Gå til innhold

Barn på overnatting

41 stemmer

1. 1. Hvor gammel var barnet ved første overnatting

• 0-1 år
      17
    • 1-2 år
      14
    • 3-5 år
      5
    • 6-8 år
      4
    • 9-12 år
      1
  2. 2. Hvor ofte ligger barna borte?

• Ukentlig
      2
    • Ca hver 14 dag
      2
    • En gang i måneden
      12
    • En gang i halvåret
      19
    • En gang i året
      2
    • Sjeldnere
      4
    • Aldri
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjerne lyst til å starte en avstemming for å se hvor vanlig det er at barn overnatter hos andre.

Jeg har en to åring som bare har ligget over hos den ene bestemoren 3 ganger, og det var da to åringen var mindre. Nå vil hun ikke ligge over, og det er helt greit for meg.

Da jeg var lita var det ikke ofte vi var på overnatting hos andre. Det var til julebord, og bryllup og slike ting som mamma og pappa skulle i. Men ofte så kom det noen hjem til oss, og satt barnevakt der. Nå blir jeg sett rart på da jeg sier at vi ikke benytter besteforeldre som barnevakter ved at barnet ligger hos dem. Jeg må jo skjønne at de har godt av å ha litt egentid med barnabarna og det er bare sunt at de overnatter jevnlig hos besteforeldre. Jeg kan ikke forstå akkurat det, hvorfor det skal være så viktig. Men kan da bli godt kjent med hverandre uten nødvendigvis å måtte ligge borte hos bestemor?

Er dette et fenomen som har kommet de siste årene? Sammen med selvrealiseringen? Det var da virkelig ikke så vanlig at barna lå over hos besteforeldre bare for gøy før? Ikke når de er to år hvertfall, etter min mening. Også tror jeg det var mer vanlig å få barnepasser hjem til seg.

Vel, hva mener dere om dette? Er det mer "press" på overnatting nå enn før, og hvorfor det i så fall?

Og hvor gamle var dine barn første gang de lå borte? Og hvor ofte ligger de borte?

Mange tanker i hodet på en gang her nå, men håper dere forstår meg :)

Anonymous poster hash: 53bc2...679
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det får barna/besteforeldrene velge litt selv. Jeg blir glad når min mor spør om barnet kan overnatte. At besteforeldrene viser interesse. Jeg kommer ikke til å presse på med overnatting om ikke besteforeldre virker intr.

Anonymous poster hash: df2ce...d00

• Liker 2
Skrevet

Det som jeg glemte å skrive er at jeg tror det er mange flere middagsselskaper, kinoturer, restaurantbesøk, kjærlighetsferie osv enn det var før og dermed mer overnatting.

Mulig jeg er rar, men har ikke det store behovet.

• Liker 1
Skrevet

her blir det overnatting pga jobbing.ikke festing osv.selv om det sikkert hadde vært godt 4 ganger i året ;-)

Anonymous poster hash: f8317...31e
Skrevet

Her har vel guttungen overnattet hos besteforeldrene sine 2 ganger, og nå har han blitt 1,5 år. Begge gangene så har bestemoren hans spurt pent om han ikke har kunnet sove over, og vi må faktisk si at vi synes det er en fordel at han vender seg til å sove borte en gang iblant.

Her blir guttungen storebror om drøye tre måneder, og i forbindelse med dette så er det veldig greit at han føler seg trygg på å sove hos bestemoren sin. Da kan det fort vekk bli behov for at han sover borte noen netter, og det blir veldig mye enklere at han sover borte når han allerede er kjent med det og trives med det. For trives med det, det gjør han. Han koser seg virkelig glugg ihjel når han er på besøk hos bestemoren sin. :)

• Liker 1
Skrevet

Hun lå vel over hos besteforeldrene første gang da hun var 1,5 år. Da var vi i nabohuset og kunne rykke ut på kort varsel, men deg gikk kjempefint. Det er veldig sjelden vi har behov for at hun overnatter der, men både de og hun spør gjerne selv om hun kan gjøre det fordi de alle koser seg så innmari. Da ligger gjerne kusina over samtidig og de får all verdens goder som hører til det å være hos besteforeldrene. Selv om vi sjelden har behov for barnevakt over natta, er det fint å vite at det er mulig,

Anonymous poster hash: 81245...305

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det var mindre vanlig for barn å ligge hos besteforeldre før enn det det er nå. jeg tror nesten det er motsatt, ihvertfall de jeg kjenner.

Jeg ser over hodet ingen problemer i at barna blir vant til å ligge over hos andre, de blir mer selvstendige på den måten og de lærer besteforeldre/tanter/onkler bedre å kjenne. De ser at mamma og pappa kan bli borte en kort stund og at de jammen kommer tilbake også!

Jeg har mange tantebarn og de har sovet over her stadig vekk, og det er jo bare kjempekoselig! Har et veldig nært forhold til de og ønsker også at mine barn skal ha det samme forholdet til sine tanter og onkler. De har sovet over når mine søstre og bror f.eks skal på julebord, bryllup, jobb etc. og fra de er kanskje 6 måneder. Aldri opplevd noe problemer med det, ingen grining heller. Akkurat det samme er det med mine barn. Nå er to av mine store og de har ingen traumer what so ever! :fnise:

Endret av Novemberellie
Skrevet

her blir det overnatting pga jobbing.ikke festing osv.selv om det sikkert hadde vært godt 4 ganger i året ;-)

Nei, uff! Tenk om du skulle hatt barnevakt for å gå ut og ha det gøy!!! Da hadde du jo vært DEN elendige moren da! Fysj! Og tenk på den stakkars ungen som måtte vært hos besteforeldre!!! STAKKARS!

Anonymous poster hash: 43834...6c5

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke det var mindre vanlig for barn å ligge hos besteforeldre før enn det det er nå. jeg tror nesten det er motsatt, ihvertfall de jeg kjenner.

Jeg ser over hodet ingen problemer i at barna blir vant til å ligge over hos andre, de blir mer selvstendige på den måten og de lærer besteforeldre/tanter/onkler bedre å kjenne. De ser at mamma og pappa kan bli borte en kort stund og at de jammen kommer tilbake også!

Jeg har mange tantebarn og de har sovet over her stadig vekk, og det er jo bare kjempekoselig! Har et veldig nært forhold til de og ønsker også at mine barn skal ha det samme forholdet til sine tanter og onkler. De har sovet over når mine søstre og bror f.eks skal på julebord, bryllup, jobb etc. og fra de er kanskje 6 måneder. Aldri opplevd noe problemer med det, ingen grining heller. Akkurat det samme er det med mine barn. Nå er to av mine store og de har ingen traumer what so ever! :fnise:

Men trenger denne vanen å komme før barnet er, la oss si 3-4-5 år?

Jeg sender hvertfall ikke en skeptisk to åring på overnattingsbesøk.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke rart at ungen er skeptisk om den er to år og aldri har ligget borte.
  • Liker 5
Skrevet

Du er egentlig ikke interessert i å vite hva andre gjør og hvorfor. Du vil bare ha en bekreftelse på at du har rett, men vet du hva? Jeg tror ungen din hadde hatt godt av å sove borte! Selv i en alder av 2 år.

:heks:

• Liker 6
Skrevet

Et Sted mellom en gang i måneden/hver andre måned. Varierer litt. Han elsker det, og sover veldig godt. :)

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror det kan være greit å venne barnet til å stole på andretrygge voksne. Hva om du kommer i en situasjon der du trenger slik hjelp, for eksempel ved sykehusopphold? Dersom barnet da aldri har sovet andre steder enn hjemme kan det blitt litt av en utfordring å overnatte hos for eksempel besteforeldre.

• Liker 1
Skrevet

Nei, uff! Tenk om du skulle hatt barnevakt for å gå ut og ha det gøy!!! Da hadde du jo vært DEN elendige moren da! Fysj! Og tenk på den stakkars ungen som måtte vært hos besteforeldre!!! STAKKARS!

Anonymous poster hash: 43834...6c5

Hadde vært flott det,men når du får høre at det ødlegger hele helga til a bestemor når han må ligge over en natt pga turnusarbeid krøsser man vel ikke mer enn nødvendig?

Skrevet

Det er jo ikke rart at ungen er skeptisk om den er to år og aldri har ligget borte.

Den har ligget borte, tre ganger.

Det hører vel kanskje med til historien at hun er skeptisk fordi vi det siste halvåret har bodd to ulike steder og vi venter på at huset vi har kjøpt blir innflyttingsklart. Vi har altså bodd midlertidig i to ulike hus, med ting som ikke har vært vårt, noe som har gjort henne usikker.

Når vi får vårt permanente hus så vil vi, da hun er trygg der, øve på overnattingsbesøk hos besteforeldre med at vi også overnatter sammen med henne først og tar det gradvis.

Hun er ingen tøffing på noen punkter så vi får ta det forsiktig.

• Liker 1
Skrevet

Forresten, het ser du holdninger man blir møtt med: "herregud, ungen er to år og ikke vært på overnattingsbesøk! Du kommer til å ødelegge ungen og hun vil aldri flytte hjemmefra!"

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Min første var 14 dager når han overnattet, jeg hadde tatt svineinfluensa vaksinasjon og var skikkelig dårlig.

Skrevet

Forresten, het ser du holdninger man blir møtt med: "herregud, ungen er to år og ikke vært på overnattingsbesøk! Du kommer til å ødelegge ungen og hun vil aldri flytte hjemmefra!"

Du vet at det er forskjell på å barbere seg og på å kutte av seg hue?

• Liker 1
Skrevet

Våre er ikke vant til å sove borte. Jeg har ingen foreldre og mannens er gamle og slitne, samt uengasjerte.

Sånn er det. Regni med at det skal bli folk av dem likevel.

Anonymous poster hash: 0407c...0f2

Skrevet

Du vet at det er forskjell på å barbere seg og på å kutte av seg hue?

Den kan like gjerne returneres til de som mener at man MÅ ha overnatting omtrent fra dag en. Jeg tror som AB under deg at det blir folk av de som ikke overnatter mye også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...