Gå til innhold

Når sluttet dere med smokk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest at etter 1 års alder har ikke barnet det store suttebehovet og det er foreldrene som opprettholder bruk av smokk. Ser mange som bruker smokk etter 1 års alder. Når sluttet dere med smokk?

Anonymous poster hash: 09511...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min var ca 2 da han sluttet av seg selv. Jeg hadde ikke presset det gjennom om han hadde protestert. Suttebehovet er kanskje borte, men smokken betydde også kos og trygghet.

Anonymous poster hash: 85bd8...248
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har enda behov for smokk. Ja det er på grunn av vanen nå men søvn ville vært umulig uten smokk, hun må ha den for å roe ned. Planlegger å slutte (er nå 1.5) når hun er stor nok til å kunne forstå og være med på slutninger feks ved å henge smokkene på smokketreet i parken.

Anonymous poster hash: f06ba...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sønnen min har sluttet med smokk. Dvs han sluttet for noen uker siden, da han bare sluttet å spørre etter den, etter at faren hadde glemt å ta den med i barnehagen to dager på rad. Gutten fortalte meg når jeg hentet, at smokken var blitt borte og det var liksom det.

Så har han hatt to sykdomsrunder den siste uka og vært sliten, og da har han plutselig spurt etter den. Så han har fått den noen ganger, men så glemt den når han har fått noe å spise. I dag har han ikke spurt etter den, så regner med fortsatt slutt.

Han har forresten akkurat fylt to år. Siden han skal bli storebror når som helst nå, hadde vi tenkt å vente med smokkeslutt et par måneder hvertfall, men når han nå ikke er opptatt av den lenger, var det en veldig enkel mulighet for oss voksne å legge opp til slutt. Men tror han er den eneste på sin avdeling i barnehagen som ikke lenger bruker smokk, selv om det er noen barn som er et år eldre der. Det virker som flere slutter med bleie før smokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte smokk lenge. Tror jeg var 5-6år gammel når jeg slutta :O

Sønnen min sluttet når han fikk første tann, 8,5mnd gammel. Da ville han ikke ha den lenger :) veldig greit å slippe å ta den fra han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine sluttet når de var 1år, fikk kun ha smokk ved soving fra de var 6 mnd.

Trygghet og kos fikk de av kosepute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av helsesøster om å slutte før fylte tre år pga tennene. Sluttet da hun var 2.5 år og det gikk fint. Hang om smokken i smokketreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å legge opp til smokkeslutt rundt treårsdagen hans. Ikke senere i alle fall, for det er vel en fordel at det har gått en stund siden smokkeslutt før han blir storebror og ser at den lille evt. har smokk. Han er veldig knyttet til den da, og spør alltid etter den hvis han er sliten og vil slappe av.

Gleder meg egentlig til han slutter, for nå er det fortsatt sånn at hvis han ikke finner smokken når han våkner om natta, så må vi gå inn til han for å finne den til han.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet for en uke siden, et par uker etter at hun ble tre år. Det har jo ikke med suttebehov å gjøre når de er så store, men en kjent og kjær trøst. Hun har hatt noen dårlige netter, men det ser ut som om det går bra nå. Hun har også fått en bamse i premie for å ha sluttet, og det ser ut som om den nesten er blitt en erstatning for smokken, for hun er allerede svært knyttet til den.

Vi sluttet nå fordi hun var hos tannpleier og fikk beskjed om at hun burde slutte pga tannstilling til tross for at hun kun har brukt smokken om natta og når hun har vært syk.

Anonymous poster hash: 600a7...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Använde aldrig smolk till mina barm, varken jag eller de förstodhur och när den skulle fungera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på med smokkeslutt nå, vår er akkurat fylt 3. Vi har kun brukt smokk når hun sover en god stund, om dagen brukes den ikke utenom dupper, og dem er det ikke så mange igjen av. Ser at hun fortsatt har et stort behov for den om natten, så vi har ikke tatt den kampen ennå. Men vi prater masse om det, og regner med at vi finner en løsning om ikke så lenge. Ja, det er lenge å bruke smokk, og skulle gjerne sluttet mye før. Men sånn ble det ikke. :)

Anonymous poster hash: 5d8b0...02a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par mnd etter 3-årsdagen, etter vi hadde vært på påskeferie.

Hun begynte å lure den med seg ut av senga og det ble en stadig diskusjon om at smukken bare skulle være i senga, så det var på tide å slutte! Hun hadde en kosebamse i tillegg som funket som fin trøst etterpå.

Det var ganske enkelt å slutte; vi kjøpte en leke og betalte med smukkene etter å ha snakket lenge om det. Da visste hun at de var borte og gråt bare den første kvelden.

Mens hun brukte smukk var det bare å legge henne om kvelden. Nesten ett år etterpå strever hun enda med å finne roen, men bamsen og eventyr hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sluttet når han var 3 år. Ga den til julenissen

Minste sluttet når hun var 2 år og 4 mnd. " glemte" den når vi skulle på ferie.

Når vi kom hjem hadde noen hentet smokken og lagt gave i sengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg fikk aldri smokk når jeg var baby. Det er ikke bra.

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er ikke det bra?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 3 år og 4 mnd, planlegger å slutte snart. Hun har kun hatt den i sengen i ett par år, og da er den vist veldig god å ha. Hun skal vli storesøster til sommeren og planen er at hun skal være ferdig med den da.

Hun vet selv at hun kun har en smukk, fordi hun har rotet vekk noen og noen var gamle og måtte kastes. Så planen er at hun skal få gi den bort til babyen til en venninne eller at vi skal hive den sammen også skaø hun få en premie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...