Gå til innhold

Juballongen

Aldrisur

Anbefalte innlegg

Gjest LightBulb

Hakke peiling. Jeg tar det jeg har når jeg skal ha vin i maten.

Jeg er helt grønn på viner og har det aldri i hus :ler: for meg smaker alle viner likt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt grønn på viner og har det aldri i hus :ler: for meg smaker alle viner likt :lol:

Det er det som er så bra med polets ansatte. De kan anbefale det noe annet enn Black Tower og liknende som alle andre tror er en bra start vin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Det er vi to om!

Som yngre så var jeg sammen med en gjeng hos en daværende venninne en sommer. Foreldrene hennes var stort sett på reise så vi hadde hele gigahuset med tilbehør for oss selv...Ikke var vi særlig kritiske til hvem som kom med bedte venner heller, men det er en annen historie. En kveld tenkte vi at vi kan låne en flaske vin og så kjøpe den tilbake før foreldrene kommer hjem igjen. Vi hadde drukket litt fra før også, så det var ikke sånn at vi hadde det kjempekoselig og skravla over et godt glass vin. Heller den typen vi-drikker-for-morroskyld-og-fokuserer-svært-lite-på-smak.... Meeenneh...Vi kjøpte aldri tilbake den flaska for vi tok visst en bordåååå-vin til 4000 kr :daane: Det fant vi først ut da vi tok turen til polet dagen etter..

:opplyser: Jo! Så poenget mitt var at jeg ble skikkelig overraska, for jeg synes ikke den vinen var noe særlig anderledes fra en 100kroners-vin

Endret av Noz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du det for varmt der panene står, Aldri? De liker seg best litt kjølig...jaffal over natta, så varer de lengre.

Det er en kjempegod idé, men har litt dårlig med kjølige rom her.

Kan kanskje ta de med meg på soverommet når jeg går og legger meg. :natti::roser: *sånn*

Jeg har estragon, mynte, persille, løk, salvie og timian plantet i en dunge i samme krukke. :jepp: De er gode kompiser som med jevne mellomrom i løpet av sommeren kjemper om hvem som skal ha alt sollyset. :ler: Når en blir for ille så kommer jeg og klipper den ned. Og det blir faktisk så mye urter av det at jeg har gjennom hele vinteren. :nigo:

Men jeg planlegger å flytte timianen i en egen felleskrukke sammen med rosmarin og oregano til sommeren. De skal trives ok sammen. :hoppendeglad:

Dette skal jeg huske på Anje. Takk for kjempetips! :takke:

Gjør som Bættnøtta sier om du er i tvil Light, de på polet virker alltid kjempehappy når de får vist hva de kan.

:lol:

Forøvrig pleier jeg også å gjøre sånn som My, ta det jeg har. Men ikke for søt og tung hvitvin, hensikten er jo å få litt syre og "sting" i sausen (det var det du skulle ha den til), så da bør den være tørr. Og husk å koke det godt ut så du får vekk den råe alkoholsmaken. :sikle: Blir nok godt det der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi to om!

Som yngre så var jeg sammen med en gjeng hos en daværende venninne en sommer. Foreldrene hennes var stort sett på reise så vi hadde hele gigahuset med tilbehør for oss selv...Ikke var vi særlig kritiske til hvem som kom med bedte venner heller, men det er en annen historie. En kveld tenkte vi at vi kan låne en flaske vin og så kjøpe den tilbake før foreldrene kommer hjem igjen. Vi hadde drukket litt fra før også, så det var ikke sånn at vi hadde det kjempekoselig og skravla over et godt glass vin. Heller den typen vi-drikker-for-morroskyld-og-fokuserer-svært-lite-på-smak.... Meeenneh...Vi kjøpte aldri tilbake den flaska for vi tok visst en bordåååå-vin til 4000 kr :daane: Det fant vi først ut da vi tok turen til polet dagen etter..

:opplyser: Jo! Så poenget mitt var at jeg ble skikkelig overraska, for jeg synes ikke den vinen var noe særlig anderledes fra en 100kroners-vin

Dere gærne jenter altså! :ler: Kan det ha vært en Chateau Margaux 2006? Den koster i hvert fall over 4000 kroner på polet. :hakeslepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Og takk for tips :blomst: Estragon har jeg aldri brukt egentlig - hva bruker du det til? Jeg forbinder med et fiskekrydder, og jeg spiser ikke fisk - så det kjøper jeg aldri :vetikke:

En fin oversikt over typer som er bra å vokse sammen her om du er interessert :blomst:

Estragon er urten som får frem den klassiske bearnaise-smaken. :jepp:

Jeg bruker den i mye, men sjelden mer enn en liten klype sammen med andre gode urter. Eksempler er i gresskarsuppe, i kjøttboller, i minestrone, på kylling, i kjøttkraft. Vel: jeg putter den oppi alt mulig rart. Sikkert i fiskesuppa også. Jeg husker ikke. :ler:

Men det går så lite at det ene krydderglasset fullt jeg fikk tørket i fjor sikkert varer ut 2016, altså. :lol:

Takk for oversikt. :nigo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Dere gærne jenter altså! :ler: Kan det ha vært en Chateau Margaux 2006? Den koster i hvert fall over 4000 kroner på polet. :hakeslepp:

Jeg glemmer nok aldri den sommeren ihvertfall! Foreldre som forlot hus, båt

og bil i garasjen for å reise til Frankrike i x antall uker...Gjennomtenkt! :tommelopp:

Det er ikke umulig det nei, har egentlig ikke peiling! Er dette en vin du har smakt eller?

Det er jo helt galskap å faktisk være villig til å bruke så mye på vin!

Anje, du må jo være en superkokk!? ..Eller er det bare en lidenskap

med disse urtene og matlaging og den type ting?

Endret av Noz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer nok aldri den sommeren ihvertfall! Foreldre som forlot hus, båt

og bil i garasjen for å reise til Frankrike i x antall uker...Gjennomtenkt! :tommelopp:

Det er ikke umulig det nei, har egentlig ikke peiling! Er dette en vin du har smakt eller?

Det er jo helt galskap å faktisk være villig til å bruke så mye på vin!

Ha-ha, nei den har jeg ikke så mange av i vinhylla, for å si det sånn. :fnise: Jeg synes som deg at tunge franske, dyre viner ikke er så veldig gode. Smaker lett mugg synes jeg. :laugh:

Ser dere for meg der dere går berserk alene i dette huset. :bolledeig:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke dette et fint bilde? Jeg likte fargene og komposisjon og alt jeg! (ikke jeg som har tatt altså)

10952934_10203447300123498_908241442_n.j

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å dyrke basilikum nå etter jul jeg. Fikk 2 cm lange spirer, og så dævvan! den slutta å drikke og mugna. Grønne fingre - nei!

har kjøpt selvvannende potte til orkide, men har ikke fått kjøpt den derre orkideen enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble kastet ut av tekstilrommet en gang i tiden, Batnut, og nå strikker jeg som bare det! Selv Mozart måtte øve ;)

Det er en evig sannhet Tekola. Fikk noen vemmelige bilder og lyder i hodet mitt fra håndarbeidstimene på barneskolen nå.

Skulle strikke beige tøfler, og strikket så hardt og svett at det kniiiiiirket i strikketøyet. Gud vet hvor mange ganger jeg måtte rekke opp og starte på nytt igjen.

I ettertid har jeg strikke dusinvis av gensere, ullbukser, luer, sokker og you name it. :fnise:

Øve øve jevnt og trutt..... :romeo:

Jeg prøvde å dyrke basilikum nå etter jul jeg. Fikk 2 cm lange spirer, og så dævvan! den slutta å drikke og mugna. Grønne fingre - nei!

har kjøpt selvvannende potte til orkide, men har ikke fått kjøpt den derre orkideen enda!

Basilikum er ikke så enkelt å få til da. Den trenger vann hele tiden, men får den for mye så "brenner" røttene. :rolleyes:

Er det sånn stoff-potte? De er så fine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Jeg er nok bare over gjennomsnittet opptatt av ,at og matlaging. :jepp:

Du vet, folk flest har ofte problemer med å finne ut av hva de skal ha til middag: jeg har en lang liste av ting jeg har lyst til å lage, og må av og til nesten trekke lodd mellom alle godsakene. :hoho:

Anje <-- matglad

Var ikke dette et fint bilde? Jeg likte fargene og komposisjon og alt jeg! (ikke jeg som har tatt altså)

]

Det var et slående bilde. :jepp:

Sånn apropos urter så har jeg slitt noe innmari med koriander. Til jeg i fjor fant ut at de ikke liker å ha det varmt. :ler: De stortrives i 10 plussgrader, og sturer i stuevinduet. :daane:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estragon er urten som får frem den klassiske bearnaise-smaken. :jepp:

Jeg bruker den i mye, men sjelden mer enn en liten klype sammen med andre gode urter. Eksempler er i gresskarsuppe, i kjøttboller, i minestrone, på kylling, i kjøttkraft. Vel: jeg putter den oppi alt mulig rart. Sikkert i fiskesuppa også. Jeg husker ikke. :ler:

Men det går så lite at det ene krydderglasset fullt jeg fikk tørket i fjor sikkert varer ut 2016, altså. :lol:

Takk for oversikt. :nigo:

Ahaa takk for oppklaring! :blomst: Jeg er (en av de få?) som ikke kan fordra bearnisesaus .. så da hopper jeg over hele det krydderet, tror jeg :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa takk for oppklaring! :blomst: Jeg er (en av de få?) som ikke kan fordra bearnisesaus .. så da hopper jeg over hele det krydderet, tror jeg :ler:

Ha-ha-ha, må le av deg Rumle. :fnise:

Kruspersille og gressløk er egentlig de aller beste urtene når alt kommer til alt. :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...