Gjest spørrende Skrevet 25. mai 2004 #1 Del Skrevet 25. mai 2004 Er det noen grense for hvor lenge du er i en jobb midlertidig til du har rett på fast ansettelse? Noen sa at det var 3 år men jeg finner ikke noe om det. Hvor står dette evt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 25. mai 2004 #2 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg har også hørt at det er 3 år. Har du sjekket arbeidsmiljøloven? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #3 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg har kikket i arb.miljøloven men finner ikke noe ved første øyekast. Noen som vet hvor det står evt.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagensdiva Skrevet 25. mai 2004 #4 Del Skrevet 25. mai 2004 Mener dt ikke står noe bestemt i AML.. Et arbeidsforhold kan være inngått midlertidig. En midlertidig ansettelse foreligger vanligvis i to situasjoner. ....Ansettelsen kan vøre tidsbegrenset, eller den kan være knyttet til et avgrenset prosjekt uten at det er mulig å anslå varigheten av arbeidsforholdet på forhånd. I begge tilfeller foreligger det en midlertidig ansettelse. Hva slags ansettelsesforhold har du? For at bruk av midlertidige ansettelser skal være lovlig, stilles det strenge krav i arbeidsmiljøloven, §58 og 58 A. Disse kravene stilles for at midlertidige ansettelser ikke skal kunne brukes av en arbeidsgiver for å unngå arbeidsmiljølovens oppsigelsesvern. Sjekk ut www.lovdata.no Men det har du kanskje gjort for å se over lover og paragrafer? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 25. mai 2004 #5 Del Skrevet 25. mai 2004 Mente det sto 6 mnd som standard (med mulighet for avvik) i AML, jeg. Orker dog ikke å lese selv AML nå. http://www.lovdata.no/all/hl-19770204-004.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 25. mai 2004 #6 Del Skrevet 25. mai 2004 Hvis du er ansatt i staten, så er det faktisk tre år! Det kryr av engasjementer og vikariater i staten. Man ansetter gjerne for et halvt år i gangen. Og man blir kanskje ansatt på forskjellige stillinghjemler også ...noe som kan være forvirrende i forhold til rettigheter som oppsigelsetid, ferie osv. (Min erfaring er at folk er "greie", men det betyr at det er slik overalt. Og det er ingen god situasjon å være midlertidig ansatt over flere år...) Sjekk Tjenestemannloven eller Hovedavtalen i staten. Og Statens personalhåndbok. Snakk med fagforening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 25. mai 2004 #7 Del Skrevet 25. mai 2004 Hvis du er ansatt i staten' date=' så er det faktisk tre år! Det kryr av engasjementer og vikariater i staten. [/quote'] Staten er unntatt AML etter hva jeg har fått fortalt (av en jurist som jobba på ukeskontrakter i det juridiske departement i årevis). De kan det - de som sitter på Tinget - å unndra Det Offentlige fra lover og regler (bare se på Lånekassa som har lov til å legge i et skyhøyt purregebyr om man betaler en dag for sent - andre må vente i 14 dager og begrense seg til 53kr). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 26. mai 2004 #8 Del Skrevet 26. mai 2004 Staten er selvfølgelig ikke unntatt lover og regler. Tjenestemannsloven gjelder - det er statens lov på dette området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #9 Del Skrevet 3. juni 2004 Mange steder i staten er det fire år. Tror dette står i tjenenstemannsloven eller i forskriftene til den. Men du får ikke rett på fast jobb, bare noe som kalles "utvidet stillingsvern" tror jeg, det er en slags fortrinnsrett til ledige stillinger og at du velges først hvis arbeidsplassen har fortsatte behov for den type arbeidskraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå