Gå til innhold

darwinisme

Gjest lurven

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lurven

de fleste kristne jeg kjenner benekter darwinismen til tross for at det finnes ganske gode beviser for den..

men hvordan passer darwinismen inn i kristendommen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
de fleste kristne jeg kjenner benekter darwinismen til tross for at det finnes ganske gode beviser for den..

men hvordan passer darwinismen inn i kristendommen da?

Alle kristne jeg kjenner ser på skapelsesberetningen i Bibelen som en liknelse, og mener det var Gud som stod bak the Big bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg er enig med Poirot; verden har utviklet seg i en slik retning at vi nå forstår mye mer av hvordan universet fungerer enn på den tiden da Bibelen ble skrevet. Selv om det er en hellig bok, bør den kanskje ikke tolkes bokstavelig. Mennesket har bestandig søkt forklaringer på fenomener de ikke forstod; synet kan ha forandret seg i løpet av de siste tusenårene, men det betyr allikevel ikke at innholdet i Bibelen bør forkastes; men kanskje at en annen type tolkning enn den rent bokstavelige må appliseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg er kristen og har ikke problemer med å se at jorden har blitt til slik som Darwin, eller eventuellt andre vitenskapsmenn hevder. Selv er jeg så pass kjip at jeg ikke synes det er viktigst hvordan jorden, eller menneskene ble til, men at den ble det. At skapelsesberetningene er liknelser tviler jeg ikke et sekund på, det er jo to forskjellige som forklarer jordas tilblivelse på svært ulike måter. For meg blir det feil å tro hvert ord i Bibelen bokstavelig, men det hindrer meg ikke i å tro at det finnes en GUd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurven

jeg hadde en ganske heftig diskusjon med min gamle onkel om religion.

og han mente at det var bare en måte å lese bibelen på

og det var å tolke alt som står der bokstavelig..

jeg er glad ikke alle kristne tenker som han..

men uansett har jeg ikke noe i mot kristne og jeg respekter deres tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jepp, vi har alle noen sånne gamle onkler Lurven!

Det er vel sånn med tro at vi alle tolker forskjellig, og det er det jeg legger i begrepet "personlig tro". Jeg har funnet en liten flik av noe jeg tror er sannhet, og det velger jeg å forholde meg til, og snakke om hvis folk er interessert. Jeg går i kirken, men finner like mange religiøse opplevesler i naturen, eller i mennesker jeg møter som deler noe med meg... (wow, Glammy begynner å bli filosofisk... skummelt :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

godt å vite at det er flere som har gamle onkler :ler:

men han er vel a den amle typen da kanskje

dagens ungdom har nok e annet syn på kristendommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg er redd at konservative kristne ikke har noen alder, men jeg håper at det finnes noen opplyste av oss også, selv om jeg ikke er en ekspert på Darwinisme, så er jeg ganske god på Bibelen, og jeg mener at det blir elt feil og ta alt bokstavelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kristne jeg kjenner ser på skapelsesberetningen i Bibelen som en liknelse' date=' og mener det var Gud som stod bak the Big bang.[/quote']

Og Big Bang er også bare en teori om universets opprinnelse :wink:

Faktisk er det seriøse retninger innenfor state of the art astrofysikk som ser på helt alternative forklaringsmodeller, og ikke uten videre kjøper Big Bang teorien.

Slik som med all naturvitenskap. Vi lager mer eller mindre gode forklaringmodeller som gir "gode nok" svar på hvorfor verden er som den er. Innimellom kommer det nye som gjør de gamle mer nøyaktige (Einstein vs Newton) eller som gjør at vi må forkaste de gamle helt (Darwin).

Det var nå ikke poenget, men derimot dette: Tro og naturvitenskap er det greit å holde fra hverandre, og hverken gjøre tro til vitenskap eller vitenskap til tro.

Professoren min i fysikk på universitetet, Eivind Osnes, var (og er) en dypt religiøs mann, og så vidt jeg vet svært aktiv i noe indremisjonsgeier. Men jeg tror man burde ha noe annet enn Bibelen i lomma om man skulle argumentert vitenskap med ham.

Faktisk leste jeg en artikkel om hvordan svært mange astrofysikere og kosmologer har et grunnleggende religiøst syn på universet, nettopp fordi de studerer nettopp de ytterste grensene for menneskelig kunnskap per idag. De studerer daglig fenomener som vi ennå ikke har utviklet tilfredsstillende teorier for, og som sådan er ikke deres forskning uforenelig med religiøs tro av mange slag. Faktisk tvert imot, det ukjente gav dem en ydmyk og religøst preget undring over universet.

Når det gjelder evolusjonsteorien er vel den ganske godt etablert :ler: (Selv om det også her har skjedd noen presiseringer siden Darwin ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også at mange fysikere er relgiøse...

og han mente at det var bare en måte å lese bibelen på

og det var å tolke alt som står der bokstavelig..

Den måten å tolke bibelen på heter bibilisme(fundamendalisme når man snakker om alle relgiøse bøker), og det er bare noen kristne som henvender seg til bibelen på den måten. Det er også mange som legger vekt på at ordene har hatt en noe annen betydning når boka ble skrevet. Og at bøkene er oversatt fra et språk til et annet. Bibel tolkning og kritisisme er ikke noe nytt, og ble særlig utbredt på 1800- tallet.

Jeg så ikke noe problem mellom evolusjonisme og kreationisme. Det blir bare et problem hvis man tolker bibelen på en bestemt måte.

Dessuten så måtte jo det ene barnet som var igjen til Adam og Eva få en partner noen steds fra(Kain drepte Abel, og Kain ble alene igjen) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har fått høre av noen kristne at Darwin gikk bort fra sin egen teori før han døde. Var dette sannsynligvis bare propaganda? Noen som har hørt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg har fått høre av noen kristne at Darwin gikk bort fra sin egen teori før han døde. Var dette sannsynligvis bare propaganda? Noen som har hørt det samme?

Bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Har møtt kristne som ser på bibelen som en lignelse - gud står bak "big bang". Og har, desverre, møtt flest kristne som leser bibelen mer eller mindre bokstavlig. Og mener at jeg havner i helvete fordi jeg ikke tror.

Ble kapret ganske ofte på KarlJohansgt. da jeg var yngre, gikk ikke av for en diskusjon den gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tull.

Darwins fremla i sine yngre år en TEORI om verdens opphav. Han ble senere en kristen og bekymret seg for folks tolkning av hans teorier.

Ja, man kan være en kristen og tro på en evulosjon(men jeg tror ikke det skjedde tilfeldig av seg selv ).

Jeg har ikke lest at Darwin direkte gikk bort fra sine teorier, men han presiserte at de var TEORIER. På slutten av livet var han mere opptatt av Jesus som sin Frelser enn av evolusjonsteorien...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...