Gå til innhold

Har du hatt kyssesyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan fant dere ut at dere hadde kyssesyken? Var det bare helt sikkert at dere hadde det og fant dere det ut med en gang? Har hatt symptomer i 2 år og blir aldri bedre. Aner ikke hva det er og legene sier det ikke er kyssesyken..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan fant dere ut at dere hadde kyssesyken? Var det bare helt sikkert at dere hadde det og fant dere det ut med en gang? Har hatt symptomer i 2 år og blir aldri bedre. Aner ikke hva det er og legene sier det ikke er kyssesyken..

Jeg var sliten og visste det var mange rundt meg som hadde hatt det.Fikk legen til å teste og da ble det bekreftet.

Anonymous poster hash: 92fcf...7e4

Skrevet

Ok, så du er fortsatt ikke i stand til å jobbe? Siden du har vært gjennom det samme, så maser jeg litt, beklager! (Du kan jo velge å ikke svare da, ingen tvang;-) Men husker du om du presset deg selv til å gå tur, besøke venner etc. da du var syk, eller klarte du det ikke? (Ventet du liksom med å bevege deg til du ble friskere). Jeg synes det er så vanskelig å vite hvor mye jeg skal presse meg når jeg egentlig er så slapp at alt er et slit. (Klarer en rask tur på butikken, men ikke så mye mer)

Anonymous poster hash: c7606...dd1

Ikke press deg. Gjør det du prker og akkurat det. Jeg sov i mange timer etter å ha vært sosial det første halvåret mitt.

Anonymous poster hash: 92fcf...7e4

Skrevet

Jeg hadde det for en del år siden da jeg gikk på vidergående, så husker ikke eksakt hvor lang tid det nok. Rundt åtte uker tror jeg (muligens mer), i hvert fall før leververdiene normaliserte seg. Nå skal det sies at jeg ikke ble så veldig hardt rammet.

Skrevet

Tok en blodprøve

Gjest Santa Barbara
Skrevet

Jeg var veldig dårlig i 2 uker. Kunne ikke snakke, og nesten ikke spise. Jeg lå bare i sengen hele tiden med "100 piggtråder" i halsen. Når jeg var over de verste 2 ukene tok det 2-3 uker til før jeg følte meg frisk. Tok derimot enda lenger tid før jeg kunne drikke for legen var ikke fornøyd med crp'en.

Skrevet

Formen ble raskt elendig (orket veldig lite, å ta en dusj var et slit, føne håret stående kom ikke på tale). Samtidig fikk jeg kraftig halsbetennelse. Gikk da til legen, og kyssesyke med lett leverbetennelse ble etter hvert bekreftet. Men det kan helt sikkert variere. Men jeg gikk fra toppform til elendig i løpet av et par uker.

Legene kan påvise om du har antistoffer, så det er mulig at du fikk kyssesyken for to uker siden. Problemet med "gamle" antistoffer er imidlertid det at de ikke kan si om du hadde det for 2 år eller 10 år siden. Å ha slike antistoffer i blodet er noe 90% av alle voksne har. Mange har altså hatt kyssesyken uten å vite om det.

Anonymous poster hash: c7606...dd1

Skrevet

Hadde da jeg var 12. Var syk i 14 dager og fritatt fra kroppsøving i 3 mnd, og beskjed om å ta det med fysisk med ro og ikke utsette meg for hard belastning. Ingen senskader.sa takk til fritak og fortsatte utover det som normalt.

Skrevet

jeg har hatt den 2. ganger, svært sjelden, men skjer visst nok. Aldri blitt frisk igjen eter gang nr.2. Sliter forsatt ekstremt mye med trøtthet og slapphet på grunn av mye fysisk aktivitet og stort alkoholbruk da jeg haddde den gang nr 2. Visste ikke at jeg hadde den og drakk vel i snitt 3 ganger i uken og trente 5-6 ganger, så regner med jeg kommer til å slite fremover også. Trodde ikke det var mulig å få den to ganger, derfor jeg ikke roet så veldig ned, angrer på at jeg ikke gikk til legen før for å si det sånn!

Skrevet

Har du sjekket lever og nyrevedier? Søsteren min fikk ikke utslag på blodprøven, men da hun ikke ble bedre og var fryktelig dårlig sjekket de dette. Når de fikk resultatene morningen etter ble hun hentet i ambulanse og kjørt rett på sykehuset.

Anonymous poster hash: da337...705

Skrevet

Ok, så du er fortsatt ikke i stand til å jobbe? Siden du har vært gjennom det samme, så maser jeg litt, beklager! (Du kan jo velge å ikke svare da, ingen tvang;-) Men husker du om du presset deg selv til å gå tur, besøke venner etc. da du var syk, eller klarte du det ikke? (Ventet du liksom med å bevege deg til du ble friskere). Jeg synes det er så vanskelig å vite hvor mye jeg skal presse meg når jeg egentlig er så slapp at alt er et slit. (Klarer en rask tur på butikken, men ikke så mye mer) Anonymous poster hash: c7606...dd1

Ikke press deg selv i det hele tatt. Risikoen for å få ME er der og tro meg det vil du ikke ha!

Anonymous poster hash: f9b63...0d6

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket lever og nyrevedier? Søsteren min fikk ikke utslag på blodprøven, men da hun ikke ble bedre og var fryktelig dårlig sjekket de dette. Når de fikk resultatene morningen etter ble hun hentet i ambulanse og kjørt rett på sykehuset.

Anonymous poster hash: da337...705

Jeg vet ikke hva som er sjekket og ikke sjekket. Vet at stoffskifte og noe vitaminer er sjekka. De sjekket også kyssesyken. Men dette begynner jo å bli et par år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...