AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Jeg er ei jente på 20 år, som rett og slett lurer på om jeg spiser litt i meste laget. Sliter ikke med overvekt eller noe, men jeg spiser så mye mer enn venninnene mine, og begynner derfor å lure. På hverdager bruker jeg å stå opp kl 06.30, og legger meg alt fra kl 22.45 til 23.30. Spiser når jeg føler for det, og en typisk dag består av fire måltider samt to mellommåltider. Et måltid består som regel av knekkebrød eller rundstykker, samt yoghurt og frukt., eller middag. Kan skrive hva jeg spiste i går for å gi et bilde av matinntaket mitt per dag: Kl. 07.45 spiste jeg ett eple og en banan på bussen til skolen, samt kaffe da jeg kom på skolen. Kl. 09.30, frokost. Ett rundstykke og ett knekkebrød med pålegg, ett beger yoghurt med müsli, nøtter og rosiner, og en banan. Melk. Kl. 13.00, lunsj: Tre knekkebrød med pålegg, ett beger yoghurt med müsli, nøtter og rosiner. Kaffe. Kl. 17.00, middag: Spiser meg mett på kyllingfilet, ris og wok (omtrent to porsjoner). Kl. 21.00 spiste jeg et mellommåltid bestående av en banan og en appelsin. Kl 22.15, kveldsmat: Ett rundstykke med pålegg, ett beger yoghurt med müsli, nøtter og rosiner, en banan. Melk. Kan også si at jeg trener omtrent 4 ganger i uka, både styrke og kondisjon. Høres dette mye ut? Har hatt økt matlyst i det siste, og er redd for at jeg vil legge på meg dersom jeg fortsetter slik. Anonymous poster hash: a9a0c...bfb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 Jeg er ei jente på 20 år, som rett og slett lurer på om jeg spiser litt i meste laget. Sliter ikke med overvekt eller noe, men jeg spiser så mye mer enn venninnene mine, og begynner derfor å lure. På hverdager bruker jeg å stå opp kl 06.30, og legger meg alt fra kl 22.45 til 23.30. Spiser når jeg føler for det, og en typisk dag består av fire måltider samt to mellommåltider. Et måltid består som regel av knekkebrød eller rundstykker, samt yoghurt og frukt., eller middag. Kan skrive hva jeg spiste i går for å gi et bilde av matinntaket mitt per dag: Kl. 07.45 spiste jeg ett eple og en banan på bussen til skolen, samt kaffe da jeg kom på skolen. Kl. 09.30, frokost. Ett rundstykke og ett knekkebrød med pålegg, ett beger yoghurt med müsli, nøtter og rosiner, og en banan. Melk. Kl. 13.00, lunsj: Tre knekkebrød med pålegg, ett beger yoghurt med müsli, nøtter og rosiner. Kaffe. Kl. 17.00, middag: Spiser meg mett på kyllingfilet, ris og wok (omtrent to porsjoner). Kl. 21.00 spiste jeg et mellommåltid bestående av en banan og en appelsin. Kl 22.15, kveldsmat: Ett rundstykke med pålegg, ett beger yoghurt med müsli, nøtter og rosiner, en banan. Melk. Kan også si at jeg trener omtrent 4 ganger i uka, både styrke og kondisjon. Høres dette mye ut? Har hatt økt matlyst i det siste, og er redd for at jeg vil legge på meg dersom jeg fortsetter slik. Anonymous poster hash: a9a0c...bfb TS her igjen. Kan også legge til at jeg per i dag er 160 cm og omtrent 50-51 kg Anonymous poster hash: a9a0c...bfb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Du ligger på mellom 2500-2700 kcal utifra dette. (Grov regning, vet ikke hvor mye nøtter og rosiner du spiser hver gang, hvilken yoghurt du spiser, hvilke rundstykker du bruker eller hva slags pålegg du bruker på rundstykkene og knekkebrødene). Jeg vet heller ikke hvor hardt du trener, og hvor mye du beveger deg utenom treningen i hverdagen. Jeg la inn verdiene dine på minbmr.no, og vil tro du går under kategorien "middels mosjon 3-5 ganger pr uke", og trenger da litt i overkant av 2000 kcal om dagen for å være i energibalanse. Så ja, jeg vil tro du spiser mer enn du trenger, som kan føre til vektoppgang over tid. Hvis jeg skal gi deg noen enkle råd for å korte ned på kcal vil jeg anbefale deg å spise mindre rosiner. Rosiner inneholder mye fruktsukker og kcal, som fører til rask blodsukkerstigning, som kan gjøre at du føler deg mer sulten etterpå. I nøtter er det også mye kcal, selvom det regnes som sunt, så pass på mengdene. Du kan eventuelt måle opp 100 gram, og se hvor mye det er. Nøtter kan inneholde mer kcal enn sjokolade (avhengig av hvilke nøtter du bruker). Banan inneholder også mye kcal, så det holder med en banan om dagen. grønnsaker/frukt som er kcalfattige er blant annet reddik, grapefrukt, bær, selleri, blomkål, brokkoli, sopp, tomat, agurk, salat, spinat, aprikos, fersken, paprika og gulrot. Lykke til Anonymous poster hash: 0cc19...035 1
Ingvilddd Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Jeg synes ikke det ser ut som du spiser for mye, men akkurat passe! Det kan jo f.eks. være en fordel at du velger sunne alternativ av matvarene du spiser, f.eks. yoghurt med lite sukker og fett, og sunt pålegg osv. Så lenge du spiser når du er sulten og til du er passe mett, så mener jeg at du spiser normalt. Særlig når du ikke er mer enn 50-51 kg, så burde det ikke være noe problem. I tillegg er du jo fysisk aktiv 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Du ligger på mellom 2500-2700 kcal utifra dette. (Grov regning, vet ikke hvor mye nøtter og rosiner du spiser hver gang, hvilken yoghurt du spiser, hvilke rundstykker du bruker eller hva slags pålegg du bruker på rundstykkene og knekkebrødene). Jeg vet heller ikke hvor hardt du trener, og hvor mye du beveger deg utenom treningen i hverdagen. Jeg la inn verdiene dine på minbmr.no, og vil tro du går under kategorien "middels mosjon 3-5 ganger pr uke", og trenger da litt i overkant av 2000 kcal om dagen for å være i energibalanse. Så ja, jeg vil tro du spiser mer enn du trenger, som kan føre til vektoppgang over tid. Hvis jeg skal gi deg noen enkle råd for å korte ned på kcal vil jeg anbefale deg å spise mindre rosiner. Rosiner inneholder mye fruktsukker og kcal, som fører til rask blodsukkerstigning, som kan gjøre at du føler deg mer sulten etterpå. I nøtter er det også mye kcal, selvom det regnes som sunt, så pass på mengdene. Du kan eventuelt måle opp 100 gram, og se hvor mye det er. Nøtter kan inneholde mer kcal enn sjokolade (avhengig av hvilke nøtter du bruker). Banan inneholder også mye kcal, så det holder med en banan om dagen. grønnsaker/frukt som er kcalfattige er blant annet reddik, grapefrukt, bær, selleri, blomkål, brokkoli, sopp, tomat, agurk, salat, spinat, aprikos, fersken, paprika og gulrot. Lykke til Anonymous poster hash: 0cc19...035 Jeg spiser Yoplait sin Double 0 % yoghurt (tror den er sunn...?) og bruker nok ganske mye nøtter og rosiner oppi. Pålegg jeg spiser er som regel hvitost, cottage cheese med kanel, og den letteste varianten av prim. Bruker også smør. Drikker ekstra lett melk, og spiser grove rundstykker fra Rema 1000 (da disse er billige). Kan si at jeg ikke er veldig aktiv utenom treningene, men jeg går jo til og fra bussen osv., men det blir ikke særlig mye aktivitet da jeg velger de raskeste løsningene siden jeg bruker mye tid på skolearbeid osv. og derfor vil hjem fort. Er veldig glad i bananer, så tror det kan bli vanskelig å holde meg til en om dagen Men skal prøve... TS Anonymous poster hash: a9a0c...bfb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Jeg synes ikke det ser ut som du spiser for mye, men akkurat passe! Det kan jo f.eks. være en fordel at du velger sunne alternativ av matvarene du spiser, f.eks. yoghurt med lite sukker og fett, og sunt pålegg osv. Så lenge du spiser når du er sulten og til du er passe mett, så mener jeg at du spiser normalt. Særlig når du ikke er mer enn 50-51 kg, så burde det ikke være noe problem. I tillegg er du jo fysisk aktiv Ja, jeg spiser jo til jeg er passe mett. Men tingen er den at jeg spiser mye mer enn venninnene mine. For dem er det f.eks. normalt å spise kanskje to knekkebrød til frokost, en yoghurt til lunsj, litt middag, og to knekkebrød til kveldsmat. Hvis jeg spiser så lite så føler jeg meg utrolig slapp.... TS Anonymous poster hash: a9a0c...bfb
Gjest Ciegus Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Hvis du er slank og ikke går opp i vekt så spiser du ikke for mye. Jeg har også alltid følt at jeg spiser mye mer enn vennene mine, selv om jeg er slank. Men det kan hende jeg beveger meg mer enn dem, eller at de skeier ut med snop oftere enn meg. Det eneste jeg legger merke til er at du spiser ganske mye brødmat, tre måltider til dagen. Kanskje erstatte et av måltidene med en omelett, salat, middagsrester eller noe, så du får et mer variert kosthold? 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Hvis du er slank og ikke går opp i vekt så spiser du ikke for mye. Jeg har også alltid følt at jeg spiser mye mer enn vennene mine, selv om jeg er slank. Men det kan hende jeg beveger meg mer enn dem, eller at de skeier ut med snop oftere enn meg. Det eneste jeg legger merke til er at du spiser ganske mye brødmat, tre måltider til dagen. Kanskje erstatte et av måltidene med en omelett, salat, middagsrester eller noe, så du får et mer variert kosthold? TS her. Jeg skriver at jeg i det siste har fått mye mer matlyst, og at jeg derfor er redd for å legge på meg som et gradvis resultat av den økende matlysten. Er jo ikke slik at man legger på seg dagen etter man spiser litt mer. Lurer derfor på om jeg burde spise mindre for å ikke legge på meg etter som tiden går Tror kanskje jeg trener mer enn de fleste av venninnene mine, men ikke så mye oftere at jeg burde spise SÅ mye mer enn dem... I tillegg skeier jeg ofte ut jeg også, spiser godsaker når jeg får lyst på (spiser godteri/kake/is e.l. kanskje 2 dager i uka). Anonymous poster hash: a9a0c...bfb
Erazor Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Jeg synes du skal spise som du gjør nå, og så heller følge med litt på kroppen din om det skjer noen store forandringer. Så lenge du spiser sunt og variert, trener og ikke legger på deg, så trenger du heller ikke å endre noe vesentlig ved det du gjør, spesielt siden du virker som å være bevisst på det du spiser og siden du blir slapp av å spise mindre. Om du ønsker å forandre på noe, så kan du gjerne bytte ut noe av frukten med grønnsaker, og velge sunne alternativer med lite salt. Dersom du derimot merker at du går mye opp i vekt og at klær blir merkbart strammere, da er det greit å ta en titt på matinntaket. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Jeg syns ikke du spiser mye?? Du trener styrke, noe som gjør at man trenger mer mat. Og de to mellommåltidene dine som består av frukt holder deg ikke mett lenge siden frukt fordøyes så lett. Du trenger absolutt ikke kutte ned. Anonymous poster hash: 8af53...0e9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #11 Skrevet 29. januar 2014 TS her. Jeg skriver at jeg i det siste har fått mye mer matlyst, og at jeg derfor er redd for å legge på meg som et gradvis resultat av den økende matlysten. Er jo ikke slik at man legger på seg dagen etter man spiser litt mer. Lurer derfor på om jeg burde spise mindre for å ikke legge på meg etter som tiden går Tror kanskje jeg trener mer enn de fleste av venninnene mine, men ikke så mye oftere at jeg burde spise SÅ mye mer enn dem... I tillegg skeier jeg ofte ut jeg også, spiser godsaker når jeg får lyst på (spiser godteri/kake/is e.l. kanskje 2 dager i uka). Anonymous poster hash: a9a0c...bfb 2 ganger i uken er ikke gale i seg selv, jeg gjør det samme :-) Er mengden de to dagene som er avgjørende. Men prøv å spis en større frokost, det skal vist minske små spisingen i løpet av dagen. Frokost skal være det største måltidet iløpet av dagen, jeg pleier å spise to skåler med All Bran og skummet melk :-) Godt, raskt, enkelt og veldig mettende :-) Anonymous poster hash: 8af53...0e9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Ja, jeg spiser jo til jeg er passe mett. Men tingen er den at jeg spiser mye mer enn venninnene mine. For dem er det f.eks. normalt å spise kanskje to knekkebrød til frokost, en yoghurt til lunsj, litt middag, og to knekkebrød til kveldsmat. Hvis jeg spiser så lite så føler jeg meg utrolig slapp.... TS Anonymous poster hash: a9a0c...bfb Huff, enig med deg der. Hadde jeg spist så lite, hadde jeg vært helt i koma! Eneste jeg reagerer på er at du spiser ganske mye youghurt. burde holdt med en youghurt om dagen, tenker jeg. Men for all del, bedre enn å spise ruslunsj, som jeg vet mange gjør (bare fordi det er "lunsj" i ordet, betyr ikke at det er veldig egnet som lunsj ). Og så syns jeg du spiser en veldig sen kvelds. Jeg spiser som regel kvelds (noen knekkebrød, brødskiver med pålegg og en frukt) mellom 8 og 9 stort sett. Anonymous poster hash: 73014...d3f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 2 ganger i uken er ikke gale i seg selv, jeg gjør det samme :-) Er mengden de to dagene som er avgjørende. Men prøv å spis en større frokost, det skal vist minske små spisingen i løpet av dagen. Frokost skal være det største måltidet iløpet av dagen, jeg pleier å spise to skåler med All Bran og skummet melk :-) Godt, raskt, enkelt og veldig mettende :-) Anonymous poster hash: 8af53...0e9 Hjelpes. Dette er grunn nok i seg selv til å ikke stole på rådene man får på kg. Nei, det er ikke sånn at frokost må være det største måltidet. (Men det kan være det, dersom man er glad i frokost.) Her er ingredienslisten til All bran regular; med 20 % sukkerarter. Ikke det jeg ville startet dagen med. http://www.allbran.no/nutritional-info1.html Anonymous poster hash: 1f203...541 5
Viktualia Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 ruslunsj, som jeg vet mange gjør (bare fordi det er "lunsj" i ordet, betyr ikke at det er veldig egnet som lunsj ). Anonymous poster hash: 73014...d3f Beklager avsporing, men dette var dagens beste skrivefeil! 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #15 Skrevet 29. januar 2014 Hjelpes. Dette er grunn nok i seg selv til å ikke stole på rådene man får på kg. Nei, det er ikke sånn at frokost må være det største måltidet. (Men det kan være det, dersom man er glad i frokost.) Her er ingredienslisten til All bran regular; med 20 % sukkerarter. Ikke det jeg ville startet dagen med. http://www.allbran.no/nutritional-info1.html Anonymous poster hash: 1f203...541 Jeg har pakken rett foran meg jeg. Per 100 gram: 356 kcal 11 g protein 66 g karbohydrater (20 g sukkerarter) 2 g fett (0,5 g mettet fett) 15 g kostfiber. Per porsjon, 30 gram: 107 kcal 3,5 g protein 20 g karbohydrater (6 g sukkerarter) 0,6 g fett (0,2 g mettet fett) 4,5 g kostfiber Og er klar over at frokosten ikke må være størst, men det hjelper ofte for småspising, jeg har prøvd Anonymous poster hash: 8af53...0e9
strawberry Skrevet 29. januar 2014 #16 Skrevet 29. januar 2014 Du burde kanskje byttet ut den joghurten med musli, nøtter og rosiner til noe litt sunnere? F.eks en gulrot?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #17 Skrevet 29. januar 2014 Spiser du 30 gram fordelt på to porsjoner? Spis gjerne All Branen din du, altså, men ikke påstå at det er en spesielt sunn frokost. Det var det som var poenget mitt. Den har et veldig høyt karboinnhold, og et uforholdsmessig høyt sukkerinnhold. Ikke noe jeg ville startet dagen med, som sagt. Anonymous poster hash: 1f203...541 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #18 Skrevet 29. januar 2014 Huff, enig med deg der. Hadde jeg spist så lite, hadde jeg vært helt i koma! Eneste jeg reagerer på er at du spiser ganske mye youghurt. burde holdt med en youghurt om dagen, tenker jeg. Men for all del, bedre enn å spise ruslunsj, som jeg vet mange gjør (bare fordi det er "lunsj" i ordet, betyr ikke at det er veldig egnet som lunsj ). Og så syns jeg du spiser en veldig sen kvelds. Jeg spiser som regel kvelds (noen knekkebrød, brødskiver med pålegg og en frukt) mellom 8 og 9 stort sett. Anonymous poster hash: 73014...d3f Jeg spiser sen kveldsmat mest fordi jeg er på skole/jobb og kommer ikke hjem før omtrent kl 22 om kvelden, noen ganger senere. Kunne tenkt meg å spise tidligere, siden jeg kaster i meg mat (fordi jeg er både sulten og trøtt), og legger meg rett etterpå. Men det lar seg dessverre ikke gjøre TS Anonymous poster hash: a9a0c...bfb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #19 Skrevet 29. januar 2014 Du burde kanskje byttet ut den joghurten med musli, nøtter og rosiner til noe litt sunnere? F.eks en gulrot? Jeg blir jo ikke like mett av en gulrot som av yoghurt med müsli, nøtter og rosiner? Har tenkt på å eventuelt kutte ned dette litt, men jeg er alt for glad i dette, og det er vel ikke ALT for usunt? TS Anonymous poster hash: a9a0c...bfb 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #20 Skrevet 29. januar 2014 Yoghurten er jo ikke usunn Er vel mest de nøttene. Men spørs jo hvor mye du har oppi. Anonymous poster hash: cd52e...c38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå