungene, eller om de fikk ungene først; hva de tenkte da de møttes og hørte hva den andres datter het. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det var to jenter i samme nabolag, da jeg var liten, som het Anne-Liv og Liv-Anne. Jeg kløna alltid med å si Liv-Anne, mens Anne-Liv gikk liksom mye lettere.

Det rareste var vel at mødrene til disse to jentene var venninner, så hvem vet hva de tenkte på da de fikk ungene, eller om de fikk ungene først; hva de tenkte da de møttes og hørte hva den andres datter het. :fnise:

Hm.. jeg syns jo Liv-Anne ruller lettere over tunga enn Anne-Liv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som heter "Gunnar Thor". bestemoren hans "nektet" å ha et barnebarn som het Thor Gunnar, men foreldrene ville ha begge navnene med.



Anonymous poster hash: 0a480...98b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...