Gå til innhold

Barn på overnatting

41 stemmer

1. 1. Hvor gammel var barnet ved første overnatting

• 0-1 år
      17
    • 1-2 år
      14
    • 3-5 år
      5
    • 6-8 år
      4
    • 9-12 år
      1
  2. 2. Hvor ofte ligger barna borte?

• Ukentlig
      2
    • Ca hver 14 dag
      2
    • En gang i måneden
      12
    • En gang i halvåret
      19
    • En gang i året
      2
    • Sjeldnere
      4
    • Aldri
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnet vårt er 4 år nå, og det har kun vært borte fra oss begge 1 natt. Ellers har det selvsagt hendt at det har blitt lagt av andre familiemedlemmer/venner som har vært barnevakt enten hos oss eller hos familien, men da har vi alltid kommet hjem samme natt.

Dette er hovedsakelig fordi det er lang avstand mellom oss og de besteforeldrene som har lyst til å være barnevakt, den som ikke er så veldig interessert har heller ikke så mye tid, og den siste besteforelderen har ikke helse til det. Barnet har en tante som det nok hadde fått sove hos om vi ville, vi har bare ikke spurt om det enda.

Anonymous poster hash: f04c0...705
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke rart at ungen er skeptisk om den er to år og aldri har ligget borte.

:sjokkert: Min er 4 år, og er tillitsfull som bare det selv om han nesten aldri har overnattet hos andre!!

Anonymous poster hash: f04c0...705

• Liker 1
Skrevet

Den kan like gjerne returneres til de som mener at man MÅ ha overnatting omtrent fra dag en. Jeg tror som AB under deg at det blir folk av de som ikke overnatter mye også!

Anonymous poster hash: 53bc2...679

Jeg tror barn har godt av et nettverk. Mer har jeg vel egentlig ikke å si om den saken.

:heks:

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er en fordel at de blir vant til det fra de er helt små, så blir det ikke dramatisk eller problematisk å ligge borte. Jeg lå ikke borte før jeg var 4-5 og jeg likte det ikke noe særlig før på slutten av barneskolen.

Anonymous poster hash: 935ac...c69
  • Liker 1
Skrevet

Vår eldste var 15mnd. Overnattet med bestemor kun fordi vi var på sykehuset da lillebror kom til verden, og det var hjemme hos oss. Vet ikke om det teller, men det var ihvertfall overnatting uten foreldrene.

Ellers har han overnattet borte en gang senere, da 19mnd. Det var kun fordi vi skulle overnatte hos venner, altså ren fornøyelse.

For oss er det ikke naturlig at de overnatter borte før de nærmer seg et par år, og kun hos den ene bestemora.

Skrevet

Tror det er mange som føler seg som bedre foreldre når de kan si at 2 åringen slipper å få sove borte og at de venter i det lengste med å gjøre dette. De er så flinke som aldri tar en fest eller en alene kveld og natt med sin kjære. Vet dere jeg tror både 2 åringen har godt med å venne seg til å sove borte og at foreldrene har godt av alenetid. Man er ikke kun mamma og pappa men en venn og en kjæreste også. Synes det er viktig å understreke det også! Og bygg opp et godt forhold til besteforeldrene tidlig, så er ungene like trygge der som når de sover hjemme!

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ikke igjen at det var mindre vanlig med overnatting før. Jeg vokste opp i huset ved siden av besteforeldrene mine og overnattet der støtt og stadig. Ikke fordi foreldrene mine skulle noe, men fordi vi barna og besteforeldrene mine hadde lyst. Vi var også med dem på hytta alene på sommeren fra vi var ganske små. Og jeg tilbragte flere uker om sommeren på gården til mine andre besteforeldre. Det samme husker jeg at venninnene mine gjorde som barn.

Mitt barn var bare fem mnd da han overnattet borte første gang. Det var hos besteforeldre han hadde sett ukentlig siden han ble født. Det var for øvrig ikke planen heller - det var svigermor som skulle ha ham noen timer på kvelden fordi vi skulle ha innflytningsfest, og så ringte hun utpå kvelden og ville så gjerne ha ham natta over. Utrolig, egentlig, siden hun visste at han våknet støtt og stadig på den tiden. Og jeg personlig hadde lite glede av det fordi jeg sov dårlig pga. melkespreng (hadde trøbbel med pumping). Gutten hadde det veldig fint, men for mor og svigermor var det nok en mer slitsom affære.

Etter dette kan jeg vel telle på en hånd hvor mange ganger han har overnattet borte. Han er nå to år. Det har vært ved spesielle anledninger, som når vi har vært i bryllup og sånt. Og kun hos det ene besteforeldreparet, fordi han kjenner dem veldig godt og fordi så gjerne vil. Grunnen til at det ikke har vært mer overnatting, har vel bare vært at vi ikke har tenkt på det eller hatt behovet. I tillegg har han blitt hentet jevnlig av de samme besteforeldrene i barnehagen, så syns de passer nok (det skal sies at det stort sett er besteforeldrene som innstendig ber om å få hente og passe).

• Liker 2
Skrevet

Tror det er mange som føler seg som bedre foreldre når de kan si at 2 åringen slipper å få sove borte og at de venter i det lengste med å gjøre dette. De er så flinke som aldri tar en fest eller en alene kveld og natt med sin kjære. Vet dere jeg tror både 2 åringen har godt med å venne seg til å sove borte og at foreldrene har godt av alenetid. Man er ikke kun mamma og pappa men en venn og en kjæreste også. Synes det er viktig å understreke det også! Og bygg opp et godt forhold til besteforeldrene tidlig, så er ungene like trygge der som når de sover hjemme!

Beklageligvis har vi ingen som stiller opp som barnevakt for våre barn. Derfor gjør vi selvfølgelig det beste ut av situasjonen.

Anonymous poster hash: 0407c...0f2

Gjest Violetta
Skrevet

Den kan like gjerne returneres til de som mener at man MÅ ha overnatting omtrent fra dag en. Jeg tror som AB under deg at det blir folk av de som ikke overnatter mye også!

Jeg tror ikke du har forstått betydningen av det uttrykket.

Skrevet

Forresten, het ser du holdninger man blir møtt med: "herregud, ungen er to år og ikke vært på overnattingsbesøk! Du kommer til å ødelegge ungen og hun vil aldri flytte hjemmefra!"

:sjokkert: Er det mulig?!?!

Jeg tror det er veldig bra for barn ha et nært og godt forhold til sine besteforeldre og tanter og onkler og syntes det er supert at de stoler på dem og er trygge på dem! Vi har lagt opp til det ved å venne barna til å være sammen med de, og slik funker det med barna til mine søsken også. Helt supert! De har mange voksenpersoner de stoler på og er trygge hos. At noen velger å være den eneste omsorgspersonen barnet kan være hos på ulike tider av døgnet er fullstendig deres valg, og ikke noe jeg bryr meg med. Jeg ville ikke hatt det slik, men om andre syntes det er flott så FLOTT!

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Barna her har overnattet hos besteforeldrene sine fra de var 3-4mnd.

Da har de sover natten gjennom.

Overnatter alt fra to ganger en mnd, til hver tredje måned.

Er så glad for at begge barna (nå 1,5 og 5) føler seg så trygge på besteforeldrene at de mer enn gjerne overnatter, og ikke minst at besteforeldrene mer enn gjerne inviterer barnebarna på overnatting.

Eldste har også vært med besteforeldrene på ferie i utlandet 4netter da hun var 4år. De storkoste seg, og hun hadde så mye å fortelle da hun kom hjem.

Skrevet

Snuppelura her sover egentlig ikke veldig ofte hos besteforeldrene (gjelder kun mine foreldre, sambo sine bor 50 mil unna). De stiller opp hvis vi ber om det, men det er sjelden! Det hendte imidlertid at hun gjorde det da hun var mindre, og også før hun var 2, men som sagt var det sjelden. Hun hadde aldri problemer med å gjøre det, men det falt seg bare sjelden sånn.

Nå er hun 8 og elsker å dra på overnattingsbesøk til både besteforeldre og til skolevenninner. Trygg som bare det.

Tipper det går seg til, jeg!

Skrevet

Jeg tror barn har godt av et nettverk. Mer har jeg vel egentlig ikke å si om den saken.

Man kan for svarte svingende ha et nettverk uten at det må innebære overnatting!

Skrevet

Snuppelura her sover egentlig ikke veldig ofte hos besteforeldrene (gjelder kun mine foreldre, sambo sine bor 50 mil unna). De stiller opp hvis vi ber om det, men det er sjelden! Det hendte imidlertid at hun gjorde det da hun var mindre, og også før hun var 2, men som sagt var det sjelden. Hun hadde aldri problemer med å gjøre det, men det falt seg bare sjelden sånn.

Nå er hun 8 og elsker å dra på overnattingsbesøk til både besteforeldre og til skolevenninner. Trygg som bare det.

Tipper det går seg til, jeg!

Så bra å høre :)

Skrevet

Man kan for svarte svingende ha et nettverk uten at det må innebære overnatting!

Så hissig du er. Jeg skjønner at du føler deg litt truffet!

:ler:

• Liker 2
Skrevet

Da blir det selvfølgelig noe annet. Alle har ikke muligheten til barnevakt. Men prater om alle de som "skryter" av at barna aldri har barnevakt og at besteforeldrene må vente til barna blir større. Har man ikke muligheten så må man gjøre det beste ut av det. Men der nær familie vil så har ikke ungene det verre der enn hjemme og en gang i blandt synes jeg er sunt for alle parter!

Beklageligvis har vi ingen som stiller opp som barnevakt for våre barn. Derfor gjør vi selvfølgelig det beste ut av situasjonen.

Anonymous poster hash: 0407c...0f2

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min sov hos bestemoren sin (min mor) første gang da han var 3,5 måned. Da hadde jeg influensa og mannen var bortreist på jobb, så jeg var fullstendig desperat etter litt avlastning så jeg kunne få hvile skikkelig. Det gikk over all forventning, han sov langt bedre den natten enn hva han gjorde hjemme på den tiden, og var ellers blid og fornøyd og koste seg der. (Han kjente allerede da foreldrene mine godt, og har møtt dem minst 1-2 ganger i uka så lenge han har levd.)

Siden det gikk så fint, valgte vi å la ham sove der igjen et par måneder senere også, så jeg og mannen kunne gå ut og spise og kose oss og ha litt "voksentid". Denne gangen gikk det også kjempefint, og igjen sov han langt bedre enn hva han gjorde hjemme, så etter det hadde vi ingen betenkeligheter med å la ham overnatte hos foreldrene mine igjen.

Nå er han 18 måneder, og han sover hos foreldrene mine i snitt kanskje en gang i måneden. Som oftest er de t de som spør om de ikke kan få ha ham, men innimellom er det selvsagt også på vårt initiativ. Jeg er heller ikke enig i at dette er så mye annerledes nå enn før, både jeg og lillebroren min overnattet ofte hos besteforeldrene våre helt fra vi var ganske små, og som oftest fordi vi (og besteforeldrene) hadde lyst til det, og ikke fordi mamma og pappa skulle noe spesielt.

Anonymous poster hash: f4f67...3e6

Skrevet

Så hissig du er. Jeg skjønner at du føler deg litt truffet!

:ler:

Ikke så rart. Man blir jo nesten fremstilit som dårlig forelder fordi man ikke har barnet på overnatting, når man har mulighet.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg overnattet ofte hos besteforeldre og onkel og tante. Storkoste meg hos dem. Syne bare det er sunt å være sammen med familie noen helger og ikke bare være i eget hjem.

Lærer jo også at regler er annerledes hos andre enn hjemme så en respekterer andre enn bare mor og far.

Og for foreldre så må det jo være deilig med litt alenetid der en bare kan være kjærester og gjøre sine egne ting.

• Liker 1
Skrevet

Barna får ikke overnatte hos besteforeldre alene, så det har de aldri gjort (og kommer nok ikke til å gjøre, heller). Men det ene barnet har overnattet hos en tante en gang, og så har de jo både sovet hos og hatt overnattingsbesøk av, venner.

Anonymous poster hash: 52c70...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...