Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med fare for å virke frekk, rasistisk og overfladisk nå så er den eneste "dumpe" grunnen jeg ser, er at han er fra Irak.

Anonymous poster hash: 547e6...79c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en mammagutt?

Anonymous poster hash: b5a32...476

Jeg også lurer på hva folk legger i det uttrykket

Anonymous poster hash: 90945...ab3

Skrevet

Med fare for å virke frekk, rasistisk og overfladisk nå så er den eneste "dumpe" grunnen jeg ser, er at han er fra Irak.

Anonymous poster hash: 547e6...79c

Du lever i en liten verden.

• Liker 2
Skrevet

Hva er galt? Du kan jo få mye penger, bruke på shopping etc. :P

Skrevet

Hva er en mammagutt?

En som bærer preg av å ha vært center of moms attention alltid.

Anonymous poster hash: d8961...364

Skrevet

Jeg er veldig forelsket i en fyr, men er samtidig usikker på om han er den rette. Han er fra Irak, utrolig snill, kjekk og grei. Ikke religiøs. Vi har kjent hverandre ca 5 mnd, og vi er uoffisielt kjærester.

"Problemet" er at han har litt pappagutt-tendenser. Faren hans er vellykket forretningsmann, og driver firmaer over hele verden. Dette snakker han en del om. Ikke at det er plagsomt, men jeg er redd det kan bli det i fremtiden.

Jeg elsker personligheten hans, men har sett tendenser til at han kan være litt "kaksig". Han har en veldig sossete klesstil, og store deler av pengene ser ut til å komme fra faren. Han snakker om at han skal studere økonomi, og så jobbe i pappas firma, slik at vi kan bli rike. Er litt på spøk, men tror han mener det litt også. Jeg vet ikke helt om det helt passer meg.

Hva synes dere? Er det bare mine fordommer mot pappa/sossegutter som kommer inn?

Anonymous poster hash: ff8d2...c70

Og hva er galt med det? Det er mange som tar del i familiebedriften og tar over når de eldre pensjonerer seg. Du må se dette i en kulturell kontekst: folk som kommer flytter fra fattige land til Norge gjør ikke det fordi det er så himla gøy å få innvandrerstatus. De flytter for en bedre fremtid og da er resten enkelt å tenke seg frem til. Hvis du hadde levd hele livet i fattigdom og så fikk muligheten til en bedre økonomisk fremtid, hadde det ikke opptatt deg en god del? Jeg tror at de som virkelig har fått oppleve krig og fattigdom ikke hadde nølt. Og jeg forstår de.

Ikke tenk som en nordmann og ikke ta så seriøst enkelte svar i tråden her. Det trenger ikke være en fasade, men et llivsmål og ambisjoner hos gutten. Og hvem er så vi til å fortelle andre at deres mål eller ambisjoner er gale valg? Dessuten har familier en helt annen betydning hos for eks. asiatere enn det man ser i mange vestlige land. Kollektivistiske kulturer har spesifikke kjennetegn akkurat som individualistiske.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde skygget unna. Han har det tydeligvis i kjeften, liker å imponere og er fra Irak. En vanskelig mix å forholde seg til.

Tenkte det samme.

• Liker 1
Skrevet

Tenkte det samme.

Og hvorfor er det galt? Gi meg noen gode argumenter.

• Liker 2
Skrevet

De har ingen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vert i mange land og det der Norske med å sette det ekte og mennesket først er ikke vanlig tenking alle steder. De fleste steder dømmer deg kraftig etter hva du er karriæremessig og hva du tjener. Det er derfor du hører mye om det, fordi det er dette som egentlig er viktig å betyr noe for dem.

Skrevet

Uselvstendig fyr som er avhengig av pappas penger og muslim i tillegg, det er å invitere til trøbbel. Noe vi har hatt flere tråder om her på forumet allerede de siste dagene.

Skrevet

Uselvstendig fyr som er avhengig av pappas penger og muslim i tillegg, det er å invitere til trøbbel. Noe vi har hatt flere tråder om her på forumet allerede de siste dagene.

Han er da ikke muslim. Hvis du hadde lest litt, så står det at han er ikke-religiøs.

• Liker 1
Skrevet

Han er da ikke muslim. Hvis du hadde lest litt, så står det at han er ikke-religiøs.

Muslimsk bakgrunn som plutselig betyr veldig mye når forholdet skal formaliseres, f.eks.

• Liker 2
Skrevet

Muslimsk bakgrunn som plutselig betyr veldig mye når forholdet skal formaliseres, f.eks.

TS her: Familien er ikke muslimsk. De kristne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De har ingen.

Det kan se slik ut ja.

Det er slik jeg ser det, en del kulturelle forskjeller. Men det som nordmenn må forstå er at det som anses som fattigdomsgrense i Norge, kan være rene øvre middelklasse i mange asiatiske og afrikanske land. Et enkelt eksempel: 10 000 NKR blir ca. 101584,73 indiske rupees. Det er mer enn nok for de til å klare seg bra i flere måneder, men i Norge strekker det sjeldent til. En som flytter fra for eks. Irak er antakeligvis fra middelklassen et sted, og kommer ikke til Norge fordi man ønsker å leve som innvandrer. Da er det håp om en bedre fremtid som spiller inn. Når far i huset gjerne har 2-3 jobber (kanskje også dårlig betalte), så lærer han barna sine å satse på utdannelse eller toppjobber, ikke så unaturlig. At barna da tenker i samme baner er ingenting rart.

Endret av extra
Skrevet

TS her: Familien er ikke muslimsk. De kristne.

Vel det er ikke mye forskjell i kultur når de kommer fra Irak, det kan jeg love deg. Det skulle jo den der "pappa ditt og pappa datt" ha fortalt deg.

Skrevet

Og hva er galt med det? Det er mange som tar del i familiebedriften og tar over når de eldre pensjonerer seg. Du må se dette i en kulturell kontekst: folk som kommer flytter fra fattige land til Norge gjør ikke det fordi det er så himla gøy å få innvandrerstatus. De flytter for en bedre fremtid og da er resten enkelt å tenke seg frem til. Hvis du hadde levd hele livet i fattigdom og så fikk muligheten til en bedre økonomisk fremtid, hadde det ikke opptatt deg en god del? Jeg tror at de som virkelig har fått oppleve krig og fattigdom ikke hadde nølt. Og jeg forstår de.

Ikke tenk som en nordmann og ikke ta så seriøst enkelte svar i tråden her. Det trenger ikke være en fasade, men et llivsmål og ambisjoner hos gutten. Og hvem er så vi til å fortelle andre at deres mål eller ambisjoner er gale valg? Dessuten har familier en helt annen betydning hos for eks. asiatere enn det man ser i mange vestlige land. Kollektivistiske kulturer har spesifikke kjennetegn akkurat som individualistiske.

Nå er denne familien litt spesiell, i og med at faren var en vellykket forretningsmann som bodde i USA. Bestefaren til kjæresten min hadde innvandret dit. Så de var rike før de kom til Norge. ;) De bor på beste vestkant (Holmenkollen).

Skrevet

Vel det er ikke mye forskjell i kultur når de kommer fra Irak, det kan jeg love deg. Det skulle jo den der "pappa ditt og pappa datt" ha fortalt deg.

Dette har du peiling på!

Skrevet

Dette har du peiling på!

Vel, ja.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er veldig forelsket i en fyr, men er samtidig usikker på om han er den rette. Han er fra Irak, utrolig snill, kjekk og grei. Ikke religiøs. Vi har kjent hverandre ca 5 mnd, og vi er uoffisielt kjærester.

"Problemet" er at han har litt pappagutt-tendenser. Faren hans er vellykket forretningsmann, og driver firmaer over hele verden. Dette snakker han en del om. Ikke at det er plagsomt, men jeg er redd det kan bli det i fremtiden.

Jeg elsker personligheten hans, men har sett tendenser til at han kan være litt "kaksig". Han har en veldig sossete klesstil, og store deler av pengene ser ut til å komme fra faren. Han snakker om at han skal studere økonomi, og så jobbe i pappas firma, slik at vi kan bli rike. Er litt på spøk, men tror han mener det litt også. Jeg vet ikke helt om det helt passer meg.

Hva synes dere? Er det bare mine fordommer mot pappa/sossegutter som kommer inn?

Anonymous poster hash: ff8d2...c70

jeg tenker at så lenge han er snill og ålreit, så gjør det ikke noe om han er litt kaksete. Bedre med en kaksete goodguy enn en "arbeidergutt" som er drittsekk f.eks.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...