AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #21 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har ikke BH uten spiler, så da får jeg nesten bare ta den av der. Jeg gruer meg veldig, alltid vært redd for å ta MR og nå må jeg jo det (får panikk av tanken av å ligge inni den maskinen og vil ikke vite om jeg er døden nær heller om jeg er det..) Men det går nok bra det også! Da kan jeg ikke ha hårstrikk engang heller da? Tusen takk Anonymous poster hash: 12c4b...1fd Jeg ble bedt om å fjerne alt med metall, så tok ut hårstrikken. Vet ikke om man må det, for alt metall er jo ikke samme type. Det har vært veldig hyggelige personer som har tatt meg i mot de gangene jeg har tatt mr, så det er bare å spørre om det er noe du lurer på. Det er klart man gruer seg, ikke bare til selve MR'en, men også for resultatet av den. Siden jeg tok MR av hodet for å utelukke MS, og det var lite sannsynlig at de kom til å finne noe tenkte jeg mer på selve gjennomføringen enn resultatet. Men det er uansett greit å utelukke at det er noe galt eller å finne det som er galt og kunne gjøre noe for det. Når det gjelder gjennomføringen er det mer en tålmodighetsprøve enn skummelt! Og om man ikke sliter med små rom, går det helt fint bare man er klar over at lydene man hører er helt vanlig å høre! Krysser fingrene for at de ikke finner noe galt på MRen din! Anonymous poster hash: f1e9d...de7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #22 Skrevet 28. januar 2014 Du må heller ikke ha på deg sminke. Jeg har tatt MR av hodet. Fikk ingen blyforkle på meg. Anonymous poster hash: 0ab97...c6b Ingen grunn til å ha blyforkle på seg, heller. MR er ikke røntgen... Hos meg tok det ikke mye mer enn 10 minutter fra jeg ble hentet på venterommet og til jeg var ute igjen. Hodet ble festet i et "bur". Det bråker litt når man tar MR, men der jeg tok MR av hodet (privat, moderne senter) synes jeg ikke det bråket så mye, og jeg er ganske sikker på at jeg duppet av et par ganger mens jeg lå der... så jeg synes vel egentlig ikke det var ubehagelig i det hele tatt Fikk med meg bildene på CD etterpå, så nå har jeg flere hundre bilder av hjernen min liggende her et sted. Ganske stilig Anonymous poster hash: 938bf...ceb
Millimani Skrevet 29. januar 2014 #23 Skrevet 29. januar 2014 Hm, kanskje jeg ikke hadde blyforkle på, jeg heller da... Husker nok feil da, men det er så mange år siden jeg tok MR nå. Har tatt av andre kroppsdeler også. Jeg lå med masse hørselvern og musikk, og panikk-knapp. For meg var det intet problem å ligge stille, og jeg fikk ikke kontrastvæske. Kontrastvæske kommer jo litt an på hva som skal undersøkes. Min MR av hjernen tok 15-20 minutter. Hadde vært moro å få bildene med hjem, men kanskje jeg kan få det neste gang hvis det blir flere ganger
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #24 Skrevet 29. januar 2014 Jeg har tenkt litt. Når jeg snakket med legen fra sykehuset på tlf igår, så sa han alltid noe om "akutt" ditt og datt. Når jeg spurte hvor jeg skulle gå hen sa han at jeg skulle spørre i resepsjonen, så forklarte h*n veien dit jeg skulle. Men på sykehuset er det jo skiltet hvor forskjellig avd. er.. Betyr det at han mente at jeg skulle gå inn på akuttmottaket? Litt forvirret. Men akuttmottaket er vel der folk kommer når det skjer noe med personen der og da, ikke flere dager etterpå? Så skal vel inn hovedinngangen regner jeg med Anonymous poster hash: 12c4b...1fd
Millimani Skrevet 29. januar 2014 #25 Skrevet 29. januar 2014 Selvsagt skal du gå i resepsjonen, da går du inn hoved-inngangen
Marsipan Skrevet 29. januar 2014 #26 Skrevet 29. januar 2014 Selvsagt skal du gå i resepsjonen, da går du inn hoved-inngangen Det er ikke "selvsagt". Sist jeg skulle ta MR av hodet, måtte jeg på akuttmottaket selv om det ikke var på-minuttet-akutt. Det er ofte lang ventetid (flere uker) på å få tatt en "vanlig" MR, så om du skal ha en undersøkelse i løpet av kort tid, kan det hende du må ta det via akuttmottaket.
Millimani Skrevet 29. januar 2014 #27 Skrevet 29. januar 2014 Neivel! Sånn tenker ikke alle! Men hvis du som skal ta MR har fått beskjed om hvor du skal gå så klarer du det nok
Marsipan Skrevet 29. januar 2014 #28 Skrevet 29. januar 2014 Neivel! Sånn tenker ikke alle! Hva mener du? Jeg prøvde bare å forklare deg at det ikke er en selvfølge at man skal i resepsjonen. Har man fått beskjed om å gå til akuttmottaket, går man direkte dit. Resepsjonen i hovedinngangen kan ikke hjelpe deg da. 2
Yesterday Skrevet 29. januar 2014 #29 Skrevet 29. januar 2014 Ble i sommer akutt innlagt med mistanke om blodpropp el infarkt i hjernen. Jeg var i MR og fikk vite ca en time etterpå at det ikke var det de hadde mistanke om. Fikk dra hjem men måtte komme tilbake neste dag for ny MR og andre prøver. De hadde funnet en kul på synsnerven og fryktet kreft. Men det var ikke det og det fikk jeg svar på i løpet av et par dager, så det tar ikke tid. Iallefall ikke i det tilfellet. Da hadde jeg sminke på, hadde ikke fått beskjed om å fjerne den. Var jo akutt. Men måtte ta av alt metall. Fikk ikke kontrastvæske pga var gravid. Men de ville egentlig bruke det, så de "supplerte" med CT. Var i MR i 2011 pga kraftig svimmelhet, da fant de ikke noe skummelt og det fikk jeg vite etter ett par dager. Da det var en planlagt MR (altså ikke akuttinnleggelse) så fikk jeg beskjed om å ikke ha på sminke, og måtte fjerne alt av metall. Fikk ikke kontrastvæske men de mente at det ikke var nødvendig da det var de indre delene av ørene de skulle sjekke. Det går sikkert bra Lykke til!
Yesterday Skrevet 29. januar 2014 #30 Skrevet 29. januar 2014 Hadde forresten blyforkle i CT pga babyen i magen. Men de sa at det egentlig ikke var nødvendig da kun hodet mitt var i maskinen. I MR er det unødvendig. MR tok 20 min.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #31 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har tatt MR to ganger av hodet, den ene gangen spesifikt av årene. Jeg fikk ikke kontrasveske. Jeg hadde også sminke begge gangene. Hvorfor skal man ikke bruke det??? Det er jo inni hodet de skal stråle..... Piercingen i øret fikk også være, den kan kun taes av med tang. Mye sminke inneholder magnetiske sporstoffer og forstyrrer dermed bildene Takk for svar alle sammen Hva om jeg har en stor svulst på hjernen da, får jeg fortsatt ikke vite det før 1-2 uker? Anonymous poster hash: 12c4b...1fd Jeg har svulst i hjernen og blir fulgt opp hvert halvår. Har da time hos nevrokirurg for resultater i løpet av en uke etter MR. Noen ganger må jeg vente to uker. Men her sammenligner de jo nye og tidligere bilder mot hverandre, det er jo en annen type jobb enn å bare avgjøre hvorvidt det er noe der eller ikke. MR'en min som viste svulst var ble rotet bort i systemet, så det tok en eller to måneder før jeg fikk svar. Regnet jo sev med at det ikke var noe i veien siden jeg ikke hørte noe, så var overhodet ikke bekymret. Så feil kan man ta. Ble i sommer akutt innlagt med mistanke om blodpropp el infarkt i hjernen. Jeg var i MR og fikk vite ca en time etterpå at det ikke var det de hadde mistanke om. Fikk dra hjem men måtte komme tilbake neste dag for ny MR og andre prøver. De hadde funnet en kul på synsnerven og fryktet kreft. Men det var ikke det og det fikk jeg svar på i løpet av et par dager, så det tar ikke tid. Iallefall ikke i det tilfellet. Da hadde jeg sminke på, hadde ikke fått beskjed om å fjerne den. Var jo akutt. Men måtte ta av alt metall. Fikk ikke kontrastvæske pga var gravid. Men de ville egentlig bruke det, så de "supplerte" med CT. Var i MR i 2011 pga kraftig svimmelhet, da fant de ikke noe skummelt og det fikk jeg vite etter ett par dager. Da det var en planlagt MR (altså ikke akuttinnleggelse) så fikk jeg beskjed om å ikke ha på sminke, og måtte fjerne alt av metall. Fikk ikke kontrastvæske men de mente at det ikke var nødvendig da det var de indre delene av ørene de skulle sjekke. Det går sikkert bra Lykke til! Hadde du kul på synsnerven eller ikke? TS: Lukk øynene før du blir trukket inn i maskinen. Det er trangt og jævlig. Bedre å ikke se, synes jeg. Men det er et lite speil på buret du får over hodet, så du kan se ut, om du vil. Du får panikknapp og legen pleier å snakke litt med deg underveis, høre om det går greit og sånn. Kontrastvæske brukes også for å avgjøre størrelsen på svulster, da disse trekker til seg kontrastvæsken og blir dermed lettere å skille fra resten av alt som finnes der oppe på bildene. Min erfaring er at MR av hodet kan ta alt fra 15 til 45 minutter. Det er IKKE noe moro, men det går gjerne bra. Husk å puste, og distraher tankene dine på en måte som fungerer for deg! Lykke til! Anonymous poster hash: e1697...197 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #32 Skrevet 30. januar 2014 Ingen har nevnt at det bråker? Det kan være nesten skremmende lyder, men du får ørepropper eller hørselsvern. Jeg har gjort det to ganger og har full legeskrekk, men undersøkelsen går veldig greit. Du må ligge lenge stille, men bare slapp av og "mediter", og som andre har nevnt har du en panikk-knapp som gjør at de kan stoppe umiddelbart. Se disse to videoene, så ser du hva du går til. (Tror den første sier at det tar 30 min. Ikke tro på det. Mine tok mye kortere tid. Og hvis det er nyere maskiner, så bråker de mindre.) Som sagt, jeg er en pyse, men dette er ikke skummelt så lenge du vet hva du kan forvente og slapper av. Anonymous poster hash: 683b4...6f8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #33 Skrevet 30. januar 2014 Åh tabbe. Postet for sent (over). Jeg ser at du skulle på undersøkelsen i dag. Gikk det bra? Anonymous poster hash: 683b4...6f8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #34 Skrevet 31. januar 2014 Hvordan går det TS? Anonymous poster hash: 401b7...4d6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #35 Skrevet 31. januar 2014 *Hei! Ts her.. Jeg hadde time på sykehuset klokken 10:00 på torsdag, fikk beskjed om at jeg ble lagt inn. Er dette normalt når man skal ta MR forresten? Tok MR idag klokken tolv, før det gjorde jeg nesten ingenting så så egentlig ikke vitsen med å bli lagt inn (Tok blodprøve, tempen, ekg og sjekket blodtrykket). Jeg var veldig nervøs når jeg skulle ta MR, når legen kjørte meg inn i maskinen følte jeg at jeg skulle besvime.. Så legen kjørte meg litt ut igjen i noen sekunder og så inn igjen etter å ha snakket litt med meg.. Da gikk det mye bedre siden jeg lukket øyene! Det tok ca 20min. Etter MR så tok det ca 3 timer til jeg fikk svar. Fine, normale blodårer og ikke noe galt! Fine blodprøver. Legen sa jeg nok hadde noe som heter "icepick". En ufarlig, men sjelden hodepine.. Ingen har nevnt at det bråker? Det kan være nesten skremmende lyder, men du får ørepropper eller hørselsvern. Jeg har gjort det to ganger og har full legeskrekk, men undersøkelsen går veldig greit. Du må ligge lenge stille, men bare slapp av og "mediter", og som andre har nevnt har du en panikk-knapp som gjør at de kan stoppe umiddelbart. Se disse to videoene, så ser du hva du går til. (Tror den første sier at det tar 30 min. Ikke tro på det. Mine tok mye kortere tid. Og hvis det er nyere maskiner, så bråker de mindre.) Som sagt, jeg er en pyse, men dette er ikke skummelt så lenge du vet hva du kan forvente og slapper av. Anonymous poster hash: 683b4...6f8 Nei, du tabbet deg ikke ut! Jeg så på dette like etter du skrev det (husket dessverre ikke passordet til profilen min, derfor jeg ikke svarte). Tusen takk Anonymous poster hash: 12c4b...1fd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #36 Skrevet 31. januar 2014 Så fint! Da var alt normalt? Godt å høre. Anonymous poster hash: 683b4...6f8
Marsipan Skrevet 31. januar 2014 #37 Skrevet 31. januar 2014 *Hei! Ts her.. Jeg hadde time på sykehuset klokken 10:00 på torsdag, fikk beskjed om at jeg ble lagt inn. Er dette normalt når man skal ta MR forresten? Anonymous poster hash: 12c4b...1fd Hvis du var via akuttmottaket er det vanlig å legges inn. Det er den måten de "sniker" folk foran i køen hvis man vil unngå ventetiden ved vanlig henvisning. Når du er ferdig undersøkt, blir du utskrevet igjen. Godt å høre at de ikke fant noe skummelt!
Yesterday Skrevet 31. januar 2014 #38 Skrevet 31. januar 2014 Hadde du kul på synsnerven eller ikke? Anonymous poster hash: e1697...197 Hadde kul ja. Men ikke kreft/svulst. Synd du har det Håper det går bra! Min kul ble borte etter fødselen så det kan ha vært en hormonkul pga graviditeten.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #39 Skrevet 1. februar 2014 Hvis du var via akuttmottaket er det vanlig å legges inn. Det er den måten de "sniker" folk foran i køen hvis man vil unngå ventetiden ved vanlig henvisning. Når du er ferdig undersøkt, blir du utskrevet igjen. Godt å høre at de ikke fant noe skummelt! Det var ikke gjennom akuttmottaket, var på nevrologisk poliklinikk og legen la meg inn etter å ha snakket om smertene i hodet. Kunne jo egentlig bare å kommet neste dag for min del.. Men er vel for å ikke lage større kø enn nødvendig? Ja er kjempe glad for at de ikke fant noe galt! Var nesten helt sikker.. Spesielt når hun sa hun bare skulle se på bildene og komme opp til meg igjen med engang, ble verre og verre for hver time som gikk. Hehe Men mens jeg ventet på svar kom en annen lege og sa at hvis de ikke fant noe galt på MR måtte jeg ta spinalpunksjon for å utelukke ting.. Mens hun som skulle se på bildene sa ingenting om det.. Hmm.. Men glad jeg slapp, ser veldig vondt ut! Kanskje jeg hørte feil og at han mente hvis de fant noe? Så fint! Da var alt normalt? Godt å høre. Anonymous poster hash: 683b4...6f8 Alt var normalt, heldigvis Anonymous poster hash: 12c4b...1fd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #40 Skrevet 15. februar 2014 Jeg skal ta MR på mandag og lurer litt på hva de ser etter? Jeg er veldig nervøs, skal ta MR fordi jeg besvimer en del og er redd jeg skal besvime i maskinen x) høres teit ut, men.Anonymous poster hash: 65915...109
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå