Gå til innhold

Passive voice, consider revising. ARGH!

Gjest Ciegus

Anbefalte innlegg

Jeg skriver masteroppgave på engelsk, og får sånne blå streker under flere av setningene mine i word pga denne såkalte "passive voice." Jeg blir sprø!

Hva betyr det, egentlig? Har googlet litt og fant noe greier om objekt og subjekt, men syns det er litt vanskelig å implementere når jeg skriver. Føler ofte at jeg snur og vender på setningen på alle mulige måter, men får likevel denne beskjeden. Grrrr...

Og hvor viktig er det? Er det dårlig språk hvis jeg ikke retter på det? Jeg har jo ikke engelsk som morsmål akkurat, så jeg "ser" jo ikke problemet. For å ta et eksempel: "This study will establish some facts about xxx, and may not be generalized to any other cases." Da får jeg passive voice på "may not be generalized",.

Huh, sier jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke direkte galt, men om du bruker det mye må du vurdere om det er andre formuleringer som blir mer presise. Det har å gjøre med hvem/hva som blir fokuset i setningen, og ofte vil "passive voice" senke setningens tempo.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080903235944AAd1Tdd

http://english.stackexchange.com/questions/32311/is-using-passive-voice-bad-form

Anonymous poster hash: d2547...bbb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi et lite eksempel på en setning du får blå strek under?

Jeg ga et eksempel i HI.

Annet (og ganske likt) eksempel: "The research questions may be changed as one collects more information" - blå strek under may be changed.

Har ikke skrevet så mange sider "på ordentlig", så har ikke mange eksempler ennå, men husker jo fra tiden jeg skrev engelske søknader at det var blå streker over alt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet (og ganske likt) eksempel: "The research questions may be changed as one collects more information" - blå strek under may be changed.

Som linkene mine over forklarer, så betyr passive voice bare at du forteller at spørsmålene "kan endres" men ikke HVEM som kan endre dem. Det er helt legitimt å bruke passive voice, men det kan bli litt unødvendig tung og byråkratisk tone i språket, og du bør ikke overdrive bruken. Når du får anmerkning om passive voice, så må du som regel finne ut hvem som utfører handlingen, om du vil endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som linkene mine over forklarer, så betyr passive voice bare at du forteller at spørsmålene "kan endres" men ikke HVEM som kan endre dem. Det er helt legitimt å bruke passive voice, men det kan bli litt unødvendig tung og byråkratisk tone i språket, og du bør ikke overdrive bruken. Når du får anmerkning om passive voice, så må du som regel finne ut hvem som utfører handlingen, om du vil endre på det.

Jeg tenker jo at språket blir tyngre om jeg hele tiden må påpeke at forskeren er den som kan endre spørsmålene etc? Men takk for svar, det er en grei huskeregel jeg skal ha i bakhodet når disse blå strekene dukker opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga et eksempel i HI.

Har ikke skrevet så mange sider "på ordentlig", så har ikke mange eksempler ennå, men husker jo fra tiden jeg skrev engelske søknader at det var blå streker over alt. :ler:

Skjønner ikke hvordan, men jeg overså eksempelet i HI glatt.. Beklager!

Uansett, jeg har ikke så mye mer å tilføye det AB sier over her. Word er ikke overvettes intelligent når det kommer til stavekontroller (det er jo ganske forståelig), så den vil nok advare deg hver gang den mener du bruker passive voice - så er det opp til deg å vurdere når teksten blir for passiv eller for tung.

Endret av Cho Kon It
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at språket blir tyngre om jeg hele tiden må påpeke at forskeren er den som kan endre spørsmålene etc? Men takk for svar, det er en grei huskeregel jeg skal ha i bakhodet når disse blå strekene dukker opp. :)

Ja, det avhenger jo av konteksten hva som blir tungvint :) Derfor er det så fint at det er du som faktisk tenker som får bestemme hva som faktisk skal stå der, og ikke Wordprogrammet som bare ser enkeltsetningene. Hvis du googler "passive voice" så får du mange eksempler og forklaringer, og ofte vil passive voice gjøre setningene litt "tregere", men hvis det passer best med passive, så bruker du det. Bare ikke misbruk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...