Gå til innhold

Juballongen


Aldrisur

Anbefalte innlegg

1 time siden, Aldrisur skrev:

Hei på deg også Monstrum! 

Håper du har det fint også. :hoppendeglad:Jeg oppdaget ikke før nå at du har blitt modde? Eller har det nettopp skjedd? ---------------------------------

God helg til dere! 

Jeg måtte bare innom og gi et lite livstegn fra meg.

Driver og kokkelerer på kjøkkenet, lager biff stroganoff som ALDRI bli ferdig. :daane:

Ble modde i desember jeg :fnise: 

Biff stroganoff har jeg altså hørt så mye om, men jeg har aldri smakt det selv :ninja:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Frøkensina skrev:

:opplyser: @Rumle Om du leter etter posen din så har jeg funnet den hjemme hos @Hoppetaujenta. I tilfelle du har glemt at du har glemt den igjen. 

Posen? :klo:

Åhhh til hodet?! :ler:

2 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Vi kommer når som helst i lang rekke som er sultne og synger høyt en gladsang om tante Monika. :jepp: 
Bare sier det sånn jeg, så vet du at det bare er oss vennene som kommer klare til fredagsmys!

:fnise:

2 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Nå har jeg gjort noe jeg ikke har gjort på en lang stund, nemlig vasket opp absolutt alt i skap og skuffer...for hånd! 
Trengte det ikke, men etter all sølvkrepraten var det på tide å gjøre det igjen syns jeg...og det var så godt å stå der
med varme fingre og oppvaskskrubb i behagelig varmt vann. Alt er nå rent og pent, tørket og satt tilbake på plass.
Hver minste lille gnukk er gnikket og kjøkkenet klart til hva som helst. Skal jeg fortsette hos deg, Aldri? :nigo: 

Og hos meg etter Aldriiiiien?! Pleeeease?! :hoppe:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rumle skrev:

Posen? :klo:

Åhhh til hodet?! :ler:

:fnise:

Og hos meg etter Aldriiiiien?! Pleeeease?! :hoppe:

:Nikke: Det er noe som mangler på toppen av ditt hode! 

Men jeg trenger det alleraller mest! :ler: Turte ikke spørre en gang jeg :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

:Nikke: Det er noe som mangler på toppen av ditt hode! 

Men jeg trenger det alleraller mest! :ler: Turte ikke spørre en gang jeg :fnise: 

:laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroganoff er sååå godt! Jeg har alltid tenkt at det er for komplisert å lage selv, så det har jeg ikke prøvd... Tror jeg leste begynnelsen av en oppskrift og så at jeg trente viltkjøtt.. Og da ga jeg opp med en gang. For det er jo ikke mulig å få tak i i butikken :P  Men mens jeg skriver dette så innser jeg jo at oksekjøtt sikkert hadde funka like fint :ler:  

1 time siden, Severus skrev:

Synes synginga på åpen helsestasjon er bedre, iallefall i Strömstad. 

Lilla snigel tror jeg er favoritten til lillesøster 

Her er det ikke åpen helsestasjon. Men vi har tenkt oss i åpen barnehage en eller annen gang. Lilla snigel har jeg ikke hørt før! Går det bra med lillesøstera din?

1 time siden, Monstrum skrev:

Ble modde i desember jeg :fnise: 

Biff stroganoff har jeg altså hørt så mye om, men jeg har aldri smakt det selv :ninja:

Fjorland :opplyser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mynona skrev:

Stroganoff er sååå godt! Jeg har alltid tenkt at det er for komplisert å lage selv, så det har jeg ikke prøvd... Tror jeg leste begynnelsen av en oppskrift og så at jeg trente viltkjøtt.. Og da ga jeg opp med en gang. For det er jo ikke mulig å få tak i i butikken :P  Men mens jeg skriver dette så innser jeg jo at oksekjøtt sikkert hadde funka like fint :ler:  

Her er det ikke åpen helsestasjon. Men vi har tenkt oss i åpen barnehage en eller annen gang. Lilla snigel har jeg ikke hørt før! Går det bra med lillesøstera din?

Fjorland :opplyser:

Men er det viltkjøtt i biff stroganoff da? :klo: 

Har ikke laget det selv tror jeg, teller ikke fjordland :ler: Men har laget Boeuf Bourguignon (måtte klippe og lime her, husker aldri stavemåten) og den er utrolig god :daane: Tar nesten en dag å lage da men.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Mynona skrev:

Stroganoff er sååå godt! Jeg har alltid tenkt at det er for komplisert å lage selv, så det har jeg ikke prøvd... Tror jeg leste begynnelsen av en oppskrift og så at jeg trente viltkjøtt.. Og da ga jeg opp med en gang. For det er jo ikke mulig å få tak i i butikken :P  Men mens jeg skriver dette så innser jeg jo at oksekjøtt sikkert hadde funka like fint :ler:  

Her er det ikke åpen helsestasjon. Men vi har tenkt oss i åpen barnehage en eller annen gang. Lilla snigel har jeg ikke hørt før! Går det bra med lillesøstera din?

Fjorland :opplyser:

Ja hun skal begynne i barnehagen 28.mars

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det brukes oksekjøtt i den ja :jepp:

Jeg trodde ikke jeg hadde laget det, mennår jeg ser på oppskrifter nå er den temmelig lik biffgrytene jeg lager uten oppskrift, med små variasjoner :jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff Stroganov, også skrevet Stroganoff, er en matrett med røtter i Russland, skapt av en kokk som vant en matlagingskonkurranse i St. Petersburg med denne retten. Retten er oppkalt etter ovennevnte kokks arbeidsgiver, grev Alexander Sergejevitj Stroganov (1733–1811). Ifølge historien var grev Stroganov tannløs på sine eldre dager og hans tjener var tvunget til å skjære kjøttet i små strimler. Men det er konstatert at både navnet og oppskriften eksisterte før dette.

Det er omtvistet hvorvidt retten skal inneholde tomatsaus eller ikke, men storfekjøtt, sopp,sitron, fransk sennep og smetana (sur tykk fløte) bør dog inngå. Det sistnevnte kan erstattes av crème fraîcheeller rømme.

Må prøve å lage en helt etter oppskrift en dag. Kanskje aldri har en god oppskrift å dele? :)

 

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser på og ønsker en strålende helg! :vinke:

Og siden jeg ramlet over denne og fikk smått frysninger, så tenkte jeg kanskje den kunne falle i smak hos flere :jepp:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Frøkensina skrev:

Men er det viltkjøtt i biff stroganoff da? :klo: 

Har ikke laget det selv tror jeg, teller ikke fjordland :ler: Men har laget Boeuf Bourguignon (måtte klippe og lime her, husker aldri stavemåten) og den er utrolig god :daane: Tar nesten en dag å lage da men.

Hakke snøring.. Sikkert bare den tilfeldige oppskriften jeg så på, også har jeg funnet ut av meg selv at jeg ikke skal lage det. Den bøff burginjong er vel det mest vanskelige matretten på fransk å stave tror jeg :P 

12 minutter siden, Severus skrev:

Ja hun skal begynne i barnehagen 28.mars

Blitt stor jente da! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roadrunner skrev:

Innom og hilser på og ønsker en strålende helg! :vinke:

Og siden jeg ramlet over denne og fikk smått frysninger, så tenkte jeg kanskje den kunne falle i smak hos flere :jepp:

 

God helg til deg også! :blomst:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mynona skrev:

Hakke snøring.. Sikkert bare den tilfeldige oppskriften jeg så på, også har jeg funnet ut av meg selv at jeg ikke skal lage det. Den bøff burginjong er vel det mest vanskelige matretten på fransk å stave tror jeg :P - - -

Det tror jeg du har rett i :ler: Inntil noen med store franskkunnskaper kommer drassende med noe vanskeligere. 

3 minutter siden, Mynona skrev:

Vi koser oss med resten av finnbiff nå! Jeg laget det i går til Paul. Min valentines "gave" :P 

Åh, det er kjempegodt! :spise:  Fin gave. Veldig sjeldent jeg spiser det. Farmor pleide å ha nydelige søndagsmiddager med finnbiff eller reinsdyrstek. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Det tror jeg du har rett i :ler: Inntil noen med store franskkunnskaper kommer drassende med noe vanskeligere. 

Åh, det er kjempegodt! :spise:  Fin gave. Veldig sjeldent jeg spiser det. Farmor pleide å ha nydelige søndagsmiddager med finnbiff eller reinsdyrstek. 

Flere år siden jeg har spist det jeg og. Men det er jo veldig enkelt og greit å lage. Og den var enda bedre i dag enn i går. Fant en pimpet oppskrift med rødvin og greier i. Må huske å lage innimellom. Må jo fore disse utlendingene mine med noe ordentlig norskt også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mynona skrev:

Flere år siden jeg har spist det jeg og. Men det er jo veldig enkelt og greit å lage. Og den var enda bedre i dag enn i går. Fant en pimpet oppskrift med rødvin og greier i. Må huske å lage innimellom. Må jo fore disse utlendingene mine med noe ordentlig norskt også. 

:wow: Lett å glemme sånn mat når det ikke finnes på den kjedelige vanlige butikken min. Så patriotisk av deg :ler: Genuint hyggelig når man kan by på noe norsk mat som man selv synes er virkelig godt. Jeg fikk bare fortalt mine engelske venner om reinsdyrkjøtt når jeg var hos dem, den ene ble opprørt over at vi kunne finne på å spise Rudolf :ler: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

:wow: Lett å glemme sånn mat når det ikke finnes på den kjedelige vanlige butikken min. Så patriotisk av deg :ler: Genuint hyggelig når man kan by på noe norsk mat som man selv synes er virkelig godt. Jeg fikk bare fortalt mine engelske venner om reinsdyrkjøtt når jeg var hos dem, den ene ble opprørt over at vi kunne finne på å spise Rudolf :ler: 

jeg laget det til min New Zealandske venninne når hun var på besøk, og hun var ganske opprørt hun også... trodde ikke hun kom til å få noen pakker av nissen det året... Men så dro vi til julenissens hus i Drøbak et par dager senere og da sa hun unnskyld til nissen, så håpet hun det gikk fint :skratte: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mynona skrev:

jeg laget det til min New Zealandske venninne når hun var på besøk, og hun var ganske opprørt hun også... trodde ikke hun kom til å få noen pakker av nissen det året... Men så dro vi til julenissens hus i Drøbak et par dager senere og da sa hun unnskyld til nissen, så håpet hun det gikk fint :skratte: 

:hoho: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åu mai gadd, det skriver så mye klokt.:hallo:

Jeg burde sitere både det ene og det andre, men det blir bare for mye for meg. Stroganoffen ble god den, selvom jeg hverken hadde sennep eller creme fraiche i den. :ler:

Noen banker på døra mi. Det må være Hoppe som kommer med kost og klut og såpevann! Men nei, det var en liten søt gutt som lurte på om jeg hadde "noe søppel som skulle kastes, eller tomflasker - eller noen andre småjobber han kunne tjene penger på".  ;) Dessverre hadde jeg ingen av delene og ikke hadde jeg noe cash heller. 

Han skulle på leirskole og hadde fått beskjed om at han måtte skaffe pengene selv. :kose:

Jaja, jeg har laget vaffelrøre og nå venter jeg besøk. :)

(Uff, hvis jeg ser leirskolegutten igjen så får han i hvert fall få en vaffelplate)

:roser:Håper dere har det bra og en fin lørdag alle sammen!  Skal gå inn å laike dere så dere skjønner at jeg har lest det dere har skrevet. :opplyser: Og, ja, jeg er enig i alt! :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...