Gå til innhold

Hunden bet seksåringen vår i ansiktet :( Avlive?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En hund skal faktisk tåle ganske mye uten og ty til å bite. Knurring, flekking av tenner og et lite glefs er helt på sin plass som en advarsel fra hunden sin side, om den blir plaget. Hvis man ikke gir seg da så har man seg selv å skylde dersom man blir bitt. I denne situasjonen her så ble ikke hunden plaget ut ifra HI og det er i mine øyne helt uaktuelt at en hund farer opp å biter et barn i ansiktet fordi den skvatt. En mentalt sterk hund tåler å ligge i dyp søvn og skvette uten å lage flenge i ansiktet på en unge.

Dette minner meg om en nervøs hund rett og slett og hadde den vært min eller det hadde vært mitt barn som ble bitt så hadde den hunden fått sovne inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har ingen verdens ting med aggresjon å gjøre. Bikkja sov hardt, skvatt og reagerte i refleks. Men hvis du er blitt så utrygg at det eneste alternativet er å ha bikkja i bur, er eneste løsning å omplassere til noen som skjønner det. Avliving blir helt feil synes jeg. Hadde sett annerledes på det om det var et uprovosert angrep, eller at bikkja hadde vist tegn til aggresjon tidligere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en hund glefser til når den ligger i sin dypeste søvn og skvetter, er faktisk ganske normalt ja.

Tviler på at den siktet seg inn på ansiktet med vilje, den slengte nok ut et glefs i ren uforvaring.

Vi mennesker slår jo rundt oss også når vi blir bråvekt og skvetter.

Anonymous poster hash: c6767...b84

Saken er vel at den har gjort mer enn å bare glefse rundt seg. Den har bitt et stående barn i ansiktet, hvor høy er en gjenomsnittlig 6åring? Ca 120 cm? De færreste mennesker som blir bråvket og skvetter mens de sover, REISER seg opp og begynner å slå...

Det var ikke noe uhell at hunden bet i ansiktet, rett og slett. Sammen med den høye sannsynligheten for at hunden faktisk vil bite igjen, så hadde jeg nok valgt annerledes enn ts.. Jeg hadde rett og slett ikke ønsket å ta den sjansen.

(og det hadde vært definitivt slutt på å ha bikkja løpende løs uten oppsyn ute! Hva om det kommer barn uanmeldt på besøk eller egne barn er ute? Løse jaktbikkjer alene er uansett ikke noe som tyder på ansvarlig hundehold...)

Anonymous poster hash: 343d7...27d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor stor sjanse det er for at hunden biter mennesker igjen? Det er faktisk 70-80 prosent sjanse for at det skal skje - og så vil du omplassere hunden?

Hvem skal ta ansvaret hvis hunden biter et barn enda styggere nesten gang? Eller dreper et barn?

Hunden bet ikke fordi den var aggressiv, hunden bet fordi den ble skremt, det er en forskjell. Alle hunder kan faktisk reagere slik, da burde du heller la vaere a ha hund.

Personlig ville jeg ha beholdt hunden, forutsatt at den ble grundig undersokt av dyrlege og mentalt testet, og jeg ville nok tatt noen forholdsregler naar hunden og barnet oppholder seg i samme rom/sted.

Hvorfor er det galt a omplassere den? Da kan den faa et hjem uten smaa barn, hvis det er det hunden trenger. Hunder, som mennesker, reagerer naar de opplever noe vondt eller skremmende, det er helt naturlig og ALLE hunder kan reagere paa a noe den opplever som skremmende. Og TS saa faktisk ikke hva som skjedde, saa nei, jeg syns ikke det er grunn nok til a avlive hunden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden bet ikke fordi den var aggressiv, hunden bet fordi den ble skremt, det er en forskjell. Alle hunder kan faktisk reagere slik, da burde du heller la vaere a ha hund.

Nei, alle hunder reagerer ikke sånn. Med mindre de har dårlige nerver. At hunden var sliten er et tydelig tegn på at den har lite å gå på i nervesystemet og da kommer sånne ting frem.

Anonymous poster hash: 3e3af...2b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sin bikkje beit datteren min på kinnet så hun måtte sy noen sting, fordi hun snublet og falt rett på hunden . mamma og pappa løste det på følgende måte: Når vi er hos dem, så setter de den gamle hunden inn på soverommet og setter grind foran døren (De setter inn mat og vann til den og) Så hunden kan sove i fred i en myk seng:)

Avliving er ikke det rette, få den heller omplassert eller ha den i et rom med grind når ungene er oppe:)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund skal faktisk tåle ganske mye uten og ty til å bite. Knurring, flekking av tenner og et lite glefs er helt på sin plass som en advarsel fra hunden sin side, om den blir plaget. Hvis man ikke gir seg da så har man seg selv å skylde dersom man blir bitt. I denne situasjonen her så ble ikke hunden plaget ut ifra HI og det er i mine øyne helt uaktuelt at en hund farer opp å biter et barn i ansiktet fordi den skvatt. En mentalt sterk hund tåler å ligge i dyp søvn og skvette uten å lage flenge i ansiktet på en unge.

Dette minner meg om en nervøs hund rett og slett og hadde den vært min eller det hadde vært mitt barn som ble bitt så hadde den hunden fått sovne inn.

I dette tilfellet hadde hunden vært i 8 timer trening før hendelsen. Da er den sliten og utmattet, og ikke helt som den vanligvis er. Jeg hadde tatt meg tid, og ikke dømt hunden til avliving her. Men ventet og sett det an litt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville avlivet den, eller omplassert den med en advarsel til nye eiere.

Jeg har en åtteåring og en tiåring og en fuglehund, så jeg klarer å sette meg inn i situasjonen.Et bitt i ansiktet ser jeg på som veldig alvorlig. Knurring, et lite glefs mot en hånd er noe annet.

Selvfølgelig var det ikke hunden sin skyld at den ble skremt, men det er jo umulig å ha en hund i huset som kan finne på å bite noen i ansiktet hvis den blir skremt. Om ikke lenge begynner sikkert seksåringen å være alene hjemme litt, hva gjør du da? Og hva med barn som kommer på besøk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt hvordan en hund klarer å slenge seg fra liggende til stående guttehøyde uten å mene det. Den må tross alt gjøre en skikkelig innsats, ikke bare hive på hodet.

Hvis gutten falt er det ikke så rart om hunden traff hodet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gutten falt er det ikke så rart om hunden traff hodet

Men ifølge hvovedinnlegget så gjorde ikke gutten det. Han kom KANSKJE borti med en fot idet han gikk forbi. Sannsynligvis var gutten altså godt oppreist og så vel heller ikke en gang i retning bikkja... Med andre ord, det var ikke noe uhell at hunden bet i ansiktet til barnet.

Og ikke nok med eget barn, hva skal man gjøre med andre barn som kommer i og i nærheten av huset? Hva med naboens barn som kanskje er ute? Hva med vilt og bufe?

Anonymous poster hash: 343d7...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har barnet plaget hundene? For noen idioter dere er som malt barn herje med dyrene på den måten. Det er ansvarsfraskrivelse så det synger etter. Håper for all del at dere ikke anskaffer dyr videre i femtiden. Tydeligvis ett par feilkoblinger i topplokket deres når dere ikke klarer å følge opp barna deres rundt husdyrene deres. Skremmende å se hvor lite enkelte mennesker bryr seg om dyr, så straks syret ikke oppfører seg som forventet uansett om barnet drar bikkja i både ørene og halen, ja da kommet man med dødssprøyta. Det er ikke eieren som sitter igjen og lider, eieren burde føle skam og selvsky! Man tar da ikke livet til et levende vesen fordi man ikke klarer å ta vare på dyret sitt! Memo til deg selv, aldri skaff deg dyr, om du så gjør det og ikke makter ansvaret, da har du et ansvar for å sørge for at dyret kommer til mennesker som har ting på stell i topplokket!

Anonymous poster hash: aa39d...cf5

Akkurat som et menneske som blir drept ikke lider ikke sant?

De lider ikke, men de ble drept.....de mistet livet! skremmende å se noen ha sånnt syn på levende skapninger.

VÆRSÅSNILL....ikke ha ansvar for noe levende igjen! For dyrets skyld!

Anonymous poster hash: 39b34...9e4

Jeg har ting på stell i topplokket, ellers takk.

Og nå må dere klare å skille mellom barn og dyr. Bitt i ansiktet er svært alvorlig. Hvis man ikke lenger kan stole på bikkja må den ut av huset. Eller setter dere bikkja over sikkerheten til barna deres, eller andre barn på besøk?? Hvis dere generelt ikke klarer å se forskjell på et menneskeliv og et hundeliv er det helt utrolig. Jeg håper ikke dere har barn, eller noen sinne får det.

(Jeg personlig hadde nok omplassert hunden til noen som ikke hadde barn, med full åpenhet om hva som skjedd.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg magefølelse din så vet du hva som er rett for deg/ dere. Om du velger og beholde hunden din må du få tillit til den og behandle den so familie medlem. Men selvfølgelig alltid under oppsyn. Personlig gir jeg ikke min hund noen sjanser ang biting. Han kan få 1000 sjanser på alt mulig annet. Men biting uansett ka grunn, så er hunden ferdig for meg. Det som er skjedd her er jo at han ligger på sin plass og då vil ikke hunden blir forstyrret, det bke den på en eller annen måte og det smalt. Følg hjerte ditt og disk med mannen din, er jo tross alt ikke bare din hund.. min hund har lært at unger gjør mye rart. Drar han i haler og ører men han bare står der og lar de gjøre det. Får han ondt går han vekk. Poenget er syns det er spesielt at en fam hund gjøre noe sånn som dette uansett ka grunn det var. Er du i tvil kontakt proffe folk som kan gi dere råd.

Hvis du lar barn dra hunden din i ører og hale, kan du være ganske sikker på at den biterneller glefser etter et barn en gang. Man skal ikke la barn herje med en hund, de skal omgås med respekt.

Anonymous poster hash: 6a942...cd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygge dyr på en gård? Hvilket dyr er trygt? Hester og kyr kan sparke, vær kan stange, katter kan klore, griser kan drepe og spise en person som f.eks har fått et illebefinnede. Så har man disse dyrene som ikke kan forsvare seg selv som høns, og sau (selv om sau også kan stange). Det er vel det som er trygt for barn... Verden er et farlig sted med en slik holdning. En hund i dyp søvn som blir overrasket går ikke inn for å drepe ved å bite barnet i ansiktet(...) det er et instinkt ja, men om en hund har hensikt å virkelig skade så ville det nok ikke blitt noen sting for å si det sånn, da ville barnet mest sansynlig ikke overlevd. STOR forskjell. En hund eller enhvert dyr tenker ikke klart når den blir bråvkekt, det gjør nok ikke du heller etter en dag som krever ekstremt mye mental stimuli. Det var ikke snakk om at hunden drepte barnet her, men at barnet fikk seg et bitt fra en hund som hadde vært på intensiv jaktrening i 8 timer, hvorpå den mest sansynlig lå i dyp REM-søvn og bråvåknet av roping samtidig som ungen kom borti beinet på den. Den mest mentale friske hunden kunne reagert på samme måte. Men i noens øyne så er det selvsagt at hunden var agressiv, gikk inn for å drepe siden den gikk etter ansiktet, og at den mest sansynlig kommer til å drepe ved neste mulighet :klaske: Det er en hard mentalitet at dyr kan være uforutsigbare også tydeligvis. Etter å ha bodd på landet hele livet og gått på landbruksskole (så nei, jeg er nok ikke en byjente som du insinuerer) og vokst opp med mange type forskjellige dyr så er det kyr, hester og katt jeg har mest respekt for. Jeg er sjeleglad for at jeg vokste opp med hund, lærte grensene, språk og med foreldre som så på hunden som et fullverdig familiemedlem, og ikke hadde dette forkastelige prinsippet. Jeg overlevde fint selv om jeg fikk en verandaleppe og noen kutt i ny og ned (måtte til og med sy) det var min egen feil, jeg innså det etterhvert, det er ikke alltid gullungen er så uskyldig. For min del var at jeg ikke leste signalene den iherdig forsøkte å sende ut, og presset meg på. Ble lagt i bakken av hunder jeg forsøkte å løpe fra,Jeg aldri lar hunden min omgås barn. Det er aldri ungens feil, alltid hunden, og skulle hunden min bli presset og herset med og han glefser så er jeg redd for at foreldrene viser de samme hysteriske holdningene. Hvordan kan du være så sikker på at dine dyr aldri vil angripe noen? Alle dyr uavhengig av mental psyke kan reagere. Det er ikke ting man har full kontroll over. Med mindre man har et dyr som ikke kan forsvare seg da selvsagt. Jeg foretrekker dyr som kan si fra. Anonymous poster hash: 048d3...551

Måtte dytte frem denne. Endelig en som har skjønt det. Takk for et godt innlegg. 100 % enig.

Anonymous poster hash: 6a942...cd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ting på stell i topplokket, ellers takk.

Og nå må dere klare å skille mellom barn og dyr. Bitt i ansiktet er svært alvorlig. Hvis man ikke lenger kan stole på bikkja må den ut av huset. Eller setter dere bikkja over sikkerheten til barna deres, eller andre barn på besøk?? Hvis dere generelt ikke klarer å se forskjell på et menneskeliv og et hundeliv er det helt utrolig. Jeg håper ikke dere har barn, eller noen sinne får det.

(Jeg personlig hadde nok omplassert hunden til noen som ikke hadde barn, med full åpenhet om hva som skjedd.)

Og dersom du ikke er i stand til å sette grenser for barna dine overfor hunden din, da er du ikke særlig egnet til å ha hverken barn eller hund. Et barn skal ha klare retningslinjer fra foreldre/voksne mennesker, med tanke på hvordan man skal opptre rundt dyr. Tar du ikke forhåndsregler, vil mest sannsynlig slike uhell forekomme.

Om noen mennesker likestiller dyr og mennesker, hvem er du til å rette pekefingeren mot dem?

Vanskelig å si helt konkret hva årsaken til bitt var. Men jeg tenker det at omplassering vil være en god løsning. Så ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg gikk til anskaffelse av en hund neste gang hvis jeg var deg TS. Du kan ikke forvente at en hund ikke biter, gjør du det så er du nok ikke helt klar over at dyr opptrer annerledes enn mennesker. Jeg syntes direkte synd på hunden din om du velger å bure den inne. For alt jeg et har du vel tatt den "letteste løsningen" for deg. Du har vel meg sannsynlig avlivet hunden.

Jeg ser alvorligheten med det at en hund biter et menneske i ansiktet. Men det har nok hatt sine årsaker. Hvordan vet du at barnet ditt ikke herjer med hunden når du ikke er hjemme? Har hunden vondt noe sted? Tråkket barnet ditt på foten til hunden? Jeg har mine tvil rundt det at hunden bare hoppet etter ansiktet til barnet ditt for så å komme med et realt glefs.

At et hundebitt virkelig er så ukjent for de fleste, er merkelig. En hund kan bite, det samme kan mange andre dyr også. Jeg vil si at det er stygt av mennesket å skaffe seg husdyr for så å avlive dem pga dette. Jeg mener du burde omplassere hunden TS, la den komme til et hjem med mennesker som kan hund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom du ikke er i stand til å sette grenser for barna dine overfor hunden din, da er du ikke særlig egnet til å ha hverken barn eller hund. Et barn skal ha klare retningslinjer fra foreldre/voksne mennesker, med tanke på hvordan man skal opptre rundt dyr. Tar du ikke forhåndsregler, vil mest sannsynlig slike uhell forekomme.

Om noen mennesker likestiller dyr og mennesker, hvem er du til å rette pekefingeren mot dem?

Jeg er helt enig med deg i dette. Selvsagt. Uten tydelig grensesetting er man uegnet til å ha både hund og barn, og hvertfall begge deler samtidig.

Tja, bryr meg egentlig ikke. Jeg synes det er trangsynt, men holder det da for meg selv så lenge det ikke går ut over noen. Men jeg har et seriøst problem med de som sidestiller barna sine og hunden, fordi det kan fort gå utover barna. Ja, en hund er ofte som et familiemedlem å regne, men man risikerer bare ikke sikkerheten til barna sine. De går foran alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Hva kom du frem til TS? Har dere beholdt hunden?

Anonymous poster hash: 07dcb...de8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg skjønner det er en utrolig vanskelig situasjon...

Føler dere at dere kan stole på hunden? Og hva ville dere gjort eller følt om det skjedde igjen?

Omplassering av bikkja, hva om denne hunden biter et annet barn i ansiktet? Hvordan ville dere følt ang det? Og 5 sting?? det er ikke et lite korreksjonsbitt, det kunne gått mye værre!

Når alt kommer til alt så er det et DYR, og du som mamma må beskytte barnet ditt og andre. Dyret har følelser og bla bla.. Jeg er enig i den, men hvis JEG ikke kan stole på bikkja vil jeg aldri laste noen andre det heller.

En hund skal IKKE bite voksne eller barn. Det gjelder små og store hunder i mine øyne.

Jeg opplevde å gå tur med min Ferdinan en gang, han gikk stille og rolig ved min side og luktet på vårblomstene. Plutselig fra ingensteder kommer det en liten Jack russel i 100 og helvette, bikkja hopper på meg(????) og biter meg i låret. Bikkja hadde på seg flexibånd og ble luftet av en 10åring som ventet på mora/faren sin utafor kiwi..

Hadde jeg visst at jeg måtte en tur på legevakten og ville slite med et sår fra helvette i noen uker etterpå, hadde jeg pent stått og ventet på foreldrene, forlanget penger til stivkrampe og avlivning.

Slike dyr har ikke livets rett!

Venninna mi opplevde noe lignende når hun gikk tur med nabohunden, jakthund som også gikk ned nesa i grøften. Plutselig kommer det en Newfoundlender og angriper hunden, og hva gjør man når det er 35-40 kg mot max 15 kg? Hun sparket bikkja med all kraft hun hadde i beinet slik newfoundlenderen slapp. Etterpå fikk hun kjeft av eieren til newfoundlenderen fordi "bikkja hennes ikke er aggressiv" og "han er en utstillingshund!.

Slike folk gjør meg kvalm og jeg er glad for at det ikke var venninna mi som ble overfalt.. Hun hadde ikke hatt sjangs!

Anonymous poster hash: a0711...c78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist situasjon. Men det er så enkelt at er du ikke sikker på bikkja, så må den ut. Enten omplasseres eller avlives.

Vi avlivet vår hund etter omtrent samme situasjon. Far og hund var på fjellet med en annen far, hund og et barn. Hundene hadde lekt ute hele dagen, og begge var dauslitne på kvelden. Et øyeblikk på kvelden da de voksne ikke fulgte med på barn og hundene lå plutselig barnet oppå rottwaileren, og han var bitt en gang i armen. Mest sannsynligvis har barnet kommet bort og overrasket/plaget hunden, men siden ingen så hva som faktisk skjedde var avliving det eneste rette alternativet. Det er heller ikke kult å ha en stor vaktbikkje som har bitt noen, selv om rase ikke har noe med situasjonen eller utfallet av den. Verken for hundeeier eller de rundt som vet hva som har skjedd. Hunden var den snille, roligste, mest veloppdragne jeg noen sinne har vært borti, og det er ufattelig trist å tenke tilbake på dette. Men dessverre, sånn er det bare.

Og jeg never det (igjen), et dyr som blir avlivd lider ikke. Det er vi som sitter igjen og er glad i dyrene som lider.

Herregud!

Et barn ligger oppå en dausliten hund som reagerer med å bite, og dere ser det som sannsynlig at barnet plaget/overrasket hunden, også blir den avlivet pga dette?? Hunden får skylda, når det var dere som skulle fulgt med? Da har dere ikke satt dere mye inn i hvordan hunder fungerer!

Er ikke det bare bittelitt urettferdig for hundens del??

Ingen så hva som skjedde, men dere ga likevel hunden hele skylda.

Dere burde ikke ha hund i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nettopp derfor hunden bør avlives. Hunden har bevist at den har instinktene i behold og bitt. Ikke fordi den ble provosert, men fordi det hendte et hendelig uhell. Det vil skje igjen, og man vet ikke om hunden da biter og utfallet av dette.

ALLE hunder har instinktene i behold. Det er bare en vakker drøm å tro at de ikke har det. Hunder kan bite om de føler at andre advarsler ikke funker. Om man har straffet bort knurring, hopper hunden over det stadiet, og går heller rett på bitt. Om den er provosert nok. Grensen for bitt er nok veldig variabel i forhold til psyke og egenskaper. Noen biter lettere enn andre, og det har med både individ, rase og egenskaper å gjøre.

Hunder som er vant til en situasjon biter ikke pga et hendelig uhell. Jeg vil tro at denne hunden var vant til barnet, og når den da biter, så er det flere ting som spiller inn. Her er det nok mer som har skjedd i forkant enn bare et uhell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!

Et barn ligger oppå en dausliten hund som reagerer med å bite, og dere ser det som sannsynlig at barnet plaget/overrasket hunden, også blir den avlivet pga dette??

Å hallo, snakker om fjæra som ble til ti høns inni hodet ditt. Mora skriver at gutten kan ha kommet borti hunden da den lå og sov, men at hun selv bare så han gå forbi (mens han snakket til henne). Og det får du til å bli "ligger oppå"?? Kreativt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...