Gå til innhold

leggetid for 6 åring?


kimmi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror jeg er veldig individuelt.

Min pode på 6,5 år som går i 1.kl. legger seg normalt kl. 20.00,

men får være litt lengre oppe i helgen.

Min venninnes 6-åring som går i bhg legger seg 19.30. Da er han skutt.

Barn trenger ikke like mye søvn heller - noen trenger mere - andre mindre... :wink: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min seksåring legger seg ca 20. Vi pleier å lese bøker i ca 10-15 min mens vi ligger i sengen. Han sovner nok ca 20 30 og sover til ca 07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min seksåring legger seg ca 20. Vi pleier å lese bøker i ca 10-15 min mens vi ligger i sengen. Han sovner nok ca 20 30 og sover til ca 07.

Sånn er det her også, og min er 6 1/2, går i 1. klasse. Får være litt lenger oppe på fine sommerkvelder hvor barna er ute og leker og koser seg...! :P Bor i Midt-Norge, så her må barna benytte anledningen til å være ute og leke på ettermiddag/kveld mens det er lyst... tidligere kveld i vinterhalvåret! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte i sommerhalvåret og halv åtte om vinteren. I helgene skeier vi av og til veeeldig ut, i helgen var han ikke i seng før ved elleve tiden.... :oops: :)

Men jeg er streng i ukedagene, rikker ikke en millimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det kveldsmat og lesing ca 19:30, og i seng ca 20:00. I helgene (fredag og lørdag) hender det at det drøyer til 21 før 6 åringen er i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det også en storesøster, som nok er med på å dra helgeleggetiden utover. Han hadde ikk fått være oppe så lenge dersom han hadde vært enebarn. Men jeg syns det er synd å hive han i seng når vi andre sitter oppe og har det så koselig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at barn skal ha 10 timers søvn. :wink:

Det er vel like individuelt som for voksne.

Vi har to gutter, 6 åringen, som går siste året i barnehagen, trenger og har alltid trengt mye søvn. Legger seg kvart på 8 og sover innen klokka er blitt 8. Dette er iallefall regelen i vinterhalvåret. Nå når kveldene er lyse, trenger han mindre søvn (slik er det vel med mange voksne og) og klokka blir fort halv 9 før han er i seng. Han må stå opp en gang mellom kvart på 7 og halv 8 neste morgen.

Den eldste trenger ikke så mye søvn, men var likevel i seng til 8 da han var 6. Nå er han 9, og er i seng engang mellom halv 9 og 9, men er ofte ikke sovnet før mellom halv ti og ti.

I helgene er vi ikke så strenge, men prøver å ikke snu døgnet helt, da får vi det bare igjen på mandagen og tirsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like individuelt som for voksne.

klart barn er individuelle, men nå tenker jeg på barn i skolealder. Skal barn klare å lære og henge med, så kreves det sånn ca. 10 timers søvn. Barn i skolealder som ikke får nok søvn kan ha problemer med læreevene hvis ikke det har fått nok søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillebe

6 åringen vår pusser tenner og får på nattbleie og pyjamas kl 19.30. Deretter får han en halvtime på å pusle litt rundt og roe seg ned med ting han selv velger. Kl 20 derimot skal han være på plass i sengen og da skal det soves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stedatter legger seg mellom 19:30 og 20:00 når hun er hos oss. I helgen får hun være oppe til 21:00. Noen ganger legger hun seg helt frivillig etter barne-tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...