Gå til innhold

MR av hodet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var hos legen idag pga jeg har hatt skarpe smerter i hodet i de siste månene. Han ville sende meg på MR.. Fikk time allerede på torsdag! :sjokkert:

Er det noe jeg må huske på? Legen fra sykehuset sa ikke noe på tlf..

Anonymous poster hash: 12c4b...1fd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste du trenger å gjøre er å ligge med hodet fullstendig urørlig under undersøkelsen. MR-maskiner bråker veldig, så det kan være greit å be om masse hørselvern. Du kan også spørre om det er mulig å få høre på musikk på hodetelefonene. Utover det er det ikke noe spesielt som jeg kan komme på. Du får røntgen-forkle på deg, og du må ta av deg ørepynt og hårpynt

Skrevet

Det eneste du trenger å gjøre er å ligge med hodet fullstendig urørlig under undersøkelsen. MR-maskiner bråker veldig, så det kan være greit å be om masse hørselvern. Du kan også spørre om det er mulig å få høre på musikk på hodetelefonene. Utover det er det ikke noe spesielt som jeg kan komme på. Du får røntgen-forkle på deg, og du må ta av deg ørepynt og hårpynt

Okei. Tusen takk for svar!

Skrevet

Vet ikke om det gjelder alle, men jeg fikk i hvertfall sett i veneflo fordi de måtte ha kontrastvæske. Greit å være forberedt på at det kan skje..

Skrevet

Vet ikke om det gjelder alle, men jeg fikk i hvertfall sett i veneflo fordi de måtte ha kontrastvæske. Greit å være forberedt på at det kan skje..

Jeg høres kanskje litt dumt ut nå. Men hva er kontrastvæske? Hvordan føles det? Hørtes fælt ut..

Skrevet

Får man svar samme dagen forresten?

Gjest Magdalene
Skrevet

Kontastvæske er noe du i utgangspunktet ikke merker noe til, men noe som gjør det enklere å følge årene på bildet.

Skrevet

Kontastvæske er noe du i utgangspunktet ikke merker noe til, men noe som gjør det enklere å følge årene på bildet.

Okei :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Okei :)

Altså væske som blir sprøytet inn i blodåren din .

Skrevet

Altså væske som blir sprøytet inn i blodåren din .

Ja jeg skjønte det. Vet hva veneflon er :Nikke:

Skrevet

Du må heller ikke ha på deg sminke. Jeg har tatt MR av hodet. Fikk ingen blyforkle på meg. Men de satte på et slags bur over hodet og fikk høreklokker. Hele sjekken tok 10 min.

Nei du får ikke svar samme dagen. Legen skal sjekke bildene og det kan ta 1-2 uker alt ettersom.

Anonymous poster hash: 0ab97...c6b
  • Liker 1
Skrevet

jeg måtte ta av bh og klær med metall, så lurt å ha på seg en joggebukse eller lignende :)

Piercinger må også ut, kan ikke ha på deg noe med metall. Ellers så får du beskjed om hva du skal gjøre når du kommer til timen :)

Anonymous poster hash: 207c7...206
Skrevet (endret)

Jeg har tatt MR to ganger av hodet, den ene gangen spesifikt av årene. Jeg fikk ikke kontrasveske. Jeg hadde også sminke begge gangene. Hvorfor skal man ikke bruke det??? Det er jo inni hodet de skal stråle..... Piercingen i øret fikk også være, den kan kun taes av med tang.

Endret av KG dama
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen :nigo:

Du må heller ikke ha på deg sminke. Jeg har tatt MR av hodet. Fikk ingen blyforkle på meg. Men de satte på et slags bur over hodet og fikk høreklokker. Hele sjekken tok 10 min.

Nei du får ikke svar samme dagen. Legen skal sjekke bildene og det kan ta 1-2 uker alt ettersom.

Anonymous poster hash: 0ab97...c6b

Hva om jeg har en stor svulst på hjernen da, får jeg fortsatt ikke vite det før 1-2 uker?

Gjest star123
Skrevet

regner med at vis det er svulst så får du nok svar samme dag

Skrevet

regner med at vis det er svulst så får du nok svar samme dag

Heh.. Okei, greit å vite!

To i familien min døde av svulst på hjernen, så litt nervøs her... :roll:

Skrevet

MR er en stor magnet, så alt som er magnetisk må tas av. En del typer sminke inneholder metall, og kan derfor være ubehagelig å ha på seg i en MR-maskin.

Har du vært operert noen gang og fått satt inn protese, skruer, plater eller lignende må du opplyse om dette.

• Liker 1
Gjest star123
Skrevet

jeg tror nok det kommer til og gå bra jeg :)

Skrevet

Ville unngått å ha på sminke og øreringer ol. rett og slett for enkelthets skyld. Og droppet BH med spiler. Ha på behagelige klær som er gode å ligge med (dropp hette på genseren feks). Da jeg tok MR av hodet varte det 16 minutter og jeg måtte ligge helt stille. Hvor lenge og hvilken type maskin du er inne i varierer nok, men jeg var på et sted med helt nyt utstyr så det var lyst og stort. Fikk dog "bur" over hodet, så det kan føles litt klaustrofobisk. Lurt å holde øynene igjen og forsøke å slappe av. Som nevnt over her kan maskinen lage høye lyder i perioder. Jeg fikk ikke beskjed om dette på forhånd, og holdt på å dø av redsel da bankingen satte i gang mot slutten. Greit å være obs på i hvert fall! Ikke noe blyforkle eller panikknapp på meg. Ei heller ikke noe for å dempe lyden. Fikk svar etter to-tre uker, men dette varierer sikkert etter hvor alvorlig det er. Fikk bare brev i posten med "normale funn" eller noe slikt. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: f1e9d...de7
  • Liker 1
Skrevet

Ville unngått å ha på sminke og øreringer ol. rett og slett for enkelthets skyld. Og droppet BH med spiler. Ha på behagelige klær som er gode å ligge med (dropp hette på genseren feks). Da jeg tok MR av hodet varte det 16 minutter og jeg måtte ligge helt stille. Hvor lenge og hvilken type maskin du er inne i varierer nok, men jeg var på et sted med helt nyt utstyr så det var lyst og stort. Fikk dog "bur" over hodet, så det kan føles litt klaustrofobisk. Lurt å holde øynene igjen og forsøke å slappe av. Som nevnt over her kan maskinen lage høye lyder i perioder. Jeg fikk ikke beskjed om dette på forhånd, og holdt på å dø av redsel da bankingen satte i gang mot slutten. Greit å være obs på i hvert fall! Ikke noe blyforkle eller panikknapp på meg. Ei heller ikke noe for å dempe lyden. Fikk svar etter to-tre uker, men dette varierer sikkert etter hvor alvorlig det er. Fikk bare brev i posten med "normale funn" eller noe slikt. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: f1e9d...de7

Jeg har ikke BH uten spiler, så da får jeg nesten bare ta den av der. Jeg gruer meg veldig, alltid vært redd for å ta MR og nå må jeg jo det (får panikk av tanken av å ligge inni den maskinen og vil ikke vite om jeg er døden nær heller om jeg er det..) Men det går nok bra det også! Da kan jeg ikke ha hårstrikk engang heller da?

Tusen takk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...