AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Hei Jeg sitter inne med et dilemma og vil gjerne ha noen objektive synspunkter på problemstillingen min: Saken handler om hvorvidt det er greit å ha en jobb som innebærer å måtte være bortreist i opptil 6 mnd av gangen når man har barn hjemme. Vi har en datter på 3 år og jeg arbeider i dag med enslige mindreårige flyktninger her hjemme i Norge. Dette er en fin jobb men jeg verker etter å gjøre noe "mer", og vurderer å ta en jobb som innebærer feltarbeid i afrika. Jeg vil da kunne bli kalt ut på oppdrag med varighet opptil 6 måneder. Det blir da selvsagt mange mnd hjemme mellom oppdrag i felt. Dette er noe jeg alltid har ønsket, men tenker nå på at denne "drømmen" gjerne bør bli nedprioritert pga vår datter. Hva syntes/tenker dere om dette, eller enda bedre -noen med lignende erfaringer? Er det utenkelig og uansvarlig som mor å ha et slikt arbeid? Ville det være bedre om det var far som var bortreist i tilsvarende perioder? Takk på forhånd for tilbakemeldinger! Anonymous poster hash: cad19...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Jeg synes det er alt for lenge å være borte fra et sånt lite barn. Jeg hadde heller jobbet videre i Norge og bygd opp kompetansen for så å reise ut om en del år. Har selv kjente som brant for jobb i utlandet og som la alt på is pga barn. Da barnet var myndig så ble det et par år i utlandet. Anonymous poster hash: 71325...bfd 5
Teriyaki Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Jeg synes ikke det er riktig i alle fall. 1
Barcelone Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Ville ikke gjort det når barnet er så lite hvertfall. Synes det er beundringsverdig av deg å ønske å reise ut i verden å hjelpe barn i en vanskelig situasjon, men ikke på bekostning av ditt eget barn. Tror jeg ville lagt drømmen på is inntil videre og heller vurdert det når barnet blir større. 3
Silfen Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Jeg syns helt klart du kan gjøre det. Når barnet er eldre. Det trenger større forutsetninger, syns jeg, for å forstå hvorfor du er borte. Skolealder. 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 Menn har gjort dette i alle år. Hvorfor ikke ?Anonymous poster hash: 421be...35d 5
Kittykat Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 Jeg ville ikke hatt en jobb hvor jeg måtte ha vært borte så lenge fra et så lite barn. Jeg ville lagt planene på is i noen år og når barnet er større, så ville jeg ha vurdert å tatt en sånn jobb hvis ønsket fremdeles var der.
Munter Skrevet 1. februar 2014 #8 Skrevet 1. februar 2014 Eg synes ikkje det er ok å reisa frå ein 15-åring heller... Ho vil ha like mykje bruk for å ha foreldra sine til stades som ein treåring, om enn på ein annan måte. 5
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 1. februar 2014 #9 Skrevet 1. februar 2014 (endret) Hei Jeg sitter inne med et dilemma og vil gjerne ha noen objektive synspunkter på problemstillingen min: Saken handler om hvorvidt det er greit å ha en jobb som innebærer å måtte være bortreist i opptil 6 mnd av gangen når man har barn hjemme. Vi har en datter på 3 år og jeg arbeider i dag med enslige mindreårige flyktninger her hjemme i Norge. Dette er en fin jobb men jeg verker etter å gjøre noe "mer", og vurderer å ta en jobb som innebærer feltarbeid i afrika. Jeg vil da kunne bli kalt ut på oppdrag med varighet opptil 6 måneder. Det blir da selvsagt mange mnd hjemme mellom oppdrag i felt. Dette er noe jeg alltid har ønsket, men tenker nå på at denne "drømmen" gjerne bør bli nedprioritert pga vår datter. Hva syntes/tenker dere om dette, eller enda bedre -noen med lignende erfaringer? Er det utenkelig og uansvarlig som mor å ha et slikt arbeid? Ville det være bedre om det var far som var bortreist i tilsvarende perioder? Takk på forhånd for tilbakemeldinger! Anonymous poster hash: cad19...c1a Jeg leste en gang om noe slikt som at kineserne (tror jeg det var) har ett ordtak der poenget var at det nytter ikke å lage fred i verden dersom man ikke har fred med sine naboer. Det er stor forskjell på en nabo og sitt eget barn, men ser du hva jeg mener med det? Du er en mor selv. Frem til ditt barn selv er selvstendig (type 16 år kanskje, dersom hun går på internatskole) så mener jeg du bør prioritere henne. Flyktninger vil det nok dessverre finnes nok av når hun blir voksen også. Barnet ditt er bare ett barn i noen få år. Endret 1. februar 2014 av Mrs. Random Nick
Gjest Magdalene Skrevet 1. februar 2014 #10 Skrevet 1. februar 2014 Så lenge man har små barn så syns jeg absolutt ikke noe om det. Man kan fint vente til barna er store. Det er jo ikke slik at ingen trenger hjelp om 20 år. Noe annet syns jeg rett og slett er fryktelig egoistisk. Jeg har en far som gikk glipp av hele starten på mine tennår. Vi mistet det gode forholdet, og jeg følte at han sviktet meg. Kunne virkelig ønske han hadde ventet til jeg var større. 1
Harlekin Skrevet 1. februar 2014 #11 Skrevet 1. februar 2014 Jeg forstår at du ønsker å hjelpe, men ikke på bekostning av ditt eget lille barn. Jeg kan egentlig ikke forstå at det er et dilemma, selv om ønsket ditt er stort. Din datter trenger deg hjemme. Vent til hun er større. 2
Ulrikke Skrevet 1. februar 2014 #12 Skrevet 1. februar 2014 En ting er å jobbe skift, type tre uker hjemme og tre uker borte, men 6 mnd i strekk hadde jeg aldri gjort, nei.... Beundringsverdig å ville bidra ute i verden, men jeg ville hatt noe av kortere varighet, ja! 4
Gjest Violetta Skrevet 1. februar 2014 #13 Skrevet 1. februar 2014 Jeg tenker at når du fikk barn så valgte du automatisk bort slike ting. Når man har fått barn skal disse komme foran egne ønsker. 4
Millimani Skrevet 1. februar 2014 #14 Skrevet 1. februar 2014 Vent til barne blir eldre Hadde det vært snakk om noen uker så hadde det jo vært annerledes, men opptil seks måneder blir litt vel drøyt. Når barnet kommer i midten av tenårene blir det noe annet. Garantert noen afrikanere som trenger hjelp da også, så du kan sikkert gjøre mye "ute i den store felten" når den tid kommer!
Gjest Magdalene Skrevet 1. februar 2014 #15 Skrevet 1. februar 2014 Vent til barne blir eldre Hadde det vært snakk om noen uker så hadde det jo vært annerledes, men opptil seks måneder blir litt vel drøyt. Når barnet kommer i midten av tenårene blir det noe annet. Garantert noen afrikanere som trenger hjelp da også, så du kan sikkert gjøre mye "ute i den store felten" når den tid kommer! Å reise fra en jente midt i de tøffe tenårene er vel ikke helt heldig... Hadde ventet til ungene var store,over 20. 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #16 Skrevet 1. februar 2014 Hva syntes/tenker dere om dette, eller enda bedre -noen med lignende erfaringer? Er det utenkelig og uansvarlig som mor å ha et slikt arbeid? Ville det være bedre om det var far som var bortreist i tilsvarende perioder? Takk på forhånd for tilbakemeldinger! Anonymous poster hash: cad19...c1a Ja, jeg synes det er ganske respektløst overfor barnet ditt å være borte så lenge. Det hadde jeg ment uansett om du var mor eller far. Det er ingen mulighet for å dra med hele familien din, da, og bli litt lenger? Anonymous poster hash: 98129...de4
Stinelin Skrevet 1. februar 2014 #17 Skrevet 1. februar 2014 Hadde vært helt uaktuelt for min del, og det gjelder både meg og min mann. Helt til barna er utflyttet og klarer seg fint på egenhånd.
Millimani Skrevet 1. februar 2014 #18 Skrevet 1. februar 2014 Å reise fra en jente midt i de tøffe tenårene er vel ikke helt heldig... Hadde ventet til ungene var store,over 20. Ja, du sier jo noe der da Vent til ungene er voksne, og ute av redet
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #19 Skrevet 1. februar 2014 Stakkars barn. Et så lite barn har virkelig ikke tidsbegrep. Du risikerer å få et veldig dårlig forhold når du kommer hjem, og vil du virkelig risikere ditt barn sitt liv for en jobb? Jeg synes å væte borte mer enn en uke er mye for et sånt lite barn.Anonymous poster hash: f31c0...7f6
kaprifolen Skrevet 1. februar 2014 #20 Skrevet 1. februar 2014 Synes ikke noe om at noen av foreldrene gjør slikt, jeg. Hvis drømmen din absolutt må realiseres innen barna er store, foreslår jeg heller å søke deg til f.eks et år på "Mercy Ship" eller lignende, der barna kan være med og gå på skole der osv. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå