AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 Hva mener dere om dette egentlig? Jeg syns hun som har denne bloggen faktisk har en del gode poenger, jeg ble heller ikke feiret på mordagen selv om jeg var stemor til 3 før vi sammen fikk en liten en, da ble jeg plutselig feiret av alle sammen og ungene laget gaver til meg. Hvorfor går ikke fedrene inn å starter feiringen av morsdag tidligere når damene faktisk gjør en like god jobb? Eller er morsdag bare for mammaer som har presset ut ungen selv? Hva da med adoptivforeldre? http://minveifremover.blogspot.no/2014/02/morsdag-ikke-for-stemdre.html Anonymous poster hash: afd03...31d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 Jeg synes egentlig morsdag bare er tull. Nok en kjøpepress dag har det blitt til. Og jeg er mor selv. Til spørsmålet ditt synes jeg ikke stemødre kommer under morsdag. Da de faktisk ikke er mor, og barna har en annen mor. Det blir litt annerledes med fostermor og adoptivmor. Siden de da har "overtatt" rollen for de som ikke har en biologisk mor i livet sitt som oftest.Anonymous poster hash: 0e1fa...18f 30
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 Jeg er enig med deg. Jeg er stemor til 2 selv, men har også et barn fra før. Selv om man ikke er biologisk mor, så er man jo en rollemodell og "bonusmamma". Syns man fortjener litt oppmerksomhet for det jeg! Her feirer vi ikke med gaver og sånt (helt enig at det er nok kjøpepress fra før, ikke fan av disse dagene egentlig). Men de lager alltid et kort til meg. De er såpass store at de gjør det på eget initiativ. Pleier å få frokost på sengen også. Veldig hyggelig! Jeg vil jo aldri være mammaen deres, men jeg kommer alltid til å behandle de som om de var mine egne. Det er en del av pakka når man finner seg partner med barn fra før. Anonymous poster hash: 33636...fd0 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Nå er jeg mamma, og barna mine har en stemor. Men denne kvinnen har gjort det hun kan for å splitte far og barn, og lykkes. De treffes nå veldig sjelden. Nå skulle egentlig barna mine til far denne helgen, men de avlyste i dag. Og det var med blandede følelser kjente jeg, for at de skulle bli presset til å feire henne på morsdag. Da hun virkelig ikke er som en mor for de, og barna liker henne ikke selv. Og det er ikke på grunn av meg, jeg har forsvart og pratet pent om henne, da jeg ikke vil at de skal miste forholdet til faren helt. Men hadde hun vært en fantastisk stemor, gjort det hun kunne for å inkludere de. Så måtte de gjerne også feiret henne på morsdag. Anonymous poster hash: f884f...d45
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Synes ikke det er en selvfølge, men for mange barn som har godt forhold til stemor så er det jo en fin ting. Kommer helt an på barna vil jeg si:) Anonymous poster hash: 37522...2a8 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Mamma er noe man er når man enten er biologisk mamma eller juridisk mamma. Å feire stemor eller stefar høres bare merkelig ut. Dagen er for å feire sin egen mamma, ikke en kvinne som verken er mamma via naturen eller loven. Har aldri feiret min stemor på morsdagen. Da feirer jeg min mamma Anonymous poster hash: b476a...e02 15
Veggdyret Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Vel, det heter "morsdag" og ikke "dama til far-dag". Tar vel gjerne litt tid før man går til den ene kategorien til den andre - og hvor fort det skjer er helt opp til barna å bestemme. 17
Jolene Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 Jeg synes egentlig morsdag bare er tull. Nok en kjøpepress dag har det blitt til. Og jeg er mor selv.Til spørsmålet ditt synes jeg ikke stemødre kommer under morsdag. Da de faktisk ikke er mor, og barna har en annen mor. Det blir litt annerledes med fostermor og adoptivmor. Siden de da har "overtatt" rollen for de som ikke har en biologisk mor i livet sitt som oftest.Anonymous poster hash: 0e1fa...18f Fantastisk godt svart og jeg er helt enig med deg. 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #9 Skrevet 7. februar 2014 Jeg mener at barna selv skal få bestemme om de vil feire stemor, barna her i huset feirer hverken far eller mor, men jeg gir far ekstra oppmerksomhet som kort, blomst, kake og middagen han ønsker på farsdagen, jeg tar alt i huset slik at han kan slappe av og se/gjøre det han ønsker. Jeg forventer ikke at ungene skal gjøre noe for meg, men det hadde vært koselig om far hadde vist at han satt pris på meg og den jobben jeg gjør denne dagen (eller å innføre en "stemordag" istede) med feks blomster og en middag, at han hadde laget middag denne dagen, holdt kjøkkenet ryddig og latt meg slappe av og blitt "hedret'" en dag i året for den jobben jeg gjør med han sine barn. I og med at jeg gjør alt som en mor ville ha gjort den uken vi har ungene, alt fra å sitte oppe med sykt barn, trøste, rose, oppdra, kose, lekser, bading, legging, avlastning sånn at far kan trene og se kamper, matlaging, nistesmøring, lytting, veileding, arrangerer vennekvelder for ungene osv, mye av dette hadde ikke blitt gjennomført om ikke jeg hadde tatt tak i det. Da hadde ungene sittet forran tv`n fra de kom hjem til de la seg, badet kjapt to/tre ganger i uken (ingen skumbad og lek) fått to tørre brødskiver med ost til nisten og spist akkurat det de ville til middag (dvs ingen grønnsaker noen gang.) Ungene hadde heller ikke lært bordskikk før de hadde funnet ut av det selv (en eller annen gang i livet) og det å si takk for ting du får eller vente på tur hadde også vært noe de hadde lært selv en eller annen gang i livet.. Så med den innsatsen jeg gjør den uken vi har barna, alt det jeg gir av meg selv for at det skal bli lettere for han og bedre for barna, så syns jeg at mannen hvertfall kunne satt pris på meg denne dagen, vartet meg opp litt Men at barna skal bli tvunget til det, det syns jeg blir feil.. De må selv ønske å gjøre noe for stemor. Selv kommer jeg til å minne ungene på å ringe til mor til søndag, da pappa`n ikke kommer til å nevne det siden han ikke tenker på at dette betyr noe for mamma`n. Anonymous poster hash: afd03...31d 2
Gjest Lars1009 Skrevet 7. februar 2014 #10 Skrevet 7. februar 2014 Hva mener dere om dette egentlig? Jeg syns hun som har denne bloggen faktisk har en del gode poenger, jeg ble heller ikke feiret på mordagen selv om jeg var stemor til 3 før vi sammen fikk en liten en, da ble jeg plutselig feiret av alle sammen og ungene laget gaver til meg. Hvorfor går ikke fedrene inn å starter feiringen av morsdag tidligere når damene faktisk gjør en like god jobb? Eller er morsdag bare for mammaer som har presset ut ungen selv? Hva da med adoptivforeldre? http://minveifremover.blogspot.no/2014/02/morsdag-ikke-for-stemdre.html Anonymous poster hash: afd03...31d Mange stemødre er jo selvsentrerte kjerringer som er sjalu på ungene til mannen, og kanskje av flere grunner har et dårlig forhold til barna. Skjønner godt at mange kun feirer sin egen mor.
Barcelone Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 Valentines Day, morsdag, farsdag.... Har det egentlig vært noen tradisjon for å feire dette i Norge? Har aldri feiret noen av dagene i grunn. Oppfatter dette som dager handelstanden bruker for å tjene mest mulig penger og ikke for å hedre mor, far eller kjærligheten.
Pialill Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Ungene kan jo få velge selv. Faller seg naturlig at de lager et lite kort eller noe i den duren til den personen de er mest knyttet til. Det kan være biologisk mor, stemor, bestemor, gudmor eller en tante. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Mange stemødre er jo selvsentrerte kjerringer som er sjalu på ungene til mannen, og kanskje av flere grunner har et dårlig forhold til barna. Skjønner godt at mange kun feirer sin egen mor. Bare av nysgjerrighet, kjenner du mange slike stemødre? Jeg kommer ikke til å ymte frampå om dette i min familie. Jeg tror at dette er noe mor vil ha for seg selv, og at det ikke er verdt å kunne provosere fram såre følelser hos mor og skape lojalitetskonflikt hos barnet. Jeg forventer at far i hverdagen viser at han setter pris på det jeg gjør for barnet hans, men det blir helt feil om barnet skal oppfordres til å gi meg privilegier som er forbeholdt mamma. Jeg har heller ikke en morsrolle i forhold til hans barn. Jeg er først og fremst hans partner, og støtter ham i å være far og bidrar der det passer, men jeg går ikke inn og overtar som hovedomsorgsperson i huset. Det passer best for de personene vi tre er, og det passer nok også best for mor. Anonymous poster hash: 1b173...6fe 1
Ansjosen Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Mange stemødre er jo selvsentrerte kjerringer som er sjalu på ungene til mannen, og kanskje av flere grunner har et dårlig forhold til barna. Skjønner godt at mange kun feirer sin egen mor. og veldig mange av oss er ikke det. Mange mødre er også selvsentrerte kjerringer som du så fint omtaler det...så det i seg selv er vel ikke den mest tungtveiende grunnen for å la være å feire stemødre på morsdagen? Personlig syns jeg det, med mindre barna selv vil noe annet er en fin dag å feire mammaen på. selvom mange av oss stemødre bidrar i barnas liv syns jeg ikke dette skal bli enda en av de vanskelige dagene for barn fra splittede hjem hvor vi voksne skal tas hensyn til. La de feire mammaen sin, med mindre de selv uttrykker ønske om å feire deg også 1
Kontormus Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Valentines Day, morsdag, farsdag.... Har det egentlig vært noen tradisjon for å feire dette i Norge? Har aldri feiret noen av dagene i grunn. Oppfatter dette som dager handelstanden bruker for å tjene mest mulig penger og ikke for å hedre mor, far eller kjærligheten. Mor- og farsdag har eksistert hvertfall i 50 år. Men det er vel handelstanden som har påvirket oss slik at vi trenger gaver i tillegg til frokost på sengen og et lite selvlaget kort med fine ord på. 6
kalinka85 Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Det er mange flotte "stemødre" i landet som gjør en kjempeinnsats overfor stebarna. Min datter har en flitt stemor, og hun får også en liten gave når det er morsdag. Det samme får mannen min når det er farsdag, selv om han er hennes stefar. Skule bare mangle. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #17 Skrevet 7. februar 2014 Mange stemødre er jo selvsentrerte kjerringer som er sjalu på ungene til mannen, og kanskje av flere grunner har et dårlig forhold til barna. Skjønner godt at mange kun feirer sin egen mor. Så kan det vel hende at enkelte stemødre blir framstilt som selvsentrerte kjærringer av farens forsmådde eks(les:mor) som gjør alt hun kan for å ødelegge for far og den nye, samt sette barna opp mot henne?Anonymous poster hash: 8880c...c11
Gjest Riskjeks Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 Hvis barna synes det er naturlig, er vel det bare fint? Det er jo stor forskjell på fars nye kjæreste og en kvinne som har hatt en morsrolle overfor barna i mange år. Mange stemødre gjør jo akkurat den samme jobben som mødre, når barna er hos dem, så hvis barna ønsker å feire dem, synes jeg absolutt det er på sin plass. 1
Gjest Vena Cava Skrevet 7. februar 2014 #19 Skrevet 7. februar 2014 Jeg synes egentlig morsdag bare er tull. Nok en kjøpepress dag har det blitt til. Og jeg er mor selv. Til spørsmålet ditt synes jeg ikke stemødre kommer under morsdag. Da de faktisk ikke er mor, og barna har en annen mor. Det blir litt annerledes med fostermor og adoptivmor. Siden de da har "overtatt" rollen for de som ikke har en biologisk mor i livet sitt som oftest.Anonymous poster hash: 0e1fa...18f Hvem sier at man må kjøpe noe da? Handler oppmerksomhet kun om gaver og materialistiske ting? Her har vi feiret morsdag så lenge jeg kan huske. Husker vi laget frokost til mamma og serverte på sengen til henne og vi elsket det! Brukte senere på dagen lage noe godt som en kake eller noe annet som mamma likte. Syns det er en fin tradisjon jeg. Man trenger ikke gjøre så stort ut av ting hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #20 Skrevet 7. februar 2014 Hvem sier at man må kjøpe noe da? Handler oppmerksomhet kun om gaver og materialistiske ting? Her har vi feiret morsdag så lenge jeg kan huske. Husker vi laget frokost til mamma og serverte på sengen til henne og vi elsket det! Brukte senere på dagen lage noe godt som en kake eller noe annet som mamma likte. Syns det er en fin tradisjon jeg. Man trenger ikke gjøre så stort ut av ting hele tiden. Nei. Man må ikke. Men det er et press der. På tv er det reklamer, på butikkene store plakater, og på internett, ja.. Overalt blir man presset til å kjøpe kjøpe kjøpe..... Morsdag/farsdag "skriker" mot deg i ukevis før. Er mer for å gjøre noe koselig som du sier. Men jeg mener da fortsatt at morsdag er for de som er en mamma. Ikke stemødre som i første og fremst er der fordi de vil være fars nye kjæreste. Om forholdet da tar slutt, skal man fortsette å feire morsdag hvis man ikke har egne barn? :-)Anonymous poster hash: 0e1fa...18f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå