Cecilie Skrevet 22. mai 2004 #1 Del Skrevet 22. mai 2004 Jeg bor fortsatt hjemme, er student - men har ikke lån. Nå er vi inne i en periode hvor min mor har dårlig råd, og hun krever at jeg skal bidra med litt. Problemet er at jeg ikke makter å jobbe. Jeg har nettopp avlagt 4 eksamener, og er totalt utslitt. Samtidig sliter jeg med spiseforstyrrelser, som gjør at jeg knapt har overskudd til å treffe venner. Jeg prøvde meg med jobb i fjor sommer, men måtte slutte etter få dager - grunnet slapphet og besvimelsesanfall (fysisk rutinearbeid fungerer definitivt ikke, det kan også legen min skrive under på). Tviler på at det er bedre i år, for å si det slik... Min mor forselo at jeg skulle melde meg arbeidsledig ved arbeidskontoret, for så å søke dagpenger/sosialen. Men slik jeg har forstått det må man ha et visst grunnlag for å få tildelt penger, hvilket jeg ikke har! Hvilke alternativer har jeg egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 22. mai 2004 #2 Del Skrevet 22. mai 2004 Drsom du ikke har inntekt og ikke jobb hr du rett på noe støtte fra sosialkontoret. Det er ikke mye det er snakk om, men alle monner drar. Da må du stå som arbeidsøker på aetat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2004 #3 Del Skrevet 22. mai 2004 Ta opp studielån, selvsagt. Du sier jo nærmest løsningen rett ut selv. De fleste av oss andre må jo slite med studielån etter en utdannelse, så hvorfor ikke du også? Du får ikke stipend når du bor hjemme, men lån får du i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. mai 2004 #4 Del Skrevet 22. mai 2004 Ta opp studielån, selvsagt. Du sier jo nærmest løsningen rett ut selv. De fleste av oss andre må jo slite med studielån etter en utdannelse, så hvorfor ikke du også? Du får ikke stipend når du bor hjemme, men lån får du i alle fall! NETTOPP!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 22. mai 2004 #5 Del Skrevet 22. mai 2004 Ta opp studielån, selvsagt. Du sier jo nærmest løsningen rett ut selv. De fleste av oss andre må jo slite med studielån etter en utdannelse, så hvorfor ikke du også? Du får ikke stipend når du bor hjemme, men lån får du i alle fall! :enig_animasjon: Å studere uten å måtte ta opp lån er en luksus de færreste forunt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2004 #6 Del Skrevet 22. mai 2004 Er du student får du ikke eutomatisk sosialhjelp, det kan være annerledes om sommeren. Jeg vet ikke jeg, stygt å si det men, trenger du penger må du faktisk gjøre noe for å få dem, syk eller ikke syk. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser, men mitt problem var ikke at jeg ikke greide å jobbe, men alt som skjedde utenom jobben..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 22. mai 2004 #7 Del Skrevet 22. mai 2004 Sier meg enig i de andre her inne. Ta opp studielån du som "alle" andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 23. mai 2004 #8 Del Skrevet 23. mai 2004 Du makter å studere og ta fire eksamener, men ikke å jobbe? Tror nok at eksamenstiden er mer slitsom enn det å gå på jobb. Du kan jo hvile ut noen dager, og så få deg sommerjobb? Studiene er vel ferdig for i år nå. Hvordan skal det bli når du er ferdig med studiene for godt, og faktisk MÅ ut i arbeidslivet? Skjønner godt at moren din vil at du skal bidra litt når du bor gratis hjemme! Skulle bare mangle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2004 #9 Del Skrevet 23. mai 2004 Man får stipend selv om man bor hjemme når foreldrene har minimal inntekt. Min datter bor hjemme og har fått stipend gjennom hele året på videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2004 #10 Del Skrevet 23. mai 2004 Men dette gjelder selvfølgelig "obligatorisk" videregående utdanning...gjelder nok ikke utanning utover dette nei, selv om man blir kalt student mens man går videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sberg Skrevet 23. mai 2004 #11 Del Skrevet 23. mai 2004 Ta maks lån! En betenklighet med lån er at hvis du er et øknomisk rotehode så kan det selvfølgelig være en uting, men det kunne skaffe seg økonomisk oversikt og kontroll over sin egen økonomi er en viktig del av livet. Lån som man ikke trenger kan man sette i banken og få renter på det. Renten er ikke så høy for tiden men det er bedre enn ingenting. Oppspart lån kan også være en god kapitalkilde etter studiene dine til leilighet etc. Feks hvis du blir arbeidsledig etter studiene dine så kan lånekassen gi deg rentefritak og betalingsutsettelse. Å ikke ta i mot lån fra lånekassa er å si nei til gratis penger! Samtidig sliter jeg med spiseforstyrrelser, som gjør at jeg knapt har overskudd til å treffe venner. Jeg prøvde meg med jobb i fjor sommer, men måtte slutte etter få dager - grunnet slapphet og besvimelsesanfall (fysisk rutinearbeid fungerer definitivt ikke, det kan også legen min skrive under på). Legen din er klar over spiseforstyrrelsene dine? Og legen har ikke hjulpet deg for dette? De fleste studiesteder/samskipnader har spesialtilbud til studentene blant annet innen psykriatri som du bør benytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 25. mai 2004 #12 Del Skrevet 25. mai 2004 Er enig med de andre her at det kunne være en god ide å ta opp studielån. Det får du vel antakelig ikke før til høsten da. Er det andre måter du kan bidra så lenge? Hvis du ikke orker å jobbe ute. Kanskje du kan gjøre noe hjemme? For eksempel bake brød til familien (det kan man spare endel penger på, og moren din vil føle at du bidrar). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå