Gå til innhold

Søtpotet på lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen planer om å gå ned i vekt, men ligge stabilt der jeg er nå. Men lurer på om søtpotet er greit på lavkarbo, når jeg løper en del? Spiser ellers veldig rent, mye egg, kjøtt, fisk, grønnsaker, kokosolje, bær, avokado og nøtter/frø.



Anonymous poster hash: c13ae...d87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og angående meieriprodukter - jeg spiser foreløpig verken ost eller yoghurt, kan det være lurt av meg å inkludere dette i kostholdet mitt, eller klarer jeg meg fint uten?



Anonymous poster hash: c13ae...d87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen planer om å gå ned i vekt, men ligge stabilt der jeg er nå. Men lurer på om søtpotet er greit på lavkarbo, når jeg løper en del? Spiser ellers veldig rent, mye egg, kjøtt, fisk, grønnsaker, kokosolje, bær, avokado og nøtter/frø.

Anonymous poster hash: c13ae...d87

Så å si like mye khd i søtpotet som vanlig potet, da. Hva som er "greit" er opp til deg selv og din ønskede mengde karbo

Anonymous poster hash: 231d9...99a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketchupjenta

Om du ikke ønsker å verken gå opp eller ned i vekt, men ligge stabilt, hvorfor da ha slik et anstrengt forhold til kostholdet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke ønsker å verken gå opp eller ned i vekt, men ligge stabilt, hvorfor da ha slik et anstrengt forhold til kostholdet ditt? :)

Er over gjennomsnittet opptatt av helse og kosthold, synes det er spennende! :) Ikke spiseforstyrret.

Anonymous poster hash: c13ae...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du spise lavkarbo, når du løper, og ikke ønsker å gå ned i vekt?

"Sometimes, even if the answer is right, it is the question that is wrong."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke ønsker å verken gå opp eller ned i vekt, men ligge stabilt, hvorfor da ha slik et anstrengt forhold til kostholdet ditt? :)

Er et kosthold anstrengt fordi man ikke ønsker å spise typiske usunne ting?

Det må da være lov å spise lavkarbo uten at en ønsker vektoppgang eller reduksjon. Selv spiser jeg etter slike prinsipper så langt det er praktisk fordi jeg trives med den type mat og det får meg til å føle meg bedre.

TS: Søtpotet/potet er ok, men dersom du skal prøve å holde deg i ketose er det viktig at du bare spiser store mengder etter du har trent.

Om det ikke er tilfellet så spiller det ikke så stor rolle, men etter trening er da kroppen har mest praktisk nytte av karbohydratene i potetene. De er også en god kilde til vitaminer og mineraler.

Du må ikke spise meieriprodukter. Spis dem bare om du vil. De er utmerkede kilder til proteiner og fett.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et kosthold anstrengt fordi man ikke ønsker å spise typiske usunne ting?

Det må da være lov å spise lavkarbo uten at en ønsker vektoppgang eller reduksjon. Selv spiser jeg etter slike prinsipper så langt det er praktisk fordi jeg trives med den type mat og det får meg til å føle meg bedre.

TS: Søtpotet/potet er ok, men dersom du skal prøve å holde deg i ketose er det viktig at du bare spiser store mengder etter du har trent.

Om det ikke er tilfellet så spiller det ikke så stor rolle, men etter trening er da kroppen har mest praktisk nytte av karbohydratene i potetene. De er også en god kilde til vitaminer og mineraler.

Du må ikke spise meieriprodukter. Spis dem bare om du vil. De er utmerkede kilder til proteiner og fett.

Haha, blir så provosert når folk hele tiden må påpeke at jeg spiser sunn mat og trener. Må da være lov til å ta vare på kroppen sin selv om man ikke skal ned/opp i vekt..

Takk for svar, forresten. Da inkluderer jeg litt søtpotet etter de tyngste øktene, og ost/gresk yoghurt når jeg føler for det. Ost er jo så godt! :)

Anonymous poster hash: c13ae...d87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketchupjenta

Er et kosthold anstrengt fordi man ikke ønsker å spise typiske usunne ting?

Det må da være lov å spise lavkarbo uten at en ønsker vektoppgang eller reduksjon. Selv spiser jeg etter slike prinsipper så langt det er praktisk fordi jeg trives med den type mat og det får meg til å føle meg bedre.

TS: Søtpotet/potet er ok, men dersom du skal prøve å holde deg i ketose er det viktig at du bare spiser store mengder etter du har trent.

Om det ikke er tilfellet så spiller det ikke så stor rolle, men etter trening er da kroppen har mest praktisk nytte av karbohydratene i potetene. De er også en god kilde til vitaminer og mineraler.

Du må ikke spise meieriprodukter. Spis dem bare om du vil. De er utmerkede kilder til proteiner og fett.

Ikke meningen å fornærme noen om du følte deg truffet. Men ja, synes det er litt anstrengt når man spørr om det er greit å spise søtpotet eller ikke og ikke spiser noe meieriproduktet, det viser jo at det ikke bare er ''typiske usunne'' ting hun/han styrer unna.

Men for all del, gjør akkurat som du vil! Var som sagt ikke meningen å fornærme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å fornærme noen om du følte deg truffet. Men ja, synes det er litt anstrengt når man spørr om det er greit å spise søtpotet eller ikke og ikke spiser noe meieriproduktet, det viser jo at det ikke bare er ''typiske usunne'' ting hun/han styrer unna.

Men for all del, gjør akkurat som du vil! Var som sagt ikke meningen å fornærme :)

Ja. Jeg er tilbøyelig til å være enig med at det skal være unødvendig å spørre om noe er sunt eller ikke, men det er ikke så rart. Det spres veldig mye feilinformasjon og myter om lavkarbo. Og siden det ikke finnes noen definisjon er det mange som ikke har satt seg så godt inn i prinsippene at en blander "veiene". Noen råd hører hjemme i vektendringsspørsmålet, andre hører hjemme i hormonell balanse-båsen, noen hører hjemme i magetrøbbel-avdelingen. Når disse sammenblandes blir det fort misforståelser.

Meieriprodukter er sett på som en uting blant tilhengerne av "paleo" siden dette er noe som hører jordbruket mest til, samt at prosesseringen ikke bare fører positive ting med seg.

Det er jo heller ikke veldig kjent blant mange hvor bra fermentering av mat er (ost, yoghurt, sylting, etc).

Derfor er det noen som kaller kostholdet sitt "paleo 2.0" der de tar med seg slike ting. Jeg er vel mer i den retningen, men jeg liker ikke å stemple kostholdet mitt for noe.

Jeg tenker at dersom en ikke har problemer med meieriprodukter så bør man inkludere de fete i kostholdet. Med mindre man prøver å gå ned i vekt da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke skal gå ned i vekt, gjør det ingenting om du spiser søtpotet en gang i blant. Finn den varianten av lavkarbo som passer for deg! I ditt tilfelle skal det være en livsstil som du trives med.

Jeg spiser heller ikke lavkarbo for å gå nef i vekt. Jeg gjør det for å holde blodsukkeret stabilt (og dermed også humøret), holde søtsuget til et minimun, og slippe vondt i magen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning om lavkarbokosthold skremmer meg. Jeg ville aldri i livet gått for et (strengt) lavkarbokosthold over tid, med mindre jeg var sykelig overvektig.



Anonymous poster hash: b7d23...9d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på lavkarbo, hvorfor spiser du ikke ost eller yoghurt? Bare nysgjerrig :) E rlov å ikke like ting og :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyere forskning om lavkarbokosthold skremmer meg. Jeg ville aldri i livet gått for et (strengt) lavkarbokosthold over tid, med mindre jeg var sykelig overvektig.

Anonymous poster hash: b7d23...9d8

What? Det er jo motsatt.

Nyere forskning om høykarbo skremmer meg. Jeg ville aldri i livet gått for et høykarbokosthold over tid. Punktum.

Anonymous poster hash: d3124...060

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er brukes OST som brødskive med pålegg på toppen! ;) Lavkarbo her i hus.

søtpotet som lørdagskos innimellom. Litt kos må man ha :D



Anonymous poster hash: 6d66a...8f5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Det er jo motsatt.

Nyere forskning om høykarbo skremmer meg. Jeg ville aldri i livet gått for et høykarbokosthold over tid. Punktum.

Anonymous poster hash: d3124...060

Så hvis en er skremt av strengt lavkarbo kosthold, så har en et høykarbokosthold? Jeg for min del har valgt den gylne middelveien, og det er i mine øyne det beste, og det er flere fagpersoner enige i.

Anonymous poster hash: 5cd87...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor må du spise lavkarbo, når du løper, og ikke ønsker å gå ned i vekt?

"Sometimes, even if the answer is right, it is the question that is wrong."

Fordi kroppen føles så uendelig mye bedre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å si like mye khd i søtpotet som vanlig potet, da. Hva som er "greit" er opp til deg selv og din ønskede mengde karbo

Anonymous poster hash: 231d9...99a

Søtpotet har derimot mye positivt som kommer godt med. Antioksidanter i fleng, sunt OG ekstremt godt. Potet smaker jo ingenting.

Jeg spiser lavkarbo for å gå ned i vekt, og bli sunn og frisk, for å leve det livet jeg vil. Men fader, det er en livsstil, det er ikke en diett. Hvis jeg har lyst på søtpotet (det er jo så godt!), så spiser jeg det med god samvittighet og nyter.

Endret av Scherbatsky
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet har derimot mye positivt som kommer godt med. Antioksidanter i fleng, sunt OG ekstremt godt. Potet smaker jo ingenting.

Jeg spiser lavkarbo for å gå ned i vekt, og bli sunn og frisk, for å leve det livet jeg vil. Men fader, det er en livsstil, det er ikke en diett. Hvis jeg har lyst på søtpotet (det er jo så godt!), så spiser jeg det med god samvittighet og nyter.

Elsker søtpotet jeg også. Spiser ellers ting med karbohydrat, også vanlige poteter innimellom, men prøver å se på hele bildet! Karbohydrat er energi, og vi trenger energi. Synes du sier mye fornuftig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg har alltid vært slank. Startet ikke med lavkarbo for å å slanke meg, men fordi jeg hadde en ustabil mage og jeg hadde lest at mange merket forskjell med lavkarbo. Jeg testet for å se om det bedret seg og da det gjorde det så fortsatte jeg bare fordi jeg har det mye bedre nå.

I tillegg merket jeg andre fordeler. Før hadde jeg et voldsomt svingende blodsukker og man kunne såvidt prate med meg før middag for jeg var så hissig inntil jeg fikk mat. Når helgen kom så kunne jeg innta en halv lasagna og fremdeles ha plass til masse godteri og søtsuget var så stort at jeg spiste meg kvalm og bare følte meg uvel.

Nå spiser jeg 3-4 ganger om dagen og er aldri sulten mellom måltider. Jeg er sulten til middag, men ikke sånn desperat(ala drepe de som sto i mellom meg og kjøkkenet). Jeg har ikke søtsug lengre. Nå holder det med en plate mørk sjokolade fordelt på hele helgen om jeg skulle ha lyst på noe.

Jeg har mer overskudd og trenger mindre søvn. Jeg presterer knall med joggingen og er mer opplagt på kveldene selv i mørketiden(før var jeg vinterdeprimert og synes vinteren var kjip).

Så for meg funker lavkarbo veldig bra. Det betyr ikke at det passer alle og at det er eneste livsstilen å føre. Synes det er mange som skal være himla negativ uten å engang ha prøvd det. Blir litt som å skrike at de ikke liker grønnsaker uten å noen gang ha prøvd det.

Hvordan vet du hva lavkarbo kan gjøre for deg om du ikke har prøvd?

Og om du ikke vil prøve og trives med kostholdet du har; hvorfor ikke anbefale det om det funker for deg uten å være negativ til lavkarbo? Jeg angriper ikke kosthold som inkluderer karbohydrater som potet, ris og pasta. Det viktigste er å finne ut hva som passer hvert enkeltindivid.

Endret av Runforit
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...