Gå til innhold

IBS - HJELP!


Stella84

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er ei jente på 29 år som av og på de siste 7-8 årene har slitt med magesmerter. Har vært gjennom utredning hos legen, som mener at jeg har IBS. Legen har stort sett skyldt på at stress er årsaken til vanskene mine, men jeg klarer ikke å se denne sammenhengen selv.

Nå er jeg inni en periode som er skikkelig dårlig. Jeg har ikke en dag der jeg ikke kjenner på de vondtene i magen, og må stadig stå over fester, sosiale ting etc, og har også mistet en del dager på jobb fordi jeg har vondt i magen. Jeg føler at jeg sitter her med masse energi og lyst til å leve livet, og så blir jeg stuck innendørs med denne magen min. Jeg blir utrolig deprimert og redd (for smertene) i de stundene der magen krangler, og så er jeg som ei sol igjen så fort magen er fin. Så det føles som magen i veldig stor grad definerer hvordan jeg har det.

Noe må skje NÅ - for jeg kan ikke ha det sånn lenger. Derfor lurer jeg på om noen har noen GODE erfaringer på hva som kan fungere for iBS?

Jeg har lest masse på internett, og ser at nå for tiden så er FODMAP det store. Er det noen her som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daenerys

Jeg har gått over til FODMAP, og det har virkelig gjort meg frisk igjen. Ikke 100 %, jeg har dager hvor jeg er dårlig om jeg har slurvet på dietten, eller sovet lite, men i det store og det hele er 95 % av dagene mine gode dager nå, og ikke kanskje 5 % som det var før jeg startet på denne dietten.

Men skal du gjøre det, gjør det skikkelig :) Les deg opp, og hold ut. Jeg ble bedre etter bare et par dager, og det tok vel en mnd eller halvannen før jeg følte jeg hadde energi til å trene igjen :)

Lykke til, det er virkelig ikke moro når man er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-). Spiser du glutenfritt brød etc? Funker det for deg? Og hva med sukker / kullsyreholdig drikke? Ser at dette er greit på FODMAP, men har hørt at mange har erfaringer med at det gjør magen dårlig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg spiser stort sett ikke glutenfritt brød, pga hvetestivelse som jeg ikke tåler. Spiser en del av Wasas glutenfrie knekkebrød, eller lager musli/knekkebrød selv (har ikke gjort det på fodmap enda, men skal bare og teste i dag tror jeg).

Jeg tåler fint et glass eller to med cola, men jeg ville holdt meg unna de 4-8 ukene du skal spise strengt for å stabilisere magen mest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en uke med minst mulig fruktoseinntak. Så kan du teste om du får symptomer ved inntak av fruktose. Det er det enklestee å sjekke. Gluten og melk tar litt lenger tid.

Anonymous poster hash: c83b6...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt glutenfri / lavkarbo knekkebrød, men de får jeg skikkelig luft i magen av. For mye fiber, tror jeg. Mamma har bakt glutenfri rundstykker til meg, og de fungerer bedre. Er visst et skikkelig puslespill å finne ut av denne kroppen sin. Men nå har jeg lastet ned noen fodmap-apper på mobilen som kanskje gjør det lettere.

Hva med tacokrydder? Er det fodmap-vennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forsøkt glutenfri / lavkarbo knekkebrød, men de får jeg skikkelig luft i magen av. For mye fiber, tror jeg. Mamma har bakt glutenfri rundstykker til meg, og de fungerer bedre. Er visst et skikkelig puslespill å finne ut av denne kroppen sin. Men nå har jeg lastet ned noen fodmap-apper på mobilen som kanskje gjør det lettere.

Hva med tacokrydder? Er det fodmap-vennlig?

Jeg har også gått igjennom det du går igjennom nå. Jeg har slått meg til ro med at det er enzymmangel og stryrer unna de matvarene jeg ikke tåler. Lever nå et aktivt liv med lite magesmerter:)

Når det kommer til gultenfrie produkt så gjenstår det (i de varene jeg har sett) stort sett bare stivelse. Det er en av de tingene jeg ikke tåler og halvgrovt brød fungerer best for meg. Trolig tåler du heller ikke stivelse så bra (mangler/har lite av enzymet amylase). Jeg reagerer også meg luft og dobesøk etter ha spist kokt potet. Derimot kan jeg spise litt chips og potetgull. Årsaken er at det er så mye fett på chipsen og potetgullet at fettmolekylene binder seg rundt stivelsen og dermed tar ikke magen min opp stivelsen like godt (dette er bl.a. noe av tanken bak lavkarbo dietten).

Ta en og en ting i gangen og vær streng på dietten når du forsøker å finne ut av ting. Jeg spiser nesten ikke kaker fordi jeg ikke tåler laktose, en skikkelig festbrems med andre ord, men jeg slipper å fly på do:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, jeg plages også med IBS, og må også stå over mye sosiale greier pga magen min. Har jo null energi og magen bråker hele tiden og er vanskelig. Har veldig lyst til å prøve FODMAP, men synes det er vanskelig, må jo planlegge så mye først. Men har veldig troen på FODMAP da, må bare klare å gjennomføre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Dytter opp denne tråden. Ønsker flere erfaringer og råd fra FODMAPere :)

Hvordan er det med alkohol? Peanøttsmør? Havregrøt? Jeg så de hadde allergivennlig havregryn men jeg kjøpte vanlig havregryn jeg for det står jo at havre kan spises..eller blir det helt klinsj?

Kanskje folk kan liste opp diverse matvarer, snacks og flytende som er ok?

Anonymous poster hash: 022cb...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Dytter opp denne tråden. Ønsker flere erfaringer og råd fra FODMAPere :)

Hvordan er det med alkohol? Peanøttsmør? Havregrøt? Jeg så de hadde allergivennlig havregryn men jeg kjøpte vanlig havregryn jeg for det står jo at havre kan spises..eller blir det helt klinsj?

Kanskje folk kan liste opp diverse matvarer, snacks og flytende som er ok?

Anonymous poster hash: 022cb...bd7

Tåler du gluten/hvete, så tåler du øl. Hvis ikke blir det vin. Vinen skal gjerne være tørr. Selv tåler jeg hvitvin best.

Jeg tåler et peanøttsmør som er 99,3% naturlig, tror jeg kjøpte på Rema :) Havregryn, kjøp glutenfri hvis du ikke tåler hvete. Vanlig havre kan ha hvete i seg fra åkeren. Det kan være litt tøft for magen, jeg har ikke prøvd enda siden det ikke er et savn for meg.

Det er lett å se hva som er ok, men alt av kjøtt (rent, ikke marinert eller ferdig krydret) som fisk, kylling, kjøttdeig, koteletter osv er ok, samme er ris, poteter, quinoa, osv. Grønnsaker - her går det mye i salat, agurk, paprika, tomater. Grønne del av vårløk. Snacks er f.eks sørlandschips, har også hørt at Biler er ok, og glutenfri kokosboller. Flytende - vann, laktosefri melk, noen typer juice, kaffe, noen typer te, vin.

Husk at i utgangspunktet skal du på streng diett i 6 uker, og så kan du starte å gjeninnføre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg er ei jente på 29 år som av og på de siste 7-8 årene har slitt med magesmerter. Har vært gjennom utredning hos legen, som mener at jeg har IBS. Legen har stort sett skyldt på at stress er årsaken til vanskene mine, men jeg klarer ikke å se denne sammenhengen selv.

Nå er jeg inni en periode som er skikkelig dårlig. Jeg har ikke en dag der jeg ikke kjenner på de vondtene i magen, og må stadig stå over fester, sosiale ting etc, og har også mistet en del dager på jobb fordi jeg har vondt i magen. Jeg føler at jeg sitter her med masse energi og lyst til å leve livet, og så blir jeg stuck innendørs med denne magen min. Jeg blir utrolig deprimert og redd (for smertene) i de stundene der magen krangler, og så er jeg som ei sol igjen så fort magen er fin. Så det føles som magen i veldig stor grad definerer hvordan jeg har det.

Noe må skje NÅ - for jeg kan ikke ha det sånn lenger. Derfor lurer jeg på om noen har noen GODE erfaringer på hva som kan fungere for iBS?

Jeg har lest masse på internett, og ser at nå for tiden så er FODMAP det store. Er det noen her som har erfaring med det?

Hei,

I denne tråden er det ei som har blitt frisk etter behandling.

Jeg skal bestille time hos klinikken etter nyåret engang, får da se om de klare å "kurere" meg. Håper det ikke blir bortkastet 10000kr.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...