Gå til innhold

Juballongen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enig med My! :jepp:

Blåis har jeg ingen erfaring med, har aldri hørt ordet/uttrykket en gang? :vetikke:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke for sent for tomater enda :)

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Rumle skrev:

Blåis har jeg ingen erfaring med, har aldri hørt ordet/uttrykket en gang? :vetikke:

6 minutter siden, Rumle skrev:

Blåis er sånn tjukk blå is. :fnise:

Jeg lager sen middag nå, bayonnesinke, potetmos, bernaisesaus og salat. Litt sånn man tager det man haver i dag. :nordvesta: 

• Liker 2
Skrevet

Aha ja det sa seg jo selv i grunnen :ler: Kos deg med middag :)

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Rumle skrev:

Aha ja det sa seg jo selv i grunnen :ler: Kos deg med middag :)

Ja ikke sant? :P

Middag ferdig, venter på at herren i huset skal komme hjem. :spise:

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Aldrisur skrev:

Åå takk My. :takke:

Hvor skal du sette det du sår? I vinduskarmen?

Det er helt sikkert ikke for sent om du sår litt sånn uti mars heller. :Nikke:

Ja, setter de i vinduskarmen tenker jeg. Der får de masse lys, også er det varmeovn under som står på full guffe pga han fyren jeg bor sammen med. 

38 minutter siden, Rumle skrev:

Dere har kanskje ikke blåis så ofte på vestlandet. Paul kaller det black ice. 

• Liker 1
Skrevet

Nesten en slags pansret is som ikke slipper noe/noen igjennom. Vel, aliens hadde kanskje klart det. :) 

17 minutter siden, Aldrisur skrev:

Middag ferdig, venter på at herren i huset skal komme hjem. :spise:

Altså Aldri....det høres faktisk litt hyggelig å ha en husherre som kommer hjem og skal fortære ens spiselige forsøk. Tar jeg ikke mye feil (og...dermed har jeg vel rett?) så er det ganske hyggelig å ha en sånn en som fungerer, hum? Vennlig hilsen ei Hoppe som nok aldri får slått sine velpleide klør i denslags rett og slett vidunderligheter i dette livet... :gullengel:  

• Liker 1
Skrevet

Hoppe! Har du sett i tråden for nye matvarer? Artikkelen om de nye isene?? 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har jeg ikke. :mynona:  *lete høyt og lavt nå* 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev:

Nei, det har jeg ikke. :mynona:  *lete høyt og lavt nå* 

Mine gravid cravings for tiden er epler og is! :jepp:  Prøver å spise mer epler enn is da... for å være litt sunn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde forresten Døla is en eplekake variant?? For det hadde jo vært helt topp nå!  *drive undersøkende journalistikk*

Edit: Herregud!!! Hvem selger denne da!

dola-is-bakte-epler-og-karamelliserte-ma

Endret av Mynona
  • Liker 1
Skrevet

Har ikke sett den på en liten stund...men den er veldig god. :jepp:  Åjah.....

• Liker 1
Skrevet (endret)
57 minutter siden, Mynona skrev:

Ja, setter de i vinduskarmen tenker jeg. Der får de masse lys, også er det varmeovn under som står på full guffe pga han fyren jeg bor sammen med. 

Trodde black ice var det samme som underkjølt regn, altså usynlig is på asfalt som bare er skikkelig (farlig og) glatt.

Edit: Søkte og fant dette på Wikipedia

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Trodde black ice var det samme som underkjølt regn, altså usynlig is på asfalt som bare er skikkelig (farlig og) glatt.

Edit: Søkte og fant dette på Wikipedia

Det står flere definisjoner i den artikkelen;

Three other definitions of black ice by the World Meteorological Organization are:[1]

• A thin ice layer on a fresh or salt water body which appears dark in colour because of its transparency;
  • A mariner's term for a dreaded form of icing sometimes sufficiently heavy to capsize a small ship;
  • Another term for ice on rocks in the mountains known equally as verglas (glaze ice).
  • Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Rumle skrev:

Det står flere definisjoner i den artikkelen;

Three other definitions of black ice by the World Meteorological Organization are:[1]

• A thin ice layer on a fresh or salt water body which appears dark in colour because of its transparency;
  • A mariner's term for a dreaded form of icing sometimes sufficiently heavy to capsize a small ship;
  • Another term for ice on rocks in the mountains known equally as verglas (glaze ice).

Ja, men stemmer noen med blåis?

• Liker 1
Skrevet

Huh... han kommer fra et land som ikke har is på bakken, så han har sikkert feil definisjon :ler: 

Jeg kaller det for stålis noen ganger, det som Aldri kaller blåis.  Men jeg foretrekker fløteis!

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Mynona skrev:

Høres ut som en god ordning.

Svart is blå is  - whatever! :laugh: Her skal man bare nevne is så begynner dere å sikle på iskrem. :nori:

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Nesten en slags pansret is som ikke slipper noe/noen igjennom. Vel, aliens hadde kanskje klart det. :) 

Altså Aldri....det høres faktisk litt hyggelig å ha en husherre som kommer hjem og skal fortære ens spiselige forsøk. Tar jeg ikke mye feil (og...dermed har jeg vel rett?) så er det ganske hyggelig å ha en sånn en som fungerer, hum? Vennlig hilsen ei Hoppe som nok aldri får slått sine velpleide klør i denslags rett og slett vidunderligheter i dette livet... :gullengel:  

Det er hyggelig å ha "en sånn en" som fungerer og han passer veldig godt sammen med meg. Det er så fint at jeg ikke klarer å tenke meg en tilværelse uten ham, men om jeg ikke var vant til å ha det sånn, hadde vel saken vært en annen. Om du skjønner hva jeg mener. :unsure:

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ja, men stemmer noen med blåis?

Det vet jeg ikke, du snakket jo om hva svartis var? Definisjon nr. 2 kan vel passe godt med hans ide om det :jepp: Som My sier, de har ikke is der, og da er uttrykket vel basert på noe han har lest eller sett?

Endret av Rumle
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Det vet jeg ikke, du snakket jo om hva svartis var? Definisjon nr. 2 kan vel passe godt med hans ide om det :jepp: Som My sier, de har ikke is der, og da er uttrykket vel basert på noe han har lest eller sett?

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

A mariner's term for a dreaded form of icing sometimes sufficiently heavy to capsize a small ship;

Om det er den siterte (#2) du mener, så er det såvidt jeg skjønner is som dannes på skip og er tung nok til å velte skipet. Skjønner ikke sammenhengen med blå-/stål-is der :klo:

Skrevet
image.jpeg.e86377b829293a0b70962c1671d951ae.jpeg
Blåis er en betegnelse på den nedre delen av en isbre, der snøen smelter om sommeren og overflaten består av is.

Sånn is har jeg på verandaen min. :fnise:
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...