AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #1 Del Skrevet 8. februar 2014 Da har vi tilbragt lørdagskvelden på legevakta... I kveld bet familiehunden vår (irsk setter, fuglehund og trofast jakthund) på fire år seksåringen vår i ansiktet. Jeg var på vei ut på kjøkkenet etter at vi hadde kost oss med lørdagsgodt. Bikkja lå og snorka på teppet sitt, helt utkjørt etter åtte timer ute på fugletrening sammen med andre fuglehunder i dag. Seksåringen reiser seg og skal gå forbi bikkja i det jeg prater til ham og da ser han opp og er antakeligvis borti labben/snuta til bikkja med foten i det han roper HÆ!, noe som resulterer i at bikkja antakeligvis skvetter eller blir så redd at han flyr i ansiktet på sønnen vår og biter ham. Guds lykke at det ikke var øyet han traff.... Om han tråkket på bikkja eller hva det var som skjedde er jeg ikke sikker på, men rabalder ble det i alle fall. Bikkja bet kun én gang, men resultatet ble en skikkelig rift og fem sting på legevakta. Traumatisk for seksåringen. Vet ikke hvordan han er med bikkja nå (om han er redd) da det var rett i seng da vi kom hjem. Legen på legevakta sa forresten at vi skulle avlive hunden. Men jeg vet ikke... Dette er en godlynt, tålmodig, snill og lydig jakt- og familiehund som aldri tidligere har vist noen som helst tegn til aggresjon, hverken mot voksne eller barn (eller andre hunder for den saks skyld). Så jeg dras litt i begge retninger her nå. I raseriet jeg opplevde der og da hylte jeg til mannen min at den bikkja skal ut, jeg tar den med bak huset og skyter den, og det sinnet jeg følte varte i flere timer før jeg fikk roet meg ned. Jeg ble jo selvsagt også livredd, som de fleste mammaer ville blitt! Men så har jeg tenkt meg om litt da, og hvis bikkja ble så skremt så vet jeg ikke om det kanskje bare var samme reaksjon som andre hunder ville hatt også? Alt gikk så innmari fort så jeg rakk ikke å få med meg nøyaktig hva det var som skjedde. Fikk helt sjokk over at bikkja kunne gjøre noe sånt, men hvis den virkelig ble livredd så... Jeg så jo at guttungen ikke plagde/erta bikkja. Nei uff, dette er vanskelig. Bør den bøte med livet, synes dere? Jeg vet ikke om jeg vil ha den inne lenger. Skal vi beholde den, så er det kun buret den får lov til å være i inne (løper vanligvis løs ute om dagen). Og det buret blir plassert langt fra der unga er. Ja, for vi har ei lita ei på et halvt år også. Hva når hun begynner å krabbe? Aldri i livet om jeg tør å ha bikkja løs inne lenger. Skrekk og gru hvis minstejenta skulle klare å skremme ham så noe skjer der.... Jeg vet at man aldri, ALDRI skal stole på en hund, men hvis seksåringen hadde plaget bikkja kunne jeg jo skjønt dette litt bedre... Innspill mottas med takk. Så var det mannen min, da... Han er SUR. Eller noe. Har ikke snakka til meg siden vi kom hjem fra legevakta, gikk bare rett i dusjen og opp og la seg. Vet ikke om det var det at jeg ropte at jeg skulle skyte bikkja, men han har sagt i hele kveld at det er JEG som skal ta livet av dyret siden jeg sa det da seksåringen ble bitt. Jeg hadde jo aldri i verden klart å henta hagla mi og skutt familiehunden vår, men han er bare likegyldig og arrogant og... Ja.. Sur.... Veldig ubehagelig for meg Prøvde å ta opp temaet i stad, men fikk bare til svar at jeg skulle jo skyte bikkja. Han forsvarte bikkja først, men nå har han låst seg helt og er umulig å prate med... Aner virkelig ikke hvordan jeg skal ta det opp. Men uansett, hva ville dere gjort om dere var i min situasjon? "Alle" forventer nok nå at dyret blir avlivet eller omplassert... Svar mottas med takk! Hilsen rådløse meg... Anonymous poster hash: d2f55...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 Populært innlegg #2 Del Skrevet 8. februar 2014 Nei. Om bikkja er så aggressiv at det ikke er noe håp for den, er avlivning en løsning. En godlynt hund som biter når en unge tråkker på den mens den sover? La den leve! Om den er et problem, omplasser den til noen som ikke har unger. Anonymous poster hash: 0b671...88d 89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #3 Del Skrevet 8. februar 2014 Hunder tåler jo ikke alt.. Det er jo klart de reagerer når de blir plaget Huff vanskelig.. spesielt om den aldri ellers viser tegn til sånt.. Hadde ikke avlivet.. omplassert til noen uten barn kanskje.. Barn respekterer ikke dyr så.. Synd det alltid er dyret det skal gå utover, barnet skal tydeligvis kunne plage livet av dyr og aldri få skylda selv, fordi de vet ikke bedre .. Lar ikke barn styre med hundene mine jeg.. Rett og slettt for man vet aldri hva barn finner på å gjøre.. Anonymous poster hash: 2af71...f64 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuriAnnie Skrevet 8. februar 2014 #4 Del Skrevet 8. februar 2014 Han plagde ikke bikkja, men var antakeligvis borti den ved et uhell da han gikk forbi... Hi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #5 Del Skrevet 8. februar 2014 Ville ikke avlivd, en hund er en hund.. De tåler som sagt ikke alt. Kanskje den ble skremt av det som skjedde, og når man har dyr, så kan man ALDRI stole 100% på at de ikke vil bite, eller gjøre noe som er irrasjonelt for oss. Om dere skal kvitte dere med den, så i allefall omplasser! Blir for dumt å avlive dyr fordi de sier ifra om at de ikke liker noe. De tenker ikke slik som oss, husk. De handler som de ville gjort i dyrenes verden.. Anonymous poster hash: f03f3...504 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosewood Skrevet 8. februar 2014 #6 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg ville ikke ha avlivet den. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #7 Del Skrevet 8. februar 2014 Om hunden skal avlives, så skal den ihvertfall ikke skytes. Avlivning hos dyrlege e.l er humant og smertefritt for hunden. Anonymous poster hash: e513b...892 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuriAnnie Skrevet 8. februar 2014 #8 Del Skrevet 8. februar 2014 Vet ikke hvorfor hovedinnlegget kom som anonymt heller. Men uansett, barna mine har på ingen måte noen vane med å plage bikkja! Jeg aner ikke om det har klikka for dyret eller hva som har skjedd, men dette skjedde helt uprovosert slik jeg så det. En ting hadde vært om bikkja hadde blitt sparket, men det så for meg ut som at bikkja angrep i det sønnen min gikk forbi. Jeg utelukker ikke at han kan ha vært borti hunden, men det bør den vel tåle? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hyssingen Skrevet 8. februar 2014 #9 Del Skrevet 8. februar 2014 Det finnes ikke en hund i verden, eller et dyr i verden som ikke ville bitt i enkelte situasjoner, og dette høres ikke ut som et uprovosert "angrep" på meg, den skvatt. Vil dere ha den ut så omplasser den istedet, og ikke skaff noe nytt dyr. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chia Skrevet 8. februar 2014 #10 Del Skrevet 8. februar 2014 Nei! Selvfølgelig skal ikke hunden avlives! Uhell kan skje! Men drap er ikke veien å gå. God bedring til barnet 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuriAnnie Skrevet 8. februar 2014 #11 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg hadde uansett aldri skutt den, det var noe jeg ropte ut i sinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #12 Del Skrevet 8. februar 2014 Bikkja til kusinene mine beit en unge i ansiktet (helt uprovosert vel og merke), og da var det ungens foreldre som bestemte om den skulle avlives.. Anonymous poster hash: 5d1e6...c75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuriAnnie Skrevet 8. februar 2014 #13 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg er på en måte enig i at den ikke skal avlives da den ikke er aggressiv... Men hva sier jeg til folk da, når alle sikkert forventer at det er det som skal skje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #14 Del Skrevet 8. februar 2014 At bikkja er et levende vesen som sa ifra om noe den ikke likte. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 0b671...88d 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #15 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg er på en måte enig i at den ikke skal avlives da den ikke er aggressiv... Men hva sier jeg til folk da, når alle sikkert forventer at det er det som skal skje? Bry deg da ikke om det? Kanskje de tenker som oss her inne. Uansett er det opp til dere..Anonymous poster hash: 41c7d...bd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Lumê Skrevet 8. februar 2014 Populært innlegg #16 Del Skrevet 8. februar 2014 For meg så høres det ut som hunden var utslitt og sov tungt, og antagelig skvatt noe voldsomt da han ble tråkket på. Med tanke på at det var kun ett bitt og ikke flere så var det en refleks, og han slapp straks han innså hva han hadde gjort. Ville hverken avlivet hunden eller puttet den i burarrest resten av livet, jeg ville snakket med sønnen og forklart at hunden gjorde det ikke med vilje, den lå og sov og ble skremt. (og et liv i bur innendørs er nesten verre enn å avlive, i mine øyne) 70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokke Skrevet 8. februar 2014 #17 Del Skrevet 8. februar 2014 Hunden lå og sov og ante fred og ingen fare. Plutselig våknet han av et høyt rop og at han ble tråkket på. Hunden kunne ikke forstå hva som bråkte og hva som tråkket på ham. I ren, lynrask refleks hopper han opp og biter og vet sikkert ikke hva eller hvem den biter. Hunden bør ikke avlives. Men hunder og barn sammen må overvåkes. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mary Quant Skrevet 8. februar 2014 #18 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg hadde avlivet hunden. Har hund selv og elsker hunder - men aldri om jeg kunne hatt en hund hjemme som jeg ikke kunne stole på overfor barn. Å bite i ansiktet er alvorlig og kunne fått fatale følger. Her var dere heldige at det gikk så godt som det gjorde tross alt. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #19 Del Skrevet 8. februar 2014 At bikkja er et levende vesen som sa ifra om noe den ikke likte. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 0b671...88d Helt enig her. Provoserende at foreldre alltid sier at barn aldri eller sjeldent plager hundene. Hunden sov jo, barnet tråkket på labben eller tok på labben eller hva det, bikkja reagerte og beit. Forsvarte seg selv, og det har den all rett til å gjøre. La bikkjen leve, om du ikke stoler på hunden lengre så bør du omplassere han til et hjem hvor de ikke har barn, så han slipper å bli forsvare seg selv når han blir plaget i søvne. Anonymous poster hash: ea480...edf 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Akiko Skrevet 8. februar 2014 #20 Del Skrevet 8. februar 2014 Dere kan jo ikke beholde den all den tid den ikke får være inne lengre og må tilbringe tiden i bur. Jeg ville forsøkt å omplassert den til noen uten barn, men aller først tatt den med til dyrlegen. Familiehunden vi hadde når jeg var barn angrep plutselig, da viste det seg at den var syk. Den hadde fått en svulst på hjernen. Jeg ville utelukket sykdom iom den aldri har vist tegn til å være aggressiv før. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå