martinewang Skrevet 28. januar 2014 #21 Skrevet 28. januar 2014 Fine ovnen. Denne drar man faktisk ut, som en skuff. Knotete og tungvindt. Super løsning å sette en radiator bak døra og under overskapene. Varmen forsvinner jo rett opp i skapet. Som følge av det kan vi ikke ha noe i plast i skapet, da det blir en badstu og alt smelter, og resten av kjøkkenet er iskaldt. Og gulvet da..
Snurrebart Skrevet 28. januar 2014 #22 Skrevet 28. januar 2014 Å herre min hatt, oppussing ja! Vi har et helt hus å pusse opp, eller, det vil si, vi har fått unna noen rom nå. Vi liker sterke klare farger, og har malt fra kjedelig monotont grått til farger i alle rom. Stuen er det eneste som ikke er veldit fargerikt. Vi hadde så mange hull i veggene etter forrige eier, at jeg nok har sort belte i tetting av hull nå Rekkverket på balkongen er råtnet opp, så det må fikses når det blir litt varmere. Gruer meg enormt til vi må beise huset igjen....
Bellablue Skrevet 28. januar 2014 #23 Skrevet 28. januar 2014 Kan de males?!?! Wii!!! Det er varme i dem da, men det har kanskje ikke noe å si? Åh, så digg! HATER det gulvet der Tapeten koster forøvrig 515 kroner for en rull, som er 10 m lang og 0,53m brei. Blir dyrt, men herlighet, det er jo verdt det, for den er så fiiiin Gleder meg til å få ut møblene derfra også, vi har ikke vindu i gangen, og eksen til kjæresten har vært skikkelig dårlig på å velge møbler.. Svarte shiny møbler i en mørk gang. Katastråååf! Hva skal du pusse opp??? Gulvfliser kan males ja. Vi har malt gulvflisene i sommerhuset til mine foreldre og det ble kjempefint. Vi skal pusse opp hytta og er nettopp ferdig med totalrenovering av hus. Her er forresten en link til ifi om maling av fliser http://www.ifi.no/kan-jeg-male-gulvflisene
Gjest RockOn Skrevet 28. januar 2014 #24 Skrevet 28. januar 2014 (endret) Vi har akkurat kjøpt oss hus. Vi trenger heldigvis ikke å pusse opp hele huset. Må pusse opp badet og doen oppe, som er i farge turkis. Ikke spesielt fint.. I tillegg har de forrige eierne bestemt seg for å kjappe seg å sette inn et nytt kjøkken før huset ble solgt, og valgte et dyrt et fra sigdal, ikke spesielt fint og antageligvis har de fått et utstillingskjøkken (til en billigere penge), for det passer så dårlig inn, ser ut som de bare kjøpte noen skap og plasserte tilfeldig rundt på kjøkkenet. Er jo plass til mye mer innredning. Så vi skal gjøre om kjøkkenet også. I tillegg må vi legge noen nye gulv, og male litt. Endret 28. januar 2014 av RockOn
Gjest Wei Wei Skrevet 28. januar 2014 #25 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har kjøpt en leilighet hvor alt er bare hvit, hvit, hvit. Noen liker det, men jeg syns det er bare kjedelig. Så i høst har jeg malt soverommet i varm lin farge, kjøpte alle nye møblene untatt sengen og mangler bare noen malerier/bilder over sengegavlen. Brukte nettet for inspirasjon og ble veldig fornøyd. Har også planer om å fornye hjemmekontoret, men må bruke litt tid på å finne ut hvordan jeg vil ha det. 1
helenaa Skrevet 30. januar 2014 #26 Skrevet 30. januar 2014 Jeg skal pusse opp ungene sine rom. Det vil si male en vegg, nye lamper, nye gardiner, kanskje et lite teppe (det er eikeparkett på gulvet). Klarer ikke å bestemme meg for hvilke farger jeg skal satse på. Har gitt opp å spørre ungene, for de forandrer mening annenhver dag...
Anglofil Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #27 Skrevet 30. januar 2014 Så spennende å lese om deres prosjekter. Fjerde "baderomsmann" har vært innom her. Jeg har fått nesten 80 tilbud etter å ha lagt ut badet mitt på mittanbud, men jeg har kun fått fire seriøse henvendelser slik jeg ser det. Eller, det kan godt være de andre er seriøse, men de er ikke godkjente våtromsbedrifter gjennom Fagrådet for våtrom. Noen virker nokså seriøse, andre er bare helt useriøse. De fire som jeg har hatt innom har jeg et meget godt inntrykk av. Alle kan vise til at de er godkjente våtromsbedrifter, mesterbrev, gode referanser m.m. Og de har også stort sett kommentert de samme tingene og kommet med de samme konklusjonene som gjør at jeg føler meg trygg på alle fire. Det som skiller dem er pris. Den siste som kom innom er en stor bedrift og de tar mellom 250.-280.000 kr for et bad som mitt. Det er uaktuelt. Men han som kom på befaring fra denne bedriften kom med mange tips og forslag, og han var veldig ærlig på at de var dyre. Det billigste forslaget ligger nå på 128.000 kr. De inkluderer da ikke innredning, men heldigvis kjenner jeg noen som jobber med det, så det kan jeg få billig. Jeg må se gjennom tilbudene og se hva som passer for meg. Mvh Yvonne
gusanodemar Skrevet 30. januar 2014 #28 Skrevet 30. januar 2014 Jeg er ny her, men jeg har lest noen av meldingene og jeg vil gjerne få dele en side som jeg bruker når jeg leter etter malingsgreier.. http://malermester.info/. Her er det grei oversikt over ting som har med temaet å gjøre. Anbefales
Bellablue Skrevet 30. januar 2014 #29 Skrevet 30. januar 2014 Så spennende å lese om deres prosjekter. Fjerde "baderomsmann" har vært innom her. Jeg har fått nesten 80 tilbud etter å ha lagt ut badet mitt på mittanbud, men jeg har kun fått fire seriøse henvendelser slik jeg ser det. Eller, det kan godt være de andre er seriøse, men de er ikke godkjente våtromsbedrifter gjennom Fagrådet for våtrom. Noen virker nokså seriøse, andre er bare helt useriøse. De fire som jeg har hatt innom har jeg et meget godt inntrykk av. Alle kan vise til at de er godkjente våtromsbedrifter, mesterbrev, gode referanser m.m. Og de har også stort sett kommentert de samme tingene og kommet med de samme konklusjonene som gjør at jeg føler meg trygg på alle fire. Det som skiller dem er pris. Den siste som kom innom er en stor bedrift og de tar mellom 250.-280.000 kr for et bad som mitt. Det er uaktuelt. Men han som kom på befaring fra denne bedriften kom med mange tips og forslag, og han var veldig ærlig på at de var dyre. Det billigste forslaget ligger nå på 128.000 kr. De inkluderer da ikke innredning, men heldigvis kjenner jeg noen som jobber med det, så det kan jeg få billig. Jeg må se gjennom tilbudene og se hva som passer for meg. Mvh Yvonne Dæven det var da forskjell i pris. Er bra at du undersøker godt, alt for mange som har brent seg på det. Det kan ofte lønne seg å be om anbud med underposter der du kan trekke ut enkelte. Feks kan du demontere og rive selv. Enkel måte å spare noen kroner. Morro er det også. Så et anbud der de skulle ha 4k for å montere hyller etc. Det gjør man jo glatt selv.
Anglofil Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #30 Skrevet 30. januar 2014 Dæven det var da forskjell i pris. Er bra at du undersøker godt, alt for mange som har brent seg på det. Det kan ofte lønne seg å be om anbud med underposter der du kan trekke ut enkelte. Feks kan du demontere og rive selv. Enkel måte å spare noen kroner. Morro er det også. Så et anbud der de skulle ha 4k for å montere hyller etc. Det gjør man jo glatt selv. Jepp, det har jeg faktisk foreslått for dem. Og han som var innom fra dette firmaet som var dyrt sa jo det at for små baderom var det nok ikke lønnsomt å bruke dem fordi de tar mye for bare administrasjon og lignende. Så ja, det er enorm prisforskjell! Mvh Yvonne
Bellablue Skrevet 30. januar 2014 #31 Skrevet 30. januar 2014 Jepp, det har jeg faktisk foreslått for dem. Og han som var innom fra dette firmaet som var dyrt sa jo det at for små baderom var det nok ikke lønnsomt å bruke dem fordi de tar mye for bare administrasjon og lignende. Så ja, det er enorm prisforskjell! Mvh Yvonne Er det kun firma du har kontaktet via mitt anbud som har vært på befaring eller er det noen du har kontaktet selv? Jeg er i bransjen selv, dog ikke i Oslo, og synes prisene du har fått er litt drøye for å være ærlig. Jeg vet at mange seriøse ikke gidder å bruke mitt anbud pga ryktet det har fått. Dermed blir det litt for få seriøse som gir tilbud der og derav kan de gi høy pris.
Anglofil Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #32 Skrevet 30. januar 2014 Er det kun firma du har kontaktet via mitt anbud som har vært på befaring eller er det noen du har kontaktet selv? Jeg er i bransjen selv, dog ikke i Oslo, og synes prisene du har fått er litt drøye for å være ærlig. Jeg vet at mange seriøse ikke gidder å bruke mitt anbud pga ryktet det har fått. Dermed blir det litt for få seriøse som gir tilbud der og derav kan de gi høy pris. Nåvel, det må jo totalrenoveres, så at man må ut med over 100.000 kr hadde jeg regnet med. Det har vært via mitt anbud, ja, men disse igjen har jeg fått anbefalt av andre. Deriblant av min fetter som selv er håndtverker. Mvh Yvonne
Ciara Skrevet 31. januar 2014 #33 Skrevet 31. januar 2014 Så spennende å lese om deres prosjekter. Fjerde "baderomsmann" har vært innom her. Jeg har fått nesten 80 tilbud etter å ha lagt ut badet mitt på mittanbud, men jeg har kun fått fire seriøse henvendelser slik jeg ser det. Eller, det kan godt være de andre er seriøse, men de er ikke godkjente våtromsbedrifter gjennom Fagrådet for våtrom. Noen virker nokså seriøse, andre er bare helt useriøse. De fire som jeg har hatt innom har jeg et meget godt inntrykk av. Alle kan vise til at de er godkjente våtromsbedrifter, mesterbrev, gode referanser m.m. Og de har også stort sett kommentert de samme tingene og kommet med de samme konklusjonene som gjør at jeg føler meg trygg på alle fire. Det som skiller dem er pris. Den siste som kom innom er en stor bedrift og de tar mellom 250.-280.000 kr for et bad som mitt. Det er uaktuelt. Men han som kom på befaring fra denne bedriften kom med mange tips og forslag, og han var veldig ærlig på at de var dyre. Det billigste forslaget ligger nå på 128.000 kr. De inkluderer da ikke innredning, men heldigvis kjenner jeg noen som jobber med det, så det kan jeg få billig. Jeg må se gjennom tilbudene og se hva som passer for meg. Mvh Yvonne 128 000 for et bad er veldig billig. Det kan jeg nesten ikke tro stemmer. Håndverkerne vi har brukt sier det er helt vanlig å måtte ut med 250 000 for et bad. Størrelsen på badet betyr litt, men ikke all verdens. Det er jo som regel like mye rør og utstyr uansett.
Anglofil Skrevet 31. januar 2014 Forfatter #34 Skrevet 31. januar 2014 128 000 for et bad er veldig billig. Det kan jeg nesten ikke tro stemmer. Håndverkerne vi har brukt sier det er helt vanlig å måtte ut med 250 000 for et bad. Størrelsen på badet betyr litt, men ikke all verdens. Det er jo som regel like mye rør og utstyr uansett. Jo, kanskje. Det er jo ikke på 3 kvadrat engang, så det er jo ikke akkurat stort. Siste bud jeg fikk nå var 115000 kr. Så kommer jo alt inventar og fliser i tillegg. Mvh Yvonne
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2014 #35 Skrevet 1. februar 2014 Fjerde "baderomsmann" har vært innom her. Jeg har fått nesten 80 tilbud etter å ha lagt ut badet mitt på mittanbud, men jeg har kun fått fire seriøse henvendelser slik jeg ser det. Eller, det kan godt være de andre er seriøse, men de er ikke godkjente våtromsbedrifter gjennom Fagrådet for våtrom. Noen virker nokså seriøse, andre er bare helt useriøse. Mvh Yvonne Vi prøvde ut tilsvarende tjeneste på finn, og ble veldig i stuss på sånt opplegg. Vi fikk flere svar, hvorav noen som over hodet ikke jobbet i samme bransje som de vi trengte (sendte vel ut standardsvar til mange) og noen som så aktuelle ut. To (eller var det tre?) avtalte vi befaring med, til og med konkret dag og klokkeslett. Men de dukket ikke opp. Og tok ikke telefonen heller. Så de ville vel sikre seg de også, og heller avtale litt mer enn de rakk. Nå kan det være mitt anbud er annerledes, men jeg lurer altså på de om de mest seriøse uansett har så stor pågang av kunder at de ikke trenger å bruke slike tjenester? Vi endte hvertfall opp med å basere oss på anbefalinger fra kjente, og da har vi i det minste visst hva vi har fått.128 000 for et bad er veldig billig. Det kan jeg nesten ikke tro stemmer. Håndverkerne vi har brukt sier det er helt vanlig å måtte ut med 250 000 for et bad. Størrelsen på badet betyr litt, men ikke all verdens. Det er jo som regel like mye rør og utstyr uansett. Jeg har ikke vårt regnestykke i hodet, men vi brukte under 200 000 på vårt bad. Det er ganske lite, da, men har til gjengjeld litt dyre fliser (ikke at flisene er den største kostnaden). Og vi la om rør for å flytte på toalett og vask (noe jeg er sjeleglad for at vi unnet oss, tatt størrelsen på badet i betraktning). Mannen har riktignok gjort noe selv, som riving av det gamle.
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2014 #36 Skrevet 1. februar 2014 Vi driver heldigvis ikke med aktiv oppussing nå, annet enn at mannen stadig har noe småflikking, som litt listing o.l. Det siste året har vi pusset opp en halvetasje med stor gang, peisestue og toalett, hvor vi pigget gulv, isolerte, la vannbåren varme, nytt gulv m.m. I tillegg pusset opp et bad. Delt av og pusset opp ett stort soverom til to små (sånn at vi har to soverom til barn ved siden av vårt). Samt bygget garasje med stor kjeller og laget en fungerende hage (tomta er 1,3 mål). Garasje og hage var et gigaprosjekt, spesielt siden det er veldig bratt her og det tidligere var mange store trær der. Men fra å bare eie gjengrodd skråning, har vi nå to ordentlige plan med gress i hagen i tillegg til gårdsplass. Nå er alt ute ferdig, foruten at det på sikt må gjøres noe mer i garasjekjelleren, som å sette opp gipsplater og noen andre ting, sånn at det blir klart til bruk som treningsrom, i tillegg til snekkerverksted. Og så ang. hagen, er den jo ikke ferdig beplantet, så mer av det til sommeren, spesielt frukttrær. Mannen i huset er en særdeles driftig type, som er flink med hendene (tror det bare forsterkes av at han, som den rastløse typen han er, sitter inne på kontor og i møter hele dagen). Så han prøver stadig å snikinnføre nye prosjekter. Han lot meg tilfeldigvis sove leenge i dag, for så å vekke meg gledesstrålende med nyheten om at han har funnet koketopp på tilbud. Han gjorde det samme da han kjøpte kjøleskap på tilbud for noen uker siden. Tipper planen hans er at jeg skal innse at vi bare må sette i gang med kjøkkenet nå som vi har alt vi trenger stående. (Men bare for å ha sagt det, så har vi blitt enige om at vi skal kjøpe slike ting på tilbud når vi ser det, da, og vi har en egen byggekonto for sånt, så det var ikke som om han plutselig brukte tusenvis uten å konferere med meg). Så neste prosjekt er kjøkken, men der skal vi la skapene med skrog stå, siden de sjokkerende nok ser helt nye ut, selv om de over hodet ikke er det (kvalitet og det å tenke tidløst lønner seg tydeligvis). Det letter arbeidet mye. Så det blir ny benkeplate i svart stein, ny koketopp, ny vask, nye fliser over benken, male vegg, bytte vindu (som vi også har kjøpt) og sette inn en slags øy inntil en vegg med skuffer under. Og så skal vi også bytte inngangsdør. Den står klar i garasjen. Og det kommer sikkert til å ha en del å si for varmetap, ikke bare utseendet, siden den gamle lekker mye varme. M, ja, og så vil mannen gjerne administrere pigging i neste pappaperm av gulvet i deler av kjelleren, hvor det nå er gang, gjesterom og stor bod (bad også, men det gulvet er allerede senket). Halvplanet med kjeller føles veldig kjelleraktig pga. takhøyden, og vi ønsker også bedre kontakt med hagen fra utgangen derfra. Så planen er å lage en slags kjellerstue/kontor i hoveddelen av den store boden, sette inn store skyvedører i glass ut til hagen og større vindu på gjesterommet. Ting som vil gi mer lys og intregrere kjelleren mer i resten av huset. Mannen mener at han skal gjøre lite av dette selv, men at det er praktisk å være en del hjemme på dagtid med håndverkere. Sånn sett er pappapermen ut på senhøsten ideell for slik styring. Puh, dette ble langt. Kom på at vi har gjort en del andre, mindre maleprosjekter også, men det glemmer jeg siden alt det andre har vært mye mer krevende. Og så er vi stadig uenige om hva vi skal gjøre når. Jeg er generelt mer fornøyd med ting og syns oppussing er slitsomt, mens mannen syns det er gøy og vil gjerne få ting unna (så vi kan sette i gang med bygging av hytte, sier han - hvor skal dette ende...) Men det er ingen tvil om at det krever sitt å pusse opp så mye når man har små barn. Da vi hadde baby forrige gang, kjøpte vi hus, solgte leilighet og startet oppussing, men denne gangen blir det heldigvis i en helt annen skala. Og vi er enige om at kjøkkenet ikke skal røres for neste barn er ute og en del uker gammel...
Ciara Skrevet 1. februar 2014 #37 Skrevet 1. februar 2014 Spennende, Vera! Og fantastisk med så stor tomt, det skulle jeg gjerne hatt. Men det tillater ikke vår lommebok her, i hvert fall. Så her blir sommerens prosjekt rett kg slett å lage en oase ut av en liten rekkehushage
Anglofil Skrevet 1. februar 2014 Forfatter #38 Skrevet 1. februar 2014 Vi prøvde ut tilsvarende tjeneste på finn, og ble veldig i stuss på sånt opplegg. Vi fikk flere svar, hvorav noen som over hodet ikke jobbet i samme bransje som de vi trengte (sendte vel ut standardsvar til mange) og noen som så aktuelle ut. To (eller var det tre?) avtalte vi befaring med, til og med konkret dag og klokkeslett. Men de dukket ikke opp. Og tok ikke telefonen heller. Så de ville vel sikre seg de også, og heller avtale litt mer enn de rakk. Nå kan det være mitt anbud er annerledes, men jeg lurer altså på de om de mest seriøse uansett har så stor pågang av kunder at de ikke trenger å bruke slike tjenester? Vi endte hvertfall opp med å basere oss på anbefalinger fra kjente, og da har vi i det minste visst hva vi har fått. Tja, jeg har blitt kontaktet av flere store kjeder, så jeg vet ikke. Men ja, det er mange useriøse også. Jeg har fått 80 henvendelser til nå, men valgt ut kun 4 stykker. Mvh Yvonne
Bellablue Skrevet 3. februar 2014 #39 Skrevet 3. februar 2014 I helga var vi på hytta. Skulle montere forbrenningsdo. Men den gang ei, glemte endel rørdeler og må derfor vente en stund til. Fikk dratt med oss "ny" sofa og lenestoler kjøpt å finn. Og med nye trekk tror jeg det kommer til å bli bra. Fikk montert ordentlig med lys i hytta i helga og den lekre furugule fargen kom skikkelig fram. Tror jeg kommer til å bise den innvendig temmelig fort. Håper å få til en lignende stil som dette i hytte, synes det er fantastisk fint. http://www.samdal.com/Photos/Stue3-2012.jpg Anbefaler alle som har planer om å pusse opp hytte å se på "rogers hytteside", fantastisk flott hytte med mange flotte detaljer. Ellers har vi begynt å ta ned noe vegetasjon rundt hytta og har fått fantastisk utsikt mot fjellheimen.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #40 Skrevet 24. mars 2014 Det blir mange dager med sol nå. Og balkongen min må beises i år. Tror dere det er for tidlig ennå? Og hvordan vasker man terrassebord før beising hvis man bor i blokk? Kan jo ikke oversvømme naboer nede... Skal jeg bare vaske balkonggulvet grunndig med en mopp? Uten husvask o.l.? Anonymous poster hash: 17c68...2ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå