Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2014 #21 Skrevet 1. februar 2014 Jeg sier at TS skal gå for det. Lykke til. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #22 Skrevet 1. februar 2014 Det får du vente med til ungen er myndig. Svært egoistisk å i det helle tatt å vurdere det! (Ja, jeg tenker det samme om menn og kvinner som reiser til krigssoner på bekostning av (ektefelle og) barn.Anonymous poster hash: 08eda...b12 1
ViljaH Skrevet 2. februar 2014 #23 Skrevet 2. februar 2014 Jeg ville ikke gjort det. Det ville vært å pine barna mine at mamma er borte lange perioder. Sånt synes jeg kan unngås om man kan, noen må pga sykdom/sykehusinnleggelse, fengsel osv. Min gutt på 4 synes det er litt styr når mamma er på jobbreise med en-to overnattinger. 1
litle_my Skrevet 2. februar 2014 #24 Skrevet 2. februar 2014 Hei Jeg sitter inne med et dilemma og vil gjerne ha noen objektive synspunkter på problemstillingen min: Saken handler om hvorvidt det er greit å ha en jobb som innebærer å måtte være bortreist i opptil 6 mnd av gangen når man har barn hjemme. Vi har en datter på 3 år og jeg arbeider i dag med enslige mindreårige flyktninger her hjemme i Norge. Dette er en fin jobb men jeg verker etter å gjøre noe "mer", og vurderer å ta en jobb som innebærer feltarbeid i afrika. Jeg vil da kunne bli kalt ut på oppdrag med varighet opptil 6 måneder. Det blir da selvsagt mange mnd hjemme mellom oppdrag i felt. Dette er noe jeg alltid har ønsket, men tenker nå på at denne "drømmen" gjerne bør bli nedprioritert pga vår datter. Hva syntes/tenker dere om dette, eller enda bedre -noen med lignende erfaringer? Er det utenkelig og uansvarlig som mor å ha et slikt arbeid? Ville det være bedre om det var far som var bortreist i tilsvarende perioder? Takk på forhånd for tilbakemeldinger! Anonymous poster hash: cad19...c1a Det går helt sikkert bra, i og med at barnet fremdeles har en forelder hos seg. Men det som er verdt for deg å tenke igjennom er at dette trolig kommer til å svekke ditt forhold til barnet, og hva synes du om det? Seks måneder _er_ lenge, men barnet har det jo bra sammen med sin far. :-)
Bettina82 Skrevet 2. februar 2014 #25 Skrevet 2. februar 2014 Dette hadde vært uaktuelt både for meg og mannen min. Slike muligheter hadde vi før vi valgte å få barn, men nå er det de som står i fokus og slik ønsker vi å ha det Det finnes forøvrig flere muligheter å reise på slike oppdrag sammen med barn. Kan det være aktuelt? 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #26 Skrevet 2. februar 2014 Hei Jeg sitter inne med et dilemma og vil gjerne ha noen objektive synspunkter på problemstillingen min: Saken handler om hvorvidt det er greit å ha en jobb som innebærer å måtte være bortreist i opptil 6 mnd av gangen når man har barn hjemme. Vi har en datter på 3 år og jeg arbeider i dag med enslige mindreårige flyktninger her hjemme i Norge. Dette er en fin jobb men jeg verker etter å gjøre noe "mer", og vurderer å ta en jobb som innebærer feltarbeid i afrika. Jeg vil da kunne bli kalt ut på oppdrag med varighet opptil 6 måneder. Det blir da selvsagt mange mnd hjemme mellom oppdrag i felt. Dette er noe jeg alltid har ønsket, men tenker nå på at denne "drømmen" gjerne bør bli nedprioritert pga vår datter. Hva syntes/tenker dere om dette, eller enda bedre -noen med lignende erfaringer? Er det utenkelig og uansvarlig som mor å ha et slikt arbeid? Ville det være bedre om det var far som var bortreist i tilsvarende perioder? Takk på forhånd for tilbakemeldinger! Anonymous poster hash: cad19...c1a Når det gjelder forhold som kan gå utover barn, er det barnets behov som skal settes først. Uansett om det er mor eller far som er borte, er 6 måneder fravær uheldig for tilknytningen. Jeg mener det ikke frekt, men hvorfor valgte du å få barn, når du fremdeles har "drømmer" som ikke er forenlig med å være hjemme hos barnet? Det er ikke alltid man kan få alt man ønsker/drømmer om samtidig. Siden du valgte å få barn, så har du etter min mening prioritert vekk "drømmen". Iallefall frem til barnet kan tåle en lengre adskillelse. Anonymous poster hash: 5ee11...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #27 Skrevet 2. februar 2014 Selvfølgelig er det like tungt for barna. Men de har ikke valget, de legger ikke inn et innlegg på et forum og spør folk om hva de synes, om de skal forlate barna sine i x antall år eller bare sende på gata som tiggere. Du har tydeligvis tungt for det. Anonymous poster hash: f31c0...7f6
Faria Skrevet 2. februar 2014 #28 Skrevet 2. februar 2014 OM du velger å gjøre det synes jeg du skal ta å tenke veldig på hvordan du er når du da er hjemme. Det er mere hvordan faren min var når han var hjemme, enn det at han var borte stadig vekk som har ødelagt forholdet mellom oss.
Gjest Violetta Skrevet 2. februar 2014 #29 Skrevet 2. februar 2014 http://www.vg.no/rampelys/tv/farmen/farmen-mortens-vonde-beskjed-soennen-trodde-pappa-var-doed/10133803/ Dette blir vel noe av det samme. 1
Gjest Whitestripes Skrevet 2. februar 2014 #30 Skrevet 2. februar 2014 En ting er at dette er uheldig for barnet, men hva med deg selv, TS? Vil du synes det er helt greit å gå glipp av 6 måneder av ditt barns liv? Ikke noe savn, lengsel og dårlig samvittighet for å reise vekk fra ungen din så lenge? Jeg fatter ikke hvorfor folk i det hele tatt får barn, når selvrealisering står høyest, uansett. Er det status å si at man har barn? Legge ut fine bilder av dem på nett som trofeer, slik at alle kan se hvor vellykket man er, når det bare er fasade? Barn er små i så kort tid. Ta vare på den tiden sammen så godt du kan. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #31 Skrevet 2. februar 2014 De samme reglene gjelder for menn også, ja.Anonymous poster hash: 2157b...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #32 Skrevet 2. februar 2014 Jeg synes du godt kan reise, men vent til barnet er noen år eldre. Jeg mener ikke du skal vente til hun er 20 år og forlatt redet, men til hun har god nok forståelse for hva du skal, og at hun har godt nok tidsbegrep til å vite hvor lenge 6 måneder er. Jeg tenker at jeg nok ville reist i løpet av barneskolen om jeg var deg. Jeg ser virkelig ikke problemet med å reise bort, så lenge du passer på å holde kontakten. Prat med henne på skype og send brev som hun og faren kan lese sammen, og legg ved bilder. Anonymous poster hash: 5f1bc...d15 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #33 Skrevet 2. februar 2014 Synes ikke noe om at noen av foreldrene gjør slikt, jeg. Hvis drømmen din absolutt må realiseres innen barna er store, foreslår jeg heller å søke deg til f.eks et år på "Mercy Ship" eller lignende, der barna kan være med og gå på skole der osv. Mercy ship er ikke en betalt jobb, der må man betale for å få lov til å delta. Anonymous poster hash: 5f1bc...d15
MunaMadan Skrevet 2. februar 2014 #34 Skrevet 2. februar 2014 Ts, for å svare på ditt spørsmål, det er etter min mening ikke uansvarlig som mor å ha en jobb som innebærer feltarbeid. Som alt annet i livet handler det om prioritering, og det du som mor må tenke gjennom er om du synes det er verdt det å være borte fra barnet ditt så lenge som 6 måneder. Personlig synes jeg det ville vært altfor tidlig å dra fra barnet når det er så lite som tre år, både med hensyn til barnets vel og for mor, og far. Når barnet kommer i skolealder så kan du prate med henne og forklare, da vil det være mer gunstig å dra, mener jeg. Men jeg vil anta at det kan føre til en sorg hos barnet, og en følelse hos barnet av at "mor vil heller hjelpe andre barn enn å være hos meg". Men det er mange måter å gjøre feltarbeid på, der du ikke må oppholde deg midt i en krigssone, og følgelig kunne tatt med deg mann og barn. Hvis mannen din har mulighet til å ta permisjon så kan dere leie ut leiligheten/huset et år. Og da ville jeg dratt før skolealder, slik at barnet ikke avbrytes i skolegangen. Så det er midt råd til deg. Å finne en måte å "gjøre noe mer" på som innebærer at du kan ta med deg familien.
kaprifolen Skrevet 2. februar 2014 #35 Skrevet 2. februar 2014 Mercy ship er ikke en betalt jobb, der må man betale for å få lov til å delta. Anonymous poster hash: 5f1bc...d15 Da finnes det sikkert andre, lignende opplegg som gjør at familien kan reise sammen.
Sophie-Ann Skrevet 2. februar 2014 #36 Skrevet 2. februar 2014 Har ikke lest tråden, men hvorfor er det ok at menn gjør dette men det er ikke ok at kvinner gjør det? Så lenge hun har daglig kontakt via Skype og telefon, ser jeg ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #37 Skrevet 2. februar 2014 Har ikke lest tråden, men hvorfor er det ok at menn gjør dette men det er ikke ok at kvinner gjør det? Så lenge hun har daglig kontakt via Skype og telefon, ser jeg ikke problemet. Det er ikke ok at mann gjør det heller. Anonymous poster hash: e5ca7...3d0 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #38 Skrevet 2. februar 2014 Det er ikke ok at mann gjør det heller. Anonymous poster hash: e5ca7...3d0 Enig. Jeg synes ikke foreldre (hverken mor eller far) skal flytte/oppholde seg langt unna barna over lengre perioder uten at det er virkelig nødvendig, og det er det ikke i dette tilfellet.Anonymous poster hash: 2157b...c7e 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #39 Skrevet 2. februar 2014 Enig. Jeg synes ikke foreldre (hverken mor eller far) skal flytte/oppholde seg langt unna barna over lengre perioder uten at det er virkelig nødvendig, og det er det ikke i dette tilfellet.Anonymous poster hash: 2157b...c7e Helt enig.Anonymous poster hash: 33b35...35a
Sophie-Ann Skrevet 2. februar 2014 #40 Skrevet 2. februar 2014 Vel, det er en gjengs oppfatning at det er mer ok at far gjør det enn mor...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå