Gå til innhold

Har du hatt kyssesyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før du ble frisk? (Ingen symptomer lenger). Evt. kjenner du noen som har hatt kyssesyken?

Anonymous poster hash: c7606...dd1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man sier at pasienten bør være forsiktig med hard trening og alkohol i seks måneder etterpå. Noen kan være syke i flere år.

Anonymous poster hash: f9b63...0d6

• Liker 1
Skrevet

For meg tok det ca 5 år før jeg var tilbake til normalen.

Anonymous poster hash: a10b2...51a
  • Liker 1
Skrevet

For meg tok det ca 5 år før jeg var tilbake til normalen.

Herlighet! Er det sant? Når kunne du begynne å jobbe? Har vært syk i et halvt år nå, og holder på å gå på veggene..

Skrevet

Herlighet! Er det sant? Når kunne du begynne å jobbe? Har vært syk i et halvt år nå, og holder på å gå på veggene..

Altså tilbake til normalen som i at jeg fikk tilbake et noenlunde fungerende immunforsvar. Jeg var veldig syk da jeg hadde mononukleose, og var ute av stand til det meste i omtrent et halvt år. Jeg gikk på skole, men hadde mye fravær første 1,5 året etter kyssesyken fordi jeg veldig lett ble forkjølet, fikk alt av influensa etc og følte meg bare rett og slett dårlig veldig ofte. De neste tre årene jobbet jeg, og var fortsatt ofte syk. Etter fem år totalt merket jeg at kroppen var tilbake, i den forstand at jeg ikke ble syk hele tiden. Å si at jeg var syk i fem år vil kanskje høres feil, men jeg følte at kyssesyken "hang igjen i kroppen" i fem år.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg var syk å måtte holde meg rolig i over et halvår. fikk ikke drive med for tungt fysisk arbeid før over et år etter. jeg var innlagt på sykehus og måtte ha intravenøs i en uke.

tror ikke jeg var så fryktelig syk etterpå bortsett fra at jeg ofte hadde halsbetennelse, men det har gått over nå

Skrevet

Takk for svar! Ser at flere av dere var syke et halvår! Hvordan merket dere fremgangen? Sånn plutselig frisk, eller gradvis?

Skrevet

Jeg merket ikke kyssesyken før den var over, men jeg ble veldig syk etter kyssesyken. Tok meg nesten et år å bli frisk fra det.

Skrevet

Hvor lang tid tok det før du ble frisk? (Ingen symptomer lenger). Evt. kjenner du noen som har hatt kyssesyken?

Jeg var helt slått ut i to uker med så vondt i halsen at det å drikke vann føltes som å svelge en skarp kniv. Men etter det gikk det stort sett greit, tok det rolig mtp trening og sånt i en stund etterpå (halvt år) og drikker uansett ikke alkohol så merket ikke så mye annet enn sykdomsperioden i seg selv.

Skrevet

Jeg merket ikke kyssesyken før den var over, men jeg ble veldig syk etter kyssesyken. Tok meg nesten et år å bli frisk fra det.

Samme med meg egentlig. Hvordan merket du at du ble frisk? Gikk det gradvis, eller skjedde det plutselig?

Skrevet

jeg hadde kyssesyken da jeg var 17, hadde det ca en måned. Fikk ingen informasjon om at det var bra å ta det med ro i lang tid etterpå, så startet nok altfor tidlig opp med trening ol, så har hatt diffuse plager og trøtthet i åresvis

Anonymous poster hash: 933c8...751
Skrevet

Jeg hadde kyssesyken, men legen testet meg ikke for det. jeg fikk bare beskjed om influensa og forkjølelsesvirus hver gang jeg var hos legen. Gikk hjemme med en svært aktiv 1,5 åring på denne tiden. Så tok det ikke med ro. Endte opp med ME, og var syk i veldig mange år.

• Liker 1
Skrevet

Var bare syk en uke, men hanglet i 2 år eller noe sånn. Har fortsatt lett for å få infeksjoner i luftveiene. Er vel 4-5 år siden nå

Anonymous poster hash: 92fcf...7e4
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg har hatt kyssesyken, og har aldri vært så syk i hele mitt liv. Var overbevist om at jeg kom til å dø, rett og slett. Var sengeliggende i 2-3 uker, og var redusert i formen i mange måneder etterpå. Ei jeg kjenner, mistet alt håret da hun hadde kyssesyken. Hun hadde svart, krøllete hår, og det som vokste ut igjen, var blondt og helt glatt. Merkelig.

Noen er syke i lang tid, og en må egentlig bare være tålmodig og ta tiden til hjelp, selv om det er frustrerende. God bedring!

Gjest M.E syke
Skrevet

Jeg skal skrive min opplevelse av kyssesyken, selv om ikke den er den mest oppløftene, men likevel.

Jeg fikk utbruddet av kyssesyken på 18 års dagen min, (yehy for en myndighets gave), Jeg endte på sykehuset da jeg ikke fikk i meg noe som helst, kroppen kollapset og jeg endte på intensiven. Dette er nå 21 år siden, blir 22 år siden i høst. Jeg fikk dessverre ikke noen beskjed om å holde meg i ro, noe sykehuset har sett i etterkant og jeg var på ridestevne, og en del etterpå.

Dette var da i 1992.

Jeg ble syk av alt mulig og 4 år etterpå var jeg godt i gang med studier, men jeg sleit. Jeg tok et ganske så heftig studium, og sleit ræva av meg. Jeg hadde alltid halsbetennelse, febe, hodepine, nakkesmerter, sysnforstyrrelser, blære forstyrrelser. fikk da ME diagnosen i 1996.

Nå har jeg vært syk i 21 år, jeg fyller 40 år i høst og dette er og det året jeg har 22 år med ME bak meg.

Er sengeliggende/sofaliggende , og er ikke i stand til så mye.

Jeg ber deg TS: Ta vare på deg selv, ikke stress med å bli frisk, ta det med ro gjerne mer enn de 6 mnd de sier.

• Liker 2
Skrevet

Var bare syk en uke, men hanglet i 2 år eller noe sånn. Har fortsatt lett for å få infeksjoner i luftveiene. Er vel 4-5 år siden nå

Anonymous poster hash: 92fcf...7e4 [/acron

Husker du hvor lenge det gikk før du kunne begynne å jobbe igjen? Du var ikke sykemeldt i to år regner jeg med?

Skrevet

Samme med meg egentlig. Hvordan merket du at du ble frisk? Gikk det gradvis, eller skjedde det plutselig?

Jeg ble syk over natten og ble gradvis frisk. Men det tok noe med 9 mnd før det begynte å bli bedre, så tok det noen mnd før det ga seg. Men jeg merker at det har ødelagt en del pga jeg er fortsatt sliten og tåler ikke å jobbe, men det sier legen vil komme tilbake igjen.

Skrevet

Husker du hvor lenge det gikk før du kunne begynne å jobbe igjen? Du var ikke sykemeldt i to år regner jeg med?

Var student, klarte ikke full progresjon før ett år etter eller noe.

Anonymous poster hash: 92fcf...7e4

Gjest Propelly
Skrevet (endret)

Var syk i mer eller mindre 1 mnd, gikk ned omtrent 20 kg. Klarte akkurat å hindre en innleggelse pga jeg var ekstremt dehydrert. Etterpå selve "influensasymptomene" gikk over ble det egentlig verre, da jeg gikk i årevis før jeg var på topp energimessig igjen. Var til og med til uttredning for ME en periode da jeg kunne sove i 20 timer uten å være uthvilt. Skal nå sies at jeg hadde det svært vanskelig å holde meg i ro som jeg skulle i kort tid etter jeg var kvitt influensasymptomene, så jeg fikk meg et hardt slag i trynet. Var 14 år.

Edit: er nå voksen og har langt ifra like mye energi som andre på min alder.

Ta vare på deg selv, kyssesyken er farlig!

Endret av Propelly
Skrevet

Jeg ble syk over natten og ble gradvis frisk. Men det tok noe med 9 mnd før det begynte å bli bedre, så tok det noen mnd før det ga seg. Men jeg merker at det har ødelagt en del pga jeg er fortsatt sliten og tåler ikke å jobbe, men det sier legen vil komme tilbake igjen.

Ok, så du er fortsatt ikke i stand til å jobbe? Siden du har vært gjennom det samme, så maser jeg litt, beklager! (Du kan jo velge å ikke svare da, ingen tvang;-) Men husker du om du presset deg selv til å gå tur, besøke venner etc. da du var syk, eller klarte du det ikke? (Ventet du liksom med å bevege deg til du ble friskere). Jeg synes det er så vanskelig å vite hvor mye jeg skal presse meg når jeg egentlig er så slapp at alt er et slit. (Klarer en rask tur på butikken, men ikke så mye mer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...