Gå til innhold

Veldig deprimert,hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig deprimert, veldig lant nede i driten. Blitt sykemeldt fra skolen,pga jeg ikke klarer og sove om nettene eller fungere i samfunnet for øyeblikket. Eneste jeg gjør er og ligge i sengen og se på netflix. Ikke har jeg matlyst heller, tvinger i meg litt mat.

Noe som kan hjelpe meg? Jeg er lei av dette. Noen tips til hva som kan hjelpe? Så jeg kommer meg på beina igjen..

Anonymous poster hash: 30980...e3a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feilt sted å forhøre seg. Skal love deg at de fleste sier du skal skjerpe deg. De vet lite om psykologi her inne. Gå til et sted hvor folk kan mer om dette.

Anonymous poster hash: f4b9f...67a
  • Liker 1
Skrevet

Har selv prøvd å få hjelp her inne. Er fryktelig deprimert selv. Hun/han over har helt rett. Du blir mer nedstemt av å være her og be om det. Du blir skuffa fordi det er så mange innom å leser uten å gi deg en klem. Har ingen gode råd siden jeg selv sliter. Kan si at så lenge du er her og faktisk BER om råd så er du på god vei. Du VIL ha hjelp og det er et godt tegn. Ikke vær hard mot deg selv. Hjelp deg selv. Gå inn for det. Bli frisk. Sånn som du vil bli av influensa!!! Ta den tiden det trenger istedenfor å være sånn resten av livet. Ta imot det du KAN få av hjelp, og lytt! LYKKE TIL!!!!!!! KLEM!

Anonymous poster hash: 09eba...cdf
  • Liker 2
Skrevet (endret)

- Skap noen faste rutiner

- Gjør ting som du liker og som gjør deg glad.

- Gå ut, enten det er en rusletur i byen eller en skogtur, frisk luft hjelper.

- Aktivitet hjelper, så om du orker så kan det være fint å trene litt.

- Snakk med noen, enten med noen på nett eller med en venn som ikke bare sier "skjerp deg".

- Kutt ut negative folk i livet ditt.

Det er hvertfall det jeg kom på som hjalp meg da jeg var langt nede :)

:klem:

Endret av Doge
  • Liker 2
Skrevet

Anonymous poster hash: f382a...d93
  • Liker 1
Skrevet

Hei :) Først vil jeg si at det er veldig bra at du vil ha hjelp. Og ikke minst er klar for det. Det er det ikke alle som klarer å tenke på en gang når de er nedi grøfta for fullt. Jeg vil råde deg til å oppsøke en psykolog, men om du synes det er skummelt så finnes det også vel utprøvde metoder du kan teste ut gjennom internett som er gratis. Riktignok viser studier at slike programmer har best effekt om du bruker dette samtidig som du går til behandling, men flere har også effekt med kun å prøve ut slike. Her er en link hvor det står litt om et program du kan sjekke ut:

http://uit.no/ansatte/organisasjon/nyhetsartikkel?p_document_id=202339

Her er link til en side som skriver litt om internettbasert mental selvhjelp:

http://uit.no/prosjekter/prosjekt?p_document_id=192993

Og her er link til selve programmet (MoodGYM):

https://moodgym.anu.edu.au/welcome

Jeg håper virkelig du kommer deg igjennom dette her. Hos de aller fleste kommer depresjoner i form av episoder, så mest sannsynlig vil du bli bedre :klem: Særlig når du viser vilje til å prøve å bli bedre.

Ønsker deg lykke til og håper du får det bedre :klem:

Anonymous poster hash: bca39...d54
  • Liker 2
Skrevet

- Skap noen faste rutiner

- Gjør ting som du liker og som gjør deg glad.

- Gå ut, enten det er en rusletur i byen eller en skogtur, frisk luft hjelper.

- Aktivitet hjelper, så om du orker så kan det være fint å trene litt.

- Snakk med noen, enten med noen på nett eller med en venn som ikke bare sier "skjerp deg".

- Kutt ut negative folk i livet ditt.

Det er hvertfall det jeg kom på som hjalp meg da jeg var langt nede :)

Signerer denne. Det er kjempevanskelig å gjennomføre dette for en deprimert persjon, men akk så viktig. Helt avgjørende, vil jeg påstå.

Anonymous poster hash: b6d9f...865

• Liker 2
Skrevet

Få fastlegen din til å henvise deg til den kommunale psykisk helsetjenesten :-) de kan hjelpe deg uten lang ventetid, og de er flinke og oppriktig interessert i å hjelpe. Det blir bedre!!! Jeg lover, bare du holder ut og finner noen du kan snakke med.

Anonymous poster hash: 136e0...7a0

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Er bra det fins gode mennesker her inne. Jeg skal prøve ut tipsene deres. Har vært deprimert i 2år nå, men først nå tør jeg og ta steget til og spørre etter hjelp.. Er et stort steg for meg. :hug:

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Er bra det fins gode mennesker her inne. Jeg skal prøve ut tipsene deres. Har vært deprimert i 2år nå, men først nå tør jeg og ta steget til og spørre etter hjelp.. Er et stort steg for meg. :hug:

Hvis du lider av en depresjon som har vart i 2 år er det på tide med en grundlig utredning. Ikke vær redd for å "være til bry" for fastlegen (deprimerte mennesker orker jo gjerne ikke å kreve eller be om så mye). Du må tvert i mot forklare hvor ille det faktisk er. 2 år er veldig lenge, og selsvagt en stor belastning på kropp og sjel. Du begynner å bli vant til dette, men for en frisk person er dette veldig ille. Ta det store steget og be om grundig hjelp, selv om det kan virke som en helt uoverkommelig ting å organisere. Lykke til, håper du får god hjelp veldig snart.

Anonymous poster hash: b6d9f...865

• Liker 1
Skrevet

Få noe for søvnvanskene dine av legen,

Tusen takk alle sammen! Er bra det fins gode mennesker her inne. Jeg skal prøve ut tipsene deres. Har vært deprimert i 2år nå, men først nå tør jeg og ta steget til og spørre etter hjelp.. Er et stort steg for meg. :hug:Anonymous poster hash: 30980...e3a

lykke til TS! Håper du får bedring.
Skrevet

Heisann.

Har slitt med alvorlig depresjon i mange år. Oppsøkte fastlegen min ganske tidlig og han prøvde å følge meg opp, men han hadde visst ikke så god peiling. Jeg fikk antidepressiva, men de hjalp ikke. Så jeg ga opp profesjonell hjelp og gikk rundt mange år og bare trodde at jeg trengte et spark i ræven. At det var normalt å ha det slik - alle andre har dårlige perioder og klarer å delta i samfunnet og gjøre det i skal på skole og jobb likevel. Det ble gradvis værre for meg. Jeg klarte ikke konsentrere meg om skolearbeid og rotet vekk mange år med å gå på skole uten å faktisk studere i det hele tatt - fordi jeg ville så gjerne. Jeg sov ikke om nettene ofte, og sov vekk hele dagen. Prøvde fysisk aktivitet(var veldig flink i perioder, men det hadde liksom ikke den effekten det skulle ha - jeg ble bare mer utslitt. Så begynte jeg å kutte meg, jeg sluttet å delta på alt som var sosialt. Det ble til slutt så ille at jeg ikke gjorde noe annet enn å se rett ut i luften.

Så bestemte jeg meg for å søke hjelp. Nå måtte jeg bare gjøre noe, uansett hva det kom til å koste. Så oppsøkte jeg en spesialist for søvnvanskene. Han sa han ikke kunne gjøre noe med søvnmønsteret uten å først behandle depresjonen. Han hadde selv forsket på antidepressiva i forbindelse med søvn - så han kjente medisinene godt. Han satte meg på en svært høy dose med cipralex. Jeg ble fort mye bedre. Det kjentes nesten ut som om jeg ble en helt ny person. I tillegg tar jeg også remeron for søvnen. Disse er også antidepressiva og fungerer svært godt i kombinasjon med cipralex, men de gjør det søvnig(og søtsyk - fryktlelig søtsyk). Og nå går alt mye bedre. Jeg klarer å lese en bok igjen(det er faktisk helt vanlig at svært deprimerte personer ikke klarer å lese - verken blader eller bøker).

Jeg vil anbefale deg å gjøre noe raskt. Jeg er faktisk noe bitter for at jeg ventet så lenge, men siden jeg hadde oppsøkt hjelp og det ikke funket, tenkte jeg at det derre lykkepillle- opplegget ikke funker, så jeg får klare det selv. Så jeg bet tenna sammen og gikk på en skikkelig smell. Ikke gjør det samme.

Lykke til. :hug:

Anonymous poster hash: 162a3...b3f
  • Liker 2
Skrevet

Heisann.

Har slitt med alvorlig depresjon i mange år. Oppsøkte fastlegen min ganske tidlig og han prøvde å følge meg opp, men han hadde visst ikke så god peiling. Jeg fikk antidepressiva, men de hjalp ikke. Så jeg ga opp profesjonell hjelp og gikk rundt mange år og bare trodde at jeg trengte et spark i ræven. At det var normalt å ha det slik - alle andre har dårlige perioder og klarer å delta i samfunnet og gjøre det i skal på skole og jobb likevel. Det ble gradvis værre for meg. Jeg klarte ikke konsentrere meg om skolearbeid og rotet vekk mange år med å gå på skole uten å faktisk studere i det hele tatt - fordi jeg ville så gjerne. Jeg sov ikke om nettene ofte, og sov vekk hele dagen. Prøvde fysisk aktivitet(var veldig flink i perioder, men det hadde liksom ikke den effekten det skulle ha - jeg ble bare mer utslitt. Så begynte jeg å kutte meg, jeg sluttet å delta på alt som var sosialt. Det ble til slutt så ille at jeg ikke gjorde noe annet enn å se rett ut i luften.

Så bestemte jeg meg for å søke hjelp. Nå måtte jeg bare gjøre noe, uansett hva det kom til å koste. Så oppsøkte jeg en spesialist for søvnvanskene. Han sa han ikke kunne gjøre noe med søvnmønsteret uten å først behandle depresjonen. Han hadde selv forsket på antidepressiva i forbindelse med søvn - så han kjente medisinene godt. Han satte meg på en svært høy dose med cipralex. Jeg ble fort mye bedre. Det kjentes nesten ut som om jeg ble en helt ny person. I tillegg tar jeg også remeron for søvnen. Disse er også antidepressiva og fungerer svært godt i kombinasjon med cipralex, men de gjør det søvnig(og søtsyk - fryktlelig søtsyk). Og nå går alt mye bedre. Jeg klarer å lese en bok igjen(det er faktisk helt vanlig at svært deprimerte personer ikke klarer å lese - verken blader eller bøker).

Jeg vil anbefale deg å gjøre noe raskt. Jeg er faktisk noe bitter for at jeg ventet så lenge, men siden jeg hadde oppsøkt hjelp og det ikke funket, tenkte jeg at det derre lykkepillle- opplegget ikke funker, så jeg får klare det selv. Så jeg bet tenna sammen og gikk på en skikkelig smell. Ikke gjør det samme.

Lykke til. :hug:

Anonymous poster hash: 162a3...b3f

Det er godt og høre at du har det bra nå, du fortjener det. :hug: Har selv gått på lykkepiller, hjelper ikke. Så jeg sluttet på de. Fått tilbud om sovemedisin, men vil ikke ha det. For jeg hater alt som heter medisin/tabeletter. Jeg er begynt og sove litt om ettermiddagen, sovner hvis jeg ser på film. Men sovner aldri om nettene, jeg frykter nettene. Tørr ikke lukke øynene mine før om dagtid, for da vet jeg at min mor er der og vekker meg hvis jeg har mareritt.

Fastlegen min liker jeg ikke, hun forstår ingenting. Jeg har også lavtstoffskifte, noe som også kan gjøre deprisjonen min enda sterkere..Vet inegnting om sykdommen min, fordi hun har aldri lært meg eller sagt noe om den, jeg fikk bare bekreftet den og piller for den....

Skrevet

Heisann! :klem:

Jeg har vært deprimert og slitt med angst i et år nå, og jeg begynner endelig å komme meg på bena. Jeg vet hvordan du har det, og jeg syns du er flink som tar tak i problemene dine!

For det første bør du oppsøke legen din. Snakk med han/hun og fortell hvordan du har det. Det kan være en fysisk grunn for at du er deprimert. Vitaminmangel osv, Det har MYE å si! Dersom det ikke er noe fysisk (de sjekker med blodprøver osv) så kan du bli henvist til psykolog visst du vil. Det annbefaler jeg deg å gjøre! Selv om det virker håpløst og til ingen nytte i begynnelsen, så vil det hjelpe! Ellers kan du følge disse rådene som har hjulpet meg VELDIG:

- Prøv å sove 8 timer. Noen deprimerte sliter med å ikke få sove, mens andre ( som meg) sov alt for mye. Jeg sov og sov. Da ble jeg mer deprimert, og mer trøtt. Prøv å kom deg opp av sengen etter 8 timer! Det er vanskelig, men det går.

- Få frisk luft/trening hver dag. Trening har hjulpet meg uendelig mye! Du trenger ikke gjøre noe mye, bare det å lufte seg med en gåtur 10 minutter om dagen i begynnelsen, alt etter hva du orker. Det viktigste er at du kommer deg ut og få rørt på kroppen!

- Spis sunn mat! Selv om du ikke har matlyst, er mat viktig. Lag mat du liker, gjerne noe enkelt. Dersom du har problemer med å ha matlyst, sett opp alarmer gjennom dagen som sier fra når du skal spise. Jeg gikk mye ned i høst, men nå har jeg begynt å spise igjen!

- MINDFULLNESS! Kjøp en bok om det, eller søk på youtube. Det har hatt en helt sinnsykt effekt på meg.

- Boka "tenk deg glad" av david burns.

Sist men ikke minst, jo mer du orker, jo bedre er det! Vær med venner, finn en hobby du liker osv. Du blir mer deprimert av å sitte forran dataskjermen. Det er et ork å begynne, men når du har gjort noe skal jeg love deg du føler deg bedre! Dersom du syns oppgavene virker vanskelige, så del dem opp i små deler. Feks: først skal jeg stå opp, så skal jeg pusse tenna, så skal jeg ta på treningsklær, så skal jeg gå ut døren, så skal jeg gå en tur.

Og ikke bli skuffet dersom du ikke klarer alt på en gang. Vær fornøyd om du klarte å stå opp etter åtte timer en dag, eller om du fikk litt frisk luft! Vær stolt av deg selv når du mestrer noe!

Masse gode klemmer, jeg ønsker deg alt godt!!!!

Anonymous poster hash: d8bfd...796
  • Liker 2
Skrevet

Heisann! :klem:

Jeg har vært deprimert og slitt med angst i et år nå, og jeg begynner endelig å komme meg på bena. Jeg vet hvordan du har det, og jeg syns du er flink som tar tak i problemene dine!

For det første bør du oppsøke legen din. Snakk med han/hun og fortell hvordan du har det. Det kan være en fysisk grunn for at du er deprimert. Vitaminmangel osv, Det har MYE å si! Dersom det ikke er noe fysisk (de sjekker med blodprøver osv) så kan du bli henvist til psykolog visst du vil. Det annbefaler jeg deg å gjøre! Selv om det virker håpløst og til ingen nytte i begynnelsen, så vil det hjelpe! Ellers kan du følge disse rådene som har hjulpet meg VELDIG:

- Prøv å sove 8 timer. Noen deprimerte sliter med å ikke få sove, mens andre ( som meg) sov alt for mye. Jeg sov og sov. Da ble jeg mer deprimert, og mer trøtt. Prøv å kom deg opp av sengen etter 8 timer! Det er vanskelig, men det går.

- Få frisk luft/trening hver dag. Trening har hjulpet meg uendelig mye! Du trenger ikke gjøre noe mye, bare det å lufte seg med en gåtur 10 minutter om dagen i begynnelsen, alt etter hva du orker. Det viktigste er at du kommer deg ut og få rørt på kroppen!

- Spis sunn mat! Selv om du ikke har matlyst, er mat viktig. Lag mat du liker, gjerne noe enkelt. Dersom du har problemer med å ha matlyst, sett opp alarmer gjennom dagen som sier fra når du skal spise. Jeg gikk mye ned i høst, men nå har jeg begynt å spise igjen!

- MINDFULLNESS! Kjøp en bok om det, eller søk på youtube. Det har hatt en helt sinnsykt effekt på meg.

- Boka "tenk deg glad" av david burns.

Sist men ikke minst, jo mer du orker, jo bedre er det! Vær med venner, finn en hobby du liker osv. Du blir mer deprimert av å sitte forran dataskjermen. Det er et ork å begynne, men når du har gjort noe skal jeg love deg du føler deg bedre! Dersom du syns oppgavene virker vanskelige, så del dem opp i små deler. Feks: først skal jeg stå opp, så skal jeg pusse tenna, så skal jeg ta på treningsklær, så skal jeg gå ut døren, så skal jeg gå en tur.

Og ikke bli skuffet dersom du ikke klarer alt på en gang. Vær fornøyd om du klarte å stå opp etter åtte timer en dag, eller om du fikk litt frisk luft! Vær stolt av deg selv når du mestrer noe!

Masse gode klemmer, jeg ønsker deg alt godt!!!!

Tusen takk for det, jeg skal prøve. Skal lage alarmer på telefonen. Tusen takk igjen, dere er noen herlige mennesker. :hug: Og håper ting går bra med deg no, er vanskelig, men jeg har klart og ta steget til å spørre etter hjelp .Er litt stolt over meg selv!

Og dere pusher meg til og gjøre det, og det er jeg glad for. Jeg skal gjøre mitt aller beste, for hjelp vil jeg virkelig ha.. Jeg er lei av og ha det sånn som dette! Jeg gikk faktisk 3 turer i dag, selvom det bare var rett bort til butikken, men så føltes det bra..

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for det, jeg skal prøve. Skal lage alarmer på telefonen. Tusen takk igjen, dere er noen herlige mennesker. :hug: Og håper ting går bra med deg no, er vanskelig, men jeg har klart og ta steget til å spørre etter hjelp .Er litt stolt over meg selv!

Og dere pusher meg til og gjøre det, og det er jeg glad for. Jeg skal gjøre mitt aller beste, for hjelp vil jeg virkelig ha.. Jeg er lei av og ha det sånn som dette! Jeg gikk faktisk 3 turer i dag, selvom det bare var rett bort til butikken, men så føltes det bra..

Så flott! Du er kjempeflink! Vær stolt av deg selv. Dette klarer du! Og på dager som er tunge, og når du føler for å sitte på netflix, eller alt bare går i dass, så kom tilbake på denne tråden og les, og så skal vi backe deg! Jeg unner ingen å ha det så vondt. Jeg vet hvor dritt det er med depresjoner, og det er ikke noe man ønsker andre å leve med. Men jeg skal love deg en ting, og det er at det blir bedre! Jeg var så langt nede at jeg trodde jeg aldri kom til å bli meg selv igjen. Jeg er ikke bra enda, jeg har fortsatt noen dager hvor jeg føler at alt er bare dritt, men nå vet jeg at det går over! Spesielt mindfullness har hjulpet meg å endre tankegangen min. Last ned "mindfullness" app på mobilen! Koster 7 kroner elns. Masse masse masse lykke til!!! Jeg sender deg alle gode tanker!!! :klem:

• Liker 1
Skrevet

Så flott! Du er kjempeflink! Vær stolt av deg selv. Dette klarer du! Og på dager som er tunge, og når du føler for å sitte på netflix, eller alt bare går i dass, så kom tilbake på denne tråden og les, og så skal vi backe deg! Jeg unner ingen å ha det så vondt. Jeg vet hvor dritt det er med depresjoner, og det er ikke noe man ønsker andre å leve med. Men jeg skal love deg en ting, og det er at det blir bedre! Jeg var så langt nede at jeg trodde jeg aldri kom til å bli meg selv igjen. Jeg er ikke bra enda, jeg har fortsatt noen dager hvor jeg føler at alt er bare dritt, men nå vet jeg at det går over! Spesielt mindfullness har hjulpet meg å endre tankegangen min. Last ned "mindfullness" app på mobilen! Koster 7 kroner elns. Masse masse masse lykke til!!! Jeg sender deg alle gode tanker!!! :klem:

Sorry for sent svar. Har ikke vært på KG på en stund nå, begynte med det modgym, det hjalp litt. Og har prøvd meg på den appen du anbefalte. Akkurat no føles det ikke ut som ting blir bedre, vært en hel grusom uke, og helg..Gleder meg til helgen er over for og si det mildt. Men krysser fingrene for at ting blir bedre om ikke så lenge.. Håper du har det bra, du er sterk! Skulle ønske jeg var like sterk. Klem :hug:

• Liker 1
Skrevet

Du er også sterk! <3 Bare det at du tar tak i problemene dine og prøver litt er en bra begynnelse! Den appen trenger litt øving før du merker at den fungerer, så ikke gi opp! Helgene var for meg også de verste. Jeg gledet meg bare til de var over.

En ting til som har hjulpet meg mye nå når jeg begynner å bli bedre er å gjøre ting JEG vil. Jeg har alltid lest blogger eller sett andre folk og tenkt "årh skulle ønske jeg også gjorde det, spiste det, trente sånn osv". Jeg hadde lyst til mye men gjorde ingenting. Tenk over hva som gjør deg glad (eller hva som gjorde deg glad) lag en liste over det og begynn å gjøre det. Selv om det virker meningsløst nå fordi ingenting er gøy lenger kan det være du opplever mestringsfølelse eller at noe er litt gøy i det minste. Du klarer dette, det vet jeg! Jeg heier på deg TS!!! <3

• Liker 1
Skrevet

Finn deg en hobby.

Selv fant jeg balansen etter å ha lest et par bøker. På fritiden min maler jeg også en gang i blant, jeg er glad i å lage mat, pluss at jeg liker å reise. Tilsammen kan disse tingene virkelig gi en forandring på situasjonen du er i.

• 1 måned senere...
Skrevet

Skift fastlege, så du får en du stoler på, og så du kan finne ut av det fysiske også. :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...