Gå til innhold

Søtpotet på lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sagt det en gang før på KG, men kan jo gjenta meg selv.

Jeg ble kvitt alle maveproblemer og migrenen da jeg spiste lavkarbo. Hadde gitt en arm og et ben for å kunne gjøre det resten av livet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som alltid skjer når lavkarbo blir diskutert er at skeptikerne som alltid har spist 1 brød om dagen sier at lavkarbo er livsfarlig. Det som er problemet er at det sjeldent er henvist til en kilde som er seriøs. Hvis dere vil bli tatt seriøst, kom med en seriøs kilde som er noe annet enn VG forskning.

Det vil så klart være forskning som vil være mot og for et lavkarbo kosthold, men man må se på hvem som har gjort forskningen også. Statsfinansiert forskning vil alltid støtte et kosthold med brød og annet karbo, for hva skjer hvis de plutselig anbefaler å kutte ut brødet som 95% av nordmenn spiser daglig?

Under ligger det en artikkel som tar for seg det med kolesterol og fett og dens POSITIVE virkning på hjertet. På den samme siden ligger det flere knusende forskningsartikler som knuser mytene om lavkarbo. Verdt en titt!

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/05/31/coconut-oil-for-healthy-heart.aspx

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på at alle er forskjellige og at mange reagerer helt forskjelig på det meste. Kjenner en som er på streng LCHF (lavkarbo og høyt fettinnhold i kosten). H*n sjekker seg jevnlig for kolesterol o.l. men har fremdeles ikke, etter minst 2 år på streng "diett" ikke fått noen negative bivirkninger.

Vekten holdes nede og formen har aldri vert bedre for vedkommende. Men jeg tviler ikke et sekund på at det er andre som sannsynligvis ville fått en sterk negativ effekt på sin helse med samme diett.

Noen fungerer optimalt med ett helt brød om dagen, jeg ville ikke gjort det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skeptikerne som har spist 1 brød daglig..."

dette viser jo det motsatte, at hver gang lavkarbo diskuteres, så tror lavkarbere at en som ikke driver med det spiser brød og pasta i hopevis. Det går faktisk an å spise sunt uten å hive innpå med hverken brød eller bacon. Det er utrolig unormalt å spise 1 brød på egenhånd hver dag. Alle har godt av å kutte ut sukker og kutte ned på raske karbohydrater, det betyr ikke at en må ty til lavkarbo for å få ett sunnere kosthold, det betyr at en må spise mindre prosessert mat og sukkerholdige varer og fint brød, prosessert kjøtt, meierivarer, unaturlig fett osv.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en er skremt av strengt lavkarbo kosthold, så har en et høykarbokosthold? Jeg for min del har valgt den gylne middelveien, og det er i mine øyne det beste, og det er flere fagpersoner enige i.

Anonymous poster hash: 5cd87...fb7

Det sa jeg ikke. Men det motsatte av lavkarbokosthold er høykarbo. Og JEG er skremt over hva forskningen viser om høykarbo. Har til dags dato ikke sett noen seriøse studier som har fått meg til å tvile på lavkarbo. Og jeg er skremt over at alt det gode den viser om lavkarbo blir hysjet ned.

Anonymous poster hash: d3124...060

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem snakker om at de er på høykarbo da? Alt annet enn lavkarbo er ikke det samme som høykarbo.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem snakker om at de er på høykarbo da? Alt annet enn lavkarbo er ikke det samme som høykarbo.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

Jeg tror du må lære deg begrepet "motsatt". Det betyr ikke "alt annet". Vinter er motsatt av sommer, men det betyr ikke at vår og høst ikke finnes. Motsatte av lav er høy.

Anonymous poster hash: d3124...060

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok du som misforstår. Du sier at høykarbo skremmer deg. Men det er da ingen som har sagt at de går på høykarbo her vel så hvorfor skal du bry deg så mye om forskningen på et helt spesifikt kosthold/diett?

Har aldri møtt noen som går på høykarbo før, men han nugatti-mannen på Hellstrøm Rydder Opp Hjemme er kanskje et av få individer som virkelig levde på den dietten, om du skulle ønske å forske mer på det abnormale kostholdet.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok du som misforstår. Du sier at høykarbo skremmer deg. Men det er da ingen som har sagt at de går på høykarbo her vel så hvorfor skal du bry deg så mye om forskningen på et helt spesifikt kosthold/diett?

Har aldri møtt noen som går på høykarbo før, men han nugatti-mannen på Hellstrøm Rydder Opp Hjemme er kanskje et av få individer som virkelig levde på den dietten, om du skulle ønske å forske mer på det abnormale kostholdet.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

Ernæringsrådet har anbefalt 55-60% karbohydrater i en del år (men det har blitt forandring nå - gradvis går de mot lavkarbo). Ikke kom her og si at over halvparten av energien fra karbohydrater ikke er høykarbo. Ola Nordmann spiser høykarbo.

Anonymous poster hash: d3124...060

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Nordmann spiser normalt mellom ? - 55% karbohydrater, alt over der igjen må derfor være høykarbo, som da er et unormalt og ekstremt kosthold.

Du kan ikke kalle normal kost for høykarbo bare fordi det har høyere innhold av karbohydrat enn det din diett er basert på.

Som sagt, det er ikke normalt å spise ett helt brød alene, hvitt mel og sukker hver dag. Da har man et usunt kosthold, og det er ikke normalt. Det er ikke grovkarbo du tenker på? Mener på det er noen som bruker det som diett, kjenner som sagt ingen som går på høykarbodiett.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Jeg har også startet poå et kosthold med mindre karbohydrater. Det vil si , jeg spiser noen skiver speltbrød om dagen, men jeg har ikke poteter, ris eller pasta til middagen. Da har jeg en stor porsjon salat istedet. Jeg kjører som dere ser ikek helt konsekvent på lavkarbo, men har allerede merket at jeg er blitt slankere, er i bedre form og folk har bemerket at jeg ser bedre ut. Dette fungerer fo rmeg iallefall.

med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Nordmann spiser normalt mellom ? - 55% karbohydrater, alt over der igjen må derfor være høykarbo, som da er et unormalt og ekstremt kosthold.

Du kan ikke kalle normal kost for høykarbo bare fordi det har høyere innhold av karbohydrat enn det din diett er basert på.

Som sagt, det er ikke normalt å spise ett helt brød alene, hvitt mel og sukker hver dag. Da har man et usunt kosthold, og det er ikke normalt. Det er ikke grovkarbo du tenker på? Mener på det er noen som bruker det som diett, kjenner som sagt ingen som går på høykarbodiett.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

Det var da veldig som du skulle kverulere. 50% karbohydrater er høykarbo uansett hvordan du vrir og vender på det. Og ja, det er et ekstremt kosthold, men det er ikke unormalt dessverre. Det er faktisk veldig vanlig. Jeg kaller ikke "normal kost" for høykarbo fordi det har mer karbohydrater enn hva jeg spiser. Jeg kaller det høykarbo fordi en stor del av energien kommer fra karbohydrater. Man trenger ikke å spise et helt brød eller masse sukker for å spise høykarbo. Grovkarbo kan fint være høykarbo. De aller fleste jeg kjenner spiser høykarbo.

Anonymous poster hash: d3124...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Skeptikerne som har spist 1 brød daglig..."

dette viser jo det motsatte, at hver gang lavkarbo diskuteres, så tror lavkarbere at en som ikke driver med det spiser brød og pasta i hopevis. Det går faktisk an å spise sunt uten å hive innpå med hverken brød eller bacon. Det er utrolig unormalt å spise 1 brød på egenhånd hver dag. Alle har godt av å kutte ut sukker og kutte ned på raske karbohydrater, det betyr ikke at en må ty til lavkarbo for å få ett sunnere kosthold, det betyr at en må spise mindre prosessert mat og sukkerholdige varer og fint brød, prosessert kjøtt, meierivarer, unaturlig fett osv.

Anonymous poster hash: a93ec...52e

Det siste der går vel under "lavkarbo". Det er lav, ikke null :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...