AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #41 Skrevet 8. februar 2014 Jeg mener det blir feil å feire morsdag for stemødre. Jeg synes stemødre bør trå litt varsomt her, og ikke fylle plassen til moren ved å forvente oppmerksomhet denne dagen. Det er moren som skal settes pris på denne dagen, ikke stemoren. Anonymous poster hash: 5f2d3...527 Det finnes faktisk stemødre som ser bonusbarn mer enn biologisk mor og som gjør en større jobb med barna enn det biologisk mor gjør. Her inne høres det ofte ut som om stemødre er heksa som står i bakgrunn og prøver å ødelegge alt. Slik er det ikke i virkeligheten. Det finnes mange flotte stemødre som gjør alt for bonusbarna. Selv har jeg 2 bonusbarn og et fellesbarn og er like glad i alle 3. Vi feirer morsdag og ekstramamma dagen på samme dag, bestemt av eldstejenta her. Om man har fellesbarn blir morsdagen feiret uansett, mener dere sa man skal ekskludere bonusbarna da? Her er vi alle familie og når ungene er her fungerer jeg som en ekstramamma og gjør de samme tingene som mamma. De har aldri blitt ekskludert eller behandlet annerledes så derfor fungerer hele familien vår godt. Så skjerp dere alle som ser ned på stemammaer enten pga sjalusi eller en dårlig opplevelse. Finnes mange gode også. Anonymous poster hash: 5b011...551 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #42 Skrevet 8. februar 2014 Dere som mener at stemødre også bør feires: har dere steforeldre selv? Jeg har en steforelder. Og det er det vedkommende er; en steforelder. Det er ikke en person jeg har invitert inn i livet mitt. Det er en person jeg har blitt "påtvunget". Det er strengt tatt urimelig å forvente at barn skal se på steforeldre og feire dem som sine biologiske foreldre. Selv om jeg har et greit forhold til steforelderen så har jeg faktisk egne foreldre og det er dem jeg kommer til å feire på sånne dager. Hadde noen insinuert at jeg burde ha laget kort eller kjøpt gaver til en person jeg ikke ser på som en forelder hadde jeg følt meg krenket. Selvsagt finnes det unntak, men det er viktig å ta i betrakning at barnet ikke har bedt om å få den ekstra forelderen. Jeg ser for meg at det er lett å ikke tenke over sånne ting, særlig hvis ikke man har vært i den situasjonen selv. Og det kan være noe å ha i bakhodet før man forventer all verden av barn. Men for all del, dersom stemoren gjør en god innsats er det absolutt ikke urimelig at far gjør noe for å vise litt oppmerksomhet. Anonymous poster hash: cb4c3...84b 1
markon Skrevet 8. februar 2014 #43 Skrevet 8. februar 2014 Jeg er stemor. Ungen her i huset kom hjem fra barnehagen og forklarte at de skulle lage tegning til morsdagen, men siden hun skulle være hos oss nå, og jeg nesten var som en sånn ekstramamma så hadde hun tegnet til meg. Jeg ble veldig glad. Det betyr ikke at jeg prøver å ta mammarollen. Hun skal selvfølgelig ringe mammaen sin i morgen! 2
snoker Skrevet 8. februar 2014 #44 Skrevet 8. februar 2014 Dere som mener at stemødre også bør feires: har dere steforeldre selv? Jeg har en steforelder. Og det er det vedkommende er; en steforelder. Det er ikke en person jeg har invitert inn i livet mitt. Det er en person jeg har blitt "påtvunget". Det er strengt tatt urimelig å forvente at barn skal se på steforeldre og feire dem som sine biologiske foreldre. Selv om jeg har et greit forhold til steforelderen så har jeg faktisk egne foreldre og det er dem jeg kommer til å feire på sånne dager. Hadde noen insinuert at jeg burde ha laget kort eller kjøpt gaver til en person jeg ikke ser på som en forelder hadde jeg følt meg krenket. Selvsagt finnes det unntak, men det er viktig å ta i betrakning at barnet ikke har bedt om å få den ekstra forelderen. Jeg ser for meg at det er lett å ikke tenke over sånne ting, særlig hvis ikke man har vært i den situasjonen selv. Og det kan være noe å ha i bakhodet før man forventer all verden av barn. Men for all del, dersom stemoren gjør en god innsats er det absolutt ikke urimelig at far gjør noe for å vise litt oppmerksomhet. Anonymous poster hash: cb4c3...84b Jeg skrev innlegget på den bloggen og jeg har selv en stefar, han kom inn i bildet når jeg var 7 og jeg har ikke feiret han på farsdag, fordi han aldri har prøvd å gjøre en innsats, han har ikke hjulpet til med lekser, legging, leking, nister, lært oss noe, hjulpet mamma med å kjøre oss hit og dit, pratet, støttet, lyttet, kos, gitt positiv tilbakemelding osv som en foreldre, og da har det blitt feil av meg å feire han.. Men de steforeldrene som faktisk gjør så godt de kan, og den jobben en mor/far ville gjort så godt det går når man ikke er mamma eller pappa, ja de syns jeg fortjener litt oppmerksomhet en dag av MAMMA`N/PAPPA`N, barnet skal aldri bli tvungen til å gjøre slike ting.. Her i huset kom ungene hjem i går med store kort mapper de hadde laget til meg, fordi det var verksted på skolen og de skule lage noe til mamma, siden de ikke er hos mamma denne uken valgte de begge to selv å lage til meg, og det gjør meg så klart veldig glad. Selv satt jeg meg ned med begge ungene i dag og hjalp dem med å lage kort til sin egen mamma som hun får på mandag..
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #45 Skrevet 8. februar 2014 På black design i dag så jeg faktisk en kopp med "Verdens kuleste Bonusmamma" på. Stakkars barn som skal vokse opp i denne gale gale verden. Anonymous poster hash: 3a47d...493
Kontormus Skrevet 9. februar 2014 #46 Skrevet 9. februar 2014 Det får bli opp til ungene selv om de ønsker å "feire" stemor, og der hvor det finns særkullsbarn osv. er det vel ikke naturlig at bare biobarnet går inn til mor med frokost på brett mens de andre står utenfor. I de tilfellene hvor en er stemor uten egen barn er det bare latterlig å sette seg ned og FURTE fordi en ikke blir gjort ære på i samme grad.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #47 Skrevet 9. februar 2014 Hva hvis barna er halve tiden hos far og stemor, og mor gjør alt hva en mor ville gjort den tiden barna er hos dem? Dette vil jeg tro faktisk gjelder en god del stemødre... Det gjør det. For eksempel meg. Ungene (eller tenåringene retter sagt) bor her på halv tid. Far jobber skift, men ungene vil gjerne være her selv om han er på jobb 15-23 (og gjerne mer enn halv tid). Dermed er det jeg som lager middag, henter, kjører, vasker klær, rydder, hjelper med lekser osv osv. Men likevel har de ikke sendt en sms i dag en gang. Det er faktisk litt vondt, for da kjenner jeg meg BARE som hushjelp, privatsjåfør og tjener. Anonymous poster hash: af5bd...5a8 1
kisskissbangbang Skrevet 9. februar 2014 #48 Skrevet 9. februar 2014 Det gjør det. For eksempel meg. Ungene (eller tenåringene retter sagt) bor her på halv tid. Far jobber skift, men ungene vil gjerne være her selv om han er på jobb 15-23 (og gjerne mer enn halv tid). Dermed er det jeg som lager middag, henter, kjører, vasker klær, rydder, hjelper med lekser osv osv. Men likevel har de ikke sendt en sms i dag en gang. Det er faktisk litt vondt, for da kjenner jeg meg BARE som hushjelp, privatsjåfør og tjener.Anonymous poster hash: af5bd...5a8 Nå finnes det jo en mellomting mellom det du føler deg som og det å være mor, da. De setter nok stor pris på deg, og ser på deg som en omsorgsperson de er glad i og setter pris på, men du er jo faktisk ikke mammaen deres og dagen i dag tilhører henne, ikke deg. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #49 Skrevet 9. februar 2014 Nå finnes det jo en mellomting mellom det du føler deg som og det å være mor, da. De setter nok stor pris på deg, og ser på deg som en omsorgsperson de er glad i og setter pris på, men du er jo faktisk ikke mammaen deres og dagen i dag tilhører henne, ikke deg. Det er mulig (selv for unger) å ha to tanker i hodet på en gang? Jeg har selv steforeldre, og gratulerer dem i tillegg til mine biologiske. Det gjør ikke de biologiske foreldrene mindre verst eller tar noe fra dem, det bare gir "bonusene" mine en oppmerksomhet. Ikke fordi jeg ser på dem som mine foreldre, men fordi de faktisk har brydd seg om meg og mitt. Anonymous poster hash: af5bd...5a8 2
kisskissbangbang Skrevet 9. februar 2014 #50 Skrevet 9. februar 2014 Det er mulig (selv for unger) å ha to tanker i hodet på en gang? Jeg har selv steforeldre, og gratulerer dem i tillegg til mine biologiske. Det gjør ikke de biologiske foreldrene mindre verst eller tar noe fra dem, det bare gir "bonusene" mine en oppmerksomhet. Ikke fordi jeg ser på dem som mine foreldre, men fordi de faktisk har brydd seg om meg og mitt. Anonymous poster hash: af5bd...5a8 Selvfølgelig, men en kan ikke gå ut i fra at et en bare blir sett på som hushjelp og sjåfør fordi en ikke får oppmerksomhet på morsdagen. Det går fint an å ha to tanker i hodet på en gang, men det er ikke sikkert disse ungene tenker på eller synes det er riktig å gi stemor oppmerksomhet på denne dagen.
Kontormus Skrevet 9. februar 2014 #51 Skrevet 9. februar 2014 Hvis greia er å gratulerer egne mødre, hvorfor er da svigermor med? 2
Montefalco Skrevet 9. februar 2014 #52 Skrevet 9. februar 2014 Jeg synes egentlig morsdag bare er tull. Nok en kjøpepress dag har det blitt til. Og jeg er mor selv. Til spørsmålet ditt synes jeg ikke stemødre kommer under morsdag. Da de faktisk ikke er mor, og barna har en annen mor. Det blir litt annerledes med fostermor og adoptivmor. Siden de da har "overtatt" rollen for de som ikke har en biologisk mor i livet sitt som oftest.Anonymous poster hash: 0e1fa...18f Jeg er ikke enig. Mors- og farsdag er ikke noe vi feirer for å vise foreldrene våre at vi setter pris på at vi ble født. Vi feirer det for å si at vi er takknemlige for det de gjør for oss i oppveksten / det de er for oss. Det er mange steforeldre som i det daglige har like mye del i barnas liv som de biologiske foreldrene. Dette gjelder oftest der barnas foreldre skiller lag tidlig i barnets liv (eller aldri bor sammen). 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #53 Skrevet 10. februar 2014 Jeg har et stebarn (som bor mest hos meg og far), jeg føler ikke at jeg skal få blomst og kake på morsdag, selvom jeg stiller opp for barnet. Man kunne heller innført en Husmordag, synes jeg Anonymous poster hash: b01ab...359 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #54 Skrevet 10. februar 2014 Hallo, framsideskribent på KG: Det heter ikke "Hva syntes du", det heter "Hva synes du". Lavmål. Anonymous poster hash: 081d8...c3f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #55 Skrevet 10. februar 2014 Unaturlig i de fleste tilfeller å feire stemor på morsdag, synes jeg (med mindre da ungene ikke har en biologisk mor). Men å ha en egen "bonusmamma-dag", det blir noe annet. Det kunne kanskje vært positivt for "nye" familiekonstellasjoner, sålenge det ikke blir nok en kjøpepress-dag. Jeg har heldigvis aldri fått noe annet enn kort og sjokolade og smågaver til maks tredve kroner av mine barn på morsdagen. Anonymous poster hash: ac70e...7ba
Cosette Skrevet 10. februar 2014 #56 Skrevet 10. februar 2014 Jeg mener at barna selv skal få bestemme om de vil feire stemor, barna her i huset feirer hverken far eller mor, men jeg gir far ekstra oppmerksomhet som kort, blomst, kake og middagen han ønsker på farsdagen, jeg tar alt i huset slik at han kan slappe av og se/gjøre det han ønsker. Jeg forventer ikke at ungene skal gjøre noe for meg, men det hadde vært koselig om far hadde vist at han satt pris på meg og den jobben jeg gjør denne dagen (eller å innføre en "stemordag" istede) med feks blomster og en middag, at han hadde laget middag denne dagen, holdt kjøkkenet ryddig og latt meg slappe av og blitt "hedret'" en dag i året for den jobben jeg gjør med han sine barn. I og med at jeg gjør alt som en mor ville ha gjort den uken vi har ungene, alt fra å sitte oppe med sykt barn, trøste, rose, oppdra, kose, lekser, bading, legging, avlastning sånn at far kan trene og se kamper, matlaging, nistesmøring, lytting, veileding, arrangerer vennekvelder for ungene osv, mye av dette hadde ikke blitt gjennomført om ikke jeg hadde tatt tak i det. Da hadde ungene sittet forran tv`n fra de kom hjem til de la seg, badet kjapt to/tre ganger i uken (ingen skumbad og lek) fått to tørre brødskiver med ost til nisten og spist akkurat det de ville til middag (dvs ingen grønnsaker noen gang.) Ungene hadde heller ikke lært bordskikk før de hadde funnet ut av det selv (en eller annen gang i livet) og det å si takk for ting du får eller vente på tur hadde også vært noe de hadde lært selv en eller annen gang i livet.. Så med den innsatsen jeg gjør den uken vi har barna, alt det jeg gir av meg selv for at det skal bli lettere for han og bedre for barna, så syns jeg at mannen hvertfall kunne satt pris på meg denne dagen, vartet meg opp litt Men at barna skal bli tvunget til det, det syns jeg blir feil.. De må selv ønske å gjøre noe for stemor. Selv kommer jeg til å minne ungene på å ringe til mor til søndag, da pappa`n ikke kommer til å nevne det siden han ikke tenker på at dette betyr noe for mamma`n. Anonymous poster hash: afd03...31d Beklager hvis jeg avsporer, men denne mannen høres ikke ut som noe stort funn. Å la barn sitte foran tv-en hele ettermiddagen, ikke passe på næringsinntaket deres eller lære dem høflighet er jo forsømmelse og vitner om en person som ikke er skikket til å være forelder. Flott at du er kapabel og omsorgsfull, men det kan jo ikke være slik at pappa må ha en kjæreste for at barnas behov skal ivaretas, da er det noe riv ruskende galt på ferde. Hva morsdag for stemødre angår, så er det vel naturlig der relasjonen mellom fars partner og barn ligner en mor-barn-relasjon. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå