Gjest Ingaborga Skrevet 7. februar 2014 #21 Skrevet 7. februar 2014 Jeg synes at hvis barna føler at stemora er som en mor for dem, så får de nå feire henne. Hvis ikke, så får de la være.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #22 Skrevet 7. februar 2014 Jeg synes at hvis barna føler at stemora er som en mor for dem, så får de nå feire henne. Hvis ikke, så får de la være. Enig med deg. Men jeg synes ikke at den stemor har rett til å forvente det. Anonymous poster hash: 0e1fa...18f 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #23 Skrevet 7. februar 2014 Enig med deg. Men jeg synes ikke at den stemor har rett til å forvente det. Anonymous poster hash: 0e1fa...18f den skulle være en * Anonymous poster hash: 0e1fa...18f
Gjest Vena Cava Skrevet 7. februar 2014 #24 Skrevet 7. februar 2014 Nei. Man må ikke. Men det er et press der. På tv er det reklamer, på butikkene store plakater, og på internett, ja.. Overalt blir man presset til å kjøpe kjøpe kjøpe..... Morsdag/farsdag "skriker" mot deg i ukevis før. Er mer for å gjøre noe koselig som du sier. Men jeg mener da fortsatt at morsdag er for de som er en mamma. Ikke stemødre som i første og fremst er der fordi de vil være fars nye kjæreste. Om forholdet da tar slutt, skal man fortsette å feire morsdag hvis man ikke har egne barn? :-)Anonymous poster hash: 0e1fa...18f Nå kan jeg helt ærlig si at jeg ikke kjenner kjøpepresset på kroppen i det hele tatt. Men det kan være pga at jeg har en far og en mor som alltid har vært klar på at de ønsker ikke å få ting og at vi på død og liv skal kjøpe noe med penger. De ønsker heller tid med barna sine og barnebarn osv. Vel det der med stemor/stefar er jo nesten opp til en hver. Hadde jeg hatt en stemor som jeg var glad i og som jeg satte nesten like stor pris på som min egen mor så hadde jeg kunnet gitt henne en liten oppmerksomhet også. Men kun om jeg følte det var naturlig for meg ☺️
Gjest Vena Cava Skrevet 7. februar 2014 #25 Skrevet 7. februar 2014 Enig med deg. Men jeg synes ikke at den stemor har rett til å forvente det. Anonymous poster hash: 0e1fa...18f Det er jeg helt enig i. Hadde aldri forventet en slik ting om jeg en dag blir stemor til min kjærestes barn. Men hadde blitt ufattelig glad om de gjorde det ☺️
Gjest Yellowrose Skrevet 7. februar 2014 #26 Skrevet 7. februar 2014 Vel, det heter "morsdag" og ikke "dama til far-dag". Tar vel gjerne litt tid før man går til den ene kategorien til den andre - og hvor fort det skjer er helt opp til barna å bestemme. Enig.
Medusa13 Skrevet 7. februar 2014 #27 Skrevet 7. februar 2014 Setter man pris på sin stemor, og forholdet er godt, så er det bedre at barnet gir stemor en liten oppmerksomhet ved en annen anledning for å vise at det setter pris for henne. Morsdag er for mødre. Blir galt og oppstaffert 2
Luckiness Skrevet 7. februar 2014 #28 Skrevet 7. februar 2014 Jeg tenker at barna gir gave/en oppmerksomhet til sin egen mor, men ikke til en eventuell stemor (med mindre man vil selv da). Litt annerledes er det gjerne om man kun er oppvokst med en stemor og ikke sin egen mor. Og adoptivmødre er jo på lik linje med andre mødre (biologiske).
snoker Skrevet 7. februar 2014 #29 Skrevet 7. februar 2014 Jeg tenker at barna bestemmer selv hva de ønsker i et forhold, men kjæresten godt kan sette pris på stemoren og jobben hun gjør, akkurat som at hun bør sette pris på han på farsdager. Jeg lager fortsatt middag osv på farsdag selv om ungene ikke alltid er her den dagen, ungene lager ingen ting til hverken far eller mor så jeg personlig forventer ingen ting fra de, men litt ekstra oppmerksomhet en dag for den jobben jeg gjør med hans barn setter jeg pris på.. Og det får jeg heldigvis uten å¨måtte spør.
Montefalco Skrevet 7. februar 2014 #30 Skrevet 7. februar 2014 Mange stemødre er jo selvsentrerte kjerringer som er sjalu på ungene til mannen, og kanskje av flere grunner har et dårlig forhold til barna. Skjønner godt at mange kun feirer sin egen mor. Og mange unger synes sikkert det er befriende å komme til en rolig og harmonisk dame (stemor), fremfor den bitre, sjalu og selvsentrerte moren sin.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #31 Skrevet 7. februar 2014 Jeg mener det blir feil å feire morsdag for stemødre. Jeg synes stemødre bør trå litt varsomt her, og ikke fylle plassen til moren ved å forvente oppmerksomhet denne dagen. Det er moren som skal settes pris på denne dagen, ikke stemoren. Anonymous poster hash: 5f2d3...527 3
Gjest Riskjeks Skrevet 7. februar 2014 #32 Skrevet 7. februar 2014 Jeg mener det blir feil å feire morsdag for stemødre. Jeg synes stemødre bør trå litt varsomt her, og ikke fylle plassen til moren ved å forvente oppmerksomhet denne dagen. Det er moren som skal settes pris på denne dagen, ikke stemoren. Anonymous poster hash: 5f2d3...527 Hva hvis barna er halve tiden hos far og stemor, og mor gjør alt hva en mor ville gjort den tiden barna er hos dem? Dette vil jeg tro faktisk gjelder en god del stemødre... Jeg personlig bryr meg ingenting om morsdagen, men jeg synes det er synd at det virker som om mange kvinner som er stemødre gjør stor innsats men blir satt lite pris på. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #33 Skrevet 7. februar 2014 Vel, det heter "morsdag" og ikke "dama til far-dag". Tar vel gjerne litt tid før man går til den ene kategorien til den andre - og hvor fort det skjer er helt opp til barna å bestemme. Bitter much? ;-) Tror ikke alle barn tenker på sin stemor/stefar som Reakitets sjekk ;-) Anonymous poster hash: 347b9...79c
mill@ Skrevet 7. februar 2014 #34 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Kan vel vise at man setter pris på ste/bonusmødre en annen dag vel. Morsdag er for de som er mamma til barnet. Syns det virker som at hun i blogginnlegget vil forvente å bli feira som mor. Uansett hvor mye hun gjør for barna. (Noe som faktisk ikke er barnas valg at hun skal) så blir vanligvis ikke en stemor likestilt med biologiske mor av barna. Den mor vil alltid være mor uansett, det kommer man ikke unna. En stemor derimot er noe som kan endre seg. Endret 7. februar 2014 av mill@ 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #35 Skrevet 7. februar 2014 Det fremkommer i bloggen TS linker til, at denne unge stemoren bare ønsker seg en egen dag med mannen sin, der hun blir gjort stas på som takk for "morsinnsatsen". Hun presiserer at hun ikke forventer at barna skal feire henne.Anonymous poster hash: 3758f...3e3
mill@ Skrevet 7. februar 2014 #36 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Det fremkommer i bloggen TS linker til, at denne unge stemoren bare ønsker seg en egen dag med mannen sin, der hun blir gjort stas på som takk for "morsinnsatsen". Hun presiserer at hun ikke forventer at barna skal feire henne.Anonymous poster hash: 3758f...3e3 Ah.. Jeg leste det ikke ordentlig må jeg innrømme her. Bare tok det ut i fra svarene her. Klart hun fortjener det fra mannen sin om det er sånn. Men bør ikke blandet det med morsdag da :-) Redigering: Nå har jeg lest hele blogginnlegget hennes. Jeg synes absolutt ikke at hun ikke forventer det. Eller hun presiserer det jo. Men hun motsier seg selv for hun mener at hun burde komme under "morsdag" slik jeg leser det. siden hun er like mye tilstede for barna "hvor er hennes dag"..... Og når hun mener at Valentines day ikke er rette dagen å takke henne for stemorsrollen pga at det er kjærlighetsdagen, blir jeg nesten litt irritert. Kjæreste/kjærlighetsdagen bør da absolutt være rette dagen for far til barna å takke henne for det hun gjør for han og hans barn. Han som har valgt henne til sine barns stemor. Barna har ikke tatt det valget. Endret 7. februar 2014 av mill@ 1
Omnivore Skrevet 8. februar 2014 #37 Skrevet 8. februar 2014 Stemoren min blir feiret med en god frokost på senga på morsdagene. Hun har egne barn, men bare jeg som bor hjemme og nært nok til å ordne frokost på senga. Hun har vært som en mor nr 2 for meg siden jeg var 5 og selvsagt skal hun feires! Min stefar gjennom 3 år nå er ufrivillig steril og barnløs, men får alltid melding av sin nå voksne tidligere stesønn på farsdag og vi har nå gjort litt stas med kaffe på senga enda han ikke helt føles som 'far'.
snoker Skrevet 8. februar 2014 #38 Skrevet 8. februar 2014 Det fremkommer i bloggen TS linker til, at denne unge stemoren bare ønsker seg en egen dag med mannen sin, der hun blir gjort stas på som takk for "morsinnsatsen". Hun presiserer at hun ikke forventer at barna skal feire henne.Anonymous poster hash: 3758f...3e3 Plutselig gikk jeg inn på bloggen min og så at det hadde vært en god del større aktivitet der enn før, og fant da denne siden her.. Etter å ha lest gjennom mange av svara her inne så må jeg bare kommentere din, for du har forstått hva jeg mente.. Jeg mener ikke å ta plassen til moren, eller tvinge barna til å feire meg, jeg trenger ikke noe på morsdagen i det hele tatt.. Alt jeg ønsker er en dag jeg og alle andre stemødre kan få litt ekstra oppmerksomhet fra faren til barna for den jobben og innsatsen vi gjør, selv om vi gjør den med glede.. For det er ikke bare bare å komme inn i en familie og skal ta til seg barna som sine egene, for du vet at de aldri vil bli dine, men til tross for dette så gir du alt av deg selv og enda litt til, du hjelper til med avlastning sånn at faren kan gjøre alt han syns er gøy, selv om det betyr at du sitter der hele uken fordi barna trenger sitt.. Jeg gjør dette med stor glede, men jeg ønsker å bli satt litt ekstra pris på en dag slik som far på farsdag og mor på¨morsdag, for jeg har to uker i mnd der jeg går inn i bonusmamma rollen med hele meg, der jeg legger bort den 24 år gamle jenta som kanskje vil treffe venner, dra til byen og handle eller sove lengere enn kl 6 når hun har fri.. Men for å gjøre en ting klart altså, mannen min setter pris på meg, og alt jeg gjør for han og barna, og senest i går kom han hjem med blomster til meg fordi han syns jeg fortjente det (og han leser altså ikke bloggen min hehe).. Vet ikke om det kom noe bra ut av denne kommentaren jeg, men det var hvertfall ikke meningen å fra ta noen dagen sin eller tvinge barna til å feire stemødrene, det må jo komme naturlig.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #39 Skrevet 8. februar 2014 Det var jeg som skrev innlegget du siterer. All ære til deg og andre dedikerte stemødre som står på for at disse barna og pappa'n deres skal ha det bra. At ikke folk har vett nok til å se at det ikke er en selvfølge, får være deres sak. Personlig mener jeg at den type nedlatende holdninger overfor stemødre, som mange gir uttrykk for er smålig og ikke fører noe godt med seg. At barna ikke har valgt stemoren, er jo det samme som å si at barn ikke velger sine foreldre. Sant, men hva så? Det viktige er jo at barn har det bra, og at de blir møtt med varme og empati fra voksne som påvirker livet deres. Å vise disse voksne litt empati og varme tilbake, burde ikke være noe offer eller forårsake den helt store kraftanstrengelsen. Tvert i mot tror jeg alle mennesker har godt å å lære seg å sette seg inn i andres følelser, det være seg stemødre eller hvem som helst de kommer i kontakt med i livet.Anonymous poster hash: 3758f...3e3 1
Missy1 Skrevet 8. februar 2014 #40 Skrevet 8. februar 2014 Jeg syns det skal være opp til barna jeg. Selv lager ikke jeg kake, kort eller kjøper blomster til min mamma. Ja hu har født meg, men hun har vært og er en dårlig mamma så jeg føler ikke for å feire henne. Men syns det blir for dumt å si at man ikke kan feires om man ikke er biologisk eller juridisk foreldre. Mannen min har vært i min sønns liv siden han var spebarn og sønnen min kjenner ikke noe annen pappa. Han er ikke biologisk og ikke juridisk ennå, men han er en viktig del av mitt barns liv og syns at han fortjener å bli feiret som pappa på farsdagen 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå