Gå til innhold

Rasistisk lege på legevakta......?


Rakel

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle
 

Han sa da ordrett: "Det er ikke rart. Hvordan er faren"

Er dette normalt? Hvordan kan en lege si "det er ikke rart" om en person han IKKE kjenner?

 

Jeg visste ikke hva han mente, og svarte at "han er rolig....?"

Da sa han hånlig: "Han er ikke norsk, er han det?".

Er dette småsnakk fra en lege, for å roe ned sitiasjonen til jenta?

Hadde ikke stusset et sekund på å melde han inn til legeforeningen eller hvor man nå melder de inn. Frekke leger har vi mer enn nok av, og det er på tide av vi pasienter stiller krav til legene som skal behandle oss. Vi betaler tross alt for deres tjeneste, og da bør en kunne forvnete normal høflighet. Og det hadde ikke denne legen.

Jeg hadde nok ikke klart å holde kjeft der og da, men tatt han rett opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Rassisme"hysteriet" kan ta en ende når ikke rassisme finnes lenger!! Pr dags dato lever rassisme i beste velgående!

Han spurte sikker om faren for å være hyggelig? det var derfor han dro inn at faren sikkert var mer pysete, for han ikke var norsk? Ja det er å være hyggelig det!!! :roll:

Var DU der? siden du regner med at det var ett hyggelig smil og at moren bare oppfattet det feil?

Jeg vet udmerket godt hva rassisme er, og jeg skjønner ikke at det ikke skal tas seriøst!! Jeg forstår ikke at man skal finne seg i å bli behandlet eller plasseres i bokser fordi man kommer fra ett annet land!

Jeg synes mange hvite ikke synes rassisme er noe problem, fordi de ikke tror på at det faktisk finnes i den grad det gjør, men har man da snakket med mange med utenlandsk bakgrunn og hørt med dem om de synes rassisme er like hysterisk? Eller er det noe man bestemmer seg for fordi man ikke selv mener noe stygt når man plasserer folk fra andre land i andre bokser en seg selv?

Hvorfor er det hysteri å reagere på det man selv opplever som rassisme? Regner med at norske kvinner med utenlandske menn og barn med disse, faktisk vet MYE mer om rassisme i norge en det noen av oss andre faktisk gjør!!! :-x

Artig at du skulle påpeke dette. Jeg er faktisk av afrikansk opprinnelse og har mye mer grunnlag for å uttale meg enn hva du har. Jeg opplevd rasisme, men generelt sett er rasisme nesten ikkeeksisterende. Et verre problem er de som skal være ekstra snille med meg fordi jeg er svart. Det er skikkelig ubehagelig. De fleste utlendinger jeg kjenner synes det samme. Norge er rammet av en bølge av rasismehysteri. Det er de hysteriske antirasistene som trekker rase inn i alle sammenhenger som gjør det ubehagelig for oss. Det gjør oss mindre at det finnes nynazister - det vil alltid eksistere idioter. Rasismehylerene er uansett de verste.

Du kan bli så opprørt du vil over at jeg mener dette, og det er jo forståelig nok all den tid det ikke sammenfaller med ditt politisk korrekte verdenssyn. Det driter jeg i. Jeg vet hvordan det er å leve som adoptert etiopier i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Artig at du skulle påpeke dette. Jeg er faktisk av afrikansk opprinnelse og har mye mer grunnlag for å uttale meg enn hva du har. Jeg opplevd rasisme, men generelt sett er rasisme nesten ikkeeksisterende. Et verre problem er de som skal være ekstra snille med meg fordi jeg er svart. Det er skikkelig ubehagelig. De fleste utlendinger jeg kjenner synes det samme. Norge er rammet av en bølge av rasismehysteri. Det er de hysteriske antirasistene som trekker rase inn i alle sammenhenger som gjør det ubehagelig for oss. Det gjør oss mindre at det finnes nynazister - det vil alltid eksistere idioter. Rasismehylerene er uansett de verste.

Du kan bli så opprørt du vil over at jeg mener dette, og det er jo forståelig nok all den tid det ikke sammenfaller med ditt politisk korrekte verdenssyn. Det driter jeg i. Jeg vet hvordan det er å leve som adoptert etiopier i Norge.

Vel, jeg har ikke mine meninger pga at det er ett politisk korrekt verdenssyn, jeg synes det er rart at du mener det er ett ikke-eksisterende problem i norge, når det finnes flere organisasjoner som jobber mot rassisme i norge, disse er ofte drevet at mennesker med utenlandsk opprinnelse.

Er disse også bare hysteriske?

Er disse også med på å forsure dagen for deg?

Jeg kjenner flere som er gift med menn med annen hudfarge og de har faktisk ikke samme opplevelse som deg om at rassisme i norge er nesten ikke-eksisterende. ¨

Jeg jobber også sammen med folk som hoier "å... vær forsiktig med ham, han er slik og sånn" og det eneste de vet om "ham" er at han ikke ser norsk ut i hudfargen!!

Jeg kjenner også til arbeidsgivere som ikke ansetter fargede fordi di ikke er flinke nok til å kjøre bil i norge etc. Og jobber i en bedrift der det ble stor brudulje den ene gangen det ble ansatt en med en annen hudfarge!

Jeg har en mor som er gift med en afrikaner og som kjenner flere i samme situasjon og jobber med ei i lik situasjon, ingen av de er faktisk enige med deg at rassisme nesten ikke eksisterer i norge!

Jeg har selv opplevd det når jeg forteller at min mors mann er afrikaner, og har selv blitt spyttet på pga mitt vennskap med ei indisk jente.

Så det KAN hende folk oppfatter ting slik jeg gjør også! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Artig at du skulle påpeke dette. Jeg er faktisk av afrikansk opprinnelse og har mye mer grunnlag for å uttale meg enn hva du har. Jeg opplevd rasisme, men generelt sett er rasisme nesten ikkeeksisterende. Et verre problem er de som skal være ekstra snille med meg fordi jeg er svart. Det er skikkelig ubehagelig. De fleste utlendinger jeg kjenner synes det samme. Norge er rammet av en bølge av rasismehysteri. Det er de hysteriske antirasistene som trekker rase inn i alle sammenhenger som gjør det ubehagelig for oss. Det gjør oss mindre at det finnes nynazister - det vil alltid eksistere idioter. Rasismehylerene er uansett de verste.

Du kan bli så opprørt du vil over at jeg mener dette, og det er jo forståelig nok all den tid det ikke sammenfaller med ditt politisk korrekte verdenssyn. Det driter jeg i. Jeg vet hvordan det er å leve som adoptert etiopier i Norge.

Jeg har et vennerpar av utenlandsk opprinnelse. De har mørk hudfarge og aksent. De er meget ressurssterke.

Jeg skal love deg at de opplever rasisme. Kommentarer, blikk, forskjellsbehandling og generelle holdninger.

Dette har jeg sett med mine egne øyne. Det er forferdelig å se hvordan mennesker kan oppføre seg mot andre.

Hvis det er slik at du har sluppet unna er det bra for deg. Men det ikke så enkelt at om at du ikke møter rasistiske holdninger gjør ingen andre det. Du virker naiv og lite reflektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fordommer finnes her i Norge i bøtter og spann, men jeg tror mye kommer ann på hvor hårsår man her selv.

Som jeg har skrevet mange ganger her tidligere har jeg en datter som er mulatt . Jeg begynner mindre og mindre og legge meg opp i de små kommentarene. men jeg blir forsatt sinna når folk nekter og akseptere at hun er norsk

- Hvor kommer hun fra?

-Norge

- Nei men mener sånn ordentlig :roll:

-Norge

-Neivel du vil ikke si det nei :o

Hvis jeg klarer og oppdra barnet mitt til og være stolt av den hun her , hvordan hun ser og og bidra til at hun blir at godt menneske, ja da kan alle de med et snevert syn dra sin kos. Til syvende og sist så er det de det er synd på.

Når jeg ligger og soler meg sier hun til meg:

Å du prøver å bli sånn som meg du, brun og fin, da må du ligge lenge da :ler: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ringte jeg legevaktsjefen, som kontaktet legen. (Takk for linken, octavia) :)

Vi ble enige om at han skulle ringe meg, og så skulle jeg se på om jeg tar det videre.

Han ringte like etterpå. Jeg sa hva jeg reagerte på, og han sa først at han ikke hadde sagt det. Da jeg siterte ord for ord, "husket" han å ha kommet innpå noe slikt, og til slutt innrømmet han å ha sagt det, men at han ikke hadde ment noe med det.

Han sa at han hadde med en gang lagt merke til at jeg var så lys, og hun så mørk i håret, og hadde tenkt at faren måtte være sydlandsk.

Så sa han at han som lege hadde observert at de forskjellige folkegruppene reagerte på et eget vis.

Han hadde merket at de sydlandske var mer emosjonelle. Pakistanere og tyrkere var også veldig emosjonelle. Og vietnamesere var mer hardføre. Dette var bare en observasjon.

Han sa også at ja, han var lei og sliten av alt som skjedde i de muslimske land. Terror osv. men at han ikke var rasist for det.

Ellers så sa han at han hadde selv en svigerdatter som var mørkhudet, og han var ikke imot dem, og nå skulle han reise til Portugal og kose seg...trivelige folk det osv.

Det jeg reagerte på var at han straks begynte å forsvare arbeidet, selv om jeg sa at det ikke handlet om det. Etterpå spurte jeg om det ikke var vanlig å sy pent når det var i ansiktet. Han var veldig nervøs når jeg kom inn på det, og sa at det var vanskelig å få til med henne. Spurte hva de som fjernet stingene hadde sagt osv. Jeg sa at de bare fjernet dem, og sa ingen ting. Da ble han lettet, og begynte å snakke om at han håpet hun ikke fikk arrdannelser, for noen mennesker danner arrvev osv.

Jeg sa at jeg trodde hud skulle være mot hud, men at jeg så at det ble strammet slik at huden gikk inni såret liksom. Da sa han bare ja, og ble helt taus.

Men, men, herregud for et styr :-? Nå får jeg bare droppe dette, han har i hvert fall fått beskjed om at dette ikke er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Hvor kommer hun fra?

-Norge

- Nei men mener sånn ordentlig :roll:

-Norge

-Neivel du vil ikke si det nei :o

Dette opplever mannen min også ofte, de vil ikke akseptere farge + nasjonalitet som normalt. Jeg avskriver det på en blandingskonto for lite impulskontroll rundt nysgjerrighet + uvitenhet. Jeg insisterer på at han ikke føyer dem, men sliter dem ut, sånn som du gjør :ler: Jeg har som prinsipp at man ikke skal spørre og grave om personlige ting hos folk man ikke kjenner særlig, de skal vente til de evt. forteller selv. Det er da ikke vanlig å spørre og grave hos hvite folk man kjenner heller.

I tillegg opplever han ukoslige episoder pga. nasjonalitet (amerikansk), faktisk myye oftere enn for farge. Det er også en form for rasisme, båsputting, smøre på folk ekstra i forhold til hva de er. Dette går på alt fra utskjelling, trusler om pølse-i-trynet på 7-11 og trusler om "egentlig burde jeg stikke kniven i deg" på herretoalett på utested.

Men jeg må også si at jeg har hørt ootlendinger være frustrerte over den norske snillismen. De er såå forståelsesfulle over hvor kjipt livet må være som farget.. Jeg mener dette er en periode vi alle må gjennom sammen, noen er rasister og noen er superantirasister og noen er midt imellom, så får tiden jobbe mot den gyldne middelvei..

Når jeg ligger og soler meg sier hun til meg:

Å du prøver å bli sånn som meg du, brun og fin, da må du ligge lenge da :ler: :-)

:ler: Den var søt. Jobbet med en svart fyr, han påsto at han bare hadde sovnet i solariumet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke sikker på om han var rasistisk. det kan være at han spurte ut fra ren nesjerrighet, mange gjør det. har selv en datter som er halvt columbianer. Men ta med dattera til en annen lege å få sjekket det. kanskje de må ta det opp igjen å sy penere. Det er generelt vanskelig å sy i hodet, da det er lite fett og stram hud. Du kommer nok uansett ingen veg med å klage på ham, gjør du det så sørg for å ha en annen uttalelse fra lage om stingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For det andre så vet jeg at mange med utenlands opprinnelse er drittlei at alle roper opp om rasisme hele tiden. Jeg vet hvordan det er da jeg har en halvt columbiansk datter, du er så var på rasistiske utsagn at du hører det oftere enn det er tilfelle. Det er ikke mange rasister i Norge, og når du kommer på tomannshånd med dem så er de som oftest folk de også, det er en del som har fordommer ja, men å sidestille det med rasisme er drøyt. Har ikke de fleste fordommer? Både norske og andre nasjonaliteter?

Vi som har et forhold til dette vet det at alt er ikke rasistisk selv om det kan høres ut som det. Tenk på hvor mange komentarer du, som hvit, har fått. Tenk deg så at du var svart, hadde ikke en del av de kommentarene hørtes rasistiske ut da??

(Det var jeg som skrev innlegget over oxo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for å ha delt sine meninger med meg, og for de som har støttet meg i denne diskusjonen.

Nå handler det om rasisme i norge, om det finnes eller ei.

Og det er jo ingen tvil om at det finnes, i mange former, og i ulik alvorlighetsgrad.

Fordommer har vi alle, ja, og enkelte må desverre slite mer med det enn andre.

Noen kan være uheldig, og havne oppi mange vonde hendelser, mens andre ikke opplever noe. Men ikke si det ikke finnes for det. Vær heller glad det ikke er deg som rammes, og støtt opp om dem som blir utsatt.

(Snakker ikke om denne hendelsen, som er "ingen ting" i forhold til det andre opplever) Men det er viktig å slå ned på "små" ting med en gang, vise at det ikke er akseptert, og ikke tillates å få gro.

Til gjest: Dette er første gang jeg har hatt denne følelsen, og første gang jeg har reagert. Og jeg føler ikke det er grunnløst. Les igjen hva Madam Felle skrev, det var utrolig bra sagt, og akkurat slik jeg følte det. :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn klage.

Dette var for jæ................

Ikke finn deg i å bli behandlet slik.

Du har jo vitner i de 2 sykepleierne også.

Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For noen år siden var jeg som skilt, men samboer som jeg glemte i farten. Var dårlig form. Han spurte om jeg hadde mange sexpartnere osv. Alt gikk på sex som en ung fraskilt sikkert levde ut. Jeg sa nei, nei, nei.

Spurte om jeg hadde sittet naken på en gammel sofa.(pga av utslett)

nei, jeg har ingen gammel sofa svarte jeg. Du kan ha vert på besøk hos noen var svaret hans.

Han var utlending den legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...