AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Drar til skolen kvart over sju og er hjemme igjen halv 5. Da har jeg ofte lekser, og føler meg alltid presset til å bli med på trening og finne på ting med venninnene, derfor gjør jeg alltid noe på kvelden. Går første året på vgs og skjønner egentlig ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom disse årene. Jeg trives godt på skolen og sånt, men dagene går så sakte og når jeg kommer hjem er jeg helt utslitt. Noen dager er verre enn andre, og denne er vel en av de som er verre, for idag er humøret skikkelig på bånn i tillegg.. Men ja, poenget mitt, hvordan kommer man seg gjennom skolen? Dagene er alt for lange, og det begynner å bli alt for mange av de dagene hvor jeg kommer hjem og bare vil legge meg under dyna og sove(men det kan jeg ikke)..Anonymous poster hash: 6793a...b60 1
Gjesten Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Du må lære deg å si nei til aktiviteter på kveldstid. Jeg hadde også blitt utslitt om jeg hadde planer hver eneste kveld. 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 Skjønner deg veldig godt. Går selv på 2.klasse, og tror ikke jeg holder dette ut mer snart. Vurderer å bare droppe ut av videregående, og ta det som privatist i stedet. Holder på å møte veggen snart. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut 1 år til med dette, for ikke å snakke om resten av bare dette semesteret... Anonymous poster hash: 9b5b7...ab0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Problemet er vel at jeg ikke klarer.. Gjør det av og til, men vil jo ikke gå glipp av noe.. Også får jeg så utrolig dårlig samvittighet om jeg ikke trener. Åhh, fint å høre at jeg ikke er alene.. Er heldigvis ferie etter denne uka da, men klarer ikke helt å innse det.. Dessuten har jeg masse lekser å gjøre så blir nok ikke helt ferie uansett.Anonymous poster hash: 6793a...b60
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Problemet er vel at jeg ikke klarer.. Gjør det av og til, men vil jo ikke gå glipp av noe.. Også får jeg så utrolig dårlig samvittighet om jeg ikke trener. Åhh, fint å høre at jeg ikke er alene.. Er heldigvis ferie etter denne uka da, men klarer ikke helt å innse det.. Dessuten har jeg masse lekser å gjøre så blir nok ikke helt ferie uansett.Anonymous poster hash: 6793a...b60 1
Gjest smooch Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Når du kommer til VGS handler alt om prioriteringer. Går selv i 3. klasse og jeg måtte kutte ned på trening og aktiviteter på kveldene for å få dagene til å gå opp. Hvis du allerede i førsteklasse merker at du har for mye å gjøre, og føler at døgnet burde hatt minst 30 timer, må du kutte ned. Jeg vet det er kjedelig og kjipt, men sånn er det bare. Så får du heller ta det opp igjen i helgene. Fortsetter du sånn som nå vil du bare bli utbrent, og det bør du prøve å unngå. Det skjedde med meg i høst. Jeg satt og leste lekser hver dag etter skolen, og skulle absolutt være med på alt som skjedde rundt meg+trening. Jeg måtte kutte ned, men jeg sliter enda med lite energi og tiltakslyst. De fleste dagene frister det mest å bare ligge under dyna, og sånn unner jeg ingen å ha det! Vit at du ikke trenger å vært sosial eller trene hver eneste kveld. Ta hvertfall en dag innimellom hvor du bruker tiden etter leksene til å slappe av(se på TV for eksempel?). Det hjelper faktisk! Dropp heller ikke alt av trening, kort heller ned. For min del gikk jeg fra 4-5 til 2 dager. Vet ikke om du får noe hjelp i det her, men da har jeg prøvd hvertfall! Lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Skjønner deg veldig godt. Går selv på 2.klasse, og tror ikke jeg holder dette ut mer snart. Vurderer å bare droppe ut av videregående, og ta det som privatist i stedet. Holder på å møte veggen snart. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut 1 år til med dette, for ikke å snakke om resten av bare dette semesteret... Anonymous poster hash: 9b5b7...ab0 For det er enklere..... Når dere tydeligvis sliter såpass med å prioritete hvordan tror dere det kommer til å gå videre i livet? Anonymous poster hash: fc79c...9fc
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Husker når jeg gikk på videregående, og jeg måtte faktisk rett hjem å legge meg fordi jeg var så utslitt. Sov et par timer etter middag, så var det liksom greit igjen. Om du føler at du ikke holder ut skolen, så MÅ du lære deg å si nei til andre aktiviteter. Skolen er faktisk viktigere. Her må du lære deg å prioritere. Anonymous poster hash: 8e327...dfa
Kjempeliten Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 Enig i at du må kutte ut kveldsaktiviteter ja. Skolen er viktigere. Lær deg å prioritere bedre. Det kan være sunt for resten av livet og. Når/om dere begynner å studere så kan det bli lange dager og lite sosialt der også. Idag fks var jeg ikke hjemme igjen før kl 18 fra skolen. Så nå sitter jeg bare her og slapper av.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Du er aldri alene!::-) Så det er en trøst. Men prioriter utdannelse. Jeg gjorde ikke det. Angrer . Men tok opp studier senere da. Prioriter det viktigste du, og helt normalt en blir sliten av studier. Tenk etter hva som gir deg mest! Ps skulle gjerne fullført studiene uten avbrekk! Anonymous poster hash: 8a9ab...429
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #11 Skrevet 11. februar 2014 For det er enklere..... Når dere tydeligvis sliter såpass med å prioritete hvordan tror dere det kommer til å gå videre i livet?Anonymous poster hash: fc79c...9fc Jeg har kuttet de andre aktivitetene nå, men jeg er fortsatt fullstendig utslitt... Det eneste jeg holder på med er skole, litt pc og sove. Det er så vidt jeg klarer å komme meg ut av senga hver morgen. Det handler heller ikke om latskap osv. Jeg hadde det ikke slik før på ungdomsskolen, men etter at jeg startet på videregående, og spesielt 2.klasse, har alt bare vært utrolig tungt. Jeg orker ingenting rett og slett. Det er heller ikke slik at jeg er dårlig på det faglige, jeg synes det er gøy å lære det vi lærer på skolen. Jeg er bare så ufattelig sliten hver eneste dag... Anonymous poster hash: 9b5b7...ab0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Jeg vil spørre dere som er totalt utslitt av en dag på skolen. Hvor mange timer søvn får dere? Er dere flinke nok til å komme dere tidsnok i seng i forhold til når dere skal opp? Hvordan er det med mat? Nok mat, frokost og relativt sunt? Nok søvn gir overskudd og da kan dere få til trening og litt sosial aktivitet. Samtidig så er det viktig med "frikvelder" hvor dere ikke skal ut av huset, men bare kan ta ting rolig hjemme. Anonymous poster hash: 0bf91...b73 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 En annen ting. Dersom dere ikke klarer å komme dere opp om morgenen og sliter generelt med søvn. Ta en prat med legen om dere kan ha forsinket søvnfasesyndrom. Min tenåring så jeg på som udugelig og uten vilje til å ta skolen og det å stå opp om morgenen alvorlig. Viste seg at det var en årsak til det og med hjelp så gikk det. Anonymous poster hash: 0bf91...b73 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #14 Skrevet 11. februar 2014 (Jeg har ikke lest annet enn TS sitt innlegg). Jeg droppet ut at videregående når jeg var 17 (jeg er idag 27) og DET angrer jeg på, det skal jeg love deg. Håper du kan skrive opp/huske det jeg skriver til deg, slik at du kan minne deg på dette når du tenker at du er i ferd med å gi opp: - Jeg tok opp fag på Bjørknes for å få generell studiekompetanse da jeg var 24 år, for oppdaget jo at uten studiekompetanse kommer man faktisk ingen vei annet enn butikk, hudpleier, makeup artist o.l og det er ikke det jeg vil drive med resten av livet.. Det resulterte i at jeg nå har et studielån på 260 000 kr fordi jeg måtte bruke 2 år på å komme meg igjennom seks fag (!) og noen av fagene måtte jeg ta to ganger fordi jeg sleit meg ihjel på skolebenken etter å ha vært fraværende fra skole i årevis. - Jeg har fortsatt ikke fått begynt på en utdannelse da jeg fikk barn som 25 åring. Skal begynne til høsten, men føler meg rimelig seint ut da jeg har flere i vennekretsen fra ungdomsskolen som er ferdig med mastergradene sine og er i gang med karriere. Jeg kommer til å være 30 - 31 år når jeg er ferdig med en bachelor... Ikke så kult. Så jeg har blitt en av dem som flyr rundt å skriker "stay in school" til alle kidsa som henger på hjørnet i skoletiden, jeg har nesten gjort det til en hjertesak at videregående skole bør gjøres mer obligatorisk og ikke så valgfritt som det er i dag og heller legge til rette for at noen behøver mer praktisk rettet skoledag, mens andre foretrekker teori.. Anonymous poster hash: 7004a...491 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #15 Skrevet 11. februar 2014 Jeg vil spørre dere som er totalt utslitt av en dag på skolen. Hvor mange timer søvn får dere? Er dere flinke nok til å komme dere tidsnok i seng i forhold til når dere skal opp? Hvordan er det med mat? Nok mat, frokost og relativt sunt? Nok søvn gir overskudd og da kan dere få til trening og litt sosial aktivitet. Samtidig så er det viktig med "frikvelder" hvor dere ikke skal ut av huset, men bare kan ta ting rolig hjemme. Anonymous poster hash: 0bf91...b73 Jeg får som regel ikke mer enn 5-6 timer søvn i snitt. Men det er pga at jeg ikke klarer å sovne, fordi jeg hele tiden tenker på leksene/fremføringen/prøven/innleveringen jeg må levere/jobbe med/holde. Når jeg først klarer å sovne, så våkner jeg flere ganger om natten pga jeg igjen kommer på at jeg har noe jeg må gjøre til skolen. Veldig ofte klarer jeg heller ikke å sovne, selv om det er en uke uten noen vurderingsituasjoner. Men det rare er at det aldri skjer i feriene. Hver gang det er ferie, så får jeg som oftest sove uten noen problemer, med unntak av den siste dagen før skolen begynner. Da starter alt igjen. Anonymous poster hash: 9b5b7...ab0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #16 Skrevet 11. februar 2014 Forresten Ts, håper du ikke har noe i mot at jeg svarer her også. (jeg er AB'en som går i 2.klasse) Anonymous poster hash: 9b5b7...ab0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #17 Skrevet 11. februar 2014 Jeg får som regel ikke mer enn 5-6 timer søvn i snitt. Men det er pga at jeg ikke klarer å sovne, fordi jeg hele tiden tenker på leksene/fremføringen/prøven/innleveringen jeg må levere/jobbe med/holde. Når jeg først klarer å sovne, så våkner jeg flere ganger om natten pga jeg igjen kommer på at jeg har noe jeg må gjøre til skolen. Veldig ofte klarer jeg heller ikke å sovne, selv om det er en uke uten noen vurderingsituasjoner. Men det rare er at det aldri skjer i feriene. Hver gang det er ferie, så får jeg som oftest sove uten noen problemer, med unntak av den siste dagen før skolen begynner. Da starter alt igjen. Anonymous poster hash: 9b5b7...ab0 Da har du en forklaring. Du får alt for lite søvn og det er ikke rart at du sliter på dagtid. Da må du finne en løsning på søvnen. Snakk med foreldre og lege. Personlig så har jeg god nytte av mindfullness på lydfil. Jeg legger meg på et fornuftig tidspunkt og hører på lydfilene som gjør at jeg slapper ekstra godt av. Søvnen pleier da å komme. Av og til ligger jeg noen timer før søvnen kommer, men jeg tilbringer tiden i senga. Mange snur helt om i helgene og da blir det ekstra vanskelig å snu det tilbake til hverdagen. Anonymous poster hash: 0bf91...b73 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #18 Skrevet 11. februar 2014 Jeg får som regel ikke mer enn 5-6 timer søvn i snitt. Men det er pga at jeg ikke klarer å sovne, fordi jeg hele tiden tenker på leksene/fremføringen/prøven/innleveringen jeg må levere/jobbe med/holde. Når jeg først klarer å sovne, så våkner jeg flere ganger om natten pga jeg igjen kommer på at jeg har noe jeg må gjøre til skolen. Veldig ofte klarer jeg heller ikke å sovne, selv om det er en uke uten noen vurderingsituasjoner. Men det rare er at det aldri skjer i feriene. Hver gang det er ferie, så får jeg som oftest sove uten noen problemer, med unntak av den siste dagen før skolen begynner. Da starter alt igjen. Anonymous poster hash: 9b5b7...ab0 Jeg tror du kan ha godt utbytte av et par timer hos psykolog.Anonymous poster hash: fc79c...9fc 1
Amarinda Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Jeg var også fryktelig sliten på videregående, lange dager og mye lekser. Sov mye etter skolen, og spesielt vinterhalvåret var tungt.. Men du kommer gjennom! Sørg for at du kommer deg i seng i rett tid, skru av PC og TV en stund før du legger deg, øv deg på å "blanke ut" hodet og ikke tenk.. Det kan funke med ulike metoder, telle sauer, fokus på de ulike kroppsdelene, pusteøvelser.. Det finnes innsovningsapper som funker for noen. Prøv å sette grenser for seg selv, tren når du har tid og energi, finn en rytme som gir og ikke tar energi. Og prøv å ta en dag om gangen. Det hjelper veldig. Plutselig er det sommerferie, og det er en helt sinnsykt lang ferie..
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #20 Skrevet 11. februar 2014 Jeg vil spørre dere som er totalt utslitt av en dag på skolen. Hvor mange timer søvn får dere? Er dere flinke nok til å komme dere tidsnok i seng i forhold til når dere skal opp? Hvordan er det med mat? Nok mat, frokost og relativt sunt? Nok søvn gir overskudd og da kan dere få til trening og litt sosial aktivitet. Samtidig så er det viktig med "frikvelder" hvor dere ikke skal ut av huset, men bare kan ta ting rolig hjemme. Anonymous poster hash: 0bf91...b73 Sånn i gjennomsnitt kanskje 7 timer? Tror ikke jeg sover så veldig lite, sovner aldri etter tolv. Nå kom jeg hjem fra trening(er trener så denne kan jeg ikke droppe), så nå må jeg spise og dusje - og egentlig øve til en prøve som er om to dager. Jeg spiser veldig sunt, og tror det er passe mengde også. Er vegetarianer, så kan jo være jeg har begynt å fått noen mangler.. I tillegg går jeg på medisinen isotretinoin, som har ekstremt mange bivirkninger. Jeg plages av å være veldig tørr overalt, særlig leppene og i nesen. Også mye tørst og blir lettere sliten i kroppen, vondt i ledd og sånt. Isotretinoin er også sagt å kunne ha en sammenheng med depresjoner og humørsvingninger, så det kan vel også være en årsak? Syns selv jeg er flink til å ta pauser i helgene, og bruke litt tid til å bare slappe av hjemme.. Oi nå blir det til at jeg skriver mye, men hvertfall så går dette litt i perioder også. De to siste dagene har vært skikkelig ille, jeg har vært helt ferdig når jeg har kommet hjem fra skolen - og mamma har merket det og sagt at hun merker at jeg ikke har det bra. Til deg andre, hun som går vg2 haha, jaa det er helt greit at du skriver her :-)Anonymous poster hash: 6793a...b60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå